سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>مقایسه آخرین دیدار رهبرانقلاب با مجلس هفتم و هشتم

مقایسه آخرین دیدار رهبرانقلاب با مجلس هفتم و هشتم  

 

  

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته و در سالروز تاسیس نهاد قانونگذاری برای آخرین بار به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند تا علاوه بر دریافت رهنمودهای گرانقدر ایشان، نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را هم درباره عملکرد سه ساله خود بدانند

جهان-عبدالله الماسی: رهبر معظم انقلاب معمولا در چهارمین و آخرین دیدارشان با نمایندگان هر دوره مجلس نظر خود را درباره رویکرد و عملکرد کلی خانه ملت بیان کرده اند؛ این اتفاق روز گذشته هم افتاد.

اما نکته ای که در این باره حائز اهمیت و تامل است، تفاوت معنادار سخنان رهبر انقلاب در توصیف عملکرد مجلس هشتم و هفتم است.

ایشان ۴ سال پیش و در دیداری که در آخرین سال عمر مجلس هفتم با نمایندگان داشتند، این مجلس اینگونه توصیف کردند:

• آنچه که در مورد این دوره‌ى از مجلس این حقیر مى‌توانم عرض بکنم و جمع‌بندى‌اى که تا امروز از این مجلس، فى الجمله در ذهن هست - به عنوان یک شاهد و یک ناظر که در بعضى از این مجالس متعدد، اندکى بودیم و بقیه را هم از نزدیک شاهد بودیم و با آنها تعامل داشتیم - به نظر من مجلس خوبیست و جزو دوره‌هاى خوب مجلس محسوب مى‌شود. این مجلس، از جهتى یک خصوصیتى دارد و آن این است که این ترکیب - ترکیبى که بعضى از جهات کلى و خطوط اصلى آن را عرض خواهم کرد - در یک فضاى نامناسب رویید؛ مثل گیاه یا درختى که از میان سنگلاخ برویَد. «ألا و إنّ الشّجرة البرّیّة أصلب عوداً و أبقى وقوداً»؛ درختى که در میان سنگ مى‌رویَد، هم محکمتر و استوارتر است و هم آن وقتى که او را تبدیل به آتش کردند، آتش ماندگارترى دارد و اثرش براى مدتها مى‌ماند؛ مجلس شما این‌گونه است.

• خطوط اساسى و خوبى هم - حقاً و انصافاً - تعقیب شد؛ نه دوستان شما - طرفداران مجلس - و نه دشمنان شما نمى‌توانند منکر آنها بشوند. مجلس نشان داد که به طبقات ضعیف در جامعه اهتمام مى‌ورزد؛ براى او مسأله‌ى اساسى، جبران ضعف طبقات ضعیف و مردمان فقیر و دورماندگان از بسیارى از امتیازات است؛ به این توجه نشان دادید - هم در گفته‌ها گفته شد، هم در برخى از قوانین منعکس شد - که بسیار مهم و خوب بود.
• در زمینه‌ى سیاست‌هاى اصل چهل و چهار - که مى‌تواند یک حرکت عظیم اقتصادى در کشور بوجود بیاورد - مجلس پاسخ خوبى داد. همین کمیسیون ویژه‌اى که اشاره کردند، تشکیل شده و دارد خوب کار مى‌کند.
• از جمله‌ى نقاط قوّت بسیار بارز در این مجلس، مواضع محکم و اصولى در مسائل بین‌المللى و در مواجهه‌ى با استکبار بود.

• این مجلس در موضع رفیع و والاى مجلسِ قانونگذارى ایستاد و در همه‌ى ماجراها و فراز و نشیب‌ها، این موضعِ ضد استکبارى خودش را علناً، با صراحت، با وضوح و با منطق، بیان کرد. منطق و استدلال هم بر سخنان و رفتار او حاکم بود. این خیلى باارزش است و نمى‌شود آن را ندیده گرفت. دوستان شما هم این را قبول دارند، دشمنان شما هم این را قبول دارند. این هم یکى از آن خطوط اساسى افتخارات شماست که در محاسباتتان، باید شکر او را بگزارید.

• یکى از امتیازات این مجلس در این سه سال گذشته - که ان‌شاءاللَّه در یک سال باقیمانده هم همین‌طور باشد - این بود که منشأ تشنجات سیاسى و بگومگوهاى اختلاف‌افکن در بیرون نشد؛ رادیو را که انسان باز مى‌کند تا گفتگوى مجلس را بشنود، با مجموعه‌اى از بیانها و گفتارهایى مواجه بشود که جز دعوا و تشنج و اختلاف و اتهام از آن بیرون نمى‌آید. این مجلس در این زمینه، مواضعِ خوب و قابل قبولى داشت.

• مواضع قاطع شما در قضیه‌ى هسته‌اى بود که آن هم یکى از نقاط برجسته است. خیلى خوب عمل کردید.
• هماهنگى مجلس و دولت هم یکى از برکات این دوره است.

روز گذشته اما، تعابیر رهبر انقلاب درباره نقاط قوت مجلس هشتم دست کم در کمیت آن تفاوت های معنی داری داشت. سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره مجلس این چند جمله بود:

• تشکر می‌کنیم از جناب آقاى لاریجانى ... همچنین بخصوص به خاطر این موضع‌گیرى صریح و روشنى که نسبت به مستکبرین، نسبت به آمریکا، نسبت به زیاده‌خواه‌ها و یاوه‌گوهاى بین‌المللى، از زبان شما نمایندگان محترم ابراز کردند.

و دیگر هیچ. این درحالی است که بیشترین بخش سخنان علی لاریجانی مربوط به گزارش آمار کمی فعالیت‌های مجلس اعم از تصویب لوایح و طرح ها و غیره بوده است و البته در انتها از استکبار ستزی نمایندگان مجلس گفت که تنها همین بخش مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد