سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>تکرار ماجرای ناکارآمدی در حفظ امنیت از عراق به افغانستان رسید

امریکا پس از 10 سال حضور نظامی در افغانستان: حملات طالبان نشان داد که باز هم باید بمانیم!!

داستان ناکامی امریکا در تامین امنیت کشورهایی که به بهانه حفظ امنیت جهانی اقدام به اشغال آنها کرده است ظاهرا داستان دنباله‌داری است چنانکه پس از عراق اینبار نوبت افغانستان است تا پس از 10 سال حضور نظامی امریکا در این کشور و استقرار 130 هزار نظامی از کشورهای مختلف، با حمله رعدآسای گروه طالبان این سفیر امریکا باشد که به میان رسانه‌ها بیاید و از لزوم باقی ماندن نیروهای نظامی‌ کشورش در افغانستان سخن بگوید.


به گزارش رجانیوز، 10 سال پس از حمله پر سر و صدا و جنجالی امریکا به افغانستان به بهانه نابودی طالبان و شکست این گروه، روز گذشته شبه نظامیان طالبان حملاتی همزمان را در چند شهر افغانستان به مقر نیروهای غربی اشغال کننده افغانستان ترتیب دادند تا به این ترتیب فرضیه شکست امریکا در افغانستان پس از خروج نیروهای این کشور از عراق، بیش از پیش جدی‌تر به نظر بیاید.
 
این در حالی است که پس از این حملات که تا نیمه‌های شب گذشته ادامه داشت، رایان کراکر سفیر امریکا در افغانستان که این روزها در تلاش برای توافق بر سر معاهده استراتژیک با دولت کرزای است، گفت: " خروج از افغانستان قبل ازآن که افغان‌ها بتوانند امنیت را به طور کامل در دست بگیرند به معنای دعوت از طالبان است. این خروج زمینه را برای وقوع یازدهم سپتامبری دیگر مهیا خواهد کرد. حملاتی مانند این، دلیل ضرورت حضور ما را در افغانستان مشخص می‌کند."
 
در جریان حملات روز گذشته طالبان علاوه بر ساختمان پارلمان افغانستان وسفارتخانه‌های انگلیس، آلمان، ترکیه و ژاپن و مقر نیروهای نظامی بین المللی موسوم به "ایساف" در کابل، انفجارهایی نیز در در ولایات پکتیا، لوگر و ننگرهار اتفاق افتاد.
 
گروه طالبان که مسئولیت این حملات را برعهده گرفته، اعلام کرد مهاجمان انتحاری، پایگاه های ناتو و دفاتر خارجی را در کابل هدف قرار داده‌اند. این در حالی است که ساختمان پارلمان افغانستان نیز هدف حملات راکتی قرار گرفته است. گروه طالبان گفته که این عملیات طلیعه آغاز حملات این گروه در فصل بهار است.
 
گزارش‌های رسانه‌های بین المللی حاکی از آن است که حداقل دو راکت نیز به برج نگهبانی سفارت بریتانیا در کابل اصابت کرده است.
 
این در حالی است که صبح امروز (دوشنبه) مقامات دولتی افغانستان، اعلام کردند نیروها ی انتظامی این کشور بعد از 18 ساعت موفق به دفع حملات مسلحانه طالبان در کابل شده‌اند. وزارت کشور افغانستان آمار تلفات این درگیری‌ها را  ۴۷ که ۳۶ نفر آنها از مهاجمان مسلح بوده اند عنوان کرده ‌است.
 
بسم الله محمدی، وزیر کشور افغانستان همچنین اعلام کرده است که در این حملات، ۶۵ نفر دیگر زخمی شده اند که بیست و پنج نفر آنها غیرنظامیان و مابقی نیروهای امنیتی هستند.
 
همزمان با این حملات، نیروهای امنیتی از برهم زدن برنامه سوءقصد به جان محمد کریم خلیلی، معاون رئیس جمهوری افغانستان خبر دادند.
 
ایران معتقد است حضور نظامی امریکا در کشور افغانستان موجب ایجاد ناامنی در این کشور شده و لازم است تا برقراری امنیت در این کشور به ارتش و دولت ا فغانستان سپرده شود. این در حالی است که در مورد مشابه کشور عراق نیز پس از تامین نظر ایران مبنی بر خروج نظامی امریکا از این کشور و سپردن امنیت عراق به دولت مالکی، دولت عراق براحتی بر اوضاع این کشور مسلط شد به نحوی که اجلاس سران کشورهای عرب به عنوان یک رویداد مهم منطقه‌ای با حواشی بسیار کم و در امنیت کامل در این کشور برگزار شد و بغداد در هفته‌های آینده نیز میزبان مذاکرات ایران و 1+5 خواهد بود.
 
هر چند برخی تحلیل‌گران نیز اقدام اخیر گروه طالبان را تلاشی برنامه‌ریزی شده و هماهنگ با امریکا برای ایجاد بهانه حضور نظامی این کشور در افغانستان تلقی کرده‌اند ولی نفس وجود طالبان و داشتن توان بالای نظامی این گروه در ساماندهی عملیات گسترده نظامی نشانگر شکست نظامی امریکا در افغانستان پس از شکست در پروژه عراق است.
 
امری که تحلیلگر و کارشناس ارشد شبکه سی ان ان نیز درباره آن می‌گوید: "گروه طالبان با اجرای این حملات در منطقه دیپلماتیک کابل این پیام را ارسال کرد که نیروهای خارجی و دولت افغانستان قادر به شکست این گروه نیست و این گروه اکنون قویتر از قبل است."
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد