سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>بازگشت سردار هسته‌ای هاشمی رفسنجانی!

بازگشت سردار هسته‌ای هاشمی رفسنجانی!

بازگشت سردار عقب‌نشینی‌های هسته‌ای! با ارسال پالس غلط و اظهارات در پازل غرب

 

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی ایران در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، پس از ماه‌ها سکوت خبری، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در مورد موضوعات متنوعی از مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کرد که بخشی از آن‌ها که مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران بود، مطلوب و در پازل غرب در آستانه مذاکرات استانبول است.

به گزارش رجانیوز، حسن روحانی که طی هفته‌های اخیر فعال شده و همایش‌هایی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت برگزار می‌کند و برای خود سخنرانی و در جمع خبرنگاران مصاحبه ترتیب می‌دهد، امروز حاشیه همایشی که مربوط به "خانواده" بود، به میان خبرنگاران آمد و هنگامی که به موضوع هسته‌ای ایران رسید، باقی ماندن پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل را یک تهدید بزرگ برشمرد.

اظهارات روحانی در رسانه‌های داخلی بازتاب قابل توجهی نیافت و خبرگزاری‌ها ترجیح دادند سخنان سردار عقب‌نشینی‌های هسته‌ای ایران را که کاملاً در تضاد با منافع ملی کشورمان در آستانه مذاکرات استانبول است، برجسته نکنند.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود مشابه اظهارات 23 شهریور ماه امسال هاشمی رفسنجانی در مورد مؤثر بودن تحریم‌ها که پالس غلطی برای طرف مقابل ارسال و آن‌ها را امیدوار کرد که اکنون زمان مناسبی برای امتیاز گرفتن از ایران در موضع ضعف است، طرف غربی با دریافت سیگنال غلط از سخنان روحانی نیز تجری پیدا می‌کند.

روحانی اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم از طریق مذاکرات، تماس‌ها و فعالیت‌های دیپلماتیک پرونده ایران را از شورای امنیت بیرون آوریم و هدف باید این باشد، در حال حاضر فعالیت هسته‌‌ای‌مان را انجام می‌دهیم، اما مشکل ما این است که پرونده ما در شورای امنیت است، پس وظیفه همه مسئولان است تا به لحاظ دیپلماتیک وظایف خود را انجام دهند و مذاکرات استانبول یک قدم در این راه است. وی همچنین گفت: امیدواریم در مذاکرات استانبول بتوانیم در جهت رسیدن به اهداف‌مان یک قدم پیش رویم، پس اصل مذاکره مهم نیست، بلکه دستیابی به اهداف مهم است و بزرگ‌ترین هدف ما در بحث هسته‌ای این است که پرونده ما از شورای امنیت خارج شود، چون تا وقتی در شورای امنیت است، قطعنامه‌ها وجود دارد و ممکن است قطعنامه‌های دیگری نیز تصویب شود و تصویب قطعنامه‌ها به‌نفع مردم نیست، پس باید تلاش کنیم، فضا را تغییر دهیم و تغییر فضا با فعالیت دیپلماتیک امکان‌پذیر است.

اظهارنظر آقای روحانی در برجسته‌سازی خطر باقی ماندن پرونده هسته‌ای ایران در حالی است که وی و تیم او در دوره مدیریت موضوع هسته‌ای کشورمان عقب‌نشینی‌های پیاپی را که در نهایت منجر به تعلیق کلیه فعالیت‌ هسته‌ای ایران شد (حتی در مجتمع یو.سی.اف اصفهان که اساساً فعالیت غنی‌سازی در آن انجام نمی‌شد)، با همین توجیه که پرونده ایران تحت هیچ شرایطی نباید به شورای امنیت برود، توجیه می‌کردند و با استناد به همین موضوع، گام به گام کلیه فعالیت‌ها را از موضع ضعف تعطیل کردند.

در عین حال، اکنون در اثر مدیریت مدبرانه و عزتمندانه هسته‌ای در دوره دکتر احمدی‌نژاد شرایط به‌نحوی رقم خورده است که طرف غربی به مذاکره با ایران نیاز دارد و ناکارآمدی تحریم‌های مختلف علیه ایران نیز مورد اذعان طرف مقابل قرار دارد.

اما در شرایطی که امریکا و برخی کشورهای اروپایی پیگیر اعمال تحریم علیه ایران از ناکارآمدن بودن ابزار تحریم مطمئن شدند، آنچه که آن‌ها را هنوز به ادامه راهبرد دومسیره فشار و مذاکره، امیدوار نگه داشته است، زمزمه‌هایی از جنس اظهارات روحانی و هاشمی در داخل کشور است تا بر اساس آن‌ها در مذاکرات به مقام مذاکره کننده ایرانی اعلام شود که در داخل ایران افراد و گروه‌هایی با تشدید فشارها حاضر به سازش هستند اما شما حاضر به این معماله نیستید.

اگرچه قابل درک است که برخی افراد که در دوره خود به‌دلیل ضعف و نداشتن خودباوری و ایمان به داشته‌های ملی، نتوانستند مطالبه ملی حق هسته‌ای ایران را تثبیت کنند، از اینکه در دولت احمدی‌نژاد، بدون کمترین عقب‌نشینی دستاوردهای هسته‌ای و سیاسی ایران در این موضوع در اوج قرار گرفته، خوشحال نباشند اما به هر حال، اظهارنظر در چارچوب منافع ملی و کنار گذاشتن تنگ‌نظری‌ها کمترین توقع ملت از آن‌ها است.

پیشاپیش نیز این گمانه وجود دارد که آقای حسن روحانی دفتر خود را مأمور به جوابیه نویسی برای این خبر کند و طبق معمول با هزینه کردن از رهبری، اظهارات نادرست خود را مستند به اینکه نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی است، توجیه کند. این در حالی است که این شبهه بارها پیش از این پاسخ داده شده و علاوه بر اینکه دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مواضع هسته‌ای ایران را تبیین می‌کند، بهتر است آقای روحانی قبل از هرگونه توجیه بر اساس عنوان خود، در بیانات رهبری دقت بیشتری کند تا مطمئن شود کمترین اثری از ضعف و انفعال موجود در اظهاراتش در سخنان رهبر انقلاب در طی این سال‌ها وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد