ماجرای سوپرانقلابیهای پرخاشگر در فشار /روحیهی خود من هم دانشجویی است،
از وزرا و مسوولان دولتی هم بخواهید که بیایند و به سوالاتتان پاسخ بگویند و اگر وزیر نیامد به من بگویید که مساله را بررسی کنم و در مقابل دانشگاه نیز تابلویی نصب و اعلام کنید که ما از فلان وزیر دعوت کردیم و نیامد.
دکتر محمود احمدینژاد رئیسجمهور کشورمان در حالی با یک روز تأخیر مراسم روز دانشجوی امسال را در دانشگاه اراک برپا کرد که دلیل این تأخیر را برنامه فشرده کاری خود عنوان کرد.
به گزارش رجانیوز، احمدینژاد مانند همیشه که در دیدارهای دانشجویی بهدلیل اینکه روحیه خود را "دانشجویی" میداند، سر ذوق میآید و ناگفتهها، اخبار منتشرنشده و تحلیلهای رو به جلویی را بیان میکند، در نشست امروز با دانشجویان اراک نیز همین روش را در پیش گرفت.
در این دیدار، ابتدا هفت تن از دانشجویان دانشگاههای استان مرکزی که البته رئیسجمهور پیشنهاد تغییر نام این استان به "آفتاب" را در جلسه دولت مطرح کرده است، دغدغهها و نظرات خود را مطرح کردند و سپس رئیسجمهور سخنرانی کرد.
احمدینژاد بر ضرورت حضور مسوولان دولتی در دانشگاهها برای پاسخگویی در کرسیهای آزاداندیشی تأکید کرد و گفت که دانشجویان، مسوولانی را که دعوت میشوند اما نمیآیند،معرفی کنند. رئیسجمهور از رشد %، 6 برابری بودجه پژوهشی و اختراعات در دولت نهم و دهم و افزایش قابل توجه بودجههای فرهنگی هم گفت و در مورد مسکن اظهار امیدواری کرد که در پایان دولت دهم مشکل مسکن حل شود. وی اخبار سربستهای از سهمخواهی برخی افراد منتسب به جناحهای سیاسی و عزم دولت در مبارزه با فساد هم گفت و در ادامه مواردی از مذاکراتش با مقامات خارجی در مورد تهدیدها و تحریمهای غرب را بیان کرد.
رییسجمهور از دانشجویان خواست با برپایی کرسیهای آزداندیشی از مسوولان دعوت کنند تا به سوالات آنها پاسخ دهند.
به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدینژاد در دومین روز از سفر خود به استان مرکزی، در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت معلم اراک با تبریک روز دانشجو گفت: میخواستم این جلسه را دیروز بگذارم، اما تراکم برنامهها طوری بود که چنین چیزی امکانپذیر نبود. حضور در جمع دانشجویی هم نشاطانگیز است، هم آگاهیبخش و هم ذهن انسان را به سمت دنیاهای بهتر و متعالیتر میبرد.
وی در ادامه بر ایجاد کرسیهای آزاداندیشی تاکید کرد و خطاب به دانشجویان گفت: کرسیهای آزاداندیشی را شما باید برپا کنید و از شخصیتها و چهرهها دعوت کنید و بخواهید که بیایند. از وزرا و مسوولان دولتی هم بخواهید که بیایند و به سوالاتتان پاسخ بگویند و اگر وزیر نیامد به من بگویید که مساله را بررسی کنم و در مقابل دانشگاه نیز تابلویی نصب و اعلام کنید که ما از فلان وزیر دعوت کردیم و نیامد.
وی گفت: نقد درست و اساسا نگاه انتقادی و راضی نبودن به وضع موجود یک نعمت بزرگ الهی است. نباید انتظار داشته باشیم که جوان امروز به شرایط امروز کشور راضی باشد؛ چراکه در این صورت انگیزه حرکت از بین میرود. نگاه انتقادی به وضع موجود باید باشد. البته منظور من جنگ و دعوا نیست بلکه اصلاحگری است. کرسیهای آزاداندیشی را شما برپا کنید و از روسای دانشگاهها میخواهم که این فرصتها را بگذارند تا دانشجویان مسائل خود را مطرح کنند و آنچه به ما و دولت برمیگردد تاکید دارم که مطرح شود و به سوالات پاسخ داده شود. در فضای صمیمی و البته به صورت جدی حرفهای خود را مطرح کنید. ما زمانی موفق هستیم که جوان ما ذهنش درگیر مسائل مهم باشد. در این صورت است که پیشرفت اتفاق میافتد.
رییسجمهور با بیان اینکه دانشگاه از مهمترین مراکز کشور است و آینده کشور بسته به دانشگاه است، گفت: فضای علمی و پژوهشی دانشگاه باید به سمت و سوی آرمانی و بومی سوق پیدا کند. ما در زمینه پژوهش کارهای بزرگی را انجام دادهایم اما هنوز در ابتدای راه هستیم.
احمدینژاد درباره توسعه کمی و کیفی دانشگاهها گفت: به نظر من توسعه کمی و کیفی باید با هم در دانشگاهها اتفاق بیافتد. از سوی دیگر به خاطر جمعیت جوان کشور که آماده حضور در عرصههای اجتماعی و علاقهمند به علمآموزی بودند، در سالهای گذشته به توسعه کمی دانشگاهها بیشتر توجه شد. ما سه راه داشتیم؛ یا باید اجازه تحصیل به همه جمعیت جوان کشور نمیدادیم یا راه را برای ادامه تحصیل دانشجویان در خارج از کشور باز میکردیم یا اینکه ظرفیت داخل را به حداکثر میرساندیم. حتی این مساله به بهای پایین آمدن کیفی دانشگاهها منجر میشد. ما راه سوم را انتخاب کردیم. البته تب مدرکگرایی هم در کشور ایجاد شده بود که دولت به تنهایی نمیتوانست با آن مقابله کند. حالا که توسعه کمی سریع اتفاق افتاده است، باید تلاش کنیم تا توسعه کیفی نیز خود را برساند و البته این مساله طول میکشد.
وی در ادامه گفت: مشکل پژوهشی ما تاریخی است. البته اصلاحاتی صورت گرفته است که نباید آنها را دست کم بگیریم. ما هماکنون از نظر سرعت تولید علم در منطقه اول هستیم و البته باید بیشتر کار کنیم. بودجه دانشگاهها در دولت نهم چهار برابر شد و ما میدانیم که این رقم هم کافی نیست و در عین حال باید بدانیم که کشور مشکلات دیگری هم دارد که باید به آنها هم رسیدگی کرد. بودجه پژوهشی کشور در دولت نهم و دهم، 5 الی 6 برابر شده است، اما هنوز در این زمینه مشکل وجود دارد. در عین حال باید دانست که رابطه بین صنعت و دانشگاه در کشور ما به صورت بنیادین مشکل دارد. ما با پولی کردن دانشگاهها موافق نیستیم. در عین حال با اینکه بودجه پژوهشی به دانشگاه بدهیم و بعد به صنعت بگوییم که برو از دانشگاه بگیر هم موافق نیستیم. پژوهشهای ما باید ناظر به نیازهای کشور باشد.
رییسجمهور گفت: ما در دانشگاهها معاونت علمی تاسیس کردیم که برای تقویت بخش پژوهشی دانشگاهها بود و هماکنون سالانه بین 700 تا 800 میلیارد تومان بین صنعت و دانشگاه قرارداد منعقد میشود. این نشان میدهد که قطار پژوهش در دانشگاه به حرکت درآمده است، اما در ابتدای راه است. بنیاد نخبگان هم برای همین مساله تاسیس شده و ما اذعان داریم که در برابر استعدادهای جوشان کشور این کارها کافی نیست. در دولت نهم اختراعات ثبت شده 5 الی 6 برابر کل اختراعات قبل از دولت نهم بوده است. با این حال قبول داریم که مشکلات وجود دارد و ما برای حل آنها در ابتدای راه هستیم.
احمدینژاد گفت: دانشجویان برای ما عزیز هستند. امید ما به دانشجویان است. دانشجویان حاصل عمر ملت هستند. بحثهایی هم درباره نحوه اداره دانشگاهها مطرح شده است که البته اینها همه در جهت حمایت از دانشجو و هیاتهای علمی است. بعد از هدفمند کردن یارانهها بودجه دانشگاهها را افزایش خواهیم داد و البته باید وزارت علوم و وزارت بهداشت نظارت داشته باشند که دانشگاهها از نظر رفاهی استانداردهای لازم را برای دانشجویان و اساتید فراهم کنند.
رییسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ گفت: بدون فرهنگ هیچ آیندهای را نمیتوان متصور بود. فرهنگ فضای تنفسی روح انسان است. جهت دولت نهم و دهم نیز در اداره کشور، فرهنگی بوده است، اما کار فرهنگی در دو سطح قرار دارد؛ یکی سطح کلان و یکی سطح خرد. در سطح کلان در چند سال گذشته به لحاظ فرهنگی موفقیتهای بزرگی داشتهایم. اصل اول در کار کلان فرهنگی، احیای خودباوری و اعتماد به نفس ملی است. اعتماد به نفس ملی ما الان در بالاترین سطح خود در طول تاریخ قرار دارد. امروز همه ما به ایرانی بودنمان افتخار میکنیم. همبستگی ملی و شجاعت ملی و هوشمندی ملی در کشور ما نسبت به گذشته در بالاترین سطح قرار دارد. فضای معنوی، خودباوری، احساس مسوولیت و تعهد به آرمانهای بلند انقلابی در کشور ما هماکنون در سطح بالایی قرار دارد. عزت ایران امروز در جهان در بالاترین سطح است و باید کارهای فرهنگی را طوری انجام دهیم که در این زمینه باز هم پیشرفت کنیم.
وی تاکید کرد: بودجههای فرهنگی در دولت نهم سه برابر و در دولت دهم شش برابر شده است اما کارهای بزرگ فراوان است. در تولیدات فرهنگی در مقیاس خرد دچار مشکل هستیم و کارگروههای فرهنگی در استانها برای حل این مساله فعال شدهاند و البته حل این مساله زمان میبرد و شما هم باید کمک کنید.
رییسجمهور در ادامه دربارهی بودجهی فرهنگی گفت: بودجهی خیلی خوبی در حدود 2 هزار میلیارد تومان به فرهنگ اختصاص دادهایم و بهترین کسانی که در خط مقدم فرهنگی میتوانند فعالیت کنند، دانشجویان هستند.
وی ادامه داد:چون روحیهی خود من هم دانشجویی است، هیچ وقت نمیخواهم به سمتی بروم که بگو مگو درست شود. ما به دنبال ساختن و پیشرفت هستیم. در کشور کارهای خیلی زیادی وجود دارد. بعضی وقتها من شرمندهی همکارانم میشوم. آنقدر کار میکنند که وقتی به خانه میرسند بیهوش میشوند. نمیخواهم بگویم که دولت در ادارهی کشور تنهاست، که البته تنهاست، اما باید همه خود را برای کارهای بزرگ آماده کنیم و کشور را بسازیم.
احمدینژاد در ادامه به مشکلات بخش مسکن اشاره کرد و گفت: مشکل مسکن در کشور ما خیلی طولانی است. هر چند سال یک بار مسکن با افزایش قیمت مواجه میشود که یک بار آن در اوایل دولت نهم اتفاق افتاد، البته برخی آن را تشدید کردند و تبدیل به یک جنگ تمامعیار علیه دولت نمودند.
وی افزود:من در آن زمان در جلسات شورای عالی مسکن گفتم بیایید یک بار برای همیشه مشکل مسکن را در کشور حل کنیم که برخی گفتند چنین چیزی شدنی نیست و میگفتند که با دادن وامهای اجاره و یا کارهای کوتاهمدت، بازار مسکن را آرام کنید، اما من اصرار داشتم که مسکنسازی در مقیاس میلیونی را شروع کنیم. در ابتدای دولت نهم از همکاران خواستم که سالی 200 هزار مسکن روستایی ساخته شود که این مساله تا امروز محقق شده است. از امسال خواستم که این رقم به 400 هزار واحد مسکن در روستاها افزایش یابد تا بتوانیم در عرض 10 سال کل روستاها را نوسازی کنیم. به لطف خدا در پایان دولت دهم مشکل مسکن را حل خواهیم کرد تا هرکس ازدواج کرد خانهای برای زندگی داشته باشد.
وی همچنین به بحث رشد جمعیت اشاره کرد و گفت: برخی رشد جمعیت در کشور را منفی میدانند، اما من با این مساله مخالفم. رشد جمعیت هیچگاه از نظر من موضوعی منفی نیست. نگاهی به زندگی بزرگان که بیندازید، متوجه میشوید که آنها در خانوادههای پرجمعیت بزرگ شدهاند. چه کسی میگوید که رشد جمعیت موجب فقر است؟ بحث کنترل جمعیت از ابتدا در اروپا مطرح شد که به دلیل رشد منفی جمعیتشان با موج مهاجرت به داخل کشورشان روبهرو هستند و این مساله موجب میشود که بافت جمعیتیشان تغییر کند.
رییسجمهور دربارهی بیکاری نیز گفت: وقتی ما دولت را به دست گرفتیم 3 میلیون در کشور بیکار داشتیم و قرار بود سالانه 700 هزار شغل در کشور ایجاد شود که البته این رقم تا پایان برنامهی چهارم باید به 870 هزار شغل در سال میرسید. ما امروز با 2 میلیون و 300 هزار بیکار مواجه هستیم و تلاش داریم تا پایان دولت رقم بیکاری را به صفر برسانیم.
احمدینژاد همچنین با اشاره به صندوق توسعهی ملی گفت: ما اساسنامهی صندوق توسعهی ملی را در اردیبهشت ماه با فوریت به مجلس دادهایم که قرار بود طی یک ماه آن را به تصویب برسانند، اما به هر دلیلی تا کنون این مساله محقق نشده است. ما با استفاده از این صندوق میتوانیم 700 هزار شغل در سال بیشتر از آنچه پیشبینی شده بود ایجاد کنیم.
وی در ادامه گفت: البته بین قوا تقسیم کار شده است و به نظر من ساز و کارهای تعیین شده در این زمینه عالمانه نبوده است؛ چرا که این ساز و کارها از 100 سال پیش تا کنون تغییر نکرده؛ در حالی که در طول این سالها همهی کارها پیچیدهتر شده است و من در نامهای که خدمت مقام معظم رهبری نوشتم با این هدف بود که میخواستم برای باز شدن برخی از گرهها تدبیری صورت گیرد.
رییسجمهور تصریح کرد: به نظر من میشود مشکلات را حل کرد. اگر مانع نشوند و بشود جلوی برخی لفت و لیسها را گرفت، میتوان کاری کرد که هیچ بیکاری در کشور وجود نداشته باشد. آقایی وجود دارد که 180 میلیارد تومان از بانک پول گرفته، اما آن را پس نمیدهد و وقتی میگوییم که بانک از او شکایت کند، میگویند که او تخلفی نکرده است، حتی خلاف شرعی هم مرتکب نشده، بلکه تنها نقض عهد کرده است. این در حالی است که بسیاری از جوانان ما نیازمند منابع برای فعالیت هستند.
وی ادامه داد:دولت فشار وارد میکند که بتواند اینها را برگرداند، در بنگاههای کوچک چند صد هزار طرح در نوبت هستند، اما منابع نداریم که به آنها بدهیم. به فضل الهی ما کار خود را انجام میدهیم، اما بدانید که کار سخت است و ما تلاش داریم که حداقل ساحت دولت را از این مفاسد پاک کنیم. این یک مبارزهی تمامعیار است.
احمدی نژاد در ادامه به بیان خاطرهای پرداخت و گفت: فردی نزد من آمده بود و میگفت که دو جناح در کشور وجود دارند که برای بقای انقلاب باید کار کنند، وقتی مردم از یکی از آنها خسته شد، سراغ آن یکی بروند و از من خواست که شرکتهایی را از وزارت نفت به قیمت دفتری به آنها واگذار کنم که آنها هم با ادارهی آن بتوانند هزینههای جناح خود را تامین کنند که من هم به او گفتم یک لیست از این شرکتها را به من بدهد که او هم لیستی از شرکتهای پرسود وزارت نفت را تهیه کرد و به من داد. نامه را از او گرفتم و گفتم از تو چنین توقعی ندارم که چنین خواستههایی از من داشته باشی.
احمدینژاد در ادامهی سخنان خود در جمع دانشجویان گفت: نهایت آرزوی یک انسان، رسیدن به سعادت کامل است. همهی انسانها میخواهند به قلهی کمال بشری برسند و قلهی کمال بشری همان خداست. باید از انسان شروع کنیم و به خدا برسیم و قدم اول شناختن است و برای این کار باید به سراغ انسان کامل برویم. انسان کامل بزرگترین جلوهی خداست. برای همین است که مسالهی امام برای ما مهم است.
رییسجمهور در ادامه بر علمآموزی تاکید کرد و افزود: البته علم باید به کمال انسانی و عشق به انسانها بینجامد و الا علم درستی نیست. آن علمی که بر اساس آن یک نفر در آزمایشگاه، میکروب آنفلوانزای خوکی را میسازد، تا آن را منتشر کند و پس از آن واکسن این بیماری را بتواند بفروشد را ما قبول نداریم. از نظر ما آن دانشگاهی اسلامی است که علومش به نیازهای واقعی انسانها بپردازد.
احمدینژاد گفت: ماموریت تاریخی و بزرگ ما ساختن ایران است. این ملیگرایی و ناسیونالیسم نیست. ساختن ایران یک آرمان فراتر از مرزهای ایران و یک آرمان بشری است. ایران یک فرهنگ و پیام و روش زندگی متعالی است. اندیشههای مادی به بنبست رسیدهاند و نقطهی امیدی در دنیا وجود ندارد. من به کشورهای زیادی سفر کردهام. قریب به اتفاق افراد میگویند که روی اخباری که دربارهی ایران منتشر میشود، حساس هستند و بسیاری از پیشرفتهایی که در ایران اتفاق میافتد مایهی خوشحالی ملتهای دیگر است.حتی در برخی کشورها برای دستاوردهای ما شیرینی پخش میکنند و جشن میگیرند. وقتی اولین ماهوارهی ایران به فضا پرتاب شد در یک کشور آسیایی که جلسهی علمی برقرار بود، جشن گرفتند.
احمدینژاد در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا قدرتهای فاسد از نام ایران میترسند؟ گفت: آنها از بمب ما نمیترسند، بلکه میدانند که ملت ما هرگاه فرصتی پیدا کرده الهامبخش سایر ملتها بوده است.
رییسجمهور با اشاره به سفر اخیر خود جهت شرکت در اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: در این سفر دیداری با یکی از روسای جمهور داشتم که دربارهی برخی مواضعش از او سوال کردم، او هم برخی از نگرانیهای کشورهای زورگو را مطرح کرد و اینکه نگرانند ایران به سمت ساخت بمب اتم برود. من در پاسخ به او گفتم که مگر شما این سخنان را باور کردهاید؟ و بعد به او گفتم که اتحادیه اروپا بعد از تحریمهای یکجانبه معاملات تجاری خود را با ما افزایش داده است. آمریکا هم هر روز به ما پیغام میفرستد. حواستان باشد که کلاه سرتان نرود. رییسجمهور دیگری در این اجلاس به من گفت که فلانی نمیترسی که آمریکا به کشورتان حمله کند؟ که من در پاسخ گفتم که هیچ کشوری نمیتواند چنین غلطی را مرتکب شود و چنین جرأتی را ندارد.
وی با اشاره به روند مساله هستهیی ایران در سالهای اخیر گفت: متاسفانه در مقطعی فردی از داخل کشورمان اطلاعاتی را به آنها میداد و از آنها میخواست که هرچه سریعتر علیه ما قطعنامه صادر کنند. ما نیز در مذاکرات با آنها میگفتیم که اطلاعات غلط به دست شما نرسد. ما تسلیم بشو نیستیم. حالا آمدهاند و میگویند میخواهیم گفتوگو کنیم. ما همیشه اهل گفتوگو و اهل منطق هستیم.
رییس جمهور ادامه داد:حالا هم اعلام میکنیم که حقوق قطعی هستهیی ایران مثل استقلال کشورمان است و باید پذیرفته شود. در مورد سایر مسائل مانند مواد غنی شدهی هستهیی و سایر مسائل و مشکلات جهان حاضریم با آنها همکاری کنیم. آنها شش کشور هستند، ما هم یک کشور. همهی آن شش کشور حرفشان یکی است و مدل ادارهی جهانشان یکی است. ما با آنها متفاوت هستیم و حاضریم با آنها همکاری کنیم ،اما حد و مرز و حقوق ملت ما سر جایش قرار دارد.
وی همچنین تصریح کرد : آنها تحریمها را لغو کنند، هرچند که در ما اثری نداشته است. این به نفع همه است. مسیری که آنها قبلا انتخاب کردهاند بنبست بود. بهترین راه همکاری است، اما اعلام میکنیم که ما هیچ ظلمی را علیه هیچ ملتی نمیپذیریم. هزار سال هم بگذرد وحشیهای صهیونیست را به رسمیت نمیشناسیم. تجاوز، اشغال و بیاحترامی به ملتها را به رسمیت نمیشناسیم و همهی اینها باید حل شود.
رییسجمهور در ادامه گفت: ما در داخل کشور افرادی را تجربه کردیم که تا فشار زیادی وارد میشد به ما پرخاش میکردند و وقتی فضا آرام میشد، میگفتند که اصل فناوری هستهیی را ما درست کردهایم. ممکن است برخی وقتی فضا عوض شود، سوپرانقلابی شوند، اما بدانید تا وقتی این دولت هست، به اندازهی سر سوزنی از حقوق ملت عقب نخواهیم نشست و البته اهل تدبیر هستیم و دقیقترین سیاستهای مدبرانه را به کار میگیریم و در عین حال اهل گفتوگو و همکاری هم هستیم.
احمدینژاد در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مذاکراتش با یک مقام در ایتالیا در سالهای گذشته گفت: در آن زمان ما به آنها اعلام کردیم که خواهان 20 نیروگاه هستهیی هستیم و اگر آنها نسازند، همین جوانان ملت ما خواهند ساخت.
پیش از سخنان رییسجمهور چند تن از دانشجویان با قرار گرفتن پشت تریبون به طرح برخی مسائل و مشکلات دانشجویان این استان پرداختند.
نماینده دانشجویان دانشگاه اراک:
دانشجویان ایجاد فضای منطقی جهت بیان دیدگاههای خود را خواستار هستند
همزمان با سومین سفر هیات دولت به استان مرکزی، جمعی از دانشجویان استان مرکزی صبح روز چهارشنبه به مناسبت 16 آذر؛ روز دانشجو با دکتر محمود احمدینژاد در اراک دیدار کردند.
محسن خسروآقایی یکی از دانشجویان دانشگاه اراک در این جلسه ضمن خیر مقدم به رییسجمهور و هیات همراه، با اشاره به 16 آذر روز دانشجو و سالروز شهادت چندتن از دانشجویان وهمچنین ترور استاد شهید شهریاری اظهار کرد: فتنه 88 نشان داد که باید دشمن را شناخت و این امکانپذیر نیست مگر با مجهز شدن به سلاح بصیرت و امروز نیز ما با تمام ظرفیت با الگو گرفتن از نهضت عاشورا در برابر استکبار جهانی خواهیم ایستاد.
نماینده دانشجویان دانشگاه اراک در این دیدار با بیان اینکه «دانشجویان به عنوان سردمداران مبارزه با استکبار در کنار ولی امر مسلمین خواهند بود و در این راستا مطالباتی را از ریاست محترم جمهور دارند» افزود: امروز کار دشمنان در جنگ نرم، غبار پراکنی در فضای سیاسی کشور است. امروز کار دشمن اختلاف پراکنی و از بین بردن وحدت و همدلی بین مردم و مسوولان است. از شما و همچنین سران دوقوه دیگر میخواهیم که بیش از پیش به مساله وحدت و همدلی بین قوا توجه کنید.
وی ادامه داد: امروز دشمنان انقلاب اسلامی با ایجاد جنگ روانی و تبلیغات و فشار سازمانهای بینالمللی سعی دارند تا در دل مردم و مسوولان جمهوری اسلامی رعب و وحشت ایجاد کنند که نمونه آن پرونده هستهیی ایران و قطعنامههای آنهاست. از شما تقاضا داریم که همچنان به موضع صریح و قاطع خود در مورد علم هستهیی و وجود آن در ایران ادامه دهید و قدمی در این مسیرعقبنشینی نکنید و در این راه تمام دانشجویان را همراه خود بدانید.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر تلاشهای دشمنان از بین بردن ارزشهای دینی و فرهنگ ناب محمدی(ص)است و همچنین ارزشهای انقلابی و ترویج فرقههای نوظهور به ویژه در محیطهای دانشگاه است. در دانشگاهها متاسفانه در زمینه فرهنگی تنها کارهای تشریفاتی و گزارشی دیده میشود؛ لذا از شما خواستاریم تا با هدفگذاری صحیح فرهنگی توجه ویژهای به مسائل فرهنگی داشته باشید، زیرا که ما نگران نحوه مصرف و جذب بودجههای کلان فرهنگی هستیم.
آقایی با بیان اینکه «موارد دیگری هم وجود دارد» ادامه داد: در زمینه مسائل اقتصادی، طرح تحول اقتصادی است که در دولت نهم مطرح شده؛ الان هدفمند کردن یارانهها که یک بخشی از آن طرح تحول بود نزدیک به اجراست، لیکن بخشهای دیگر طرح تحول اقتصادی که درباره نظامهای پولی و بازرگانی و گمرکی و .... بود نباید فراموش شود، در ضمن در مورد هدفمندسازی یارانهها شفافسازی مناسبی در میان مردم صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه «وضعیت اشتغال مساله مهمی است و اکثر دانشجویان نگران این هستند که پس از اتمام تحصیل خود آیا میتوانند در رشته خود مشغول به کار شوند یا خیر» افزود: جناب رییسجمهور آیا پذیرش دانشجو متناسب با نیازسنجی کشور است؟
وی اظهار کرد: در زمینه علمی نخبگان و پژوهشگران دانشجوی ما نیاز به حمایت دارند که این حمایت صرفا مالی نیست بلکه مهمتر از آن حمایت معنوی و هویت بخشیدن به این نخبگان است. اگر کسی در دانشگاه پژوهش علمی داشته باشد آنقدر در مسائل اداری درگیر میشود که از پیگیری طرح پژوهشی خود دلسرد میشود. سوال اینجاست که چرا یک مسیر مشخص و صحیحی برای دانشجویان که قصد پژوهش و تحقیق دارند وجود ندارد.
این دانشجوی دانشگاه اراک تصریح کرد: یکی از مطالبات دانشجویان ایجاد فضای مناسب و منطقی جهت بیان دیدگاههای خود است که این امر با برگزاری کرسیهای آزاداندیشی محقق میشود، اما متاسفانه برخی از مسوولان نسبت به این امر توجیه نیستند، امیدواریم اقداماتی دراین راستا صورت پذیرد.
سارا حسینی یکی از دانشجویان دانشگاه پیام نور اراک نیز در این جلسه، طی سخنانی اظهار کرد: بدون شک یکی از بزرگترین آرمانهای انقلاب، جایگزین کردن نگاه اسلامی در همه ابعاد به جای نگاههای غیر اسلامی و ضد اسلامی میباشد و این مقولهای است که در دولت نهم و دهم، تبلور چشم گیری به ویژه در امر مدریت ومسئولیت کلان داشته است.
وی ادامه داد: الگوی کامل اسلامی –ایرانی پیشرفت، حلقههای در هم تنیدهای است که به نظر میرسد مهمترین حلقه آن دانشگاه است؛ چرا که نخستین گام در هر جامعهای برای تغییر و تحول، ایجاد تحول در نهادها و اقشار فرهیخته و نخبه جامعه است که بر اساس اسلامی شدن دانشگاه و دانشگاهیان یک ضرورت مهم و جزء اولین الویتهاست. که البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اسلامی شدن دانشگاهها، با داشتن دانشگاه اسلامی متفاوت است؛ چرا که یکی از انحرافات بزرگ در این بحث سوار کردن مبانی معرفتی بر روی پایه غربی است.
این دانشجوی دانشگاه پیام نور همچنین از نبود ثبات در مدریت این دانشگاه به ویژه در سطح کلان به عنوان یکی از مشکلات دانشگاه پیام نور یاد کرد و افزود: این امر متاسفانه موجب انجام سیاستهای سلیقهای و بعضا غیر کارشناسی میشود.
کم توجهی به بحث مشاوره و به طور کلی فرهنگ مشاوره، رشد کاریکاتوری جمعیت پیام نور و عدم توجه به مقوله کیفیت در این دانشگاه و فراهم نبودن امکانات و سیستم آموزشی مطلوب از دیگر مشکلاتی بود که این دانشجوی دانشگاه پیام نور در سخنان خود به آن اشاره کرد.
نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اراک:
جنبش دانشجویی میتواند پرچمدار پیگیری مطالبات اجتماعی باشد
سمیه تکلو یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک هم در این جلسه، گفت: در حالی که تا یک دهه گذشته گذشتن از سد کنکور و سر شاخ شدن با غولی به نام ورود به دانشگاه، آرزویی بزرگ برای جوانان این مرز و بوم بود، امروز به برکت تلاشهای صورت گرفته تنها دیگر مشکلی به نام کنکور قابل تصور نیست که بلکه بنا بر اعلام وزیر محترم علوم در سال جاری بیش از 200 هزار صندلی خالی در دانشگاههای کشور منتظر پذیرش دانشجو هستند اما، باید از زاویهای دیگر هم به این موضوع نگاه کرد. نگاهی به کارنامه برخی قبول شدگان دانشگاههای پیام نور، غیرانتفاعیها و حتی دانشگاه آزاد نشان میدهد که برخی قبول شدگان با میانگین منفی در دروس اصلی و تخصصی موفق به قبولی در دانشگاه شدهاند. آیا این به معنای توسعه عدالت محور در حوزه آموزش عالی است؟
وی ادامه داد: اگرچه توسعه ظرفیت آموزش عالی کشور یکی از شاخصهای توسعه به شمار میرود اما این توسعه هیچ گاه به معنای قربانی کردن کیفیت به پای کمیت نیست.
تکلو تصریح کرد: در حالی که یکی از مطالبات اساسی مقام معظم رهبری جهاد علمی در همه حوزههای علمی کشور است، بحث پژوهش همچنان حلقه مفقوده در دانشگاههای کشور است. اعضای هیات علمی دانشگاهها و اساتید و دانشجویان در سالهای اخیر تنها، آموزش محوری را سرلوحه کار خود قرار داده و از پژوهشهای علمی و بنیادین غافل ماندهاند.
این دانشجوی دانشگاه آزاد اراک ادامه داد: رکود علمی و پوشیدن ردای استادی بر قامت هر صاحب مدرکی به لباسی بیقواره بر تن دانشگاههای کشور تبدیل شده است. مدرسی دانشگاه جدا از مهارتهای علمی، یک حرفه مقدس و حساس است. سپردن آموزش نسل علمی و متخصص کشور به هرکسی که صرفا یک مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری دارد نمیتواند اهداف توسعه علمی کشور را به سر منزل مقصود برساند.
این دانشجوی دانشگاه آزاد اراک یا اشاره به مشکلات پیش آمده برای دانشگاه آزاد گفت: تبعیض در جذب و استخدام فارغ التحصیلان این دانشگاه، تبعیض در پذیرش فارغ التحصیلان این دانشگاه در مقاطع عالی تحصیلی و همچنین عدم به کارگیری این نیروها به عنوان عضو هیات علمی دانشگاههای دولتی در کنار هزینههای تحصیل در این دانشگاه، اندوهی بر دل دانشجویان این دانشگاه نهاده است.
دانشجویان دانشگاه آزاد هم دانشجوی همین مرز و بوم هستند. نیاز به حمایت دولت دارند. شغل میخواهند، آرامش روانی میخواهند آنها را دریابید راه دوری نمیرود.
وی افزود: کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی و رفاهی مشکل جدی همه دانشگاههای کشور اعم از آزاد و سراسری است. امروز که دولت محترم میخواهد دست به جراحی بزرگ اقتصاد کشور بزند باید نیم نگاهی هم به قشر دانشجو داشته باشید. هزینههای تحصیلی و رفاهی دانشجویان در بسیاری از موارد وابسته به یارانههای دولتی است. هدفمند کردن یارانهها اقدامی نیکو و پسندیده در رشد اقتصادی کشور است اما آیا فکری بحال دانشجویان هم کردهاید؟
نماینده دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک:
وجود یک دانشگاه صنعتی در شهر اراک امری بسیار ضروری است
همچنین، حسین رمضانی یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک در این جلسه، اظهار کرد: ابتدا باید عرض کنم که اگر ما گلایه و شکوایهای در اینجا مطرح میکنیم حکم صحبتهای پدر و فرزندی است و عالیترین مقام اجرایی کشور را محرم این درد دلها میدانیم و چشمان همه دشمنان اسلام و انقلاب که چشم دین این شکوه را ندارند کور باد.
صحبت خود را با فرهنگ آغاز میکنم، همان مسالهای که مقام معظم رهبری بارها برآن تاکید داشتهاند، جناب آقای دکتر احمدی نژاد؛ باید به حضورتان عرض کنم که با توجه به اهتمام جدی این دولت به امر فرهنگ، هنوز شاهد این موضوع هستیم که بودجهها و مبالغ زیادی در سطح کلان هزینه میشود اما در نهایت به دست نهادهایی که مستقیمان با ماده اولیه فرهنگ یعنی مردم این کشور ارتباط دارند نمیرسد؛ به عنوان مثال، نهادهایی همچون مساجد، کانونهای فرهنگی وهنری، فرهنگسراها، مدارس، نهادهای مردمی و تشکلهای دانشجویی که خالصانه متولی امر علم و فرهنگی و هنر هستند.
آقای دکتر؛ ملت ایران در طول تاریخ ثابت کردهاند که هرگونه فشارهای اقتصادی و تهدیدات خارجی در شرایط گوناگون را تحمل میکنند اما، تبعیض و فساد اقتصادی را به هیچ عنوان بر نمیتابند؛ لذا بار دیگر اعلام میکنیم که جنبش دانشجویی علاوه بر مقابله با تبعیض و فساد، پشتیبان دولت برای مبارزه با این اژدهای هفت سر است و تا آخرین نفس در مقابل ویژه خواران و چنگ اندازان به بیت المال ایستاده است و از شما رییسجمهور محترم نیز میخواهیم که عزم و همت خود را دراین باب بیش از پیش کرده و همچون سالهای ابتدایی این دولت مبارزه را جدی بگیرید و ذرهای از مواضع انقلابی خود کوتاه نیایید که امید رهبر انقلاب، ملت و مستضعفین این مرز بوم به شماست.
با توجه به این مطالبه رهبر معظم انقلاب از مسوولان و دانشجویان مبنی بر حضور مسوولان در دانشگاهها و برگزاری جلسات دانشجویی و پاسخگویی به سوالات دانشجویان، از عضای دولت خدمتگزار انتظار میرود که حضور خویش را دراین جلسات پررنگتر کنند؛ چرا که شاهد قصور و اهمال در رابطه با این مورد به خصوص در شهرستانها هستیم.
جناب آقای دکتر احمدینژاد؛ مسالهای که هنوز مورد سوال واقع است ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که این مهم تنها با برنامهریزیهای دقیق آموزشی و تعریف پروژههای صنعتی برای دانشجویان در دانشگاهها و ایجاد پژوهشکدهها و استفاده و حمایت صنایع از ایدهها و علم دانشجویان امکانپذیر میباشد.
موضوع بسیار مهمی که بهصورت یک دغدغه ملی و خواست دوستان ما و دانشجویان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مطرح است، مساله اصلاح ساختار، محتوا و مدیریت آموزشی، فرهنگی و مالی آن است و از شما به عنوان رییس شوارای انقلاب فرهنگی میخواهیم که با پشتیبانی ملت و رهنمودهای مقام عظمای ولایت مانند گذشته تمام توان انقلابی خود را در راستای حل این موضوع به کار ببرید.
اما دانشگاه صنعتی اراک که بنده به نمایندگی از دانشجویان این دانشگاه در حضور شما هستم:
دانشگاه صنعتی اراک پس از 12 سال فعالیت دانشگاهی زیر نظر دانشگاه علم و صنعت ایران تحت عنوان واحد اقماری اراک، از کمترین و نامحسوسترین میزان رشد و پیشرفت برخوردار بوده و علیرغم مصوبه هیات دولت در دور اول سفرهای استانی مبنی بر استقلال این مجموعه، بالاخره اوایل سال 89 با پیگیری و تلاشهای تشکلهای دانشجویی و تنی چند از مسوولین استانی این امر محقق گردید.
نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک:
متاسفانه تعریف واحدی در زمینه فرهنگ در کشور وجود ندارد
زهره خادمی کوشا یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این جلسه، اظهار کرد: با توجه به اینکه از دغدغههای اصلی دولت دهم، مسائل فرهنگی بوده و شما خود نیز رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی میباشید و نیز علیرغم تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر مقوله فرهنگ به عنوان زیربنای هر چیزی، اما متاسفانه تعریف واحد در زمینه فرهنگ در کشور وجود ندارد و در دانشگاهها نیز متولی مسائل فرهنگی دقیقا مشخص نیست، ساختار سازمانی برای این دغدغه بزرگ وجود ندارد، در اکثر دانشگاهها معاونت فرهنگی از دانشجویی جدا نیست، استانداران، معاون فرهنگی ندارند، بودجه فرهنگی از بودجه دانشجویی جدا نیست، از دیگر سو همکاریهای فرهنگی بین بخشی در سطح استان یا وجود ندارد و یا جزیرهای و مستقل عمل میشود و این باعث میشود همیشه فرهنگ فدای سایر امور شود.
وی خطاب به رییسجمهور گفت: برای اصلاح این مساله مهم چه برنامهای دارید؟ دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی از اعتبارات فرهنگی شاخص ارتقای فرهنگی استان که حدود 20 میلیارد تومان میباشد دریافت نکرده است.
وی با بیان اینکه رویکرد دولت و رییسجمهور آسانسازی ازدواج به ویژه ازدواج دانشجویی است، گفت: اما غالب دانشگاههای کشور خوابگاه متاهلی ندارند، به ویژه اینکه وام ازدواج دانشجویی نیز از تسهیلات صندوق رفاه حذف شده است، لطفا در این خصوص اقدام عاجلی صورت پذیرد یا لااقل کمک هزینه تحصیلی دانشجویان متاهل با دیگر دانشجویان تفاوت چشمگیری داشته باشد. همچنین در چند سال اخیر سایت جدید دانشگاه علوم پزشکی اراک به لطف خداوند و پیگیری مسوولین دانشگاه و کمکهای دولت، افتتاح شده است اما با کمبود اعتبارات جدی جهت تکمیل سایت و ساخت و ساز خوابگاهها و مساجد دانشگاه مواجه است.
خادمیکوشا افزود: در چند سال اخیر تعداد دانشجویان دانشگاههای دولتی افزایش چشمگیری داشته است اما متاسفانه به میزان تعداد افزایش یافته از دانشجویان اعتبارات آموزشی، رفاهی و فرهنگی دیده نشده است و این باعث بروز مشکلات عدیده از قبیل کمبود امکانات خوابگاهی، وام تحصیلی و اماکن ورزشی شده است. آیا برای حل این مشکل راهکاری در دستور کار هیات دولت قرار دارد؟
این دانشجو ادامه داد: در خصوص آموزش علوم پزشکی مشکل عمدهای که وجود دارد این است که ما از ظرفیتهای طب سنتی و اسلامی خود بهره نمیبریم اگرچه در این باره اقدامات خوبی صورت گرفته اما کافی نیست و درخواست ما تسریع در ایجاد ساز و کار لازم برای تحقق این مهم است.
وی تصریح کرد: ما دانشجویان، خواستار اصلاح هرچه سریعتر نظام بیمه در کشور، مبارزه جدی با پزشکی تجارت محور، پدیده شوم زیرمیزی در خصوص برخی پزشکان و تسهیل در دسترسی به خدمات پزشکی و بهداشتی برای اقشار محروم به ویژه روستاییان عزیز میباشیم. همچنین از معضلات نظام سلامت اختلاف بالای حقوق پزشکان عمومی و پزشکان متخصص است در حالی که 70 درصد کار درمانی کشور بر دوش پزشکان عمومی است، اما تفاوت دستمزد یک پزشک عمومی با پزشک متخصص بسیار و این تفاوت درباره پرستاران خیلی بیشتر است.
این دانشجوی علوم پزشکی اراک با بیان اینکه خواسته قاطع ما ساماندهی هر چه سریعتر دستمزدهای پرسنل بهداشتی و درمانی نظام سلامت میباشد، گفت: حرف آخر در خصوص بانوان است، در حال حاضر در دانشگاههای علوم پزشکی کشور غالب دانشجویان را دختر تشکیل میدهند اما متناسب با جمعیت ایشان امکانات رفاهی وجود ندارد. ساخت اماکن ورزشی و ایجاد فضای مناسب در خوابگاههای دخترانه و پارکهای ویژه بانوان در دانشگاهها میتواند بخشی از انتظارات دانشجویان دختر را مرتفع نماید.
نماینده دانشگاه جامع علمی کاربردی اراک :
استفاده از اساتید مجرب و ثابت بعنوان هیات علمی ضروری است
سیدمبین حجازی یکی از دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی هم در این جلسه، اظهار کرد: دشمنان زبون بدانند باید با این ملت تمدنساز براساس احترام متقابل، تعامل و گفتوگو کنند و حربههای پوسیدهای نظیر تحریم، ارعاب، تهدید و ترور دانشجویان هستهای جز آبروی خود بردن زحمتی برای ما نخواهد داشت و جوانان بصیر و انقلابی همانطور که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی فتنه 88 که به قصد براندازی طرحریزی و اجرا شد را مهار کردند، قادر خواهند بود گامهای بلندتری را در راه اعتلا و پیشرفت کشور با تکیه بر آموزههای اسلامی ایرانی بردارند و فتنهگری عدهای خائن یا جاهل در عزم راسخ و اراده پولادین ملت ایران در فتح قلههای سرافرازی و عزت خللی ایجاد نخواهد کرد.
لزوم استفاده هرچه بیشتر از اساتید مجرب و ثابت بعنوان هیات علمی، لزوم بهره گیری بیشتر از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی ادارات و کارخانجات،ضرورت بازنگری در تعداد واحدها و عناوین دروس و حذف واحدهای مشترک با دروس کاردانی از دورههای کارشناسی ناپیوسته، شفافسازی در خصوص تشکیل سازمان ملی مهارت و رفع دغدغه دانشآموزان فنی و حرفهای در خصوص حذف دورههای کاردانی دانشگاه جامع و آموزشکدههای فنی و حرفهای، جلوگیری از رشد قارچگونه برخی موسسات علمی کاربردی که بدون کمترین امکانات و با استفاده از اساتید کم تجربه اقدام به پذیریش دانشجو میکنند، لزوم استقلال مالی واحدهای علمی وکاربردی از ادارات و شرکتهای دولتی و هزینه کرد شهریه دانشجویی در بحثهای آموزشی و پژوهشی کاربردی، نظارت دقیق ستاد مرکزی دانشگاه و واحدهای استانی بر مراکز با توجه به پرداخت حق نظارت دانشگاه از سوی دانشجویان در هر ترم و اختصاص بودجه فرهنگی به واحدها از مواردی بود که این دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی اراک دردیدار رییس جمهور خواستار آن شد.
فرصت آن رسیده تا پرونده اتمی را نهایی کنیم! مسئولین کشور منتظر چه هستند؟
لطفا کلیک بفرمائید. www.zararetahrim.com