سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>مثلث انحراف را بشناسیم

مثلث انحراف را بشناسیم  

 

مثلث که هرکدام از رئوسش گرایش های مختلف دارد،به " وهمی " گران مبتلایند،اسیر "لجاجتند " و بنده "سهم خواهی " های خویش.

جوان‌آنلاین طی تحلیلی به شکل‌گیری مثلث انحراف پرداخت و نوشت: با عیان شدن تحرکات جریان انحرافی طی هفته های گذشته ،حالا دیگر بوضوح می توان از یک همنشینی و هم آغوشی رئوسی سخن گفت که شایسته اش ،نام "مثلث انحرافی " است.

این مثلث که ظواهر سطحی، از تناقض آمیز بودن جمع شدگی آن حکایت دارد اما در باطن سخت بهم آمیخته و آویخته اند تا تلاش هایشان همچون فلشی سه شعبه هدف مشترکی را مورد اصابت قرار داده و خواست هایشان را محقق سازد.

این مثلث که هرکدام از رئوسش گرایش های مختلف دارد،به " وهمی " گران مبتلایند،اسیر "لجاجتند " و بنده "سهم خواهی " های خویش.هرکدام از اینان که در ایامی مسند دار بوده اند و اکنون چروکیده اند ،جنبه های تاریکی دارند که نیازمند تعمق است و رصد.اما هریک از رئوس کدامند و به چه می اندیشند؟

*راس فتنه

این راس که ظهور و بروزش در انتخابات 88 بود،در حوادث بعد از انتخابات خیابان ها را جولانگاه خود ساخت و مرام و اندیشه های اساسی نظام را مورد هجمه قرار داد.از توهین به رهبری آغاز کرد به عبور از آرمان های امام(ره) رسید.ولایت فقیه را باور نداشته و با اپوزیسیون نرد عشق باخت.

قانون برایش تنها در حدی قابل قبول بود که منافعش را تامین کند و اگر جز این بود، خیابان و اردوکشی چرا که نه!.
اینان اهداف بلندشان تغییر نظام و قانون اساسی بود و برای این هدف تغییر در باور افکار، رفتار و در نهایت تغییر ساختار نظام برایشان امری کلیدی بود.استراتژی مبارزه شان فرهنگی بود.اسقاط نظام را بازتولید دوم خرداد می دانستند.به انقلاب در انقلاب باور داشتند و ایجاد موقعیت انقلابی را آرزو می کردند.

اینان "مشروعیت‌زدایی " را دنبال می کردند و به "ارزش‌های مشترک " و "اعتماد متقابل " که از سرمایه های نظام بود تاختند. "شکاف در حکومت " را دنبال می کردند و به دنبال فرسوده ساختن او بودند. "تقویت یکپارچگی " و مقاومت ملی در مقابل حکومت و "فلج‌سازی حکومت "را پی گیری کردند.نفوذی ها ،منافقین و اپوزیسیون به همکاری فراخوانده شدند اما نتیجه نگرفتند.ماه ها به دنبال بازی فرسایشی بودند تا اینکه در 25 بهمن آشوب اسرائیلی را بوجود آورده و خود را عریان و در آغوش رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشتند.
این راس که هم اکنون مدیریت خود را به خارج از کشور انتقال داده هم اکنون به فرصت های تصادفی می اندیشد تا اهداف خود را بار دیگر پی گیری نماید.

*راس بازیگر

این راس که نقش اسپانسر معنوی را برعهده داشته تلاش بسیاری کرد تا فشارهای وارده از سوی فتنه گران را به سرانجامی برساند.این راس که طراحی "نه به احمدی نژاد " را در انتخابات طراحی کرده بود به دنبال یک انتقام بود و از نیرویی که در خیابان ها خلق شده بود برای پیشبرد اهداف خود می خواست بهره بگیرد.

این راس حتی در زمانی که فتنه افول کرد کوشید تا دالان بازگشت به قدرت آنان را فراهم سازد اما وقتی این تیر نیز به سنگ خورد به فکر بازی تعادلی افتاد تا از یک سو موسوی و کروبی را در بخش رادیکال نگاه دارد و از یک سو مهره های معتدل را برای ورود به صحنه آماده نگاه دارد.
برای این راس ناکارآمد نشان دادن حاکمیت از اهدافی بود که سخت آن را دنبال می نماید و همچنان آن را در دستور کار خود دارد.

*راس جریان انحرافی

این جریان که تمامی فساد ها و منفعت طلبی های دو راس گفته شده را یکجا با هم دارد.برای امتداد قدرت طلبی های خود مناسبات چند لایه ای را برای خود تعریف کرده است.از یک سو نگاهی به روش های فتنه گران دارد.همچون آنان به
- مشروعیت‌زدایی از برخی نهادها و شخصیت ها باور داشته و در این مسیر می کوشند
- بر "صورت " مبانی بدون داشتن دغدغه "سیرت " آن تاکید دارند
- برای رادیکالیزه کردن هویت های ارزشی در برابر خود تا بالاترین سطوح ممکن می کوشند
- درراستای ایجاد شکاف میان بازیگران(الیت) رسمی حکومتی(حاکمیت دوگانه) برنامه ریزی می کنند
- گرایش فزاینده به یک نظام بحران زا و بحران زی دارند
- معارضه با روحانیت و مرجعیت را خوش دارند
- در پروژه های اقتصادی ابایی از فساد ندارند و از هم نشینی با رئوس دیگر در این منطقه استقبال می کنند و...

*مثلث انحراف

نگاهی به عملکرد این رئوس نشان می دهد که مثلث انحراف برآیند هدف های آگاهانه و نا آگاهانه اضلاعی است که آنان را در بسیاری از اهداف هم مسیر ساخته است.

نگاهی به آنچه در حال غلیان در این مثلث انحراف نشان می دهد که اضلاع این مثلث باید با یکدیگر دیده شده و جدای از هم تحلیل و تفسیر نشوند.چرا که طرح سوالاتی نشان می دهد که رئوس این مثلث همراه و همنشین یکدیگرند.چرا که
- زمانی که راس بازیگر از تلاش برای اختلاف برای میان قوا در راستای نشان دادن ناکارآمدی حاکمیت برای مدیریت آنان سخن می گفت چگونه است که جریان انحرافی در غائله آفرینی های اخیر این خواسته را به عنوان یکی از پیام های خود طراحی کرد؟
- هنگامی که جریان فتنه از معارضه با نظام سخن آورد و تلاش کرد که چتری فراگیر از تمامی نحله ها و گرایش ها برای خود فراهم سازد،جریان انحرافی در غائله اخیر ثبت تعارض با حاکمیت را به عنوان یک پیغام دیگر به فتنه گران ارسال کرد.
- چگونه است که شعار اجزایی از فتنه گران یعنی "ایران برای همه ایرانیان " در بیان و لسان عضو موثری از جریان انحرافی دیده می شود؟.
- جای تامل دارد وقتی خبرنگار تایم از موسوی می‌پرسد: "اگر انتخابات را ببازید، آن وقت چه می‌شود؟ " موسوی پاسخ می‌دهد: "تغییر از مدتی قبل آغاز شده است. تنها بخشی از آن به پیروزی در انتخابات مربوط می‌شود و بخش‌های دیگر ادامه خواهند یافت و هیچ عقب‌گردی در کار نخواهد بود. " و در گفته های لیدر جریان انحرافی نیز برضرورت تغییر ساختارها تاکید می شود.
و...
بی گمان این مثلث انحراف امروز در بسیاری از اهداف با یکدیگر همپوشانی های کاملا واضحی دارد بگونه ای که برآیند هر کدام از رئوس آن دارای اشتراک منافع می باشد.براستی چرا؟ 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد