? >>اسلام هراسی و جنگ نرم - سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
X
تبلیغات
رایتل

 

>>اسلام هراسی و جنگ نرم

جمعه 27 فروردین‌ماه سال 1389
اسلام هراسی و جنگ نرم
  

ایران هراسی در سالهای اخیر یکی از تاکتیک های دشمنان در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران بوده در کنار آن با یک مثلث تهاجمی روبرو هستیم.


 

اشاره:
ایران هراسی در سالهای اخیر یکی از تاکتیک های دشمنان در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران بوده در کنار آن با یک مثلث تهاجمی روبرو هستیم.... اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی که توسط استکبار جهانی به شکلهای گوناگون ضد جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود. رادیو گفتگو برای بررسی این موضوع در برنامه گفتگوی روز با دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی، دکتر احمد بخشایشی، عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتر حسینی کوهساری، قائم مقام پژوهشگاه بین المللی جامعة المصطفی گفتگو کرد.
دکتر هانی زاده معتقد است رژیم صهیونیستی نخستین رژیمی بود که احساس کرد انقلاب اسلامی ثبات و گسترش نظام صهیونیستی را در منطقه مهار خواهد کرد و خطر ساز خواهد بود لذا موشه دایان وزیر خارجه و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که انقلاب اسلامی زلزله ای است که اسرائیل را نابود خواهد کرد و این دیدگاهی بود که در آن زمان مورد توجه لابی صهیونیستی قرار گرفت و پروسه ایران هراسی و شیعه هراسی بعد از جریانات انقلاب شکل گرفت.
دکتر بخشایشی نیز در این زمینه گفت: علت اینکه امروزه انقلاب اسلامی هدف استکبار قرار گرفته و در مد نظر رژیمهای عربی قرار گرفته بیشتر بخاطر نفس انقلاب اسلامی است که یک انقلاب حداکثری است.
دکتر کوهساری نیز گفت: شاید موج اول اسلام هراسی بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در غرب بوجود آمد بویژه بعد از فتوای تاریخی حضرت امام(ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی و غرب به این فکر افتاد که اسلام می تواند برای این روحیه استکباری غرب خطر جدی باشد.
مشروح این گفتگو به شرح زیر است :

رادیو گفتگو: هنگامی که به این مثلث تهاجمی، ایران هراسی ، شیعه هراسی و اسلام هراسی نگاه می کنیم به نظر می آید اسلام هراسی از قدمت بیشتری برخوردار باشد . استکبار جهانی و در راس آنها امریکا و رژیم صهیونیستی سعی می کنند با شیوه های مختلف با بکارگیری ابزار و ادوات مختلف که در سالهای اخیر بر می گردد به جنگ نرم و استفاده از رسانه ها مساله اسلام هراسی را در دنیا دنبال کند تا مردم دنیا به دین اسلام نزدیک نشوند و حتی بین مسلمانان هم تفرقه ایجاد می کنند فکر می کنید این پروژه اسلام هراسی چقدر موفق بوده و استکبار جهانی در این زمینه چه کارهایی را انجام داده است؟
دکتر هانی زاده: موضوع پروسه اسلام هراسی دقیقا بعد از جنگ اول جهانی و شکل گیری احزاب اسلامی در قلب خاورمیانه کلید خورد . با اینکه احزاب اسلامی به نوعی درون سیستمی عمل می کردند مثل اخوان المسلمین ولی به دلیل رویکرد جامع آنها نسبت به مسائل جهان اسلام و اینکه انگلیسی ها و فرانسوی ها در آن زمان که فاتحان جنگ جهانی اول بودند تلاش کردند از طریق پروسه سازی و ایجاد یک کمربند امنیتی در خاورمیانه به نوعی مسلمانان را منزوی کنند و اتهام تروریست بودن را به آنها بزنند و حوادثی که در خاورمیانه رخ داد بویژه بعد از پیمان نامه ساکس پیکو که خاورمیانه را بین دو ابر قدرت آن زمان انگلیس و فرانسه تقسیم کردند. هدف آن دو قدرت جهانی در آن زمان این بود که اسلام را درحد یک دینی که منحصر به عبادت باشد و در مساجد است و در مسائل سیاسی و مسائلی که انگلیسی ها و فرانسوی ها برای خاورمیانه در نظر داشتند محدود و منحصر کنند لذا بعد از جریانات و درگیری هایی که بوجود آمد و شکل گیری انتفاضه هایی که مسلمانان در بیت المقدس انجام دادند و اولین نماز جمعه ای که در بیت المقدس در سال 1938 به امامت آیت الله العظمی کاشف الخطا اقامه شد و بیش از 20 هزار نفر در مسجد الاقصی در آن زمان نماز خواندند انگلیسی ها احساس کردند که اسلام یک ظرفیت بالای پنهانی دارد که می بایستی این ظرفیت را مهار کرد. لذا آمدند قومیت عربی را جایگزین اسلام کردند از طریق کودتاهایی که در جهان عرب صورت گرفت بویژه در مصر که کانون و خواستگاه اسلام انقلابی بود و اخوان المسلمین هم در آن زمان یک مجموعه سیاسی و مجموعه ای که اسلام انقلابی را و ادبیات انقلابی را سازمان دهی می کرد مقابله کند . لذا قومیت عربی جایگزین اسلام شد و بعد از مدتی جوانان کشورهای اسلامی و عربی به سمت پان عربیسم گرایش پیدا کردند. بعد از انقلاب اسلامی ما شاهد دگرگونی اوضاع خاورمیانه شدیم . معادلات سیاسی، نظامی و امنیتی به سود جهان اسلام تغییر کرد و اسرائیل که زمانی در همین ایران پایگاه های متعددی داشت با یک نظام جدیدی مواجه شد که ادبیاتش کاملا با ادبیات نظام گذشته تفاوت داشت و با یک ادبیات پویا ، انقلابی و پر تحرک و خیزش ساز مواجه شد . لذا اسرائیلی ها احساس خطر کردند. یعنی رژیم صهیونیستی نخستین رژیمی بود که احساس کرد انقلاب اسلامی ثبات و گسترش نظام صهیونیستی را در منطقه مهار خواهد کرد و خطر ساز خواهد بود لذا موشه دایان وزیر خارجه و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که انقلاب اسلامی زلزله ای است که اسرائیل را نابود خواهد کرد و این دیدگاه هایی بود که در آن زمان مورد توجه لابی صهیونیستی قرار گرفت و پروسه ایران هراسی و شیعه هراسی بعد از جریانات انقلاب شکل گرفت.
_رادیو گفتگو: پروژه اسلام هراسی که استکبار جهانی دنبال می کند قابل شکل گیری است و آیا آنها تواسته اند به آن اهدافی که مد نظر داشتند دست پیدا کنند یا نه؟
دکتر بخشایشی: انقلابات معمولا به سه دسته تقسیم می شوند یک انقلاب حداکثری، و یک انقلاب حداقلی و یک انقلاب سوروسی است .انقلاب حداکثری که انقلاب اسلامی ایران از آن نوع است شش متغییر باید داشته باشد . انقلاب ایران ، انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه از نوع انقلاب های حداکثری بوده . انقلاب حداکثری معمولا تبعاتی دارد که انقلاب فرانسه دو دستاورد و تبعه داشت یک ناسیونالیست مثبت بود و یکی جمهوریت بود و انقلاب اسلامی ایران هم دو دستاورد دارد یکی هلال مقاومت است و یکی روحیه بیداری اسلامی است و اینکه امروزه مثل آقای گراهام فولر که در موسسه رند کار می کند و کتاب قبله عالم را می نویسد و یا آقای بابی سعید که کتاب غرب و هراس بنیادین را می نویسد حاکی از این است که انقلاب اسلامی ایران تاثیر خودش را در منطقه و جهان داشته است . علت اینکه امروزه اسلام در منظر استکبار قرار گرفته و در منظر رژیمهای عربی قرار گرفته بیشتر بخاطر نفس انقلاب اسلامی است که یک انقلاب حداکثری است . نظام بین الملل از 1990 به بعد که تقریبا نظام دو قطبی فرو ریخت یک نظم یکجانبه گرایی ارشادی بوجود آورد. یعنی از 1990 تا 2001 نظم نوین را مطرح کردند و در 2001 نظم یکجانبه گرایی ارشادی و در 2003 نظم یکجانبه گرایی دستوری را مطرح کردند . وقتی این نظم مطرح شد خود به خود در این فضای اینها متوجه شدند که انقلاب اسلامی باید مهار شود همانطور که انقلاب فرانسه را اروپائیان در 1815 در کنگره وین می خواستند مهار کنند . انقلاب اسلامی را هم می خواستند مهار کنند اما موتور محرکه انقلاب اسلامی که اسلام است بیشتر مد نظر آنها است . این پروژه اسلام هراسی و هراس بنیادین که غرب از اسلام دارد به واسطه انقلاب اسلامی ایران است که این هراس بوجود آمده و این پروژه ها در جهت مهار انقلاب اسلامی حرکت می کند جدیدا آقای بابی سعید استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه منچستر انگلیس کتابی نوشته تحت عنوان غرب و هراس بنیادین متدولوژی این کتاب تحلیل گفتمانی است . در این کتاب به نوعی مواجه غرب با اسلام در غالب اسلام سنتی و بنیاد گرایی اسلامی با مدرنیته مورد بحث و بررسی قرارگرفته است که معتقد است الگوی کمالیسم در ترکیه که نمونه جامعه اهل سنت در مواجه با جامعه غرب و مدرنیته بود نمی تواند پاسخ مناسبی به مشکل مسلمانان بدهد لذا خودش به شدت دچار بحران شده . امت اسلامی برای خروج از این بحران ناگزیراست که به الگوی امام خمینی و ولایت فقیه روی آورد در مقدمه این کتاب نوشته شده که در غرب یک جریاناتی وجود دارد که غرب را اداره می کند واینها علاقمندند که حضور مسلمانان را بصورت یک شبح در آورند و آنها معتقدند که مسلمانان متعلق به دوره سنت هستند و لذا به مثابه ارواح که واقعا وجود ندارند به افسانه شبیه هستند به این معنا که مسلمانان مانند ارواح ، به نظر نمی آیند اما واقعا وجود دارند و در جای خودشان هم ترسناک هستند و مورد استفاده قرار می گیرند یا اینکه مسلمانان معمولا برای غربی ها چنین ترسی را ایجاد می کنند به هر حال اسلام علی رغم اینکه ظاهرش امت متفرق به نظر می آید اما به نظر غربی ها روز به روز نمایان تر می شود و این تجلی ذهنی اسلامی در بیسیاری از مردم غرب مایعه اضطراب و نگرانی شده و این به نحوی حاکی از انقلاب اسلامی است که بیداری اسلامی باعث شده که اسلام هراسی و هراس بنیادین از اسلام در دل غربی ها جا بگیرد و گرنه تا قبل از انقلاب اسلامی آنها توجه زیادی به اسلام نمی کردند بخاطر اینکه مردم مسلمان منطقه هم زیاد به اسلام توجه نمی کردند و پنهان می کردند دین و مذهب خودشان را یا کتابی که آقای گراهام فولر نوشته به نام قبله عالم و به غرب نشان می دهد که یک استراتژی است که ایران را راحت نگذاریم و اخیرا هم کتابی نوشته که در آن راجع به چگونگی اسلام و چالشهایی که برای جهان اسلام ایجاد می کنند ومسائلی که به اسلام و مسلمانان می شود نوشته است. بابی سعید علاقه دارد که اسلام گرا را کسی معرفی کند و یک عده اسلام گرا را در مرکز عمل خودش قرار دهد و برای تفکر در مورد سرنوشت سیاسی خودش از تعابیر اسلامی استفاده می کند و آینده سیاسی خودش را در اسلام می بیند . اسلامی گرایی یک گفتمانی است که تلاش می کند اسلام را در مرکز قرار دهد بعنوان یک دال و طیفی از رویدادها است که می تواند مقولاتش یک ذهنیت اسلامی باشد ، تلاش تمام عیار برای باز سازی جامعه باشد به عبارت بهتر اسلام بعنوان دال محور مرکزی است و مقوله اش می تواند اسلام به عنوان دین مورد توجه قرار گیرد یعنی به عنوان یک اعتقاد هم می تواند و بعنوان یک شیوه زندگی هم می تواند مورد توجه قرار گیرد یا بعنوان یک نظم سیاسی اصحاب تفکر مدرن امروزه در قالب بنیادگرایی اسلامی بحث می کنند راجع اسلام در قالب بنیادگرایی اسلامی بحث می کنند . کلا لیبرال دموکراسی در غرب حدود 8 ویژگی دارد وچند مقدمه دارد .اگر از دیدگاه نسبیت گرایی مدرنیته بحث کند از ویژگی هایش مساوات گرایی ،برابر گرایی، سکولاریزم است ولی مهمترین ویژگی آن رقابت و همکاری است. یعنی بعد از فروپاشی شوروی در 1990 امریکایی ها و غربی ها به دنبال یک دشمن فرضی می گشتند تا در پناه رقابت این دشمن فرضی همکاری های منطقه ای خودشان را زیاد کنند و این همان اسلام هراسی است اما همه اسلام ها برای اینها مهم نیست. اسلام افراطی، اسلام سیاسی، اسلام بنیاد گرا برای اینها مهم است .
رادیو گفتگو: برخی از کارشناسان نظر دارند که استکبار جهانی بویژه امریکا در سالهای اخیر بجای اسلام هراسی به سمت ایران هراسی آمد و پروژه ایران هراسی را دنبال می کنند برخی هم معتقدند که در منطقه ایران هراسی دنبال می شود اما در سطح نظام بین الملل باز پروژه اسلام هراسی دنبال می شود نظر شما در این رابطه چیست؟
دکتر هانی زاده :الان رویکرد امریکا و لابی صهیونیستی به سمت تشدید پروژه شیعه هراسی است . در جنگهایی که میان اعراب و اسرائیل رخ داد بویژه جنگ 1967 اسرائیل در مدت کوتاهی شاید در مدت 4 روز 80 هزار کیلومتر مربع از اراضی اعراب را اشغال کرد در حالی که چهار ارتش مهم عربی در مقابل رژیم صهیونیستی قرار داشتند بعد از تشکیل حزب الله که در سال 1982 صورت گرفت در دل جامعه اسلامی یک مجموعه ای برخاست که ادبیات جدیدی را وارد مجموعه اسلام کرد که اسرائیل خیلی دقیق روی آن کار کرد. یعنی آمده اند مجموعه ای درست کردند که بررسی کنند و ببیند ظرفیتهای جهان تشیع چیست و چه ارتباطاتی وجود دارد با جهان اسلام سنی لذا روی پروسه شیعه هراسی کار کردند . اقداماتی که رزمندگان حزب الله انجام دادند از سال 1982 به بعد ، بیرون کردند اسرائیل از جنوب لبنان بویژه در جنگ 33 روزه و شکست کامل رژیم صهیونیستی و ارتش به ظاهر اسطوره ای رژیم صهیونیستی موجب شد که لابی صهیونیستی وامریکا و با همکاری رسانه های کشورهای عربی به تشدید پروسه شیعه هراسی بپردازند و از آنجایی که احساس آنها این است که ایران خواستگاه جهان تشیع است ایران را مورد هدف قرار دادند و انواع جنگهای رسانه ای و جنگ نرم را پایه ریزی کردند تا از شکل گیری یک نظام امنیتی پایدار با محوریت ایران در جهان اسلام ومنطقه جلوگیری کنند و می بینیم که اسرائیلی ها شدیدا دنبال پروسه شیعه هراسی هستند و دست به اقدامات تروریستی علیه شخصیت های تاثیر گذار شیعه در طول سالها کردند . از طرفی وهابی ها و سلفی ها را هم که وادار کردند در پاکستان، عراق و لنیان دست به اقداماتی علیه شیعیان بزنند به نظر می رسد که الان پروسه اسلام هراسی را امریکاییها و غربی ها کنار گذاشته اند و به سمت ایران هراسی و شیعه هراسی روی آورده اند و از طریق بکارگیری رسانه های خودشان به نوعی تلاش می کنند تا شیعیان را در منطقه منزوی کنند می بینیم که اخیرا برخی کشورهای عربی منطقه که همسو با سیاستهای امریکا و غرب هستند در هر جایی که انتخابات است و اگر در آن شیعیان نقشی داشته باشند سرمایه گزاری مالی و تبلیغاتی کلانی انجام می دهند تا این انتخابات را به نفع جریانهای ضد شیعه هدایت کنند در عراق و لبنان شاهد شکل گیری این نوع تحرکات بودیم . به نظر می رسد که الان موضوع ایران هراسی و شیعه هراسی روز به روز دارد شدت بیشتری پیدا می کند به دلیل اینکه ایران یک محوریت منطقه ای با ابعاد انقلاب اسلامی و ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات ضد استکباری شکل گرفته و اینها تلاش می کنند تا این محوریت ( محوریت انقلاب اسلامی و شیعه) از هم تفکیک کنند و منزوی شود.
رادیو گفتگو: شاهد هستیم ایران و برخی کشورها تلاشهایی را انجام می دهند برای وحدت و همبستگی بین کشورهای اسلامی وایران نیز اعلام کرده که حامی کشورهای مسلمان خواهد بود و می توانند با اتحاد در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنند . اما این اتحاد در بین کشورهای اسلامی آنطور که باید و شاید شکل نگرفته و برخی از کشورهای منطقه و کشورهای عربی سعی می کنند منافع خودشان را با منافع امریکا گره بزنند و خودشان را به امریکا نزدیک کنند چرا این اتفاق در کشورهای منطقه افتاده است؟
دکتر بخشایشی: غربی ها اسلام و شیعه را بعنوان ترجمان سنت و خودشان را به عنوان ترجمان مدرن در نظر می گیرند و از قدیم دعوایی بین اینها بوده است و الان هم هست که سنت مفهومی دارد که اولا در دوره سنت به معنای حقیقی به حکمت گمشده یک فرد مطلق است و حول وجود می چرخدو دومین ویژگی این است که وجود در فلسفه حاکم است اما ممیزه مدرن حقیقت مطلق است اما بر محور وجود می چرخد واز دکارت تا هایدگر از نظر زمانی پوشش داده می شود و معرفت شناسی هم بر فلسفه حاکم می شود . دعوای مدرن و سنت دعوای است که از قدیم بوده والان هم است و در آینده هم خواهد بود ولی آنچه را که اهمیت دارد این است که کشورهای اسلامی متاسفانه یا خوشبختانه قبل از اینکه به نظام مردم خودشان متکی باشند به نظام بین الملل متکی هستند و لذا در خاورمیانه دو جبهه را از هم می توان تفکیک کرد که این هم یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و آن جبهه مقاومت در مقابل جبهه سازش است . نمونه جبهه مقاومت ایران ، غزه، حماس ، حزب الله است ونمونه سازش به رهبری سعودی ها ، امارات ، کویت ، مصر است . اینها از قبل از انقلاب اسلامی هم با هم بودند یعنی ایران و عربستان سعودی دو قطب بودند که از لحاظ نظامی ایران همکاری می کرد و از لحاظ اقتصادی سعودی ها بعد از انقلاب ایران جایگاه عربستان سعودی را شناسایی کرد و حضرت امام همیشه در اتحاد اسلامی تاکید می کردند . آقای نبیه بری رهبر جنبش امل وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدن ایشان فرمودند که گوشت شما از گوشت ما است ، پوست شما از پوست ما است و خون شما ازخون ما است. ما نباید تفرقه ایجا کنیم حداقل در جنوب شیعیان لبنان که الحمدالله آن فضایی عالی شد. ایران جایگاه سعودی ها را می پذیرد ولی این سعودی ها هستند که در راستای نظام بین الملل حاضر نیستند که با ایران به عنوان قطبی که می تواند بالانسر نظام در منطقه باشد همکاری کنند ما تلاش می کنیم از مباحث اسلامی استفاده کنیم و اسلام را بعنوان محور مشترک در بین مردم قرار دهیم و از این طریق خواسته های مردمی را اجابت کنیم . نکته دیگر این است که اسلام به ما دستور می دهد که از قدرت نرم استفاده کنیم نه از قدرت سخت افزار لذا مقام معظم رهبری تاکید زیادشان بر علم محوری و توسعه علم است ومی فرمایند که ایران باید بتواند بعنوان ژاپن اسلامی در آید و علم در دانشگاهها نهادینه شود وایران بتواند الگو در منطقه شود بخاطر اینکه ما از نظر نظامی حریف امریکا نیستیم ولی از لحاظ علمی اگر بتوانیم رشد کنیم می توانیم بعنوان ژاپن اسلامی خودمان را نشان دهیم و بعد اسلام می تواند مظهر حرکت شتابنده برای کشورهای اسلامی در آید و همه با هم متحد شویم و در جهت مقابله با غرب حرکت کنیم. بنیاد گرایی اسلامی یا اسلام معنوی یا اسلامی که حضرت امام معرفی می کنند با مدرنیته در متن یکدیگر قابل فهم هستند هر دو برای اینکه خودشان را اثبات کنند از نفی دیگری استفاده می کنند . اسلامی که امام معرفش است از نفی استبداد ، استعمار استفاده می کند خود مدرنیته هم برای اثبات خودش از نفی کهنگی استفاده می کند اینها شریک هستند هر دو از علم و فن آوری استفاده می کنند یعنی هر دو هم اسلام و هم مدرنیته در یک جهت در رقابت با یکدیگر حرکت می کنند و علت اینکه غربی ها پروژه اسلام هراسی را مطرح می کنند بخاطر اهمیت اسلام است . اینکه اینها اسلام هراسی می کند و پیامبر اسلام را مورد تمسخر قرار می دهند باعث می شود که خود غربی ها بروند قرآن را بخوانند . بسیاری از غربی ها در حال حاضر اسلام را نه بعنوان یک خشن بلکه بعنوان یک دین قبول کردند . در حال حاضر تعداد مسلمانان روز به روز افزایش پیدا می کند و علت اینکه می بینیم فیفا اجازه نمی دهد دختران مسلمان ایرانی با حجاب به آنجا بروند بخاطر ترسشان از اسلام است . از طرفی ما در منطقه دست بالایی داریم ما هرچه مردم می گویند مورد پذیرش ما است قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران سرمایه مردمی است . قدرت نرم حزب الله صداقت رهبری آن است و قدرت نرم امریکا دانشگاههای آن است . بنابراین بطور طبیعی پروژه اسلام هراسی را که مطرح می کنند بخاطر اهمیت اسلام است . اینها نمی توانند اسلام را حذف کنند بلکه روز به روز اسلام گسترش بیشتری پیدا می کند به شرط اینکه اتحاد داخلی بین سیاستمدارا ن ما بیشتر شود ما از لحاظ داخلی نباید دچار انشقاق شویم .آنچه که ما را از دید خارج ، قدرتمند نشان می دهد اتحاد داخلی ما است. و اتحاد داخلی ما بر مبنای اعتماد مردم است و اگر مردم به ما اعتماد داشته باشند ما می توانیم در جهان بدرخشیم و موفق شویم که همین امروز امریکا حاضر است ایران را بخاطر هراسی که از اسلام و ایران دارد تهدید هسته ای کند . احتمال این است که خانم هیلاری کلینتون بر آقای اوباما از لحاظ سیاست خارجی تفوق پیدا کرده . چون اوباما از ابتدا گفته بود که با ایران بدون شرط مذاکره خواهد کرد ولی حالا دارد تهدید می کند و یا احتمال دارد که اسرائیلی ها بخواهند در همین رابطه به ایران حمله کنند و اگر ایران جواب قاطعی به اسرائیل بدهد امریکایی ها بگویند که ما جواب شما را خواهیم داد.
رادیو گفتگو: اسلام هراسی پروژه ای است که توسط استکبار جهانی دنبال می شود تا کنون چه مراحلی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در چه مرحله ای به سر می برد؟
دکتر حسینی کوهساری: علی رغم اینکه در برخی رسانه های داخلی از اسلام هراسی یک توهم تلقی می شود و ابراز می شود که این یک نمود بیرونی و خارجی ندارد و معتقدند که آنچه در بین الملل اتفاق می افتد خلاف این است .امروزه مصادیق متعددی اسلام هراسی دارد. اسلام هراسی یک حقیقت بیرونی و واقعیت خارجی است . اینکه برخی نخبگان چه داخلی و چه نخبگان کشورهای اسلامی از پذیرفتن این نکته ابا دارند به نظر من یک فریب شخصی است . بی راهه رفتن است . امروزه کثرت اظهارت منفی علیه اسلام صورت می گیرد اتهام زدن مسلمانان به تروریست و ساختن برنامه ها و فیلمهای متعدد در کشورهای غربی وجود دارد ، تخریب مراکز مسلمانان و اینکه بسیاری از زنان مسلمان امروز در کشورهای غربی از امنیت زندگی بهره مند نیستند . آمارهای بازجویی های مسلمانان در کشورهای غربی به مراتب زیاد شده و در عرصه بین الملل استعمار و استکبار جهانی برای مسلمانان انواع توطئه ها را برنامه ریزی می کنند خودش نشان دهنده این است که اسلام هراسی یک واقعیت بیرونی است . شاید از زمانی که مسلمانان در کشورهای غربی حضور داشتند این اصطلاح اسلام هراسی جا افتاده بود ولی این واقعیتی که امروزه شاهد هستیم یک جنگ روانی است که طراحی شده از طرف صهیونیسم بین الملل و اجرا می شود و کاملا در راستای سیاستهای یکجانبه گرایانه نظامی امریکا قابل مشاهده است . شاید موج اول اسلام هراسی بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در غرب بوجود آمد بویژه بعد از فتوای تاریخی حضرت امام مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی و غرب به این فکر افتاد که اسلام می تواند برای این روحیه استکباری غرب خطر جدی باشد . بعد از آن ، موجی در رسانه های غربی شروع شد مبنی بر اینکه باید این اسلام و این اسلام سیاسی و انقلابی را و این اسلام اجتماعی را که حرف برای گفتن دارد جدی گرفته شود موج دومی که اتفاق افتاد بعد از فروپاشی حکومت شوروی سابق بود . بعد از فروپاشی شوروی دنیای غرب برای اینکه بتوانند به این روحیه جنگ طلبانه و استکباری خودشان ادامه دهند به دنبال این افتادند که یک دشمن فرضی برای خودشان تصور کنند چون در دنیای آنروز شوروی از میان رفته بود و باید یک دشمن جدیدی را برای کارخانه های عظیم سلاح های جمعی و سلاح های هسته ای خودشان طراحی می کردند. لذا به دنبال این افتادند که اسلام را بعنوان دشمن و خطر جدی در برابر تمدن غرب مطرح کنند و شاهد هستیم که این مرحله هم یک نقطه عطف جدی در موضوع اسلام هراسی است و آثار و مقالات فراوانی در این زمینه توسط سیاستمداران و توسط ارباب رسانه های کشورهای غربی مطرح شده و موج سومی که بوجود آمد موج 11 سپتامبر بود .کتابی هم نوشته شد تحت عنوان بیش از این نباید سکوت کرد که نویسنده آن یکی از صهیونیستهای مسیحی بود و در این کتاب می نویسد: خداوند به امریکا ماموریت داده است تا اسلام را شکست دهد و موج چهارمی که اتفاق افتاد شکست طرح خاورمیانه بزرگ در منطقه خاورمیانه بود بویژه بعد از شکستهای طرح امریکا در کشورهایی مثل عراق و منطقه شمال شاهد این بودند که برخورد سخت افزاری و برخورد نظامی با دنیای اسلام بویژه مناطق شیعه نشین این رفتار و رویکرد جواب نخواهد داد لذا آن برخورد تمدنی و رسانه ای با اسلام گسترش پیدا کرد . ما در زمینه اسلام هراسی که در غرب وجود دارد فقط این نگاههای سیاسی و انگیزه های سیاسی را شاهد نیستیم بخشی از انگیزه های فکری و علمی نیز وجود دارد اندیشمندان غربی شناخت کافی از اسلام را ندارند و بخاطر شناخت ضعیف از اسلام یک نوع هراسی در آنها اتفاق افتاده بویژه در عامه مردم غرب بخاطر آن کارهایی رسانه ای که می شود که دین اسلام را یک دین خطرناکی جلوه می دهند و روی محورهایی تاکید می کنند از جمله اینکه اسلام دینی است که فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز را ندارد و طرفدار خشونت است و قدرت طلب و سیاست محور است و اینکه اسلام در مبنای غرب هیچ اشتراکی پیدا نخواهد کرد و اسلام با تکنولوژی سر ناسازگاری و تقابل دارد.
رادیو گفتگو: با توجه به تمامی صحبتهایی که برای وحدت بین مسلمانان انجام میشود و مجمع تقریب مذاهب اسلامی کنفرانسها و سمینارهای برای کشورهای اسلامی برگزار می کند اما می بینیم که آن وحدت لازم هنوز ایجاد نشده بعنوان مثال شیخ جدید الازهر احمد طیب که جانشین مرحوم طنطاوی شد صحبتهایی را ضد شیعه داشت و اشاره داشت به تبلیغ سازمان دهی شده تشیع در کشورهای سنی که یک مطلب نابجایی بود البته کنارگذاشته شد . چرا چنین بیاناتی ایراد می شود آنهم در دانشگاه الازهر که یکی از مراکز مهم اسلامی است؟
دکتر هانی زاده: الان ما در منطقه خاورمیانه با دو مقوله آفند تبلیغاتی شیعه هراسی که از سوی امریکا و غرب به منطقه تحمیل شده مواجه هستیم واز سوی دیگر در دیپلماسی عمومی کشورمان سیاست اعتماد سازی و پدافندی در برابر این تهاجامات نرم و رسانه ای اتخاذ شده که تاکنون موفقیت آمیز بوده کنفرانسهایی که در طول 30 سال گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل یک سلسله نهادهایی که نوعی تقریب بین مذاهب ایجاد می کند توانست بسیاری از توطئه های شکل گرفته از سوی غرب را مهار کند و خنثی کند. دانشگاه الازهر که عمر 1000 ساله دارد و توسط شیعیان پایه گزاری شده در زمان فاطمی ها شکل گرفته و اساتید و مدرسین آنزمان در دانشگاه از فاطمیان بودند که گرایش نزدیکی به شیعیان داشتند بعدها شکل سیاسی به خودش گرفت و بسیاری از شخصیتها بنا به دیدگاههای شخصی وسیاسی خودشان آمدند و این نهاد را به سمت و سویی حرکت دادند که بجای ایجاد تقریب بین مذاهب نوعی واگرایی ایجاد کنند در سال 1338 مرحوم شیخ محمود شلتوت شیخ الازهر فتوایی دادند و مذهب تشیع را جایز دانستند که به آن اقتداء شود و وارد شدن به تشیع را جایز دانستند نوعی همگرایی میان شیعیان و مسلمانان وسایر مذاهب ایجاد کرد که بعد از آن بود که ما شاهد بودیم که نوعی همگرایی میان کلیه فرق مذهبی در دل جهان اسلام بوجود آمد اما از آنجایی که رژیم صهیونیستی و امریکا یکی از چالش های عمده خودش را مذهب تشیع و ادبیات انقلابی تشیع می داند لذا تلاش کرد که به نوعی از طریق تحریک بعضی از شخصیتهای افراطی و غیر واقع بین جهان اسلام آنها را در مقابل شیعیان قرار بدهد آقای احمد طیب هم که شاید مدت سه هفته بیشتر نبود که ریاست جامعه الازهر را به عهده گرفت اظهارات ضد و نقیضی داشت واین موجب شد که بسیاری از علمای الازهر و شخصیتهای سیاسی به ویژه شیعیانی که رو به رشد هستند و به ویژه در منطقه المنصوره که در قلب قاهره است ویک تشکل بسیار قدرتمندی دارند نسبت به اظهارات شیخ احمد طیب موضع گیری کنند و موجب شود که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مصر آقای حسنی مبارک برای اینکه یک نوع همسویی میان شیعیان و سنی های مصر(برای اینکه فرزند خود را جانشین خودش کند) و یک نوع همگرایی ایجاد کند این شیخ الازهر را که اظهارات ضد شیعه داشت برکنار کرد و آقای عبدالله حسینی شیخ دیگری را بعنوان رئیس جامعه الازهر انتخاب کرد . این مساله یک مسله درون جامعه الازهر رخ می دهد که نشان می دهد برخی علماء این نهاد مذهبی و اسلامی هنوز تحت تاثیر تبلیغات غرب و صهیونیستها قرار دارند و موضعی اتخاذ می کنند که به نفع جهان اسلام نیست و به همین دلیل ما شاهد هستیم که الان در دانشگاه الازهر دو رویکرد وجود دارد . رویکردی که دنباله رو فتوای مرحوم شیخ شلتوت هستند که اینها موافق هستند نوعی همگرایی میان تمام مذاهب اسلامی ایجاد شود و یک گروه افراطی هم هستند که مایل نیستند یک نظامی شکل گیرد که شیعیان بعنوان محور جهان اسلام بتوانند این نظام را سازمان دهی کنند . لذا این مسائل گاهی در جامعه الازهر رخ می دهد . توسط بخشی از علماء وابسته به اتحاد جهان مسلمانان هم چنین اظهاراتی در گذشته صورت گرفته که محور اینگونه تحریکات را باید در دل وهابی های عربستان و سلفی های عربستان جستجو کرد از طریق رسانه هایی که دارند ودر اختیار سلفی ها است که عمدتا علیه شیعیان تبلیغ می کنند تا به نوعی میان جهان اسلام شکاف ایجاد کنند وواگرایی ایجاد کنند که هدف آنها منزوی ساختن ایران و قطع ارتباط وایجاد گسست میان جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام است .
رادیو گفتگو: در مقابل حرکتهایی که برای تفرقه میان مسلمانان صورت می گیرد و برخی از سلفیون به آن دامن می زنند جمهوری اسلامی چه حرکتهایی را انجام داده ؟
دکتر حسینی کوهساری: شیعه هراسی از مصادیق عام اسلام هراسی است واین محور از آن محورهای جنگ روانی است که استکبار جهانی تعقیب می کند. اسلام هراسی یک بعد سیاسی واجتماعی دارد و یک بعد نظامی دارد و بعد دیگر آن بعدعلمی است . در بعد سیاسی توجه به قدرت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به نحو عام افزایش قدرت سیاسی و اجتماعی مسلمانان که نیازمند گسترش همکاری های سیاسی و اجتماعی کشورهای اسلامی و افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران است قطعا یکی از راههای مقابله با آن اسلام هراسی است که بتوانیم اقتدار خودمان را ثابت کنیم و دشمنان را از این توطئه هایی که در صدد آن هستند تا حد امکان منصرف کنیم . بابی سعید جمله ای دارد که می گوید در اسلام هراسی تقصیر مسلمانان از تمدن غربی کمتر نیست یعنی اگر ما مسلمانان اسلام را خوب معرفی می کردیم یا مجال برای خیلی از این شبهاتی که الان مطرح می شود بر علیه اسلام بوجود نمی آمد وزمینه ها منتفی می شد از شدت اسلام هراسی کاسته می شد.اینکه امروز اسلام را دینی طرفدار خشونت ، جنگ و دینی که در تقابل کلی با تکنولوژی در تقابل با تمدن غرب است بخشی از این اشکال بر می گردد به اینکه شاید ما در آن وظیفه خطیری که بر عهده داشتیم و معرفی اسلام ناب ، اسلام عقلانی، اسلامی که حامی تمایزات حقیقی است کوتاهی کردیم . یعنی بیاییم تمایزات حقیقی اسلام در مواجه با تمدن غرب را بیان کنیم و تشنگان زلال معارف بشری را سیراب کنیم. در مورد شیعه هم این مسائل مطرح است که شاید بخشی از اختلافاتی که در میان دنیای اسلام بین شیعیان و اهل سنت وجود دارد ناشی از این است که شیعه را بخوبی نشناخته اند یعنی معارف ناب اهل بیت که در مکتب تشیع وجود دارد به خوبی معرفی نشده و این زمینه پاره ای از اختلافات را فراهم کرده . ما برای معرفی اسلام ناب و برای معرفی صحیح تشیع ناچاریم که با نوعی تفکر طالبانیسمی که در دنیای اسلام وجود دارد مقابله جدی کنیم . (مقابله عالمانه ،نقادانه وعلمی) شخصیتهای بزرگ دنیای اسلام دور هم بنشینند و فارق از هیاهوهای مذهبی و فارق از جنجالهایی که رسانه ها بوجود می آورند مباحث را به نحو عالمانه تعقیب کنند. افراطها باید از دو طرف کم شود همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند که به مقدسات مذاهب مختلف دنیای اسلام از طرف مکاتب مختلف اسلامی اهانت نشود . و باید در یک فضای اعتدالی و عقلانی و در فضایی آمیخته با محبت صحبت کرد و این محبتها را بیشتر کرد و یک انسجام کامل ایجاد شود و با یک ید واحده بتوانیم در برابر قدرتهای استکباری ایستادگی کنیم در این زمینه شناخت صحیح سیاستهای دنیای غرب در مواجه با دنیای اسلام بسیار مهم است. اینکه همواره به یکدیگر گوشزد کنیم که سیاستهای دنیای غرب را بخوبی بشناسیم و برای یکدیگر بازگو کنیم ومتذکر شویم که در برابر سیاستها برنامه های واحدی را داشته باشیم .
رادیو گفتگو: آیا ما بسته های سیاسی جداگانه ای را برای مقابله با این تهدیدها ( اسلام هراسی) تدوین کرده ایم و برنامه هایی برای مقابله با این تهدیدها داریم؟
دکتر هانی زاده : اگر ما یک راهبرد مشخصی برای مقابله با آفندهای ناشی از شیعه هراسی و مقابله با تبلیغات رسانه های صهیونیستی نداشته باشیم نمی توانیم با آنها مقابله کنیم الان در امریکا هزار رسانه دیداری و شنیداری و مکتوب در دست صهیونیستها است که اغلب این رسانه ها در حقیقت یک راهبرد و هدف مشخصی دارند و آن تشدید شیعه هراسی ، اسلام هراسی و ایران هراسی است ما شاهد یک سلسله تهاجمات ظالمانه ای از سوی رسانه های غرب و صهیونیستی بودیم که یک جهت حمله و تشدید موضوع شیعه هراسی شدیدو مساله فعالیت هسته ای ایران و ایجاد هراس در کشورهای همسایه ایران از فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران که در طول سالهای اخیر شاهد بودیم که به موازات تشدید پروسه ایران هراسی مساله شیعه هراسی را هم دامن زدند و تلاش کردند تا میان ایران و همسایگانش که به لحاظ مذهبی دیدگاه های متفاوتی با ایران دارند واگرایی ایجاد کنند اما دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران چه در دیپلماسی پارلمانی چه سیاست خارجی و چه در مقوله تحرک بسیار خوب و حساب شده است. نهادهای مدنی جمهوری اسلامی ایران برای جمع آوری علمای اهل سنت و اهل شیعه در تهران شکل گرفت که نشان می دهد ایران ظرفیتهای بسیار بالایی برای مهار آفندهای تبلیغاتی ناشی از ایران هراسی و شیعه هراسی را دارد و از این ظرفیتها تا حدود زیادی استفاده کرده که به نوعی می بایستی رسانه های خودمان را تنوع ببخشیم. یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد مساله بهره گیری گسترده از شبکه های ماهواره ای است که ما برای مقابله با تهاجمات تبلیغاتی و جنگ نرمی که از سوی امریکا و سلفی ها علیه شیعیان صورت می گیرد می بایستی از ابزارهای نرم و رسانه استفاده کنیم یکی از موضوعات مساله تنوع بخشی رسانه های برون مرزی است که به زبانهای مختلف می تواند افکار و دیدگاههای شیعیان را در قالب یک ادبیاتی که قابل فهم باشد سازماندهی کند . ما می بایستی به موازات تنوع بخشیدن به رسانه های خودمان یک استراتژی علمی دیگری را هم برای رسانه های خودمان برای رصد کردن تحرکات رسانه های غربی و صهیونیستی تدوین کنیم و این مساله با همکاری دستگاههای فرهنگی و تبلیغاتی قابل اجرا است.
رادیو گفتگو: چرا کشورهای منطقه احساس هراس می کنند از ایران و از پیشرفتهایی که ایران داشته با وجود اظهاراتی که جمهوری اسلامی ایران مبنی بر صلح آمیز بودن انرژی هسته ای ایران داشته است باز ایران هراسی را قبول می کنند؟
دکتر حسینی کوهساری: بحث جنگ نرم از موضوعات مهمی است که متاسفانه هنوز ابعاد آن بخوبی شکافته نشده . ما در جنگ نرم بجایی اینکه به دنبال مصرف دانش هسته ای از غرب باشیم اینکه با یک خودکفای به دنبال این افتادیم که علم را خودمان تولید کنیم و از ظرفیتهای داخلی استفاده کنیم و راههای میانبر علم را کشف کنیم و به آن برسیم به نظر می آید در عرصه های مختلف علمی حتی عرصه های دینی ما به دنبال این خیزش و جنبش نرم افزاری باید باشیم و می تواند بسیاری از آن حلقه های سیاستگذاری های غربی ها را مخدوش کند . ما در موضوع جنگ نرم اگر بخواهیم همواره در حالت تدافعی و انفعالی باشیم کار برای ما سخت خواهد شد و چاره ای نداریم جز اینکه در بخشهایی با پیدا کردن آن نقاط میانبر و نقاط ضعفی که تمدن غرب با آن مواجه است بویژه در علوم انسانی که از بحرانهای بسیار جدی رنج میبردند ما با یک رویکرد فعالانه و تا حدودی تهاجمی می توانیم خودمان را نه در موضع مکتبی که می تواند برای بشریت خطر ساز باشد بلکه بعنوان مکتبی که برای بشریت یک حرف حسابی دارد وراه سعادت و راه تکامل را می تواند برای بشریت امروز به همراه داشته باشد نشان دهیم و در این حوزه می توانیم قرار گیریم . قطعا در زمینه علوم انسانی حرفهای ناگفته فراوانی داریم که هرچه سریعتر اندیشمندان وعالمان ما باید اینها را استخراج کنند از منابع دینی ما و بعنوان نسخه های که می تواند برای بشر امروز مورد استفاده قرار گیرد در دست بشر امروز قرار دهیم و بدانیم که آن کسی در دنیای امروز حرف اول را خواهد زد که در مباحث فکری و مباحث فرهنگی و علمی حرف اول را بزند و بتواند خودش را در معرض چشمان منتظر بشر امروز قرار دهد . اگر تلاش کنیم توفیقات ما در علوم انسانی به مراتب بیشتر خواهد بود از توفیقاتی که در زمینه مثلا هسته ای داریم. امسال که سال کارمضاعف و همت مضاعف نام گزاری شده امید است که ما در بخشهای قابل توجه ای از این عرصه های فکری و فرهنگی و علمی بتوانیم طوری خودمان را عرضه کنیم که موضوعی به نام اسلام هراسی بر طرف شود . نه تنها اینکه اسلام را به عنوان یک خطر و تهدید نگاه نکنند بلکه بعنوان یک نقطه امید و یک نقطه اتکا بشر امروز به ما مراجعه کنند و پاسخ سوالات خود را از ما بخواهند.
دکتر هانی زاده: الان ما باید به سمتی حرکت کنیم که یک نوع زبان مفاهمه بین ما و سایر فرقه های موجود در جهان اسلام ایجاد شود تا بتوانیم در برابر تهاجمات فرهنگی و جنگ نرمی که جهان غرب وامریکا علیه جهان اسلام و شیعیان تحمیل کرده جامعه خودمان و جامعه اسلامی را مصونیت بخشیم و این نشان می دهد که کشور ما ظرفیتهای بالایی دارد که بتواند از طریق ایجاد همگرایی میان کشورهایی مختلف اسلامی در برابر این تهدیدات صف آرایی کند.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
پست الکترونیکی :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد