سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>لزوم تحول در بدنه‌ی تولیدی رسانه‌ی ملی

در لشگر چند هزار نفری رسانه ملی، سه نفر مرد پیدا نمی شود!


در لشگر چند هزار نفری رسانه ملی، سه نفر مرد پیدا نمی شود!
خبر دیگری که باعث تعجب فراوان همگان شد، خبر بازداشت شدن چند نفر از مجریان رسانه‌ی ملی بود. مجریانی که در میان‌شان چهره‌ای معروف به یک مجری مذهبی کار بلد هم دیده می‌شود. فردی که تا دیروز به عنوان یکی از مفاخر نیروهای دینی در صدا و سیما باعث سرفرازی ما بود، اما امروز باید وی را به عنوان یکی از متهمان اخلاقی محسوب کنیم

 سید مجتبی نعیمی: اگر شما هم جزء افرادی باشید که دغدغه‌ی فرهنگی داشته و اخبار پیرامون رسانه‌ی ملی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشور را پیگیری می‌کنید، به احتمال زیاد با دو خبر مهم از این نهاد فرهنگی در هفته‌ی گذشته مواجه شده‌اید. اخباری که متأسفانه وقوع آنها قابل حدس زدن بود و فعالان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی، بارها خطر آنرا به مسئولین امر تذکر داده بودند.

به گزارش بولتن نیوز، بی‌توجهی ایشان و دست روی دست گذاشتن‌شان از یکسو و عدم توجه لازم نیروهای حزب‌اللهی به عرصه‌ی تولید فرهنگی از سوی دیگر، کار را به جایی رسانید که امروز، پیش‌بینی‌های نه چندان خوب‌مان را باید جلوی چشم‌مان به عینه ببینیم. ای‌کاش حداقل برای یکبار هم شده، به خودمان بیاییم و نگذاریم اوضاع رسانه‌ی ملی‌مان از اینی که هست بدتر شود. و اما آن دو خبر:


علی دارابی (معاون سیمای رسانه‌ی ملی) در دیداری که با اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طبابایی داشت، علاوه بر شنیدن انتقادات بسیجیان به عملکرد این نهاد، خودش نیز خبری را اعلام کرد که نمکی بود بر روی زخم‌های قبلی. وی در این جلسه بیان کرد که برای ساخت مجموعه‌های مختلف در مورد موضوع فتنه‌ی 88 و روز حماسی 9 دی، از بین انبوه کارگردان‌ها تنها سه نفرشان حاضر به انجام کار در این زمینه شدند!


فکر نمی‌کنم این خبر نیازی به تحلیل داشته باشد. در نگاه اول به نظر می‌رسد که فتنه‌ی 88 با آن همه بزرگی‌اش و تحولاتی که در پی داشت و نهایتاً به یکی از پیچ های تاریخی انقلاب اسلامی موسوم شد، بدون هیچ اما و اگری باید به یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد علاقه‌ی تولید کنندگان رسانه‌ی ملی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی تبدیل شود. اما در عالم واقع، ما شاهد چیزی هستیم که دقیقاً در نقطه‌ی مقابل تصور ماست.


در این بین، خبر دیگری که باعث تعجب فراوان همگان شد، خبر بازداشت شدن چند نفر از مجریان رسانه‌ی ملی بود. مجریانی که در میان‌شان چهره‌ای معروف به یک مجری مذهبی کار بلد هم دیده می‌شود. فردی که تا دیروز به عنوان یکی از مفاخر نیروهای دینی در صدا و سیما باعث سرفرازی ما بود، اما امروز باید وی را به عنوان یکی از متهمان اخلاقی محسوب کنیم. البته امیدواریم از آنها رفع اتهام شود تا همچنان آبرودار جامعه‌ی حزب‌الله باشد.


اما در هر صورت، این خبر و حواشی پیرامون آن معلوم می‌کند که اتفاقات نه چندان خوبی در رسانه‌ی ملی رخ داده که البته، این برای اولین بار نیست. متأسفانه از چندین سال پیش ما شاهد عرض اندام بعضی مجریان در سیمای جمهوری اسلامی بودیم که بعد از کلی تصرف آنتن شبکه‌های مختلف و دست و پا کردن عنوان و جایگاهی برای خودشان، کم‌کم به جاده‌ی خاکی زدند و دچار انواع انحرافات شدند.


و اما چند سوال: چرا اکثر کارگردان‌های رسانه‌ی ملی حاضر به تولید اثر در مورد پدیده‌ی 9 دی نیستند؟ چرا برخی از مجریان رسانه‌ی ملی جمهوری اسلامی به جرم‌هایی متهم می‌شوند که ارتکاب آنها حتی از سوی مجریان شبکه‌ای مثل BBC مذموم تلقی شده و منجر به استفای رئیس آن شبکه می‌شود؟ در این بین، مقصر اصلی چه کسی‌ست؟ مسئولین فرهنگی جمهوری اسلامی یا نیروهای حزب‌اللهی و فعالان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی؟


در اینکه سر تا پای نهادهای مربوط به جمهوری اسلامی، باید در اختیار افرادی معتقد و عامل به ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد شکی نیست. اما این افراد، چگونه باید در چنین جایگاه‌هایی قرار بگیرند؟ مسلماً تا چنین نیروهایی وجود نداشته و تربیت نیافته باشند، صحبت از دینی و انقلابی شدن هر نهادی، چیزی بیشتر از یک شوخی نیست. و مگر غیر از این است که فقدان افراد معتقد به ارزش‌های انقلاب اسلامی در چنین عرصه‌هایی کاملاً مشهود است؟


اما طرف دیگر ماجرا را هم باید دید. بالاخره آنقدرها هم در عرصه‌ی فرهنگ و رسانه‌ی انقلاب اسلامی، قحط الرجال نیروهای کیفی و متدین وجود ندارد. چه بسیار افرادی که دارای توانایی‌های تولیدی بالایی در این حوزه هستند، اما یا به چشم نمی‌آیند یا اینکه از چشم افتاده‌اند و طبیعتاً جای خالی‌شان را دیگرانی پر کرده‌اند که چندان علیه السلام نیستند.


در نتیجه لازم است تا هم مسئولین و هم نیروهای مذهبی ما در برنامه‌ریزی‌های‌شان تجدید نظر کرده و خطر را تشخیص بدهند. مسلماً اخباری از این دست، حکم آژیر خطر را دارد. خطری که اگر امروز به فکر آنها نباشیم، فردا اخباری تکان دهنده‌تر از اخبار فوق را خواهیم شنید. پس:


برادر مذهبی من، فعالیت فرهنگی-رسانه‌ای را به عنوان یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های تکلیفی، جدی‌تر بگیر. برادر مسئول فرهنگی، زاویه‌ی دیدت را گسترده‌تر کن. اگر نمی‌توانی، جایت را به کسی بده که این کاره است. در غیر این صورت، طبق فرمایش امیرالمونین علی (ع) تو به خدا و اسلام و مسلمین خیانت کرده‌ای.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد