سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>گزارش خبری کیهان از ششمین جلسه رسیدگی به فساد کلان بانکی

اعترافات تکان دهنده دانه درشت ها در جلسه دیروز دادگاه


روز گذشته در ششمین جلسه دادگاه فساد بانکی که به ریاست قاضی سراج برگزار شد اتهامات 3 متهم دانه درشت این پرونده مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه فراهانی نماینده دادستان تهران طی سخنانی با اشاره به پرونده گروه آریا گفت: این گروه عدم شفافیت در ثبت حساب ها و اموال خود را داشتند که نشان دهنده عدم فعالیت اقتصادی سالم و صحیح است. این شرکت در بسیاری از موارد به دنبال فرار مالیاتی و کتمان همه فعالیت ها بوده اند و نه تنها وجوه دریافتی از بانک ها را در تولید مصرف نکردند بلکه آن را در مسیر مقاصد شخصی و غیرتولیدی هزینه کردند.
فراهانی گفت: هیچ کدام از وجوه دریافت شده از بانک ها که به نام گروه ملی بوده در همان جا مصرف نشده و اعضای این گروه در مواجهه با افراد مختلف فعالیت خود را محرمانه خوانده تا کسی از آنها توضیح نخواهد. این گروه همواره سعی کرده حسابرسی شرکت های صوری را جزیره ای انجام دهد که سرانجام این کار فرار مالیاتی بوده است.
نماینده دادستان ادامه داد: با بررسی انجام شده می توان فهمید که در زمان مدیریت آریا، بدهی گروه ملی افزایش یافته است که نشان دهنده عدم مدیریت صحیح و همچنین نیت شوم گروه است. در بسیاری از موارد اصلا در قبال گشایش ال سی ها نه کالایی داد و ستد شده و نه اصول اولیه بازگشایی رعایت شده است.
وی گفت: مه آفرید نخ تسبیحی بود تا دانه های تسبیحی که قرار بود این جرایم را انجام دهند به هم متصل کند. در این میان می توان به ارتباط گسترده میان مه آفرید و برخی مدیران اجرایی، نمایندگان، مدیران ارشد بانک ها و تشکیل شرکت های خارجی اشاره کرد.
فراهانی با اشاره به تعدد حساب های بانکی و استفاده از مدیران موجه استانی، تعداد بالای ال سی ها و رشد انفجاری 154 درصدی شرکت ها گفت: آمار نشان می دهد که این گروه 5 یا 6 شرکت بیشتر نبوده است و از سال 85 جهش خود را شروع کرده اما از سال 88 تا 90 این رشد انفجاری بالا می رود که ناشی از جرم و فساد است لذا این ادعا که ما سوءنیت نداشته ایم در مورد تمام متهمان قابل قبول نیست.
2 میلیارد و 350 میلیون تومان خیریه گرفتم!
در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد بزرگ مالی، «س.ک» رئیس سابق بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز برای آخرین دفاع در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای «ر» از من خواسته بود ال سی ها را باز کنم. من از آشنایی او و خسروی باخبر نبودم.
وی با بیان اینکه قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم، گفت: تمام هزینه بلیط های مرا شرکت آریا تقبل می کرد. این گروه دفتر هواپیمایی داشت.
متهم گفت: پولی که خسروی به من داد خیریه بود و کلا 2 میلیارد و 350 میلیون تومان گرفتم. تمام شبکه بانک صادرات از موضوع بازگشایی ال سی ها باخبر بودند.
وی در ادامه دفاعیات خود گفت: خسروی از مشتریان خاص بود و اعتبارسنجی او توسط اعتبارات کارشناسان بانک صادرات انجام می شد، من قرار نبود در شعبه کار استعلام را انجام دهم.
متهم در پاسخ به سؤال قاضی مبنی بر اینکه چرا بازرسان متوجه چیزی نشدند گفت: تمام چیزهایی که می گویم مربوط به قبل از دستگیری است. بیش از 40 بار از شعبه بازرسی شد اما کسی نگاه نکرد که چرا شماره برخی از ال سی ها وجود ندارد. من هیچگونه جعلی انجام ندادم.
وی ادامه داد: من مهر و امضای خودم را می زدم، چرا نماینده حقوقی و وکیل بانک صادرات می گوید جعل شده است؟ چرا به من اتهام پولشویی می زنید؟ اگر می خواستم پولشویی کنم که می رفتم و اسلحه قاچاق می کردم. من رشوه نداده ام.
متهم در پاسخ به این سؤال قاضی که پس چه کسی به «ر» پول داد گفت: به من گفتند بابت کاری به او 30 میلیون تومان بدهم.
قاضی گفت: به این کار حق السکوت می گویند و شما برای پرداخت پول به خسروی از هم سبقت می گرفتید و این نشان دهنده باندی بودنتان است.
متهم درباره اینکه چرا ال سی ها را ثبت نمی کردند گفت: من بیشتر از اندازه سقف مجوزم گشایش کردم به همین دلیل ثبت نمی کردم. چون غیرقانونی بود این کار را کردم.
بعد از متهم، وکیل وی در جایگاه قرار گرفت و گفت: بحث فساد فی الارض فاقد جنبه های معنوی و مادی جرم است. به واسطه ارتباطات گسترده خسروی با مدیران به نظر می رسد موکل من با فساد ارتباطی ندارد. گویا پرونده دیگری باید باشد. به نظر می رسد نمی توان گفت چون موکل من همکاری داشته است اتهام عضویت در باند را به او زد.
بعد از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات، رسیدگی به اتهامات این متهم به پایان رسید و وکیل وی عنوان کرد که مشروح دفاعیات خود را در قالب لایحه ارائه خواهد کرد.
خاوری طی الارض کرد من مفسدفی الارض شدم!
در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، «س.م» مدیر سابق بانک ملی شعبه کیش در جایگاه قرار گرفت و در اظهارات قابل تأمل خود با بیان اینکه 18 سال کار مدیریتی کردم گفت: 7 ماه زندان بودن خودش یک جور طلبگی و دانشگاه رفتن است. در این مدت 5 بار قرآن را ختم کردم. با نهج البلاغه انس گرفتم و از خداوند ممنونم که اجازه داد آنها را تجربه کنم.
وی ادامه داد: من رده 5 چارت بانک ملی هستم. خسروی در سطر اول چارت است. آقای «الف» مدیر مستقیم در کیش است که او هم در تهران است. من رئیس شعبه کیش هستم که یکی از 20 شعبه زیرمجموعه «الف» است.
متهم گفت: 28 هزار میلیارد دیسکانت که تنها یک ششم کل آن در شعبه من اتفاق افتاده است. تمام اینها در یک رده هست و از آقای «الف» دستور تنزیل می گرفتیم. متأسفم از اینکه در جایی کار کردم که خاوری مدیرعامل آنجا بوده است. خاوری طی الارض کرده است اما من به عنوان فساد فی الارض متهم هستم. خاوری دارد عشق و حال می کند اما من و خانواده ام در حال زجر کشیدن هستیم.
«س.م» گفت: من برای همه کارهایم دستور کتبی و شفاهی گرفته ام. صبح ها که مدارک تنزیل را آماده می کردیم آنها به سرعت جلسات را تشکیل می دادند. آقای «الف» بارها گفته بود که مدیران بالا به من فشار می آورند. او به من می گفت مدیر بانک پشت قاضی است و نیازی به نگرانی نیست. بازرسی و حراست زیرمجموعه مدیرعامل بودند و من نمی توانستم به جایی بگویم.
وی افزود: بازرسی که پیش ما آمده بود با یک تلفن از دفتر مدیریت به تهران برگشت و اصلاً بازرسی نکرد. از طرف آقای «الف» به من گفته شد که خسروی مشتری خوبی است. من جوابگوی کاری هستم که کردم.
خاطرنشان می شود؛ بعد از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات متهم، رسیدگی به اتهامات این متهم نیز به پایان رسید و دادگاه وارد رسیدگی به اخذ آخرین دفاع از متهم دیگر پرونده «ب.ب» شد.
دسته چک های سفید امضا در اختیار خزانه دار
در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، «ب.ب» یکی دیگر از متهمان در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهام فساد فی الارض را قبول ندارم گفت: در 3 روز گذشته با 15 نفر مواجهه حضوری شدم و در این مواجهه ها نقشم مشخص شد.
وی ادامه داد: آقای «ک» که اولین بار همدیگر را دیده بودیم توضیحی درباره ال سی ها به من نداده بودند و به خاطر اعتماد به خسروی این کارها را می کردم. مطلبی را نماینده دادستان از قول من نقل کرده و گفته من ملاقات «ر» را در تیرماه مطرح کرده ام در حالی من او را در 28 اسفند دیده ام.
متهم گفت: دیروز یکسری از مواجهین آمده بودند و همگی صحبت هایشان را نقض کردند و مدعی شدند چیزهایی که درباره من گفته اند اصلا از زبانشان جاری نشده است. پیش از این گفته بودند که من مسئول خرید فولاد فام اسپادانا هستم اما شخص آقای «ی.م» آمد و خودش را مسئول خرید این شرکت معرفی کرد.
متهم «ب.ب» افزود: پیش از این گفته شده بود من برای «س.خ» در کیش دفتر خریده ام و به آنها نحوه گشایش ال سی را آموزش داده ام اما در مواجهه روزهای قبل مشخص شد که من فقط از طریق یکی از دوستانم برایش خانه و دفتر کار اجاره کردم اما خانم «ع.ح» به ایشان آموزش داده است.
وی گفت: در مورد شرکت الیت هم آقایان آمدند و تایید کردند حرف هایم را که من هیچ نقشی در موضوع این شرکت ها نداشته ام. من شرح وظایف مشخصی داشتم که آن هم معاون حقوقی مجموعه بود. درباره تحصیل مال نامشروع هم باید بگویم که در جلسه قبل به من اتهام زدند که 19 ملک خریده ام اما در همه این موارد من فقط وکیل برای نوشتن قرارداد بودم. من قبل از اینکه وارد این گروه شوم 400 میلیون داشتم الان این رقم به 3/1میلیارد رسیده است که 400 میلیون آن وام بوده است که از خسروی گرفتم.
قاضی خطاب به متهم گفت: چه زمانی وکالت سهام به نام شده خودت در بانک آریا را دیدی که متهم گفت: همان لحظه که به نامم شد در محضرخانه وکالت بلاعزل دادم. خانم «الف» در جلسه حضور دارند و می توانید از ایشان سؤال کنید آیا در گروه چیزی به نام من است یا خیر. من از منشأ پول ها خبر نداشتم و همانطور که ایشان گفته بود که گزارش های مالی را فقط به «الف.ش» و خسروی می داده است. ما از منابع خبر نداشتیم. من از بابت زدن امضای خسروی قصد پر کردن جیبم را نداشتم بلکه قصدم راه افتادن کارها بوده است. روال در مجموعه آریا اینگونه بود که مدیران همه دسته چک های خودشان را سفید امضا در اختیار خانم «الف» قرار می دادند.
سؤال قاضی سراج: چرا بانک شکایت نکرده است؟!
در جلسه روز گذشته قاضی سراج گفت: بانک ملی 11 تریلیون ریال طلبکار است اما از آنجا که قرار نبوده شکایتی شود هیچ شکایتی در پرونده نیست. وی اضافه کرد: اینها همه با هم دوست بوده اند و نمی خواستند از هم شکایت کنند. همچنین قاضی سراج در بخش دیگری از سخنانش در جلسه روز قبل تاکید کرد: از صدر تا ذیل هرکس که در این پرونده نقش داشته باشد محاکمه خواهد شد.
به گزارش فارس، بعد از اخذ آخرین دفاع از این 3 متهم، ختم جلسه اعلام و قاضی سراج تاریخ دقیق جلسه بعد را به آینده موکول کرد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد