سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

در واکنش به خبر دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت صورت گرفت

 

در واکنش به خبر دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت صورت گرفت

اعتراض دانشجویان به انعکاس ناقص و تحریف شده سخنان هاشمی رفسنجانی

خبرگزاری فارس: دو تشکل دانشجویی دانشگاه‌های مشهد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند: دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نمابری که به رسانه‌ها تحت عنوان "متن کامل سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع دانشجویان در مشهد " ارسال کرد، متأسفانه علناً به تحریف سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در خصوص سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع دانشجویان در تاریخ 14 آذر 88 در مشهد مقدس، نمابری را به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری ارسال کرد که در آن علاوه بر زیر سوال بردن خبر اعلام شده از سوی دانشجویان حاضر در جلسه از بخش‌هایی از سخنان ایشان، متن کامل این سخنرانی را نیز بروایت خود برای این خبرگزاری‌ها ارسال کرد.
بر این اساس، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به جوابیه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، واکنش نشان دادند که به شرح ذیل است:
دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در پی واکنش‌ها، انتقادها و اعتراض‌های فراوان از سوی مسئولان کشوری، نمایندگان مجلس، دانشجویان و ... نسبت به سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار، به این اقدام مبادرت ورزید، بدون توجه به اصل و مفهوم و رویکرد سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به برخی جملات خبر ایراد گرفته است که اصولاً هیچ ارتباطی با قسمت‌های اصلی سخنان ایشان که مورد انتقادهای فراوان قرار گرفته است ندارد و این دفتر از این طریق خواسته است تا با زیر سوال بردن قسمت ناچیز و غیرمهم خبر، کل خبر را زیر سوال ببرد.
جالب آنجاست که همچنانکه در ادامه خواهد آمد، دفتر رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، جملاتی را به سخنان رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرده است که اطلاع از آن برای عموم مردم بسیار جالب خواهد بود.
آنچه در ذیل می‌آید متن نمابر دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص خبر مخابره شده از جلسه هاشمی رفسنجانی با دانشجویان در مشهد است و در ادامه نیز جوابیه این تشکل دانشجویی و تناقضات جالب و تأسف‌برانگیز موجود در نمابر ارسالی از سوی این دفتر خواهد آمد.

جوابیه دفتر رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام:
پس از سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با سه گروه از دانشجویان که در تاریخ 14/9/1388 و به صورت پرسش و پاسخ در تالار آیینه آستان قدس رضوی انجام شد، بعضی از خبرگزاری‌ها، سایت‌های اینترنتی و روزنامه‌های وابسته به یک جریان خاص در کشور و به تبع آن تقریباً همه رسانه‌های معاند نظام اسلامی، با جعل و تحریف، اقدام به انتشار گزینشی آن کردند.
در این میان اقدام یک خبرگزاری و بالاتر از آن سخنرانی عالی‌ترین مسؤل امنیتی کشور تأمل‌برانگیزتر است. این خبرگزاری به نقل از یکی از شرکت‌کنندگان در آن جلسه که گویا ترتیبات مصاحبه با او را نیز فراهم کرده است، با همه تلاشی که در این روزها در جهت انتشار صادقانه اخبار دارد!! در هر دو بخش، یعنی هم سؤالات و هم پاسخ‌ها علاوه بر حذف برخی جملات و از آن رندانه‌تر، برخی کلمات، مصداق بارز سانسور شده و از طرف دیگر به جای جملاتی که به مذاقش خوش نمی‌آمد، جملاتی را اضافه کرد که اگر نپذیرند دروغ گفته‌اند، باید بپذیرند که راست نگفته‌اند!!
مثلاً آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخصوص نقش مردم در جبهه‌ها می‌گوید: "اگر داوطلب‌های مردمی به میدان نمی‌آمدند، شک نکنید که ارتش و سپاه نمی‌توانستند با آن همه دشمن بجنگند. " اما نحوه اطلاع‌رسانی این خبرگزاری را ببینید که می‌نویسد: "اگر مردم نبودند، ارتش شکست می‌خورد. " در این جمله کلمه "سپاه " عامدانه حذف شده تا نوعی کم‌توجهی به نقش سپاه از طرف فرماندهی جنگ القا شود که می‌تواند کینه‌برانگیز باشد و از طرف دیگر کلمه "شکست " را آوردند تا نوعی ناکارآمدی ارتش نیز القا شود.
یا درخصوص آقای توکلیان جمله‌ای را به نقل از ایشان به متن اضافه می‌کنند و می‌گویند "در دانشگاه فردوسی مشهد 55 درصد به آقای احمدی نژاد رأی دادند " در حالی که با چندین بار باز شنوایی نوار حتّی یکی از کلمات این جمله در سخنان ایشان نیست که حمل بر اشتباه شود!!
البته اختصار، شیوه‌ای مرسوم در خبر رسانی است، امّا اضافه کردن جملات به متنی که قرار است، موجز باشد، از نوادر اطلاع‌رسانی و در زمره خبرسازی است که طبیعتاً عواقب بدی در جامعه دارد و فوری‌ترین و مخرّب ترین دستاورد این نوع خبررسانی، متأسفانه موضع‌گیری‌های وزیر اطلاعات در سخنرانی اخیرشان در جمع طلاب حوزه علمیه قم بود که خواسته یا نخواسته مروّج اخبار دروغ شده‌اند و طرفه اینکه ایشان نیز با شرح و تفسیر اضافاتی به آن افزودند.

** صرفاً برای تنویر افکار عمومی
هر چند در متن ارسالی از سوی دفتر رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن قسمت از سخنان ایشان در جمع دانشجویان که مورد انتقادات و اعتراضات فراوان روبرو شده، موجود است اما در ادامه به برخی تناقضات آشکار موجود در این نمابر با واقعیات موجود اشاره خواهیم داشت.

1- در قسمتی از نمابر دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به متن کامل سخنان ایشان در این جمع به روایت این دفتر اشاره دارد، آمده است که " آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به ایشان گفتند: اگرچه اذان را گفتند و باید نماز بخوانیم، ولی بگذارید به این مسایل بپردازم. در مورد دانشگاهیان من نگفتم همه آنها مخالفند. شما خودتان دیدید که نماینده رهبری در دانشگاه‌ها اخیراً گفته‌اند؛ هفتاد درصد دانشگاهیان به کسانی که امروز زمام امور را در دست دارند رأی نداده‌اند. "

*نکته؛ این دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با دانشجویان در مشهد در تاریخ 14 آذر 88 برگزار شد و جالب اینجاست که دفتر رئیس محترم مجمع تشخیص در این نمابر آورده است که ایشان در این دیدار گفته‌اند: " شما خودتان دیدید که نماینده رهبری در دانشگاه‌ها اخیراً گفته‌اند؛ هفتاد درصد دانشگاهیان به کسانی که امروز زمام امور را در دست دارند رأی نداده‌اند. "
هرچند آقای هاشمی رفسنجانی در این جلسه چنین سخنی نگفته‌ است اما ماجرا آنجا جالب می‌شود که بدانیم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها این سخنان را در تاریخ 21 آذر 88 یعنی 7 روز بعد از این جلسه و در اجلاس شصت و دومین نشست روسای دانشگاههای علوم پزشکی بیان داشته‌اند و خبرگزاری‌های مختلف از جلمه مهر و ایلنا و سایت‌های خبری مختلف از جمله سایت منتسب به مهدی هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در همین روز اقدام به پوشش خبر مذکور کرده‌اند.
ضمن اینکه از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان کسب اطلاع کردیم و ایشان فرمودند که این سخنان را به هیچ عنوان قبل از این نشست در هیچ جلسه‌ای ایراد نکرده‌اند و حتی در جلسه مذکور رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز با این ذهنیت که خبرنگاری حضور ندارد، به ایراد این سخنان مبادرت ورزیده‌اند.
از این روی، ما دانشجویان در این باره جمله خود رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به خودشان گوشزد می‌کند که "البته اختصار، شیوه‌ای مرسوم در خبر رسانی است، امّا اضافه کردن جملات به متنی که قرار است، موجز باشد، از نوادر اطلاع‌رسانی و در زمره خبرسازی است که طبیعتاً عواقب بدی در جامعه دارد. "

2- اما جمله یاد شده از حجت‌الاسلام محمدیان، تنها جمله‌ای نیست که از سوی رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به سخنان ایشان در مشهد افزوده شده، بلکه در نمابر ارسالی دفتر آیت‌الله هاشمی 5 خط متن عربی! روایت "سید ابن طاووس " در این نامه گنجانده شده است!
* نامه دفتر تشخیص مصلحت نظام؛
"حضرت در آن جلسه به مجموع سئوالاتی که مطرح بود، جواب دادند و یکی از آن جوابها، همین جمله‌ای بود که خواندم. سید بن طاووس همه این داستان را از اول تا آخر آورد که واقعاً خواندنی است: "روى السید ابن طاووس عن رسائل الکلینی، عن علی بن إبراهیم، بإسناده قال: کتب أمیرالمؤمنین(ع) کتابا بعد منصرفه من النهروان وأمر أن یقرأ على الناس، وذکر الکتاب وهوطویل، وفیه: ان رسول‌الله(ص) عهد إلیَّ عهداً فقال: یا ابن أبی‌طالب لک ولاء أمتی فإن ولوک فی عافیة وأجمعوا علیک بالرضا فقم بأمرهم ، وإن اختلفوا علیک فدعهم وما هم فیه ، فإن الله سیجعل لک مخرجاً. فنظرت فإذا لیس لی رافد ولا معی مساعد إلا أهل بیتی فضننت بهم عن الهلاک ... "
در حالی که ما به عنوان دانشجویان حاضر در این جلسه تأکید می‌کنیم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چنین متن عربی را در این جلسه قرائت نکرده است.

3- در این نامه سمت مهدی بادپا دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد عنوان شده است، در صورتی که مهدی بادپا در این جلسه خود را نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد معرفی کرد و وی دبیر "اسبق " جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد است! ضمن اینکه در نامه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است که "در ادامه این دیدار آقای مهدی بادپا، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سخنانی با خیرمقدم و تبریک غدیر، گفت: "باتوجه به چندسال سابقه کارهای مبارزاتی و سیاسی حتماً از دانشجویان انتظار دارید که بدون مصلحت‌سنجی و بدون وابستگی به احزاب، تشکلّ‌ها و جریانات سیاسی داخل کشور صحبت کنند. صحبت‌های امروز ما برخاسته از همین مسئله است. پس از نشست‌های متوالی با دوستان سه سؤال را درنظر گرفتیم که امیدواریم جواب دهید. "

در نامه دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است که بادپا گفت:‌ "می‌دانیم که ارتباطات فراوانی با کشورهای ترکمنستان، پاکستان، عربستان و کشورهای مختلف بین‌المللی دارید و این دیکته می‌کند که باید نقش شما در این زمینه پررنگ‌تر باشد. اگر در این طرح به شما میدان نمی‌دهند، آیا امکان ندارد راه‌کاری اندیشیده شود که از آسیب‌های این طرح کاسته شود؟ حال آنکه مهدی بادپا در جملات خود در این دیدار از لفظ "دیکته " استفاده نکرد و همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که آقای هاشمی شما را "بازی " نمی‌دهند؛ نه اینکه به شما میدان نمی‌دهند! اما متأسفانه دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حقیقت با جابجایی این کلمه منظور بادپا را کاملا تغییر داده است.

4- در نامه اراسالی دفتر مجمع آنجایی که اشاره به سوال ایوب توکلیان از هاشمی دارد درج شده است که "در این قسمت از جلسه آقای ایوب توکلیان، دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو شورای مرکزی این تشکّل دست خود را برای پرسیدن سوال بلند کرد و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با کلمه بفرمایید "
این درحالی است که اصلا توکلیان در آن جلسه خود را با سمت رسمی معرفی نکرده و احتمالا دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام این قسمت را از خبرگزاری فارس برداشته است.

5- همچنین متأسفانه باید به استحضار برسانیم که دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمله " توجه داشته باشید که صحبت از مقبولیت و کارایی حاکم است و نه مشروعیت " را به سخنان آقای هاشمی اضافه کرده و ایشان این جمله را نگفته‌اند! در حالی که در نامه دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است که آقای هاشمی رفسنجانی گفته‌اند: "وقتی این حرف را می‌زنم، بعضی از تندروهای جناح به اصطلاح اصولگرا نمی‌پسندند و می‌گویند: این چه حرفی است که می‌زنید؟ خداوند کسی را تعیین کرده که بر مردم حاکم باشد و رأی مردم هم زینتی است و باید بپذیرند. خلاصه مطلب این است و تفاوت از اینجا معلوم می‌شود. " توجه داشته باشید که صحبت از مقبولیت و کارایی حاکم است و نه مشروعیت. "

6- اما یکی از بخش‌های صحبت‌های هاشمی رفسنجانی در این دیدار با دانشجویان که مورد انتقادات و اعتراضات روبرو شد، جملاتی از ایشان در قرار دادن بسیج و سپاه روبروی دانشجویان، اساتید، دانش‌آموزان، کارگران و ... بود که دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در متن ارسالی خود این جملات را قید کرده است.
دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت:‌ "حکومت همه چیز را در دست دارد، پول، نیرو و رسانه دارد و بالاخره کسانی را دارد که در مواقع لزوم در خیابان‌ها جمع شوند. بسیج و سپاه را هم دارد که خودشان از متن مردم برخواسته‌اند. در آن طرف هم عده زیادی از مردم هستند. دانشجو، دانش‌آموز، استاد، معلم، مدیر، کارگر، کاسب، زن و مرد و ... که بعضی‌ها ساکت و بعضی‌ها فعال هستند. این گونه که به جایی نمی‌رسیم. "
اما یکی از نکاتی که به نظر می‌رسد از سوی رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام مجددا به صحبت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزوده شده، جمله "خودشان از متن مردم برخواسته‌اند " است. هر چند قید این جمله نیز، اصل موضوع و انتقادات به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در روبروی هم قرار دادن سپاه و بسیج با سایر مردم را تغییر نمی‌دهد، اما ما دانشجویان حاضر در جلسه نسبت به اینکه عبارت "خودشان از متن مردم برخواسته‌اند " در سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار وجود داشته باشد، به شدت تردید داریم.

7- همچنین بخش دیگری از سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار که از سوی خبرگزاری فارس مخابره شده و مورد توجه عموم قرار گرفت، عبارت "مهدی خیالش راحت است، او می‌گوید می‌خواهد بیاید اما من به او گفته‌ام که فعلا نیاید " است که این بخش از سخنان ایشان نیز در متن ارسالی از سوی دفتر ایشان موجود است.

8- در نهایت باید به این نکته توجه شود که دفتر ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که معمولا از سخنرانی‌های ایشان در محافل اینچنینی، متن‌های گزینش شده‌ای را منتشر کرده و تقریباً قسمت‌های اصلی صحبت‌های ایشان را مخابره نمی‌کند، بهتر است برای تکرار چنین تناقض‌گویی‌هایی، در همان اولین فرصت پس از تشکیل جلسات،‌ رأساً به انتشار صحیح و کامل سخنان ایشان اقدام کند تا پس از نشر بدون سانسور این سخنان، مجبور به چنین تناقض‌گویی‌ها و لاپوشانی‌ها نشود.
چه آنکه در جلسه مربوط به دیدار تعدادی از اعضای مجلس خبرگان با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دفتر ایشان سخنان کاملاً سانسور شده و بدون ارتباط با روح حاکم بر این جلسه را مخابره کرد که پس از آن خبرگان حاضر در جلسه مجبور شدند برای حفظ امانتداری، رأسا با رسانه‌ها مصاحبه کرده و جزئیات جلسه را برای «تنویر افکار عمومی» واگو کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد