سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>ادعای افشاگری درباره مشایی

ادعای افشاگری درباره مشایی/عکس

شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به سمگا که در هفتم تیرماه 1388 با سرمایه 20 میلیارد تومان به ثبت رسیده و تأسیس شده است، ظرف مدت کوتاهی توانسته 6 شرکت اقماری بزرگ تأسیس کند. یکی از شرکت‌های مولود سمگا، بانک جدیدالتأسیس «گردشگری» است که در بدو تولد، سرمایه آن از 200 میلیارد به 600 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است. اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی جزو اولین سهامداران شرکت سمگا بوده اند.
به گزارش آخرین نیوز، سایت خبری «الف» متعلق به احمد توکلی اصولگرای منتقد دولت دست به افشاگری درباره شرکت خصوصی سمگا و روابط آن با رئیس دفتر رئیس جمهور زد. 

«الف» در این گزارش آورده است:  شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به سمگا که در هفتم تیرماه 1388 با سرمایه 20 میلیارد تومان به ثبت رسیده و تأسیس شده است، ظرف مدت کوتاهی توانسته 6 شرکت اقماری بزرگ تأسیس کند. یکی از شرکت‌های مولود سمگا، بانک جدیدالتأسیس «گردشگری» است که در بدو تولد، سرمایه آن از 200 میلیارد به 600 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است.
 
اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی جزو اولین سهامداران شرکت سمگا بوده اند و مدیر عامل این شرکت، مهدی جهانگیری، معاون سابق مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. جهانگیری همان کسی است که در سال 87 پس از ماجرای مشهور حمل قرآن با موسیقی و دف، تحت فشار علما و اقشار متدین ناچار به استعفا شد.
 
جهانگیری پس از استعفا از معاونت سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی، شرکت خصوصی سمگا را تأسیس کرد و با حمایت ویژه دولت، همکاری مالی حداقل 10 بانک، موسسه مالی و شرکت سرمایه گذاری را جلب کرده است. این شرکت ابتدا قرار بود با عنوان «صندوق سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری» فعالیت کند، اما بعدا به نام «شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری - سمگا» تغییر نام داد.
 
اسفندیار رحیم مشایی نه فقط تعدادی از سهام این شرکت خصوصی را خریداری کرده است، بلکه از نزدیک طرح‌های آنرا پیگیری و شخصأ به آنها سرکشی می‌کند.
 

 

 

اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی (رئیس و معاون وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) و مهدی جهانگیری (معاون مستعفی مشایی) در مراسم آغاز پذیره نویسی شرکت خصوصی سمگا، 19 اردیبهشت 1388

 

 

 

 مشایی و بقایی در اولین روز عرضه سهام شرکت سمگا، سهامدار آن می شوند، 19 اردیبهشت 1388. همان روز 50 درصد و طی 4 روز بعد، 100درصد سهام عرضه شده شرکت سمگا توسط بانکها، موسسسات سرمایه گذاری و افراد مطلع، خریداری شد و پذیره نویسی سمگا قبل از موعد پیش بینی شده به پایان رسید.

 

 

 


 

 

بازدید اسفندیار رحیم مشایی (رئیس دفتر رئیس جمهور) از دفتر شرکت خصوصی سمگا 20 آبان 1388

 

 

 

 

 

بازدید اسفندیار رحیم مشایی (رئیس دفتر رئیس جمهور) از پروژه های سمگا در فرودگاه امام خمینی، اول تیر 1389

 



یکی از رانت‌های ویژه برای سمگا، واگذاری یک میلیون و دویست و پنجاه و هشت هزار متر مربع از زمین‌های لویزان در شمال شرقی تهران به این شرکت خصوصی بوده است.
برای این واگذاری نه تنها مزایده‌ای برگزار نشده، بلکه  براساس مصوبه شماره 99677/43084 مورخ 88.5.18 هیات وزیران و صورتجلسه مورخه 88.12.23 کارگروه میزاث فرهنگی استان تهران، کل زمین‌های فوق باید بصورت رایگان به شرکت خصوصی سمگا واگذار شود.
بر طبق تصاویر موجود، اسفندیار رحیم مشایی و مرتضی تمدن (استاندار تهران)، ضمن بازدید از دفتر سمگا در جریان طرح‌ها و برنامه‌های این شرکت خصوصی قرار گرفته اند.
اسفندیار رحیم مشایی اردیبهشت ماه 88 در رزمان تصدی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته بود: « سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار است در راستای عمل به اصل 44 قانون اساسی آن بخش از فعالیت‌ها، اموال و دارایی‌ها، هتل‌ها و سهام شرکت‌های وابسته را وفق مقررات به این شرکت  - سمگا - واگذار کند».
 

 

 
اسفندیار رحیم مشایی، مرتضی تمدن (استاندار تهران) و مهدی جهانگیری در دفتر شرکت سمگا، اول اردیبهشت 1389



خوشبختانه با پیگیری‌های قانونی بعمل آمده، دیوان محاسبات (بازوی نظارتی قوه مقننه و مسوول نظارت مالی بر عملکرد دستگاه‌های دولتی)، این موضوع را بررسی کرد و در تاریخ 89.10.25 از واگذاری 1258800 متر مربع از زمین‌های لویزان به شرکت خصوصی سمگا جلوگیری و مصوبه هیات دولت در این باره را به دلیل نقص قوانین متعدد، لغو کرد.

از جمله مزایای دولتی دیگری که به سمگا تعلق گرفته،  امتیاز ساخت و بهره‌برداری از هتل‌های بین المللی فرودگاه امام خمینی(ره) به این شرکت خصوصی بوده است. براساس این قرارداد، شرکت سمگا 31هزار متر مربع زمین رایگان در محوطه فرودگاه بین المللی امام خمینی دریافت و در آنها هتل می‌سازد و 25 سال پس از بهره‌برداری، هتل‌ها را به شرکت فرودگاه‌های کشور واگذار می‌کند.

درباره قرارداد واگذاری زمین به شرکت سمگا برای ساخت هتل در فرودگاه امام خمینی، مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است: « ...این شرکت بابت دریافت زمین‌های موضوع این قرارداد، پولی نمی پردازد اما بابت کارشناسی این زمین‌ها، حدود 3 میلیارد تومان(!) باید بپردازد که این امر باید اصلاح شود».

محمدرضا امیرحسنخانی رئیس هیات مدیره سمگا در پاسخ به سوال خبرنگار الف، درباره نحوه دستیابی این شرکت به قراردادهای لویزان و فرودگاه امام خمینی گفت: «از جزئیات موضوع اطلاعی ندارم و تا آنجایی که می‌دانم بصورت حق بهره‌برداری بوده است». آقای حسنخانی در پاسخ به این سوال که چرا این حق، الف) بدون مزایده و مناقصه  ب) چرا رایگان، و ج) چرا به سمگا داده شده است، پاسخی نداد. قابل ذکر است که دکتر امیرحسنخانی نماینده مجلس هفتم از فردوس و طبس بود.

مطابق قانون، کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند مناقصه‌های خود را قبل از انتخاب طرف قرارداد، از طریق درج در روزنامه‌های رسمی و پایگاه ملی مناقصه‌ها به عموم اعلام کنند و قرارداد را به بهترین پیشنهاد دهنده واجد شرایط واگذار کنند. پیگیری‌خبرنگاران الف نشان می‌دهد هیچ اثری از مناقصه ساخت هتل در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نه در روزنامه رسمی و نه در پایگاه ملی مناقصات و نه در سایت شرکت فرودگاه‌های کشور وجود ندارد. درباره این قرارداد، خبرنگار الف از شرکت فرودگاه های کشور استعلام کرده که ان شا الله توضیحات این شرکت به محض وصول منتشر می شود.
بنابه آگهی شماره شماره27433/ت32/88  روزنامه رسمی (بهمن 88)، اعضای هیات مدیره شرکت سمگا به همراه سوابق آنها، افراد زیر بوده اند:

•    آقای مهدی جهانگیری (نماینده نارپ ایرانیان، سهامی خاص)، مدیرعامل – معاون سابق آقای اسفندیار رحیم مشایی
•    آقای علی‌اصغر پرهیزکار (نماینده کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران) - مدیرعامل سابق صندوق حفظ، احیا و مرمت آثار تاریخی، وی چند ماهی است با حکم بقایی مدیر عامل منطقه آزاد اروند شده است - عضو هیات مدیره
•    آقای محمدرضا حسنخانی (نماینده شرکت آساگستران خراسان سهامی‌خاص)، مدیرعامل بانک جدیدالتاسیس «ایران زمین»، نماینده مجلس هفتم - رییس هیات مدیره
•    آقای سید بهاءالدین حسینی هاشمی (نماینده سرمایه‌گذاری و تجارت امید سهامی‌خاص)، مدیرعامل بانک تات (مدیر عامل سابق بانک سرمایه و مدیر عامل اسبق بانک صادرات) - عضو هیات مدیره
•    آقای علی اکبر امین تفرشی (نماینده سرمایه‌گذاری پارس آریان سهامی‌عام)، نائب رئیس و عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد - عضو هیات مدیره
•    آقای مهندس رضا حمزه لو (نماینده سرمایه‌گذاری هزاره سوم سهامی‌عام)، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایران - عضو هیات مدیره
•    آقای مهندس محمدرضا کبورانی (نماینده سرمایه‌گذاری توسعه و عمران زاگرس چهارمحال بختیاری )، مدیرعامل سابق شستا - عضو هیات مدیره

کمی بیش از دو ماه پیش، اعضای هیات مدیره  سمگا در 25 بهمن ماه 89 با جایگزینی احسان تابش به جای پرهیزکار به عنوان نماینده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در هیات مدیره ابقا می شوند (آگهی شماره شماره39169/ت32/89 روزنامه رسمی). اما هم اکنون در پایگاه اطلاع رسانی سمگا، اسامی آقایان غلامرضا حاجی زاده (مدیرعامل بانک سرمایه)، حامد واحدی (مدیرعامل سرمایه گذاری الوند خاورمیانه) به عنوان اعضای هیات مدیره دیده می شود و اسامی آقایان حمزه لو و کبورانی حذف شده است.

رشد خیره کننده و غیره عادی شرکت خصوصی سمگا در شرایطی اتفاق افتاده است که سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بخش خصوصی واقعی که به بیت‌المال و قراردادهای بزرگ دولتی دسترسی ندارند، از محیط نامساعد کسب و کار در ایران به شدت تحت فشار هستند و در ماه‌های اخیر کمتر شرکت تازه تأسیسی در ایران توانسته به این صورت رشد کند و صاحب قراردادی بزرگ با موسسات دولتی شود.

تذکر سردبیری الف:
1-    الف معتقد است با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در کشور مبارزه موثر با فساد قابل تحقق است و در این مسیر، هیچ نیازی به دلسوزی یا کمک بیگانگان و رسانه‌های آنها نیست. الف از انعکاس این مطلب در رسانه های بیگانه و ضدانقلاب و سواستفاده آنها از این موضوع، بیزاری می جوید. به کوری چشم بی بی سی  و صدای آمریکا و اذنابشان، الف از آزادی رسانه‌ای موجود در ایران برای مبارزه با فساد و قطع ارتباط ثروت و قدرت به شکل موثری استفاده و تلاش می‌کند این آزادی را گسترش دهد.
2-    گزارش خبری فوق پس از مشورت با چند وکیل باتجربه تهیه و تنظیم شده است و مدیر مسوول الف آماده است در صورت شکایت شرکت سمگا، در دادگاه حاضر شده و مستندات خود را ارایه دهد. مدیر مسوول الف همچنین بنابر وظیفه قانونی خود به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی، تخلفات دولت در حمایت تبعیض آمیز و اعطای رانت به این شرکت را بازهم پیگیری خواهد کرد و در این مسیر، ارائه اطلاعات موثق و مستند هموطنان عزیز می‌تواند محکوم کردن رانتخواران و قانون شکنان را تسریع و تسهیل کند.
3-    آقایان رحیمی و مشایی بارها تلاش کرده‌اند با شکایت از الف نزد مراجع قضایی، سایت الف را توقیف و تعطیل کنند و در این راه بارها مدیر مسوول الف را به بازپرسی و دادگاه کشانده‌اند  و خوشبختانه با ارایه مستندات و ادله از سوی الف، تلاش این دو نفر همیشه ناکام مانده است. (لازم به یادآوریست در مرداد 1387 با اقدام غیرقانونی دادستان وقت تهران  اقای سعید مرتضوی چند روزی الف فیلتر شد که با دستور رئیس قوه قضاییه آیه الله شاهرودی رفع مشکل شد. مرتضوی در سال 88  به عنوان متهم جنایات کهریزک تحت تعقیب دادگاه انتطامی قضات قرار گرفت و پس از لغو مصونیت قضایی اش در شهریور 89 پرونده وی در حال رسیدگی است. وی در دولت دهم با پیگیری های جدی مشایی به دولت مامور و با حکم رئیس جمهور  به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شده است).
از آنجا که شاکیان از الف برای طرح دعوا به نظرات بینندگان الف ذیل مطالب سایت نیز استناد می‌کنند، از کلیه بینندگان تقاضا می‌شود به هنگام درج کامنت ذیل همه مطالب - به ویژه این گزارش- عواقب حقوقی قضایی نوشته خود برای الف را نیز در نظر بگیرند چرا که امکان دارد با غفلت مسوولان بازبینی و تایید کامنت‌های الف، فرصت و  مدرک لازم در اختیار افرادی که مترصد تعطیل کردن این سایت هستند، قرارگیرد. در عین حال، از بینندگان عزیز دعوت می شود اگر موارد دیگر در مورد رانت های تعلق گرفته به این حلقه اقتصادی سیاسی و یا موارد دیگر رانت خواری در کشور در دست دارند به ایمیل الف ارسال کنند. مطالب شما با حفظ محرمانگی بررسی و پیگیری خواهد شد. با تشکر از همکاری شما
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد