سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>در سال حمایت از تولید ملی؛

چشم بادامی ها تهران را تسخیر کردند + عکس


بزرگراه‌ها، معابر و میادین اصلی شهر، تابلوهای بزرگ شهری، بین‌شهری، پل‌های عابر پیاده، تابلوهای مستقر در مبادی ورودی شهر و تابلوهای سردر واحدهای صنفی، همچنان در تسخیر کالاهای کره ای هستند، آن هم در چهارمین ماه سال «حمایت از تولید ملی».

،تیرماه از راه رسید و تبلیغات کالاهای خارجی از در و دیوار پایتخت، رخت برنبست. شهرداری تهران وعده داده بود از ابتدای تیرماه، بیلبوردها و تبلیغات محیطی اجناس 100 درصد خارجی را ممنوع کند، اکنون اما اینطور تصور می‌شود که آن وعده‌ها فقط پاسخی مقطعی به فشارهای مقطعی رسانه‌ها بود، نه اطلاع‌رسانی از یک برنامه عملیاتی.

برای صحت این مطلب می توانید سری به خیابان جمهوری بزنید و مشاهده کنید جایی دیگر برای تبلیغات کالاهای ایرانی نیست و کره ای ها همه جا را به تصرف خود درآورده اند .


حال اینکه چرا برخی رسانه ها اخبار مربوط به تحریم کالاهای کره ای را پوشش نمی دهند در جای خود مطلب مفصلی را می طلبد که در این مجال قصد بررسی و واکاوی این سوژه را نداریم .

آیا عزمی برای حمایت از تولید ملی وجود دارد

نگاهی به بیلبوردهای شهری که با مجوز شهرداری تهران نصب شده است، مبین این موضوع است که نه تنها عزمی برای حمایت از تولید ملی وجود ندارد بلکه همچنان تبلیغات کالاهای خارجی در و دیوار پایتخت را مزین کرده است. شاید شهرداری قصد و اراده‌ای در ترغیب مردم به خرید کالاهای خارجی نداشته باشد، اما نتیجه تبعی نگاه درآمدزایی از محل تبلیغ کالاهای خارجی، چیزی جز این نیست.

بی‌گمان یکی از مصادیق بی‌توجهی به تولید ملی، واگذاری فضاهای تبلیغات محیطی سطح شهر به تبلیغات کالاهای خارجی است. بر همین اساس بود که پس از نامگذاری امسال به عنوان حمایت از تولید ملی، رسانه‌ها و افکار عمومی خواستار جمع شدن بساط چنین تبلیغاتی از سطح شهرها به‌ویژه پایتخت شدند.

لوازم خانگی و خودرو در انحصار کره ای ها

بر اساس گزارش های دریافتی از میزان سهم کره در بازار لوازم خانگی ایران ، کره جنوبی توانسته با برندهای مختلف صاحب 80 درصد از بازار لوازم خانگی در ایران شود که سوالی اینجا مطرح می شود که آیا  کشوری دیگری در جهان تولید کننده لوازم خانگی نیست که بازار ایران اینچنین از لوازم کره ای اشباع شود بطوریکه این مسئله در تمام مغازه های سطح شهر نمایان است .

کجایند مسئولان اقتصادی کشور که ببینند کارخانه های تولید کننده لوازم خانگی در ایران با سابقه های طولانی و برندهایی که سالیان سال برای حفظ آن سرمایه گذاری کردند ، این روزها اصلا احوال مناسبی ندارند و به سختی و با تلاشی جهادگونه فعلا به تولید خود ادامه میدهند .!آیا تصمیم برای قطع واردات از کره جنوبی اینقدر سخت است ؟منافع چه کسانی از این واردات به خطر می افتد ؟

نکته دیگر اینکه چطور مسئولان صنعت کشور دم از حمایت از تولید ملی می رنند،در حالیکه کره جنوبی توانسته حدود 60 درصد بازار خودروهای وارداتی در کشور را به خود اختصاص دهد و تولیدکنندگان داخلی نیز هر روز از مشکلات کمبود نقدینگی و بدهکاری به قطعه سازان و ... سخن می گویند .

البته برای این خودروسازها هم که قرار بود برای ساماندهی قیمت خوردو و افزایش کیفیت آن کاری کنند، که نه تنها این کار را نکردند، بلکه بدنبال تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی از دولت هستند هم در روزهای آینده گزارشی منتشر خواهد شد . 

جولان برندهای خارجی در شهر

در حالی که مسئولان دم از حمایت از تولیدات داخلی می‌زنند، اما متأسفانه باز هم شاهد تبلیغ انواع کالاهای خارجی به خصوص کره‌ای و چینی در تابلوهای شهری و نیز اتوبان‌های بین‌شهری و جاده‌ها در حجم و اندازه وسیع و بزرگ هستیم.

بی‌شک در ماجرای تبلیغات گسترده کالاهای خارجی، نمی‌توان همه تقصیرها را متوجه مدیران شهری کرد چراکه مدیران دولتی هم در این خصوص وظایفی را بر عهده دارند. به گفته برخی کارشناسان، بی‌شک برای محقق شدن حمایت از مصرف تولیدات داخلی و اینکه بیلبوردهای شهرها از انحصار کالای خارجی در آید هیئت دولت می‌تواند مصوبه ممنوعیت تبلیغ کالای خارجی را به صورت بخشنامه‌ای لازم الاجرا به تمام دستگاه‌ها و شرکت‌ها ابلاغ کند و بر رعایت آن نظارت ویژه و جدی داشته باشند.

همچنین با توجه به میزان تأثیر‌گذاری قابل توجه تبلیغات در فضای شهری بر ذهن و سلیقه مردم، عوض کردن چهره شهرها با تبلیغات کالاهای داخلی ضرورتی است که اجرای آن در گرو جدیت شهرداران شهرهای کشور به ویژه کلانشهرهاست که باید برای عملیاتی کردن این پروژه ملی، هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی کنند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از جدال و تقابل با یکدیگر بپرهیزند. وزارت ارشاد هم باید با جدیت بر محتوای متون تبلیغات نظارت داشته باشد.

این در حالیست که سامسونگ،ال جی،هیوندایی و برندهای دیگر کره ای میلیاردها دلار سود از بازار رایگان ایران به جیب می زنند و مسوولان کره ای هم در همراهی با تحریم های ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران کم نگذاشته اند.

از یک سو لابی قوی برندهای کره ای در ایران بر فعالیت های خود افزوده اند و هر روز در نهادهای تصمیم گیر کشور حضور دارند و از سوی دیگر مسوولان ارشد کره ای در رفت و آمد به واشنگتن آمادگی خود را برای سخت تر کردن تحریم ها علیه ایران اعلام کرده اند.

نکته پایانی اینکه ،منع تبلیغ کالاهای خارجی در سطح شهر، به خودی خود موجب افزایش کیفیت تولیدات داخل نخواهد شد و نیازمند برنامه‌های مکمل گسترده‌ دیگری است. این اقدام، صرفاً مسکّن موقتی به حساب می‌آید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد