سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>بازگشت از نوع انحرافی

بازگشت از نوع انحرافی 

 

 

این در حالی بود که به رغم تمامی این برنامه‌ریزی‌ها، جریان انحرافی در نخستین گام خود برای تحقق اهدافش دچار اشتباهی استراتژیک شد و تغییرات خود را از نهاد حساس وزارت اطلاعات آغاز کرد. همین موضوع باعث شد رهبر انقلاب نیز در این جریان وارد شوند و حکم به بازگشت حیدر مصلحی بدهند؛ ماجرایی که فراتر از تمامی برنامه‌ریزی‌های آنان برای مقابله با تبعات بخش نخست این سناریو بود

جعفر تکبیری-بازگشت... این سناریویی است که جریان انحرافی پس از شکست‌های گوناگون در چند هفته اخیر در پیش گرفته است؛ سناریویی که از وحشت حذف و پرداخت هزینه‌های بزرگ برای این اقدامات خود حاضر به اجرای آن شده است.
جریان انحرافی که فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی خود را برای به دست‌گیری هرچه بیشتر کرسی‌های مجلس آغاز کرده بود در بخشی از این فعالیت‌ها نیاز به در اختیار‌گیری نهادهای حساس کشور در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی داشت، چراکه معتقد بودند از طریق تسلط بر نهادهای امنیتی و همچنین شریان‌های حیاتی اقتصادی در کشور نظیر وزارت نفت، وزارت صنایع و وزارت رفاه خواهند توانست اقبال خود در انتخابات پیش رو را تابنده‌تر کنند و با کسب حداکثری کرسی‌های مجلس این پیروزی را نیز در انتخابات آتی ریاست جمهوری تکرار کنند، بنابراین سناریوی حذف وزیر اطلاعات را به مرحله اجرا گذاشتند و پس از آن نیز به دنبال جایگزینی برای وزرای برجسته اقتصادی کشور تحت عنوان ادغام وزارتخانه‌ها بودند؛ ماجرایی که با مخالفت شدید مجلس همراه بود. از این رو جریان انحرافی اقدام به طرح‌ریزی سناریوی خود کرد؛ سناریویی که هر بخش از آن به صورت مجزا طراحی شده بود و بدون در‌نظر‌گیری شکست و بازتاب‌های سناریوی اول، امکان اجرای مرحله دیگر این طراحی نیز وجود داشت.

شکست در گام نخست
این در حالی بود که به رغم تمامی این برنامه‌ریزی‌ها، جریان انحرافی در نخستین گام خود برای تحقق اهدافش دچار اشتباهی استراتژیک شد و تغییرات خود را از نهاد حساس وزارت اطلاعات آغاز کرد. همین موضوع باعث شد رهبر انقلاب نیز در این جریان وارد شوند و حکم به بازگشت حیدر مصلحی بدهند؛ ماجرایی که فراتر از تمامی برنامه‌ریزی‌های آنان برای مقابله با تبعات بخش نخست این سناریو بود. از این رو جریان انحرافی که نتوانسته بود برآورد درستی از واکنش‌ها به این اقدام خود داشته باشد، مجبور به پذیرش شکستی مفتضحانه در این بخش شد اما با این حال با توجه به تقسیم‌بندی مجزای سناریو‌ها، آنان بخش دوم طرح خود را به مرحله اجرا گذاشتند؛ بخشی که در آن قرار بود با استفاده از ابزار قانونی یعنی برنامه پنجم توسعه که طی آن بنا بود تعداد وزارتخانه‌ها کاهش یابد، مدیریت شریان‌های اقتصادی کشور یعنی وزارت نفت به عنوان بزرگ‌ترین منبع درآمدی کشور، وزارت صنایع به دلیل وجود صنایع بزرگ و سود‌آور و وزارت رفاه به عنوان مجری اصلی طرح هدفمندی یارانه‌ها را به دست بگیرند. بر این اساس، جریان انحرافی می‌کوشید تا تحت پوشش ادغام وزارتخانه‌ها، وزارتخانه‌های جدیدی تشکیل دهند که تعیین عملکرد این وزارتخانه‌ها بدون نظارت مجلس و با نصب وزیری بود که معتقدند به واسطه کسب رأی اعتماد از مجلس در گذشته دیگر نیازی به دریافت رأی اعتماد ندارد، اما این طرح نیز با هوشیاری مجلس ناکام ماند و پس از کش و قوس‌های فراوان در این خصوص میان مجلس و دولت، سرانجام محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی در محضر مقام معظم رهبری در این خصوص به توافق رسیدند و احمدی‌نژاد پذیرفت که نظرات مجلس را در خصوص این ادغام‌ها اعمال و علاوه بر تصویب ساز و کار وزارتخانه‌های جدید در مجلس، وزرای پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌های جدید التأسیس را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.

آغاز پروژه بازگشت
با ثبت دومین شکست بزرگ در کارنامه جریان انحرافی، این جریان که با واکنش‌های تندی از درون جامعه و همچنین مجلس و حتی رهبر انقلاب روبه‌رو شده بود و خود را در آستانه حذف از معادلات سیاسی کشور به دلیل همین تندروی‌ها می‌دید، تصمیم گرفت با توقف موقت برنامه‌های خود، طرح احیا و پروژه بازگشت را به مرحله اجر در بیاورد تا علاوه بر کاستن از حجم انتقادات که سم مهلکی برای این جریان در آستانه انتخابات مجلس بود، طرح‌های خود را مورد بازنگری قرار دهد. بر این اساس، آنها تصمیم به ایجاد پوششی جدید برای خود گرفتند؛ پوششی که در آن از شعارهای انقلابی استفاده می‌شود. آنان به رغم تمامی مشکلاتی که با ولی فقیه و حرکات رهبر معظم انقلاب دارند، تصمیم گرفتند تا همچنان شعار ولایتمداری سر ‌دهند و خود را در پشت پرچم‌های ساختگی پنهان می‌کنند. نمونه بارز این طرح را می‌توان در مصاحبه لیدر جریان انحرافی با یکی از رسانه‌ها وابسته به خود عنوان کرد که در آن درباره تقابل این جریان با اصل ولایت فقیه می‌گوید: «در شرایط فعلی، بنا به دلایلی قصد پاسخگویی به شبهات بی اساس و اکاذیب را ندارم، اما در این مورد باید تأکید‌ کنم که ولایت فقیه، آرمان مهم انقلاب اسلامی و بزرگترین یادگار ماندگار امام (رض) است و اصولاً انقلاب اسلامی بدون ولایت فقیه شکل نمی‌گرفت و نمی‌توانست با اقتدار به حیات بالنده خود ادامه دهد. چنانکه بارها گفته‌ایم ما زندگی در سایه ولایت فقیه را تمرین زندگی در حکومت جهانی امام زمان(عج) می‌دانیم و تبعیت از ولی فقیه از لوازم اعتقاد به غیبت امام عصر(عج) است!»
البته این حرکات شعار‌گونه تنها بخش کوچکی از این سناریو است، چراکه آنها به یکباره تصمیم گرفتند تا به دیدار خانواده شهدا بروند و حتی با سو‌ءاستفاده از احساسات این خانواده‌ها، سخنانشان را به نفع خود مصادره کنند.
در همین حال، بخش دیگری از این طرح احیا و بازگشت، بی تقصیر جلوه دادن خود و متهم کردن جریان‌های انقلابی در خصوص وقایع اخیر است. آنها بر این اساس می‌کوشند تا گروه‌هایی را که به مقابله با این جریان برخاسته‌اند مقصر اصلی خانه‌نشینی احمدی‌نژاد و وقایع پیش‌آمده پس از آن معرفی کنند و علاوه بر غسل دادن خود از اتهامات، جریان رقیب را در آستانه انتخابات تخریب کنند.
بی شک آن چیز که در این میان مشخص است، این که این طراحی‌ها برای بازگشت، به معنای پایان یافتن چالش‌های ایجاد شده توسط جریان انحرافی نخواهد بود و باید با نزدیک‌تر شدن به انتخابات، منتظر آغاز موج جدید تقابل این جریان با طیف‌های انقلابی جامعه باشیم.

نظرات 2 + ارسال نظر
روزبه یکشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 16:50 http://hoolydifenc.blogfa.com

سلام
با درود به روان پاک شهدا
افتتاح دومین سمپوزیوم سردیس سرداران شهید اسلام در بوستان ولایت
با خبر تکمیلی به روز هستم
منتظرم[گل]

فرهنگ شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 05:51 http://www.farhangrabai.blogfa.com

یاالله . سلام دلاور . بعداز هجرت به وبسایت پارسی بلاگ دوباره به بلاگفا برگشته ام و وبلاگ اصلی رو دوباره فعال کرده ام و آپم قدم رنجه فرموده سری هم بما بزنید . فرهنگ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد