سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>نقش کلاغ های پیر در جنگ الکترونیک و عملیات‌های اطلاعاتی

نقش کلاغ های پیر در جنگ الکترونیک و عملیات‌های اطلاعاتی

اندیشکده‌های آمریکایی در کدامین حوزه جنگ‌افزار الکترونیکی و تسلیحات پیشرفته متمرکز شده‌اند؟ پیش‌بینی آنها در مورد جنگ‌های آتی چگونه است؟ کهنه‌سربازان این جنگ‌های پیشرفته یعنی کلاغان پیر چه می‌گویند؟ برای پاسخ بدین سؤالات با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...

انجمن کلاغ‌های پیر یک انجمن تخصصی بین‌المللی غیرانتفاعی با بیش از 13500 عضو و 180 سازمان وابسته است که در زمینه دانش و پیاده‌سازی جنگ الکترونیک، عملیات‌های اطلاعاتی و حوزه‌های مرتبط با آنها فعالیت می‌کند.

این انجمن در 47 کشور عضو و در 20 کشور شعبه دارد. اعضای این انجمن را افراد حکومتی، دانشمندان، مهندسان، مدیران، مربیان و پرسنل نظامی تشکیل می‌دهند. ساختمان مقر این انجمن، که در سال 1964 تاسیس شد، در شهر الکساندریا در ایالت ویرجینیا، درست خارج از واشنگتن دی‌سی قرار دارد.

انجمن کلاغ‌های پیر سالانه چندین کنفرانس‌‌، همایش‌، دوره‌ و گردهمایی (بعضی‌ها طبقه‌بندی شده و برخی طبقه‌بندی نشده) در زمینه فن‌آوری‌های پیشرفته برگزار می‌نماید تا از این طریق نمایندگان آمریکا و کشورهای متحد آن به بحث و تبادل‌نظر در زمینه مسائل، برنامه‌ها و ابتکارات مربوط به عملیات‌های دفاع الکترونیک و عملیات‌های اطلاعاتی بپردازند.


آرم انجمن کلاغ‌های پیر

کلاغ پیر کیست؟

در جنگ جهانی دوم افسران جنگ الکترونیک متفقین که وظیفه مختل نمودن مخابرات و رادارهای دشمن را بر عهده داشتند با نام رمز ‘کلاغ سیاه’ (Raven) شناخته می‌شدند. پس از جنگ جهانی دوم گروهی از این افسران ماموریت یافتند تا یک دوره پروازی در عملیات‌های جنگ الکترونیک را در پایگاه هوایی مک‌گوایر در نیوجرسی برگزار نمایند. دانشجویان حاضر در آن دوره نام کلاغ سیاه را به کلاغ (crow) تبدیل کردند و کسانی که در آن حرفه درگیر شدند به کلاغ پیر معروف شدند.

کلاغ نماد جنگ‌های الکترونیکی


تولد انجمن کلاغ‌های پیر

ایده تشکیل انجمن کلاغ‌های پیر (AOC) متعلق به یکی از قدیمی‌ترین افسران جنگ الکترونیک در جنگ جهانی دوم با نام مل جکسون (Mel Jackson) بود. وی در سپتامبر 1964 ترتیبی داد تا طی همایش سالانه انجمن نیروی هوایی بیشتر این کلاغ‌ها که خارج از منطقه واشنگتن دی‌سی ساکن بودند را دور هم جمع کند. در این مهمانی که در 9 سپتامبر 1964 در هتل شورهام (Shoreham) برگزار شد 360 نفر از سرتاسر ایالات متحده از اعضای قوای سه‌گانه و همچنین پژوهشگرانی از حوزه صنعت و دانشگاه که در زمینه جنگ الکترونیک فعالیت می‌کردند، حاضر شدند. از این بین 130 نفر به انجمن کلاغ‌های پیر پیوسته و با انتخاب فرانک ویتری (Frank Witry) به عنوان اولین رئیس AOC، این انجمن رسما متولد شد.


گسترش ماموریت و اعضا

در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که این انجمن به چیزی فراتر از یک همایش سالانه جهت بازگویی تجربیات و خاطرات قدیمی تبدیل شود. در عرض دو سال تعداد اعضای AOC به 2300 نفر افزایش یافت و در سال 1967 مجله این انجمن با نام ‘قارقار کلاغ’ (Crow Caws) اولین مقالات فنی و تخصصی خود را منتشر نمود.

گردهمایی سال 1968 AOC در سان آنتونیو، تگزاس برگزار شد و برای اولین بار نمایشگاهی برای صنایع مرتبط در مرکز همایش‌های سان‌ آنتونیو برگزار گردید که هشت شرکت در آن غرفه اجاره کردند. در همین سال انجمن خود را متعهد به انتشار یک فصلنامه نمود. به این ترتیب نام اولیه نشریه این انجمن، یعنی قارقار کلاغ، به ‘جنگ الکترونیک’ (Electronic Warfare) تغییر یافت و از سال 1969 منتشر گردید.


اهداف انجمن کلاغ‌های پیر با گذشت زمان دچار تحولاتی شد و در سال 1978 عنوان نشریه آن به ‘مجله دفاع الکترونیک’ تغییر یافت. مجله دفاع الکترونیک به یک ماهنامه تخصصی معتبر تبدیل شده است که 15000 مشترک ثابت دارد. این مجله نشریه رسمی انجمن کلاغ‌های پیر بوده و اولین مجرای ارتباطی انجمن با اعضای خود است.

مجله دفاع الکترونیک

انجمن کلاغ‌های پیر همچنین پروژه بلند مدت تاریخ‌نگاری جنگ الکترونیک ایالات متحده را در دست دارد. اولین جلد آن در سال 1986 و جلد دوم آن در اواخر 1989 منتشر شد. جلد سوم آن که به تاریخ جنگ الکترونیک آمریکا از سال 1964 به بعد مربوط می‌شد، در سال 2000 منتر شد. این انجمن یک مجموعه ویدئویی هم در همین رابطه تهیه کرده است که قسمت آن اول آن با عنوان جنگ نامرئی در سال 1996 از شبکه آموزش آمریکا پخش شد و قسمت‌های دوم و سوم آن نیز اکنون تولید شده‌اند.


بنیاد آموزشی AOC

در سال 1974 هیأت مدیره انجمن یک برنامه بورسیه ملی را پایه‌گذاری کرد تا از طریق آن از شعبه‌های محلی حمایت مالی به عمل بیاورد. در سال 1986 بنیاد آموزشی AOC به عنوان یک موسسه خیریه غیرانتفاعی معاف از مالیات تاسیس گردید. در سال 1987 در مجموع بیش از یکصدهزار دلار به صورت کمک هزینه در اختیار شعبه‌های این انجمن قرار داده شد. هدف بنیاد آموزشی AOC ایجاد یک پایگاه برای رشد استعدادهای مهندسی به منظور رفع چالش‌های فنی جنگ الکترونیک است. هدف این بورس‌های تحصیلی کمک به دانشجویان مقاطع کارشناسی در رشته‌های مهندسی برق، فیزیک، ریاضی و حوزه‌های مرتبط است. این انجمن همچنین هزینه‌هایی را در قالب برنامه کمک‌هزینه ماهیانه به پرسنل نظامی مشغول تحصیل می‌پردازد.

انجمن کلاغ های پیز ار مؤسسات پیشرو در حوزه تربیت جنگجویان جنگ الکترونیک


دفتر ملی

در سال 1974 ستاد پشتیبانی اداری انجمن کلاغ‌های پیر با انتصاب اولین مدیر اجرایی تمام وقت مستقر در دفتر ملی AOC در واشنگتن دی‌سی گسترش یافت. در جولای 1985 هیات مدیره انجمن تصمیم گرفت ساختمان مقر ملی این انجمن را با بودجه‌ای زیر 2 میلیون دلار احداث نماید؛ و در سال 1986 AOC به ساختمان جدید خود منتقل شد.


AOC امروز

AOC یک انجمن تخصصی غیرانتفاعی معاف از مالیات، با بودجه‌ سالیانه 4/2 میلیون دلار، 10 ستاد و بیش از 14500 عضو و 65 شعبه در 19 کشور جهان است. شعبه‌های واقع در خارج از ایالات متحده عبارتند از استرالیا، بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، یونان، لهستان، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، هلند، نروژ، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، سوئد، سوییس، تایوان و انگلستان.

نقطه اوج عضویت در این انجمن سال 1988 بود که به حدود 25000 نفر رسیده بود، اما از آن زمان تا کنون بنا به دلایلی چون کاهش سرمایه‌گذاری وزارت دفاع بر روی جنگ الکترونیک پس از جنگ سرد و عملیات طوفان صحرا، کاهش تحقیقات در مورد تهدیدات از سوی وزارت دفاع، تغییر ماموریت نیروهای مسلح، و کوچک کردن و ادغام صنایع موجود در جامعه صنعت دفاعی، تعداد آن رو به کاهش بوده است. بنابراین، انجمن کلاغ‌های پیر در راستای تطبیق خود با این تغییرات توجه خود را بر عملیات‌های اطلاعاتی (IO) متمرکز ساخته است. عملیات‌های اطلاعاتی عبارتند از اقداماتی که برای تاثیرگذاری بر اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای دشمن، و در عین حال دفاع از اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی خودی انجام می‌گیرند.

تقدیر انجمن کلاغ‌های پیر از واحد جنگ الکترونیکی نیروی دریایی هلند در سال 2010

‘عملیات‌های اطلاعاتی’ مستلزم تلفیق فشرده و مداوم توانمندی‌ها و فعالیت‌های دفاعی و تهاجمی و همچنین طراحی، تلفیق و تعامل موثر فرماندهی و کنترل با پشتیبانی اطلاعاتی است. از اینرو انجمن کلاغ‌های پیر محور فعالیت‌های خود را بر پنج عنصر اصلی عملیات‌های اطلاعاتی، یعنی "جنگ الکترونیک"، "امنیت اطلاعات"، "عملیات‌های روانی"، "فریب نظامی" و "عملیات‌های شبکه‌های کامپیوتری" استوار ساخته است.

AOC هر سال 12 الی 15 دوره حرفه‌ای (با حضور 10 الی 25 دانشجو) در زمینه فن‌آوری‌های پیشرفته مرتبط با جنگ الکترونیک و عملیات‌های اطلاعاتی برگزار می‌نماید. این انجمن همچنین (معمولا به طور مشترک با وزارت دفاع یا سازمان‌های دیگر) 10 تا 15 همایش فن‌آوری با حضور 75 تا 450 شرکت کننده برگزار می‌نماید. این انجمن همچنین مطالعات عمده‌ای را در زمینه پشتیبانی از وزارت دفاع و جامعه جنگ الکترونیک انجام می‌دهد.

سرهنگ تونی بانتین (Tony Buntyn)،  مدیر مرکز عملیات های هوایی فضای سایبری جهانی

کمیته‌های مختلف انجمن کلاغ‌های پیر در زمینه تولید لامپ‌های موج متحرک (TWT)، پایه صنعتی جنگ الکترونیک، روش‌های آزمایش جنگ الکترونیک، معیارهای کارآیی جنگ الکترونیک و فن‌آوری‌های حساس جنگ الکترونیک تحقیق و پژوهش می‌کنند.


انتشارات انجمن کلاغ‌های پیر

مجله عملیات‌های اطلاعاتی (IOJ): مجله عملیات‌های اطلاعاتی نشریه رسمی موسسه عملیات‌های اطلاعاتی، وابسته به انجمن کلاغ‌های پیر، است که هدفش ترویج دانش عمومی در زمینه علوم و روش‌های عملیات‌های اطلاعاتی و حوزه‌های مرتبط است.

این نشریه اخبار مربوط به صنایع، روند پیشرفت فن‌آوری و رویدادهای دیگر در زمینه عملیات‌های اطلاعاتی در سطح جهان را منعکس می‌سازد. عملیات‌های اطلاعاتی سنتی، جنگ اطلاعاتی، جنگ سایبری، ارتباطات راهبردی، دیپلماسی عمومی، تبلیغات، بازاریابی، مذهب، زبان، و جنگ فرماندهی و کنترل، از جمله موضوعاتی هستند که این نشریه بدانها می‌پردازد.

خبرنامه e-Crow: یک خبرنامه هفتگی است که علاوه بر اخبار مربوط به صنایع اطلاعیه‌های مربوط به کنفرانس‌ها، دوره‌ها و .... را منتشر می‌سازد.

مجله دفاع الکترونیک (JED): نشریه رسمی انجمن کلاغ‌های پیر است. این نشریه اخبار مربوط به صنایع، روند پیشرفت فن‌آوری و رویدادهای دیگر در زمینه جنگ الکترونیک و اطلاعات مخابرات را منعکس می‌سازد. سیستم‌های محافظت شخصی، مقابله با ادوات انفجاری ابداعی (IED)، حمله الکترونیک هوابرد، و ‘جنگ فرماندهی و کنترل’ از جمله موضوعاتی هستند که این نشریه به آنها می‌پردازد.

هیأت تحریریه JED همچنین در مورد برنامه‌های تاکتیکی و راهبردی ‘اطلاعات مخابرات’ (signal intelligence)، از جمله سیستم‌های اطلاعات الکترونیک (electronic intelligence) و اطلاعات ارتباطات (communications intelligence) مربوط به زیردریایی‌ها، شناورهای سطحی، خودروهای زمینی، سکوهای شناسایی هوابرد و سیستم‌های جمع‌آوری فضایی مطلب می‌نویسد.

مجله دفاع الکترونیک


کنفرانس‌ها و دوره‌ها

انجمن کلاغ‌های پیر سالانه کنفرانس‌ها و دوره‌های آموزشی متعددی را برگزار می‌نماید. عناوین و موضوعات برخی از کنفرانس‌ها و دوره‌هایی که در ماه‌های آتی برگزار خواهند شد به شرح زیر است:

چهل و دومین نشست سالانه جنگ الکترونیک مشترک در 24 ژانویه 2012. موضوع اصلی این کنفرانس عبارت است از بررسی مسیر پیش‌رو در جنگ الکترونیک مشترک: شناسایی راه‌های فنی، گزینه‌ها و فرصت‌های بالقوه. داده‌های جنگال مشترک، جنگال شبکه‌ای و استفاده از سیستم‌های جنگال در تصمیم‌گیری‌های نظامی اهم سرفصل‌های این کنفرانس را تشکیل می‌دهند.

عملیات‌های اطلاعاتی اروپا 2012. این کنفرانس در تاریخ 22 و 23 فوریه در دانشکده ناتو در آلمان برگزار خواهد شد و موضوع آن ظهور افراط ‌گرایی و نقش عملیات‌های اطلاعاتی است. هدف این کنفرانس بررسی چگونگی استفاده افراد و گروه‌ها از محیط اطلاعاتی جهت ترویج افراط گرایی در داخل کشورهاست.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس سالیانه عملیات‌های نت‌محور

سمپوزیوم رادار LPI، مقابله با LPI و فن‌آوری‌های گیرنده ELINT (23-20 مارس 2012). این نشست که سومین نشست سالانه در زمینه راهبردهای طراحی رادار LPI و فن‌آوری ضد LPI است، با هدف تبادل آخرین پیشرفت‌ها در مورد فن‌آوری امیترهای LPI، طراحی شکل موج و گیرنده‌های رهگیر و تکنیک‌های پردازش برای مقابله با LPI در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی مونتری کالیفرنیا تشکیل خواهد شد.

کنفرانس "آموزش، تاکتیک‌ها و آزمون در یک طیف الکترومغناطیسی مزدحم" در تاریخ 3 آوریل 2012

کارگاه آموزشی کاربردهای کنترل نبرد الکترومغناطیسی (24-23 ژانویه 2012): تلاش برای تحقق عملیات‌های هماهنگ و منسجم در محیط‌ الکترومغناطیسی همواره یکی از کاستی‌های مهم در عملیات‌های مشترک بوده است. هدف این دوره آموزشی مرور فرآیندهای جاری در جنگال و مدیریت طیف (spectrum management) است. برخی از موضوعات مورد بحث در این کارگاه عبارتند از: اصول طیف الکترومغناطیسی (EMS)، مفاهیم جنگ EMS، مدیریت طیف، توانمندی‌های جنگال آمریکا، مفاهیم کنترل نبرد الکترومغناطیسی.

دوره آشنایی با رادار و جنگ الکترونیک (28 فوریه الی 2 مارس 2012)

بهره‌برداری از فن‌آوری‌های LPI: این کارگاه آموزشی همراه با سمپوزیوم رادار LPI برگزار خواهد شد و و هدف آن آموزش مبانی اصلی و محدودیت‌های رادار LPI است.

کارگاه مدلسازی و شبیه‌سازی (3-2 آوریل 2012) که در کنار کنفرانس ""آموزش، تاکتیک‌ها و آزمون در یک طیف الکترومغناطیسی مزدحم" تشکیل خواهد شد.

در این کارگاه نگاهی کلی به مدل‌سازی، شبیه‌سازی و تحلیل جنگ الکترونیک نوین، تا جاییکه به مقاومت هواپیماها مربوط می‌شود، ارائه خواهد شد. در این دوره، انواع مدل‌ها و کاربردهای متعارف، مبانی و اجزای مدل‌ها، ابزارهای تحلیل و بهینه‌سازی کارآمد سیستم، و ورودی و خروجی مناسب تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد