سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>سومین شوک نفتی ایران در ظزف یک هفته به اروپا؛

صادرات نفت به آلمان هم متوقف شد/

 پیام های ویژه برای مذاکرات استانبول


پرس تی وی در خبری فوری اعلام کرد که ایران صادرات نفت خود به آلمان را نیز متوقف کرد.

این خبر یک روز پس از آن اعلام می‌شود که خبر توقف صادرات نفت ایران به اسپانیا نیز اعلام شده بود. همچنین یک هفته قبل نیز خبر توقف صادرات نفت ایران به یونان اعلام شد. روز گذشته شبکه العالم به‌دنبال انتشار خبر توقف صادرات نفت ایران به اسپانیا اعلام کرد که به‌زودی صادرات نفت ایران به ایتالیا و آلمان نیز متوقف می‌شود.

اروپا تا پیش از این، روزانه بیش از 450 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد که در میان وارد کنندگان اروپایی یونان، ایتالیا و اسپانیا در صدر قرار داشتند.

اعلام خبر توقف صادرات نفت ایران به سه کشور اروپایی که یکی از این سه کشور یعنی آلمان از اعضای گروه 1+5 مذاکرات با ایران است، در حالی است که قرار است دور جدید این مذاکرات روز شنبه در استانبول آغاز شود.

هم‌زمانی اعلام توقف صادرات نفت ایران به این کشورها با مذاکرات استانبول در حالی است که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی علاوه بر اقدام پیش‌دستانه برای تأمین منافع اقتصادی خود و تنبیه اتحادیه اروپا که دی ماه مصوبه تحریم واردات نفت از ایران از ماه ژوئن (تیر ماه سال جاری) را تصویب کرد، قصد دارد به طرف غربی نشان دهد که راهبرد دو مسیره "فشار و مذاکره" نه تنها جواب مثبت نمی‌دهد، بلکه می‌تواند به نتیجه‌ی عکس برای طراحان این اقدام منجر شود.

ایران به‌شدت مایل است که طرف مقابل به اشتباه‌های محاسباتی خود که در اثر اشتباه در دریافت داده‌ها است و منجر به تصمیم‌های اشتباه می‌شود، وقوف کامل پیدا کند و برخی از اظهارنظرهای نسنجیده و غیرمسئولانه در داخل از سوی افرادی نظیر آقای اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر ضرورت و نیاز به رابطه با امریکا، توهم اثرگذار بودن تحریم‌ها و آمادگی ایران برای امتیاز دادن بلا عوض را ایجاد کند.

اظهارات امروز دکتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات با 1+5 نیز خواهد بود، با ادبیات و منطقی مشابه نشست خبری یک سال و نیم قبل او در آستانه مذاکرات ژنو 3، بر این نکته متمرکز بود که چنانچه غرب به‌دنبال نتایج ملموس از مذاکرات است، باید حسن نیت خود را با جایگزین کردن راهبرد "تعامل و گفت‌وگو" به‌جای "فشار و مذاکره" نشان دهد.

به هر حال، با توجه به تحریم صادرات نفت ایران به آلمان و در شرایطی که انتظار می‌رود خبر توقف صادرات نفت به ایتالیا نیز به‌زودی اعلام شود، جمهوری اسلامی هم بهره‌برداری اقتصادی خود را از این اقدام کرده و مشتریان اروپایی خود را که این روزها به‌شدت درگیر مشکلات اقتصادی هستند، آچمز کرده است، هم از حیث اعتماد به نفس ملی، به مردم خود ثابت کرده که نه تنها آخرین تیرهای غرب برای مقابله با ملت ایران که از آن به‌عنوان گلوله طلایی یاد می‌کردند، مشقی است و حتی ظرفیت تبدیل شدن به یک فرصت برای ایران و تهدید برای طرف‌های متخاصم را دارد، هم از حیث سیاسی این پیام روشن را در فاصله کوتاه مانده به مذاکرات دارد که غربی‌ها نباید با توهم منفعل شدن ایران از تحریم‌ها به استانبول بیایند و با این پیش‌فرض قصد امتیازگیری از مذاکره کنندگان ایران را داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد