سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>حکومتهای اسلامی نباید بیت المال را برای جلال و جبروت خودشان صر

پاسخ امام خمینی به خرید هامر در استانداری آذربایجان شرقی و دهن‌کجی به افکار عمومی



استانداری آذربایجان شرقی به دنبال پیگیری های خبری، به جای تکذیب این خبر، اعلام کرده بود که توضیحی در این باره ندارد و خیلی مطمئن، نیازی به پاسخگویی ندیده است و کام افکار عمومی آنجا زهرمار می شود که نماینده تبریز در مجلس نیز در واکنش به این مسئله می گوید که " استانداری آذربایجان شرقی دو دستگاه هامر دارد و این مساله خاصی نیست که بخواهند برایش توضیح دهند".

 حکومتهاى اسلامى باید بیت المال مسلمین را براى جلال و جبروت خودشان صرف نکنند. آنهایى هم که مى‏خواهند خودشان را حفظ کنند، باید بدانند که گاهى با یک اتومبیل پیکان بهتر مى‏توانند محفوظ باشند تا وسیله دیگر؛ بزرگى شما آقایان به دنیا نیست، بزرگى شما به آخرت است. اگر خداى نخواسته، نفوس این مردم از ما منحرف بشود، ضرر آن براى ما تنها نیست، بلکه براى اسلام است.



نمایش تصاویری از خودروی هامر با پلاک دولتی از تلویزیون و پوشش این خبر توسط پایگاه خبری بولتن نیوز، که موجب شد تعلق این خودرو به استانداری آذربایجان شرقی مشخص شود، جلوه ای دیگر از رسوخ تشریفات در دستگاه های دولتی را به نمایش گذاشت که قرار بود در جمهوری اسلامی از این مسائل پرهیز نمایند. تلخ تر آنجا بود که استانداری آذربایجان شرقی به دنبال پیگیری های خبری، به جای تکذیب این خبر، اعلام کرده بود که توضیحی در این باره ندارد و خیلی مطمئن، نیازی به پاسخگویی ندیده است و کام افکار عمومی آنجا زهرمار می شود که نماینده تبریز در مجلس نیز در واکنش به این مسئله می گوید که " استانداری آذربایجان شرقی دو دستگاه هامر دارد و این مساله خاصی نیست که بخواهند برایش توضیح دهند".


در ادامه بدون هیچ توضیحی و برای جلوگیری از تصدیع وقت خوانندگان بخش هایی از دو سخنرانی بنیانگذار جمهوری اسلامی می آید و قضاوت خوانندگان سپرده می شود.


حضرت روح الله، 25 تیر 1364 در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری به مناسبت سومین اجلاس سالانه آنان، در تبیین اهمیت ساده زیستی و ضرورت دوری مسئولان از تجملگرایی می فرمایند: "از اهم مسائلى که باید تذکر بدهم، مسئله‏اى است که به همه روحانیت و دست اندرکاران کشور مربوط مى‏شود و همیشه نگران آن هستم که مبادا این مردمى که همه چیزشان را فدا کردند و به اسلام خدمت نموده و به ما منّت گذاشتند، به واسطه اعمال ما از ما نگران بشوند، زیرا آن چیزى که مردم از ما توقع داشته و دارند و به واسطه آن دنبال ما و شما آمده‏اند و اسلام را ترویج نموده و جمهورى اسلامى را بپا کردند و طاغوت را از میان بردند، کیفیت زندگى اهل علم است.


اگر خداى نخواسته، مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده‏اند، عمارت درست کرده‏اند و رفت و آمدهایشان مناسب شأن روحانیت نیست و آن چیزى را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهورى اسلامى همان."


نیازی به توضیح نیست چنانکه خود امام خمینی (ره) در ابتدا همه دست اندرکاران کشور را در کنار روحانیت مخاطب قرار داده اند، در توصیه های بعدی نیز مسئولان غیرملبس به لباس روحانیت را استثنا نکرده اند.


"البته من این نکته را عرض کنم، یک دسته‏اى که در معرض خطر هستند باید خودشان را حفظ کنند، ولى همین‏ها هم باید مواظب باشند که زاید بر میزان نباشد. شما گمان نکنید که اگر با چندین اتومبیل بیرون بیایید وجهه‏تان پیش مردم بزرگ مى‏شود، آن چیزى که مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است، اینکه زندگى شما ساده باشد، همان طورى که سران اسلام و پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین و ائمه ما زندگى‏شان ساده و عادى بود بلکه پایین‏تر از عادى.


آنها هم که جمهورى اسلامى را بپا کردند، مردم عادى هستند، و کسانى که بالابالاها نشسته‏اند، هیچ دخالتى در این مسائل نداشته و ندارند. این مردم بازار و کشاورز و کارگران کارخانه‏ها و طبقات ضعیف- به حسب دنیا و قوى به حسب آخرت- هستند که این توقع را دارند که اگر خداى نخواسته، نفوس این مردم از ما منحرف بشود، ضرر آن براى ما تنها نیست، بلکه براى اسلام است. و ما باید حفظ کنیم آنهایى را که اسلام و جمهورى اسلامى را نگه داشته‏اند و بعد از این هم نگه خواهند داشت، و حفظ آن به این است که زندگى ما ساده و عادى باشد. آنهایى هم که مى‏خواهند خودشان را حفظ کنند، باید بدانند که گاهى با یک اتومبیل پیکان بهتر مى‏توانند محفوظ باشند تا وسیله دیگر."


"... بزرگى شما آقایان به دنیا نیست، بزرگى شما به آخرت است، و اینکه پیش خدا آبرومند باشید. و این یک مسئله مهمى است که دخالت در حفظ جمهورى اسلامى دارد."


ایشان همچنین در 13 شهریور 1364 و در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور وقت، پس از سخنان بسیار کوتاهی در تبریک عید سعید غدیر خم که مصادف با این مراسم بوده است، می فرماید: ... به فال نیک مى‏گیرم که در یک همچو روز بزرگى، مسئله تنفیذ صورت گرفت. باید عرض کنم که مصادف با این یوم، مسئولیتهاى بزرگى در پیش دارد. حکومت، حکومت حضرت امیر- سلام اللَّه علیه- و وضع حکومت او را ما در نظر بگیریم، و کسانى که در حکومت هستند و در دستگاههاى دولتى هستند، سیره آن بزرگوار را در نظر بگیرند و ببینند که باید چه بکنند."


"... به طورى که نقل کردند در یکى از چیزهایى که به بعض از عمال خودشان نوشتند، نوشته‏اند که: «سر قلمها را نازک بگیرید، سطرها را نزدیک هم بنویسید، از چیزهایى که فایده ندارد، احتراز کنید». این یک دستورى هست براى همه؛ یعنى، دستورى هست براى کسانى که در بیت المال دست دارند. اینطور حضرت امیر- سلام اللَّه علیه- در وقت حکومتش دستور مى‏دهد براى صرفه جویى. او مضایقه مى‏کند که در یک صفحه که مى‏شود ده سطر نوشت، پنج سطر نوشته بشود؛ یک قلم که مى‏تواند آن مرکّبى که در آن وقت بوده است صرف کند، سرش ریزه باشد تا کم صرف بشود، حرفهاى غیر اصولى نوشته نشود، که صرفه واقع بشود."


توجه می کنید که امام خمینی (ره) که خود از سلاله پاک حضرت علی (ع) است، به تبعیت از ایشان توصیه می کنند که حتی از نوشتن حرفهای غیر اصولی صرفنظر شود، تا صرفه جویی واقع بشود. اگر حجم غیرمعقول مکاتبات اداری در کشور را در کنار این حرف قرار دهیم، چه رخ خواهد داد؟ اگر ولنگاری هایی که در دستگاههای دولتی و از جیب بیت المال صورت می گیرد را بر کاغذ بنویسیم آیا خود اصراف هست یا نیست؟


حضرت روح الله می فرماید: "چه کنیم با بیت المال مسلمین؟ وظیفه حکومتها چیست با بیت المال مسلمین؟ این مسئله، مسئله این نیست که در آن وقت و در حکومت حضرت امیر باشد؛ این دستور است در طول تاریخ براى کسانى که متکفل حکومت هستند که تا اندازه ممکن در بیت المال تصرف نکنند، یک دِرهَمش در آن طرف حساب دارد. باید حساب بدهیم، باید در پیشگاه خداى تبارک و تعالى، در کارهایى که مى‏کنیم، تصرفهایى که در بیت المال مى‏کنیم، باید بعد حساب بدهیم چرا؟ زیاده روى شده باشد، مجازات دارد؛ عدالت شده باشد، مجازات خیر دارد. بیت المال مسلمین را بزرگ بشمارید.


حکومتهاى اسلامى باید بیت المال مسلمین را براى جلال و جبروت خودشان صرف نکنند، بیت المال مسلمین صرف آن چیزى بشود که براى مسلمین است.


... حتى مطبوعات باید این توجه را داشته باشند که چیزهایى که براى ملت مفید نیست در روزنامه‏ها ننویسند، کاغذ صرف این نکنند، وقت صرف این نکنند. باید رادیو- تلویزیون توجه به این معنا داشته باشد که این از بیت المال مسلمین است، باید وقتش صرف چیزهایى که مربوط به مصالح مسلمین نیست، نشود، مسئولیت دارد اینها.


باید اشخاصى که، مقاماتى که هستند، ملاحظه کنند که به اندازه ضرورت مشاور بگیرند، به اندازه ضرورت خدمتگزار بگیرند، نه به اندازه دلخواه. و این معنا را باید همه ما بدانیم که دلخواه هاى ما آخر ندارد.


بزرگترین [سرمایه‏] تقواست که قرآن و حدیث در آن، آن قدر پافشارى کردند که انسان متقى باشد، مواظب خودش باشد، که نبادا با زبانش، با چشمش، با گوشش به مردم ظلم کند. عدالت را اجرا کنید، عدالت را براى دیگران نخواهید، خودتان هم بخواهید. در رفتار عدالت داشته باشید، در گفتار عدالت داشته باشید، تشریفات را کم کنید، و این ملت را خدمتگزار باشید.


و از همه رخدادهای پیرامون این واقعه، تلخ تر آن است که افکارعمومی و رسانه ها به عنوان مدعیان نمایندگی افکارعمومی، در این ماجرا، زبان به کام گرفته اند و دم برنیاورده اند، چرا که چنین رخدادهایی دیگر در جمهوری اسلامی هم گویا تبدیل به عادت و روالی عادی شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد