سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>جدال رژیم صهیونیستی با ایران در اریتره

گروه اطلاعاتی استراتفورد منتشر کرد؛


جدال رژیم صهیونیستی با ایران در اریتره


مرکز اطلاعاتی استراتفورد در گزارشی اعلام کرد که وجود نیروهای جاسوسی اسرائیل در اریتره در دریای سرخ برای جمع آوری اطلاعات در رابطه با برنامه هسته ای ایران است.

مرکز اطلاعاتی استراتفورد در گزارشی اعلام کرد که وجود نیروهای جاسوسی اسرائیل در اریتره در دریای سرخ برای جمع آوری اطلاعات در رابطه با برنامه هسته ای ایران است.



به گزارش بولتن نیوز، اریتره که در سواحل شرقی دریای سرخ واقع شده می خواهد دولت آمریکا به پشتیبانی آنها بیاید که جایگاه بین المللی خود را افزایش دهد.

بنا بر تحقیقات موسسه اطلاعاتی استراتفورد، اسرائیل یک تشکیلات

 بزرگ اطلاعاتی در منطقه ماساوا در دریای سرخ تاسیس کرده است.


گروه اطلاعاتی استراتفورد اعتقاد دارد که اسرائیل یک پایگاه عظیم جمع آوری اطلاعات در کشورهای شرق آفریقا دارد که فعالیت های ایران را در دریای سرخ مانیتور می کنند. همچنین منابع باز را مانیتور می کند و شبکه جهانی ارتباط مستقیم با افراد تاسیس کرده که بتواند از اقدامات ایران در دریای سرخ اطلاعات کسب کند.


بر اساس این گزارش کشور کوچک اریتره دو کشور را در خاورمیانه در درون خود قرار داده که بتواند از منابع خود در برابر تجاوز اتیوپی دفاع کند. همچنین در مورد نقشه جغرافیایی خود و اثبات حاکمیت سرزمینی خود دفاع کند.



ایران فعالیت های زیادی در دریای سرخ و کشورهای افریقای شرقی دارد و این یک مسیر عالی و مناسب برای تجارت‌های بین المللی محسوب می شود. اسرائیل نیز بدنبال مانیتور کردن فعالیت های ایران است و به همین خاطر برای استقرار در خاک اریتره به مقامات این کشور امتیاز داده است.


اریتره در مقابل منابعی- احتمالا شامل مقادیر نسبتا کمی پول نقد و اسلحه- تمایل دارد به پایگاهی برای حمایت از یعضی قدرت های خاورمیانه تبدیل شود که می خواهند اعمال نفوذ بیشتری در شاخ آفریقا داشته باشند. به همین دلیل، اریتره و آب های این کشور در خلیج عدن به عرصه‌ی دیگری برای رقابت ایران و اسرائیل تبدیل شده است.


به گزارش استراتفور، تعامل اسرائیل و ایران با اریتره، به نوعی گسترش رقابت این دو کشور برسر دریای سرخ محسوب می شود، که گویا منجر به بمباران کارخانه اسلحه سازی یارموک در سودان شده است.


به گفته‌ی استراتفور، عملیات ایران در اریتره با هدف بزرگتر تهران، یعنی کنترل تنگه باب المندب و آبراه منتهی به کانال سوئز در ارتباط است. بنابراین، حضور ایران در اریتره می تواند از حیث جمع آوری اطلاعات مهم تر از دفاع تاکتیکی باشد.


اسرائیل نیز در داخل اریتره عمل می کند. به گفتۀ منابع دیپلماتیک و رسانه ای استراتفور ، اسرائیل دارای تیم های کوچک دریایی در مجمع الجزایر داهلاک و ماساوا بوده و یک قرارگاه شنود و استراق سمع هم درآمباسویرا دارد.


حضور اسرائیل در اریتره بسیار متمرکز و حساب شده بوده و شامل جمع آوری اطلاعات در دریای سرخ و نظارت بر فعالیت های ایران است.


منابع مختلف دیپلماتیک استراتفور گفته اند که حضور اسرائیل در اریتره کوچک، اما عمیق و قابل توجه است.


اریتره به دلایل متعدد امنیتی و سیاسی، خواستار دوستی با اسرائیل است. اریتره می خواهد از اسرائیل برای نفوذ و تاثیر گذاری بر ایالات متحده – که دوست و متحد هر دو کشور اسرائیل و اتیوپی است- استفاده کرده و در تصمیم گیری ها در مورد اریتره در صحنه بین المللی از این نفوذ بهره مند شود.


به گزارش استراتفور این کشور همچنین می خواهد به توانایی دفاع هوائی پیشرفته تری دست یابد تا بتواند در مقابل حمله احتمالی اتیوپی از خود دفاع کند. علاوه بر این، همکاری با اسرائیل برای اریتره به منزلۀ راهی برای به تعادل ساندن رابطۀ بحث برانگیز این کشور با تهران است.


این گزارش تصریح می کند: "اسرائیل با هردو کشور اریتره و اتیوپی روابط خوبی دارد و کمتر از ایران به گسترش حضور خود در اریتره علاقه نشان می دهد. اسرائیل نمی خواهد روابط خود را با اتیوپی و سایر کشورهای منطقه خدشه دار کند، چرا که این کشور منافع گسترده تری در شرق آفریقا دارد ؛ منطقه ای که عمدتا دولت جمهوری اسلامی سودان را در خود دارد که گفته می شود از حماس و دیگر عناصر ضد اسرائیلی در خاور میانه پشتیبانی می کند. و از آنجا که در سال های اخیر اسرائیل همکاری های امنیتی خود را با سودان جنوبی و کنیا گسترش داده است، اریتره نیز با تقویت روابط خود با ایران نسبت به این حرکت اسرائیل عکس العمل نشان داده است."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد