سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>اهداف پنهان جریان انحرافی درچالش اخیر

اهداف پنهان جریان انحرافی درچالش اخیر

واکاوی سناریوی ناکام جریان انحرافی طی دو هفته اخیر که از برکناری وزیر اطلاعات شروع شد و بنا براین بود که پرده‌های دیگر این سناریوی پیچیده به صورت مرحله‌ای اجرا شود، ‌این سوال را در ذهن تحلیلگران و دغدغه‌مندان ایجاد می‌کند که این جریان انحرافی چه اهدافی را دنبال می‌کند و راهی که برای خود انتخاب کرده و آن را از دیگران مخفی نگه داشته، چیست؟

حبیب ترکاشوند- واکاوی سناریوی ناکام جریان انحرافی طی دو هفته اخیر که از برکناری وزیر اطلاعات شروع شد و بنا براین بود که پرده‌های دیگر این سناریوی پیچیده به صورت مرحله‌ای اجرا شود، ‌این سوال را در ذهن تحلیلگران و دغدغه‌مندان ایجاد می‌کند که این جریان انحرافی چه اهدافی را دنبال می‌کند و راهی که برای خود انتخاب کرده و آن را از دیگران مخفی نگه داشته، چیست؟

جریان انحرافی از سال 83 کلید خورد

شاید خیلی، این تصور را داشته باشند که نقطه آغاز شکل‌گیری این جریان انحرافی روزهای آخر دولت نهم است اما با بازخوانی مواضع سردسته این جریان متوجه می‌شویم که وی‌ کار خود را از سال 83 آغاز کرد و از همان روز به دنبال «یارگیری»، «تیم‌سازی»، «شبکه‌سازی» و «ایجاد گفتمانی مستقل از گفتمان حاکم بر دولت خدمتگزار» بوده است. بنابراین مواضعی چون «دوستی ما با ملت اسرائیل»، «پایان دوران اسلام‌گرایی» و «اباحه‌گری در عرصه فرهنگی» که از سال 83 آغاز شد وهمچنان هراز گاهی ادامه دارد، ‌ باید نه یک تصادف بلکه سناریویی طولانی مدت دانست که نشان می‌دهد افراد جریان انحرافی از همان روزها به دنبال فضای گفتمانی جدیدی در جامعه بوده‌اند تا از این طریق خود را به عنوان یک ضلع جدید درعرصه سیاسی مطرح کنند.

گفتمان ثابت یا التقاط

شاید عده‌ای بر این باور باشند که این سخنان نه تاکتیکی سیاسی و در راستای کسب قدرت بلکه برپایه اعتقادات فرد یا افراد گوینده آن ابراز می‌شود اما کدام عقل سلیم می‌تواند این را بپذیرد که جریانی که معتقد است «اکنون دوران اسلام‌گرایی به پایان رسیده است»، مدعی این شود که «می‌خواهد فرایند ظهور را مدیریت کند» ؟

در کنار هم قراردادن این مواضع و مقایسه آنها فقط یک چیز را ثابت می‌کند که این مواضع «نه یک گفتمان ثابت» بلکه «التقاطی» است که برایند تمام آنها «کسب قدرت» با هر روش ممکن است. بعد از فتنه 88 این فرقه احساس کرد باید دست به فرایندی بزند که نیروهای منتقد و مخالف گفتمان دولت را جذب خود کند و در این راه با عملکردهای خاص، پایگاه اجتماعی خود را از نیروهای ارزشی به سمت پیاده نظام فتنه و اصلاح طلبان سوق دهد. آنان در این توهم بودند که پایگاه اجتماعی امت حزب‌الله حدود 3 الی 4 میلیون و پایگاه فتنه‌گران 14 میلیون است، بنابراین باید از طریق ارسال پالس‌هایی به این جریان بتواند آنان را به خود جذب کند.

ثبت تعارض با حاکمیت

یکی از پالس‌هایی که از بررسی موشکافانه اتفاقات برکناری وزیر اطلاعات و حواشی بعد از آن به دست می‌آید این است که این گروه درصدد برآمده بود تا با ترفندهای مختلف، گفتمان خود را زاویه‌دار با رأس نظام نشان داده و با «ثبت تعارض خود با حاکمیت» اقدامی عملی در تکمیل مواضع نظری خود در این راستا داشته باشد و این اطمینان را به اصحاب فتنه، سکولارها، سلطنت‌طلبان، منافقان و اپوزیسیون بدهد که این تعارض بر خلاف ادعای آنان که می‌گویند جنگ زرگری است، «وجود عینی» دارد.

نماینده واقعی مطالبات اصلاح‌طلبان

در ثانی آنان با این اقدام این پیغام را به همگان دادند که برخلاف اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران به موزه تاریخ سیاسی پیوسته، تحقق آمال بر زمین مانده اصلاح‌طلبان در انحراف دادن حرکت کلی نظام و تضعیف جایگاه ولایت فقیه در فرآیند سیاسی نظام تنها از این جریان خزنده در دولت برمی‌آید و دیگران اگر می‌خواهند این خواسته‌ها را پی بگیرند، باید به این افراد بپیوندند و در ‌ سایه این جریان انحرافی حرکت کنند، چرا که شجاعت، عدم هراس و حرکات ساختارشکن اینان نشان می‌دهد که نماینده واقعی مطالبات دگراندیشان و تجدیدنظرطلبان هستند.

اشتباه محاسباتی سناریو را به شکست کشاند
اکنون که تا حدودی غبار ترفندی که جریان انحرافی ترسیم کرده بود و قرار بود ماهی خود را از این آب گل‌آلود بگیرد، فرو نشسته بررسی برأیند موجود نشان می‌دهد که این جریان التقاطی نه تنها در ایجاد پایگاه اجتماعی جدید ناکام مانده بلکه اندک پایگاهی که در بخشی از اقشار جامعه به دلیل عدم اطلاع کافی، این جریان را همراه و همگام با دولت خدمتگزار می‌دانست از دست داده است و از طرفی در کسب پایگاه رأی اصلاح طلبان و اپوزیسیون نیز ناکام مانده است. شنیده‌ها از محافل اصلاح‌طلبان حاکی از آن است که این جریان در نزد آنان به فقدان صداقت، نداشتن تعهد اخلاقی، پایبند نبودن به هیچ مرز و حدودی و عبور از خطوط قرمز شهره شده است و اهداف قدرت طلبانه آنان (از بازی با باورهای دینی مردم تا اباحه گری و لیبرال مسلکی) دست آنان را برای جریان اصلاح طلب نیز رو کرده است. بدین ترتیب با کمانه این سناریو علیه خود این جریان اکنون دلسوزان نظام دیگر به دلیل مصالح نظام و کمک به تحقق اهداف دولت مکتبی اجازه نخواهند داد که این فرقه بی محابا به هر حوزه‌ای که نیاز دید سرک بکشد و دستبرد بزند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد