سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>مستندات پرونده ای از فتنه تقلب تا لندن نشینی

بخوانید: همه چیز درباره شاه کلید فتنه در ایران..؟!!   

 

نگشت شمار بودند کسانی که از سفر «فوری» و جنجالی او خبر داشتند. بی شک آن چند نفر هم می‌دانستند که «اسرار مگوی»شان اگر فاش شود چه‌ها که نخواهد شد. شاید این هم پیشنهاد آنان بود که بهتر است «مهدی هاشمی» از ایران برود تا گذر ایام «آب‌ها را از آسیاب» بیندازد و آنوقت می‌توان با خیال آسوده به حساب کله‌هایی رسید که بوی «قرمه سبزی» می‌دهند.

مقدمه:
انگشت شمار بودند کسانی که از سفر «فوری» و جنجالی او خبر داشتند. بی شک آن چند نفر هم می‌دانستند که «اسرار مگوی»شان اگر فاش شود چه‌ها که نخواهد شد. شاید این هم پیشنهاد آنان بود که بهتر است «مهدی هاشمی» از ایران برود تا گذر ایام «آب‌ها را از آسیاب» بیندازد و آنوقت می‌توان با خیال آسوده به حساب کله‌هایی رسید که بوی «قرمه سبزی» می‌دهند.«مهدی هاشمی رفسنجانی از ایران خارج شد و به لندن رفت». این همان خبر داغی بود که مثل توپ در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور ترکید و به کسی اجازه نداد که چشم هایش را بر ارتباط آن با چهارمین دادگاه متهمان کودتای مخملی و سخنان شوک برانگیزی که در آن مطرح شد، ببندد. البته دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد که مشغله‌های زیادی همچون زمینه چینی برای وقف اموال 250 هزار میلیارد تومانی دانشگاه را در دستور کار داشت، دفاع از رئیس خود را هم به برنامه‌هایش افزود و کوشید تا نگاه‌هایی را که سفر مهدی هاشمی و اعترافات مطرح شده در دادگاه‌ها را جدا از هم نمی‌داند، به سوی دیگری بچرخاند.«پیرو انتشار خبر سفر آقای مهدی هاشمی در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، جهت روشنگری به اطلاع می‌رساند که مهدی هاشمی، رئیس دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور، چندین روز قبل از دادگاه مورخه سوم شهریور 88 به خارج از کشور عزیمت نمودند و قطعاً بعد از اتمام مأموریت سازمانی خویش جهت پاسخگویی به مطالب کذب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهد گشت.»این متن همان اطلاعیه‌ای بود که دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد چند روز پس از سفر مهدی هاشمی رفسنجانی منتشر کرد اما با خودنمایی پی در پی اتهامات مهدی هاشمی، از بیانیه خود عقب نشست و ترجیح داد که دیگر درباره رئیس خود سخنی نگوید.

4 محور فعالیت سایت مهدی هاشمی
------------------------------------------
مسعود باستانی، از گردانندگان اصلی سایت جمهوریت، دیگر متهمی بود که به خود جرأت داد تا درباره اتهامات مهدی هاشمی سخن بگوید.
وی به همکاری و ارتباط خود با سایت‌ها و شبکه‌های ضد انقلابی چون رادیو فردا، روز آنلاین، هفته‌نامه شهرگان و رادیو چکاوک اذعان کرد و همزمان با این‌که گرداننده اصلی سایت جمهوریت را «مهدی هاشمی رفسنجانی» معرفی می‌کرد، گفت: حمله به عملکرد 4 ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور همچون شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و نیز نیروی انتظامی، تضعیف شخص احمدی‌نژاد، ایجاد شبهه در انتخابات، ارائه اخبار ضد و نقیض مبنی بر سوء‌استفاده از اموال دولتی و القای تقلب در انتخابات جزو محورهایی بود که در راستای وحدت شکنی و ایجاد التهاب در جامعه، ما آن را در دستور کار داشتیم.
این فعال اغتشاشات اخیر تأکید کرد: سوژه10 برابر شدن صندوق‌های سیار از طریق مهدی هاشمی رفسنجانی به سایت جمهوریت داده شد؛ همچنین اخبار ستادهای موسوی نیز در دستور کار این سایت بود.
وی با اشاره به انتشار شب‌نامه‌ای توسط وی و گردانندگان سایت جمهوریت علیه رئیس جمهور این شب‌نامه را مصداق توهین و افترا عنوان کرد و گفت: مقرر شد تا هزینه مالی این ویژه‌‌نامه از سوی کرمی و هاشمی رفسنجانی تأمین شود و پس از تهیه به اعضای ستاد 88 تحویل داده شد تا آنان این شب‌نامه را توزیع کنند.
البته این همه ماجرا نبود چرا که محمدرضا نوربخش، عضو شورای مرکزی سایت جمهوریت هم بر سخنان همسنگرانش تأیید کرد و گفت: ماه پایانی منتج به انتخابات که مهدی هاشمی در کمیته صیانت از آراء عضویت یافت آقای کرمی عملاً اداره سایت را برعهده گرفت و بحث پیروزی قطعی موسوی در انتخابات را مطرح کرد و در همین زمینه نظرسنجی‌های غیرمستندی نیز منتشر می‌شد... در ابتدای همکاری با سایت جمهوریت این ذهنیت وجود داشت که این سایت انتخاباتی است ولی رفته رفته متوجه شدیم استراتژی و سوژه‌های مهدی هاشمی وسیع‌تر از خط تخریب دولت است و سیبل ما از دولت به نظام تغییر یافت و بین این سایت و رسانه‌های ضد انقلاب همسویی ایجاد شد.
هرچند انکار ارتباط با سایت‌های یادشده و تشکیک درباره صحت اعترافات متهمان در دستور کار مهدی هاشمی و نزدیکانش قرار گرفت اما شاهد این ادعاها نامه‌ای است که کروبی یک روز پیش از انتخابات به هاشمی رفسنجانی نوشت و نسبت به تخریب‌های سایت جمهوریت اعتراض کرد. همچنین اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌و‌گویی مطبوعاتی اظهار داشت: «مهدی هاشمی سایت جمهوریت را هدایت می‌کند. بارها هم ما تماس گرفتیم ولی متأسفانه این تخریب‌ها همچنان ادامه دارد و تنها سؤال ما از آنها این است که چرا کروبی را تخریب می‌کنند...»
گرچه دادگاه محمدعلی ابطحی، معاون حقوقی رئیس دولت اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز پیش از مدیران سایت جمهوریت برگزار شده بود اما او هم از نقش مهدی هاشمی در جریان آشوب‌ها غافل نشده و افشا کرده که «به خیابان آوردن جمعیت قبل از انتخابات مقدمه‌ای بود برای به خیابان آوردن آنها در شب شنبه(25 خرداد 88)، افرادی مانند فاتح، تاج زاده، خاتمی و ستادش، مهدی هاشمی و آدم‌هایش برای این‌که جمعیت را در خیابان‌های شهر نگه دارند خیلی فعال بودند و همه اینها در پیش‌بینی و طراحی برنامه برای شب شنبه نقش داشتند.» این جملات در کیفرخواست دادگاه اول متهمان آشوب‌ها ذکر شده بود.
البته کارشناسان امنیتی اعتقاد دارند در میان گروه‌هایی که ابطحی به عنوان محرک‌ها نام برد، نقش مهدی هاشمی و آدم هایش جلوه بیشتری دارد.
سخنان ابطحی را سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران هم چندی بعد تأیید کرد. وی حدود یک ماه پس از برگزاری دادگاه اول آشوب‌ها در جمع پیشکسوتان دفاع مقدس به بخشی از اعترافات ابطحی اشاره کرد و گفت که «خاتمی و فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی می‌گفتند که برنده شدن در این انتخابات خیلی با انتخابات گذشته فرق می‌کند. در این صورت جریان اصولگرا و رهبر دیگر نمی‌توانند سرشان را بلند کنند و این معنای یکسره کردن کار است. یعنی رسیدن به یک نظام با ولایت فقیه بسیار ضعیف شده یا بدون ولایت فقیه جا بیفتد؛ اعتراضات در انتخابات کاملاً برنامه‌ریزی شده بود.»
به این همه می‌توان ابهامات و اتهامات مهدی هاشمی در پرونده‌های نفتی و ماجرای استات اویل را که احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی به گوشه‌ای از آن اشاره کرد، اضافه کرد. احمدی‌نژاد گفت: «استات اویل بی‌قانونی است که طرف می‌آید اینجا محاکمه می‌شود و محکوم می‌شود، از زندان فراری داده می‌شود، می‌رود خارج و تهش پسر آقای هاشمی است.»

نماینده تام الاختیار
----------------------
چند ماه پیش تر، شاید هیچ کسی از جمله خود مهدی هاشمی هم گمان نمی‌کرد که کمتر از سه ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، نزدیکترین یارانش کلید افشای مفاسد او را بزنند و انگلیس را آماده یک میزبانی طولانی از وی کنند.
19 اردیبهشت 88، درست در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، منابع خبری در خبری که ارزش آن بعداً روشن شد، از عضویت مهدی هاشمی در «کمیته مشترک صیانت از آرا» خبر دادند. بر اساس این خبر در جلسه‌ای که در منزل حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در خصوص بررسی وضعیت نامزدها و فضای انتخاباتی و با حضور میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی برگزار شده بود، مهدی هاشمی به عنوان نماینده تام الاختیار در «کمیته مشترک صیانت از آرا» معرفی شده است.
عضویت مهدی هاشمی در این کمیته، ماه‌ها بعد به عنوان یکی از اتهامات وی مطرح شد؛ موضوعی که آقای هاشمی رفسنجانی در واکنش به آن گفت: مهدی در انتخابات صرفاً تجربیاتش پیرامون صیانت از آرا را مطرح کرده است.
گرچه آغاز نقش آفرینی و رایزنی‌های پنهان مهدی درباره پروژه انتخابات ریاست جمهوری دهم به ماه‌ها پیش برمی‌گشت، اما ورود رسمی وی به کمیته مذکور آغاز علنی فعالیت‌های وی در این زمینه عنوان می‌شود.
کمیته مشترک صیانت از آرا همان کمیته‌ای است که ضمن ساختن نظرسنجی‌هایی مجعول و القای خروجی آن به میرحسین موسوی، بار سنگین تهیه، تدوین و القای ادعای تقلب را هم به دوش کشید.
آنچنان که گزارش‌ها حکایت می‌کرد، قرار بود مأموریت اصلی کمیته صیانت از آرا «پس از انتخابات» و در صورت شکست کاندیداهای اصلاح‌طلب آغاز ‌شود اما نظرسنجی‌های مختلف، زمان مأموریت آن‌ را به جلو انداخته بود.
این محافل در عین حال از تحقق نتیجه مطلوب در انتخابات هم ناامید نبودند و کارساز شدن تخریب و متهم کردن رقیب را محتمل می‌دانستند. در واقع هرگز سعی نمی‌شد که اعتبار انتخابات به صورت مطلق زیر سؤال برده شود.
در پاسخ به موج بزرگ شبهه‌افکنی‌های مورد اشاره بود که رهبر انقلاب اسلامی در بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) با اشاره به تلاش چند ماهه رسانه‌های بیگانه برای مخدوش جلوه دادن انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کرده بودند: دشمنان ملت، گاه انتخابات ایران را انتصابات می‌خوانند و گاه می‌گویند رقابت نامزدها بازی کنترل شده درون حکومت است و انتخابات حتماً با تقلب همراه خواهد بود که البته هدف همه این تلاش‌ها، ضربه زدن به مردم سالاری دینی و جلوگیری از مشارکت قوی مردم در انتخابات است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تعیین مسئولان مختلف نظام را از افتخارات ملت ایران دانستند و تأکید کردند: بیگانگان درصددند این افتخار و سرافرازی را از ملت بگیرند اما هرکس به استحکام نظام و به اسلام و ملت ایران علاقه‌مند است عقلاً و شرعاً بر او واجب است که در انتخابات شرکت کند.
روز پس از آن هم، آیت‌الله جنتی در آخرین نماز جمعه پیش از انتخابات در روز 15 خرداد، با اشاره به تبلیغات محافل بیگانه خاطرنشان کرد: اینها یاوه‌گویی‌هایی است که با هدف دلسرد کردن ملت ایران مطرح می‌شود اما شورای نگهبان با نظارت قوی و قدرتمند در صحنه است و من به شما قول می‌دهم وظیفه شورای نگهبان در حفاظت از آرا به خوبی صورت خواهد گرفت و همه می‌دانند که شورای نگهبان نه حزبی دارد و نه منافعی و فقط به یک وظیفه الهی در مسیر خط امام و رهبری می‌اندیشد.
اصرار طراحان و سران کمیته صیانت از آرا در تخطئه سلامت انتخابات اما، همچنان ادامه یافت تا تردیدی در این موضوع باقی نماند که در صورت رویگردانی مجدد مردم از جریان مخالف دکتر احمدی‌نژاد، این جریان علاوه بر ایجاد راه گریزی برای فرار از شکست، پیروز انتخابات را متهم به تقلب می‌کند.
در همین راستا، در روز 19 خرداد ماه و درست سه روز پیش از انتخابات، رؤسای کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه مشترکی به دبیر شورای نگهبان، از آنچه «تخلفات گسترده در انتخابات» نامیدند، ابراز نگرانی کردند.
رسانه‌های جریان مخالف احمدی نژاد هم در روز انتخابات در خدمت طرح پروژه کمیته مذکور قرار گرفتند و در حالی که رأی گیری همچنان ادامه داشت و حتی گزارش‌های ناظران صندوق‌ها حاکی از وضعیت نامطلوب کاندیدای مطلوب مهدی هاشمی بود، یکی پس از دیگری با انتشار ارقامی خودساخته مدعی می‌شدند که میرحسین موسوی «پیروز قطعی» انتخابات است.
سایت جمهوریت هم که در جریان چهارمین دادگاه متهمان کودتای مخملی فاش شد که تحت مدیریت مهدی هاشمی فعالیت کرده است، در خبری با عنوان «خاتمی به میرحسین تبریک گفت» کوشید تا پیروزی موسوی را قطعی قلمداد کند.
در نتیجه این القائات تبلیغاتی بود که میرحسین موسوی که پیش‌تر توزیع «سهام عدالت» و «سفرهای استانی» رئیس‌جمهور را دلیلی بر تخلف و صحت ادعای خود می‌دانست، در اقدامی عجیب در شب انتخابات و در حالی که رأی‌گیری در بسیاری از حوزه‌ها همچنان ادامه داشت، مدعی پیروزی خود در انتخابات شد.
وی در ساعت 11 شب 22 خرداد در حالی که همچنان مدعی تقلب در انتخابات بود گفت که بر اساس گزارش‌هایی که از نیروهایش در حوزه‌های رأی‌گیری به او رسیده، با فاصله زیاد پیروز قطعی انتخابات است.
از همین جا بود که پروژه تقلبی که ماه‌ها پیش کلید خورده بود، وارد فاز عملیاتی شد و در کمتر از 12 ساعت به همراه بیانیه‌هایی احساسی، منجر به آغاز آشوب‌های پرهزینه‌ای در پایتخت کشور شد.
در واقع در انتخابات 22 خردادماه که ایران اسلامی شاهد حضور قریب به 40 میلیون ایرانی در پای صندوق‌های رأی و «یک انتخابات بی‌سابقه» در دنیا بود، عدم تمکین مدعیان دموکراسی و قانونگرایی در برابر اراده و انتخاب اکثریت مردم، این حماسه بی‌نظیر را در ذائقه ملت تلخ نمود.

اتفاق نظر درباره مهدی هاشمی
------------------------------------
اما نکته‌ای که بسیاری از فعالان سیاسی و دانشگاهی بر آن اتفاق نظر دارند و نزدیکان مهدی هاشمی هم در اعترافاتشان آن را تأیید کردند، نقش محوری او در آغاز، اداره، تقویت و ادامه آشوب‌های خیابانی پس از انتخابات است.
در همین زمینه بود که سایت انتخاب دو روز پس از آغاز ناآرامی‌ها خبر داد «حمله اراذل و اوباش به مردم و تخریب اموال عمومی با ساماندهی فرزند یکی از چهره‌های سیاسی کشور درحال پیگیری است.»
براساس اطلاعاتی که این سایت فاش کرد، «اراذل و اوباش» با هدایت و ساماندهی مستقیم مهدی ه. درحال اغتشاش در مناطق مختلف تهران هستند.
همچنین برخی دیگر از رسانه‌ها از پرداخت 30هزار تومان به هر نفر آشوبگر برای هر شب اغتشاش خبر داده‌اند.
بخش کوچک دیگری از مبالغی که مهدی هاشمی خرج سرپا نگاه داشتن آشوب‌ها کرد، بعدها رو شد. جایی که حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: در جریان حوادث اخیر با برخی از این افراد قرارداد بستند و مسئول دفتر مهدی هاشمی گفته است 200 میلیون تومان کوچکترین رقمی است که ایشان برای به آتش کشیدن دو میدان به اراذل و اوباش داد.
مهدی در روزهای مشغله آشوب‌ها تنها نبود. همسرش هم می‌کوشید تا بخش از سنگینی بار «تقویت آشوب ها» را به دوش بکشد. در جریان یکی از این تلاش‌ها در روز 12 مرداد 88 بود که همسر مهدی هاشمی حوالی میدان ونک در تهران دستگیر شد.
فرشته هاشمی پس از دستگیرشدن و با طی مراحل قانونی، در اختیار مراجع ذیربط قرار گرفت اما صبح روز بعد با وساطت‌های صورت گرفته آزاد شد.
محمد هاشمی برادر حجت الاسلام اکبر هاشمی درباره دستگیری همسر مهدی هاشمی می‌گوید: نمی‌دانم ایشان را شناسایی کرده بودند یا ایشان را به عنوان یک فرد عادی دستگیر کرده بودند. چون نسبت به ایشان بدرفتاری کرده و ایشان را ضرب و شتم کرده بودند. اما از اطلاع یا عدم اطلاع آنها از این‌که ایشان عروس آقای هاشمی است آگاه نیستم. رفتاری که با ایشان شده بود، حتی به عنوان یک فرد عادی دور از ارزش‌های اسلامی و انسانی بوده است. اکبر هاشمی رفسنجانی هم در یک محفل خصوصی گفته که همسر مهدی هاشمی برای عیادت یکی از بستگانش به بیمارستانی در حوالی میدان ونک رفته بوده اما دستگیر شده و موهایش را کشیده‌اند!
البته مهدی هاشمی پیشتر شاهد دستگیری خواهرش، فائزه، به همراه برخی بستگانش، از جمله خواهرزاده‌هایش و همسر حسین مرعشی در جریان ناآرامی‌های 30 خرداد بود.
به هر حال گفته شد دلیل دستگیری همسر مهدی هاشمی شعارهای تند و تیز و غیراخلاقی بود که وی و همراهانش علیه مسئولین نظام در درگیری‌های پراکنده و روز 12مرداد سر می‌دادند.
یک شاهد عینی در این باره گفت که «همسر مهدی هاشمی در ناآرامی‌های پراکنده روز 12مرداد از حضور در جمع اغتشاشگران خودداری و سعی می‌کند با نزدیک شدن به مأموران، با سر دادن شعارهای تند و بعضاً غیراخلاقی علیه مسئولین نظام، آنها را تحریک به برخورد فیزیکی نماید که در نهایت با سه بار تذکر مأموران، توسط دو مأمور زن، دستگیر و با مقاومت غیرمعمول با فشار به داخل خودروی مأمورین انتظامی برده می‌شود.»

روزهای تلخ مهدی
---------------------
روزهای تلخ مهدی هاشمی درست از زمانی شروع شد که ناآرامی‌ها سیر نزولی اش را آغاز و سران و فعالان جریان براندازی یکی پس از دیگری پاسخگوی اتهامات خود شدند.
پر سر و صداترین اظهارات تابستان سال 88 را حمزه کرمی و مسعود باستانی، دو فعال آشوب‌ها، درباره مهدی هاشمی مطرح کردند.
حمزه کرمی، مدیر کل سیاسی دفتر رئیس جمهوری در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، مدیر سایت «جمهوریت» و از کارمندان دانشگاه آزاد بود که دست به یک افشاگری بی سابقه درباره مهدی هاشمی زد.
او در چهارمین دادگاه متهمان کودتای مخملی در روز سوم شهریور ماه 88، در دفاعیات خود اظهار داشت: «با توجه به این‌که اینجانب مدیر اسمی سایت جمهوریت بودم و در واقع مدیر رسمی این سایت مهدی هاشمی بود، از دادگاه اجازه می‌خواهم که ابتدا مسائل مربوط به انتخابات نهم ریاست جمهوری را توضیح بدهم.... از سال 82 به توصیه محمد هاشمی رفسنجانی به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت رفتم. وقتی وارد آن سازمان شده و شروع به کار کردم در خلال کار متوجه قصد حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات دور نهم شدم. باید بگویم که در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز مهدی هاشمی نقش مؤثری داشت. وی معتقد بود که انتخابات در ایران با پول بیت‌المال برگزار می‌شود و اعتقادی به هزینه شخصی برای انتخابات نداشت. لذا بنده با وی صحبت کردم و البته گوشزد هم کردم که استفاده از پول
بیت المال در انتخابات جرم است ولی مهدی هاشمی نمی‌پذیرفت. سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت باید در جهت کاهش و بهینه‌سازی مصرف سوخت کار می‌کرد. البته شرکت‌های مختلفی هم با این سازمان قرارداد داشتند که از جمله این شرکت‌ها شرکتی با مدیریت الف.الف بود که کار این شرکت نیز ساخت تیزر‌های تبلیغاتی و در کل تبلیغ بود. همه رؤسای این شرکت‌هایی که با سازمان بهینه‌سازی قرارداد داشتند از دوستان مهدی هاشمی بودند و آمادگی گرفتن پول تحت عنوان بهینه‌سازی و تبلیغات انتخاباتی برای کاندیدای مدنظر مهدی هاشمی را داشتند و این شرکت‌ها با سند سازی‌های صورت گرفته، موظف شدند که کار تبلیغاتی برای مهدی هاشمی انجام بدهند.»

پولشویی‌های مهدی
------------------------
این فعال آشوب‌ها ادامه داد: «یک شرکت 500 میلیون تومان برای چاپ یک میلیون جلد کتاب پول دریافت کرده بود در حالی که تنها 25 هزار جلد کتاب شد و مابقی پول صرف تبلیغات مورد نظر مهدی هاشمی شد. مهدی هاشمی معتقد به پولشویی بود. وی پول‌هایی را از سازمان بهینه‌سازی دریافت می‌کرد و آنها را مکرراً به دلار و ریال تبدیل می‌کرد. وقتی که دلیل این کار را از وی پرسیدیم، وی گفت که با این کار کسی نمی‌تواند منشأ پول‌ها را کشف کند... مهدی هاشمی به این اقدامات خود در حالی دست می‌زد که این پول‌ها باید صرف تبلیغات برای بهینه‌سازی مصرف سوخت صرف می‌شد نه تبلیغات برای پدر وی. پول‌هایی که وی برای تبلیغات در دور نهم انتخابات ریاست جمهوری برای پدرش هزینه کرد معادل 2 میلیارد تومان بود.»

فشار مهدی هاشمی برای تلقین شبهه تقلب
----------------------------------------------------
کرمی اضافه کرد: سایت جمهوریت ابتدا قرار بود از کاندیدایی در انتخابات حمایت و نسبت به دولت نهم نیز نقدهایی داشته باشد ولی با فشارهای مهدی هاشمی، این سایت تبدیل به سایت تضعیف کننده سازمان‌های نظامی از جمله بسیج و سپاه و سازمان‌های دولتی شد و حتی این سایت خدمات دولت را نیز پول پاشی معرفی می‌کرد و کار به جایی کشید که این سایت بر خلاف واقعیت، شبهه تقلب در انتخابات را تلقین کرد.

بیانیه‌ از لبنان
---------------
مهدی هاشمی به ادعای رسانه‌های نزدیک به وی که از لندن راهی لبنان شده بود، نخستین بیانیه خود را از خارج علیه منتقدانش صادر کرد.
وی ساعاتی پس از برگزاری دادگاه پنجم کودتای مخملی در روز 23 شهریور ماه 88، به طرح مجدد نامش در دادگاه اعتراض کرد. مهدی هاشمی در بخشی از این بیانیه با حمله به سپاه پاسداران مدعی شد که «تلاش برخی سرداران سپاه و رسانه‌های جمعی همراه آنان در راستای تخریب ارکان نظام و کوشش برای ایجاد تفرقه در صفوف سیاسی جمهوری اسلامی ایران، امری غریب و باورنکردنی است که خوش‌بینانه‌ترین عامل این اظهارات سنگر گرفتن در پناه رهبر معظم انقلاب برای توجیه اقدامات ناشایسته خود آنهاست.»
این سخنان او واکنشی به افشاگری فرمانده سپاه بود که مردادماه اعترافات ابطحی را درباره مهدی هاشمی رسانه‌ای کرده بود.
مهدی هاشمی همچنین در بیانیه‌اش نوشت: «تأمل برانگیزتر این‌که برای تقاضای اینجانب برای انتشار پاسخ، خود را در حصار آهنین امنیت می‌بینند و هیچ جوابی نمی‌دهند، حال آن‌که به وفق قانون اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران «چنانچه در برنامه‌های پخش شده سازمان (اعم از خبری، ‌گزارشی، تولیدی در قالب‌های مختلف بیانی، تصویری و نمایشی) از شبکه‌های محلی، ‌سراسری و بین‌المللی و یا در اطلاعیه‌های صادره از سوی آن سازمان، مطالبی مشتمل بر توهین، افترا یا خلاف واقع نسبت به هر شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) باشد و یا به هر نحوی اظهارات اشخاص تحریف گردد، مراحلی بار احقاق حق ملی خواهد شد.»
وی پس از دادگاه چهارم نیز از طریقی به عزت الله ضرغامی نامه نوشته بود و به خاطر پخش شدن نامش در رسانه ملی اعتراض کرده بود.

نامه به رئیس قوه قضائیه
---------------------------
گرچه اواخر شهریور ماه 88 همچنان روزهای آغازین سفر جنجالی مهدی است اما در روز 29 این ماه نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه منتشر شد که امضای مهدی هاشمی هم پای آن بود.
مهدی، محسن، یاسر، فائزه و فاطمه هاشمی رفسنجانی در این نامه خطاب به آیت‌الله لاریجانی ادعا کرده بودند که در «سال‌های اخیر» از همه منابع دسترسی به قدرت و بیت المال دور بوده‌اند.
آنان خود را «هاشمیان» نامیده و نوشته بودند: « تاکنون نهادهایی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور و در یک مورد، هیأتی ویژه که با موافقت مسئولان عالی نظام تشکیل شد، رسیدگی‌هایی معمول داشته‌اند که متأسفانه به علل نامعلوم نتایج آن به اطلاع افکار عمومی نرسیده است.»

اعتراضات مردم و دانشگاهیان
---------------------------------
فضای سیاسی برخلاف آنچه برخی مشاوران مهدی هاشمی انتظار داشتند، پیش نرفت. اعتراض و انتقادات بلافاصله پس از خروج مهدی هم به راه افتاد و تا هفته‌ها حاضر نشد صفحه اول رسانه‌ها را ترک کند. بیانیه پشت بیانیه، اطلاعیه پشت اطلاعیه، مصاحبه پشت مصاحبه و... از جمله اقداماتی بود که تشکل‌های دانشجویی، احزاب، سیاسیون و... پیرامون مهدی هاشمی منتشر و بیان می‌کردند.
در ادامه این اعتراضات، روز 20 آبان ماه خبری در صدر رسانه‌های مجازی قرار گرفت که از درخواست 201 تشکل دانشجویی سراسر کشور از آیت‌الله لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، برای برخورد قضایی با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و مهدی هاشمی رفسنجانی حکایت داشت.
به اعتقاد این 201 تشکل، مهمترین تخلفات میرحسین موسوی، کروبی و مهدی هاشمی رفسنجانی «تهمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی با زیر سؤال بردن اصل انتخابات بدون ارائه دلیل و سند»، «تشویق افراد به اردوکشی خیابانی و در نتیجه آشوب و شورش، تخریب اموال عمومی و خصوصی، مجروح کردن و کشتن هموطنان بی‌گناه، ‌بر هم زدن امنیت عمومی»، «حضور در تجمعات غیر قانونی»، «افترا و هتک حرمت اشخاص حقیقی و حقوقی» و «شرکت در مراسم ختم افراد زنده در جهت تشویش اذهان عمومی» است.
آنان بر این اساس ابراز امیدواری کرده‌اند که «دستگاه قضا به عنوان مدعی العموم و مدافع حقوق نظام و ملت، صحنه‌گردانان اصلی حوادث اخیر را به پای میز محاکمه بکشاند.»

توصیه دادستان؛ پاسخ مهدی هاشمی
--------------------------------------------
در واکنش به این گونه درخواست‌ها بود که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران به مهدی هاشمی توصیه کرد هرچه زودتر به ایران بازگردد تا اگر معتقد است اتهامی به او وارد نیست، از خود دفاع کند.
با این حال، مهدی هاشمی که حدود سه ماه پیش از کشور خارج شده، در پاسخ به هشدار دادستان، نامه‌ای را روانه دادستانی تهران کرد و اتهاماتش را نپذیرفت، اما نگفت که چه زمانی به کشور برمی‌گردد.
این نامه واکنش دادستان تهران را به دنبال داشت. دولت آبادی بار دیگر تأکید کرد: هیچ فردی در دستگاه قضایی در حاشیه امن نیست و اگر افراد مدعی بی‌گناهی هستند، بهتر است در مرجع قضایی حاضر شوند.

مهدی پرونده‌های جدی ندارد
--------------------------------
محسن هاشمی، برادر بزرگ مهدی، در این نامه که تنها یک روز پس از نامه برادرش مهدی، به دادستانی تهران، منتشر شده، به سخنان علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس، درباره اتهامات سیاسی و اقتصادی اعضای خانواده خود اعتراض کرد.
رئیس متروی تهران در نامه اش نوشت که «هیچ پرونده‌ای برای او در قوه قضائیه مطرح نبوده و تا به حال هم برای مفاسد اقتصادی به هیچ دادگاه و حتی بازپرسی‌ای احضار نشده‌ است.»
او همچنین عنوان کرده که برادرش، مهدی هم پرونده‌های جدی ندارد.
زاکانی، یکی از اعضای کمیته شش نفره مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به سؤالی در خصوص تخلفات مهدی هاشمی گفته بود: مهدی هاشمی پرونده‌های جدی از سال‌های دهه 70 دارد که ان‌شاءالله به آنها نیز رسیدگی خواهد شد.

دفاع پدر
------------
دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم روز 15 آذر گزارشی از دیدار آقای هاشمی رفسنجانی با جمعی از دانشجویان مشهدی را منتشر کرد.
آقای هاشمی در قسمتی از این دیدار در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم بازگشت مهدی هاشمی به کشور عنوان داشت: «مهدی خیالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است و هم‌اکنون برای رسیدگی به وضع دانشگاه‌های آزاد اسلامی خارج از کشور در حال گذراندن رساله دکترای خود در خارج از کشور است و در انتخابات نیز صرفاً تجربیاتش پیرامون صیانت از آرا را مطرح کرده است و دخالتی در کار ستادها یا تظاهرات نداشته و اگر دادگاهی او را احضار کند، حضور می‌یابد.»

دیدارها تازه می‌شود
------------------------
حمایت‌ها از مهدی هاشمی در شرایطی صورت می‌گرفت که اولین خبر درباره دیدارهای خانواده و نزدیکان مهدی هاشمی با او دی ماه 88 منتشر شد. بر اساس این خبر «اعضای خانواده مهدی هر هفته وی را در خارج از کشور ملاقات می‌کنند. خانواده مهدی هاشمی، هر هفته ایران را ترک می‌کنند و برای ملاقات با مهدی هاشمی عازم کشور امارات می‌شوند. در مواقعی هم که مهدی هاشمی در امارات حضور نداشته باشد، خانواده او از این کشور عازم انگلیس شده و در آنجا با وی دیدار خواهند کرد. خانواده او سفر به انگلیس را تقریباً هر ماه تجربه می‌کنند.»

از مأموریت مهدی هاشمی بی‌اطلاعم
------------------------------------------
با وجود اطلاعیه دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد که ریاست آن بر عهده شخص مهدی هاشمی رفسنجانی است و همچنین اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی، کریم زارع طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس در مورخ 27 دی درباره مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی از سوی دانشگاه آزاد گفت که هنوز موضوع مأموریت آقای مهدی هاشمی برایش مشخص نشده. وی همچنین ادامه داد که «من گفته‌ام که موضوع مأموریت آقای هاشمی را به من بگویند ولی هنوز به من چیزی نگفته‌اند!»
پس از ماجرای راهپیمایی ده‌ها میلیونی «9‌دی» در محکومیت هتک حرمت روز عاشورا از سوی جریان فتنه، فتنه گران از خیابان‌ها جمع شدند و بسیاری از سیاسیون بر موضوع «مرگ فتنه» مهر تأیید زدند. به همین دلیل فرصت بیشتری به منتقدان رسید تا مطالبه «رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی» را به صورت جدی‌تری مطرح کنند.

تشکیل پرونده
-----------------
در نتیجه موج جدید مطالبه‌گری از دستگاه قضا بود که حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه در روز 12 بهمن خبر داد که «اراده دستگاه قضایی بر این امر استوار است که به هیچ عنوان رسیدگی به اتهامات منتسبان به خواص را کنار نگذارد و پرونده فرزندان هاشمی نیز به دادسرای تهران ارجاع شده است و در موعد مقرر در جریان قرار می‌گیرد.»

برای تحصیل دکترا و مأموریت به خارج رفتم
-----------------------------------------------
پس از انتشار این خبر، مهدی هاشمی بار دیگر دست به قلم شد و پس از گذشت 6 ماه از خروجش از کشور، در این باره به ایراد توضیح پرداخت. وی در تاریخ 28/11/88 و در پاسخ به گزارش خبری فارس با عنوان «پنج ماه از حضور مهدی هاشمی در لندن گذشت؛ مأموریتی که مرد شماره 2 دانشگاه آزاد از جزئیات آن بی‌خبر است»، نوشت: «خبرگزاری فارس هر از چند گاهی به بهانه سفر تحصیلی اینجانب به خارج از کشور، آن را مستمسکی برای تکرار ادعاهای غیرقانونی برخی محکومین جریانات بعد از انتخابات در دادگاه قرار می‌دهد و لابد شخص، ارگان یا سازمان و مسئولین قضایی نیز به این سایت خبری به دلیل تکرار ادعاهای محکومین علیه اینجانب که رهبری معظم انقلاب رسماً در خطبه‌های نماز جمعه خود آن را بی‌اعتبار توصیف کردند، هیچ‌گونه اعتراض و یا بازخواستی نمی‌کند که این گونه خود را در حاشیه امن آهنین می‌دانند؟! همچنانکه کراراً اعلام شده است یکبار دیگر اعلام می‌کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده‌ام و از حدود 5 ماه اقامت در خارج از کشور حدوداً یک ماه آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و مأموریت بوده‌ام و مانند یک شهروند عادی به دور از جنجال‌های ساختگی خبرگزاری فارس و سایر سایت‌های همسو و زنجیره‌ای به ادامه تحصیل در خارج از کشور ادامه می‌دهم.»

صدور حکم جلب مهدی
--------------------------
با این حال یک ماه بعد، مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری هم که در جلسه هفتگی جامعه وعاظ تهران سخن می‌گفت با اشاره به خواست عامه مردم برای رسیدگی به اتهامات مهدی و فائزه هاشمی تصریح کرد: پرونده برای مهدی و فائزه هاشمی تشکیل شده است.
جدی شدن روند پیگیری پرونده مهدی هاشمی زمانی روشن شد که «حکم جلب» وی صادر شد.
خبر صدور حکم بازداشت مهدی هاشمی روز 27 فروردین 89 در صدر اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی قرار گرفت. خبر صدور این حکم و قطعی شدن دستگیری وی در جلسه مشترک رئیس قوه قضائیه و اعضای کمیسیون قضایی مجلس مورد تأیید قرار گرفت.
در این جلسه تصریح شده بود که در صورت ورود مهدی هاشمی به کشور، وی بر اساس این حکم دستگیر خواهد شد.
همچنین درباره احتمال عدم مراجعت مهدی هاشمی به کشور و راه‌های قانونی دستگیری وی مطالبی عنوان شد اما جزئیات آن هرگز اعلام نشد به همین دلیل بود که موضوع درخواست کمک از پلیس بین‌الملل(اینترپل) برای بازداشت مهدی هاشمی، مطرح شد.
در راستای همین موضوع بود که روح‌الله حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همان ایام، خواستار بازگرداندن مهدی هاشمی به کشور به وسیله پلیس بین‌الملل شده بود.
رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی اضافه کرد: «در همین راستا حکم بازداشت وی از سوی دادستانی صادر و به دادسرای کیش داده شد تا نیروی انتظامی پیگیر آن باشد و حکم دیگر نیز در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت.»
حسینیان با بیان این‌که هنوز حکم بازداشت وی به پلیس بین‌الملل نرسیده است، خاطرنشان کرد: «با توجه به آن‌که نیروی انتظامی ایران عضو اینترپل است، این نهاد می‌تواند با جمع‌آوری اسناد مربوط به جرم وی آن را تحویل اینترپل بدهد تا در لندن دستگیر و به مقامات جمهوری اسلامی تحویل داده شود.» حتی یکی دیگر از نمایندگان مجلس پا را از این فراتر گذاشت و خواستار دست به کار شدن سربازان گمنام
امام زمان(عج) برای دستگیری و بازگرداندن مهدی هاشمی به کشور شد.

تکـــذیب از «لندن»
---------------------
مهدی هاشمی که همچنان در انگلیس به سر می‌برد، در بیانیه‌ای، انتشار خبر صدور حکم جلب خود را «غوغاسالاری» نامید!
وی ضمن رد صدور هرگونه حکم از سوی دادگاه، دستگاه قضا را متهم کرد که در برابر فشارهای یک «جریان سیاسی خاص» که البته نامی از آن نبرد، تسلیم شده است: «توجه داشته باشید همه این مسائل در شرایطی بیان می‌شود که نه حکمی از طرف دادگاهی صادر شد و نه توضیحی از طرف من ارائه و این همه نشان از تلاش خطرناک همان جریان خاص برای فشار بر قوه‌قضائیه است که می‌خواهند از دستگاه عدالت‌محور و مجری عدالت، در جهت مطامع و اغراض ناعادلانه سیاسی خویش استفاده نمایند.»
مهدی هاشمی همچنین اظهار داشت که «از دستگاه قضایی انتظار دارم اجازه ندهد این غوغاسالاری‌ها، اعتبار قضاوت را مخدوش کند»! وی در پایان این بیانیه، مانند بیانیه‌های پیشین خود بار دیگر اعلام کرد که حاضر است برای رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه حاضر شود.

سفر خانواده مهدی هاشمی به لندن
------------------------------------------
احتمال پناهندگی مهدی هاشمی به انگلیس زمانی مطرح شد که همسر وی به همراه دو فرزندش به لندن رفته و اعلام کردند که قصد بازگشت به ایران را ندارند.
خانم «فرشته هاشمی» پس از سفر به لندن به برخی اطرافیان خود اعلام کرد که قصد بازگشت به ایران را ندارد.
گفته شد که وی به درخواست مهدی هاشمی عازم لندن شده است.

کشف اسناد محرمانه دولتی از دفتر مهدی هاشمی
----------------------------------------------------------
هنوز بازتاب‌های صدور حکم جلب مهدی هاشمی و پناهندگی وی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور ادامه داشت که یک رویداد جنجالی دیگر، پرونده جدیدی را به اتهامات مهدی هاشمی افزود و آتش انتقادات علیه او را بلندتر کرد.
بر اساس این خبر، دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای در 8 خرداد ماه امسال جزئیات بازرسی خود را از دفتر تحت مدیریت مهدی هاشمی در دانشگاه آزاد منتشر کرد.
در این اطلاعیه آمده بود: «در پی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نگهداری برخی از مدارک و اسناد دولتی و محرمانه خارج از وظایف دانشگاه آزاد اسلامی در یکی از ساختمان‌های متعلق به آن دانشگاه (طبقه ششم ساختمان محل استقرار دفتر هیأت امنا) و نیز تلاش عده‌ای برای خارج کردن این اسناد و مدارک از مرکز یاد شده، موضوع در دستور کار این دادسرا قرار گرفت. پس از بررسی موضوع و تأیید صحت گزارش‌های دریافتی یاد شده توسط ضابطین، دادستانی تهران چهارشنبه شب هفته گذشته با صدور دستور قضایی مقرر کرد با حضور نماینده دادستان و رعایت موازین شرعی و قانونی برای یک نوبت، از محل بازرسی و اسناد مذکور قبل از خروج کشف و مراتب صورتجلسه شود. در پی بازرسی انجام شده از محل اسناد و مدارک زیادی درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارش‌های مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری کشف و ضبط شده است. بازرسی یاد شده در چارچوب مقررات و توسط مأمورین ذی صلاح صورت گرفته و تمامی اسناد مکشوفه صورتجلسه شده و هم اینک توسط کارشناسان مربوطه در حال بررسی است و دادسرای تهران طبق مقررات در مورد مدارک یاد شده متعاقباً اتخاذ تصمیم خواهد کرد.»
با اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب ایران، صحت اتهامات وارده بر مهدی هاشمی بیش از پیش تقویت و از سوی دیگر احتمال بازگشت وی به ایران کم‌رنگ‌تر از گذشته شد.
علاوه بر این، انتشار این خبر بار دیگر این موضوع را در میان مردم به راه‌انداخت که چرا یک مؤسسه که تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند، امکانات خود را که برای دانشجویان این دانشگاه در نظر گرفته شده، برای یک جریان خاص سیاسی هزینه می‌کند؟
درباره جزئیات این اسناد خبری رسمی منتشر نشد اما بر پایه دفاعیه مستند مدیرمسئول روزنامه ایران جلسه رسیدگی به شکایت مهدی هاشمی رفسنجانی در روز 14 آذر امسال، «در این ساختمان اسناد ویژه و حتی اسنادی با طبقه‌بندی محرمانه – خیلی محرمانه- سری و بکلی سری از نهاد‌هایی چون وزارت اطلاعات، ستاد کل نیروهای مسلح، ریاست جمهوری، بانک مرکزی، قوه قضائیه، شورای عالی امنیت ملی، وزارت نفت و... نگهداری می‌شده و جای شگفتی دارد که تعداد زیادی از بولتن ها، گزارش‌ها و نامه‌های رسمی، سری و بکلی سری برخی دستگاه‌های امنیتی درباره اقدامات مجرمانه و مفاسد سیاسی و اقتصادی مهدی هاشمی نیز در دفتر او موجود بوده و در فایل‌های جداگانه بایگانی شده بود. کاست‌های ضبط شده از جلسات هیأت امنای دانشگاه آزاد و برخی جلسات محرمانه مجمع تشخیص مصلحت نیز به این ساختمان منتقل شده و اقداماتی به واسطه آن صورت گرفته بود.»

شکایت از رسانه‌های ارزشی
---------------------------------
مهدی هاشمی که به گزارش منابع خبری از اپوزیسیون داخلی خواسته است که از رسانه‌های ارزشی شکایت و آنان را به این شیوه مشغول کنند، اخیراً از روزنامه ایران شکایت کرده بود که البته پس از بررسی‌ها، هیأت منصفه مطبوعات رأی به تبرئه «کاوه اشتهاردی» مدیر مسئول روزنامه ایران دادند.
مهدی هاشمی پیش از این، از سایت خبری «رجانیوز» شکایت کرده بود.
به گفته محمود علیزاده‌طباطبایی، علت این شکایت ها، طرح موضوع دریافت رشوه توسط مهدی هاشمی از شرکت هلندی استات اویل و پرداختن به دخالت وی در آشوب‌های بعد از انتخابات 88 اعلام شد.
با این حال هیأت منصفه مطبوعات استان تهران با اکثریت قریب به اتفاق مدیر این سایت را مجرم ندانست.
این سومین ناکامی مهدی هاشمی در شکایت از رسانه‌های ارزشی است.
وی پیش از این هم از روزنامه‌های وطن امروز و جوان نیز شکایت کرده بود که دادگاه، رأی به برائت مدیران مسئول این دو روزنامه داده بود.شکایت‌های پی در پی مهدی هاشمی از مطبوعات ارزشی در حالی است که وی بیش از یک سال پیش از کشور خارج شده و با وجود صدور حکم جلبش تاکنون حاضر نشده است به ایران برگردد. دستگاه قضا هم تاکنون اقدامی عملی برای بازگرداندن وی صورت نداده است.

من جانباز شیمیایی هستم!
--------------------------------
مهدی هاشمی رفسنجانی در آخرین روز آبان ماه امسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به دادستان کل کشور نوشت و برای بازگشت خود از انگلیس به ایران و همچنین حضور در جلسه محاکمه در دادگاه، برای قوه قضائیه «شرط» تعیین کرد!
این متهم فراری در حالی که مدت‌ها از صدور حکم جلب او توسط وزارت اطلاعات و دستگاه قضا می‌گذرد، ضمن تأیید شایعات مربوط به بازگشت خود از لندن، واکنش افکار عمومی نسبت به این مسئله را «اوج گیری شانتاژها»نامید.
مهدی هاشمی در این نامه، برای بازگشت خود شرط تعیین کرده و خطاب به «محسنی اژه‌ای» نوشت: مطمئناً جناب‌عالی و همکاران می‌دانید رسماً اعلام کرده‌ام علی‌رغم مسئولیت نظارت بر دانشگاه‌های آزاد خارج از کشور؛ مشغول تحصیل در دانشگاه آکسفورد هم هستم که برای تهیه پایان‌نامه دکترایم می‌باشد، آماده حضور در محکمه می‌باشم و شرط‌‌های من را هم می‌دانید که هیچ درخواست غیرقانونی در آن نیست؛ مهمترین آنها دادگاه مستقل و مصون از تحمیل‌های نیروهای امنیتی است با همه حقوق دادگاه و متهم و نیز توجه به شکایات متهم.
وی در ادامه این نامه، خواست مردمی برای بازگشت خود به کشور و حضور در دادگاه و پاسخگویی به اتهامات را نقشه‌ای برای «پدر مظلوم» خود دانست و مدعی شد: بی‌شک هدف اینها شخص اینجانب نیست؛ بلکه هدف پدر مظلوم من است و خودشان می‌دانند که آسیب این ظلم‌ها دامن انقلاب را هم می‌گیرد.
مهدی هاشمی رفسنجانی همچنین پیشاپیش برای قاضی پرونده خود هم تعیین تکلیف و اعلام کرد که «مطمئنم یک دادگاه عادل منع تعقیب صادر خواهد کرد.» وی در پایان نامه هم خودش را «جانباز شیمیایی» و «خادم صنایع نفتی ایران» نامید.

پاسخ محسنی اژه‌ای
-------------------------
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در چهارمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال فارس، مبنی بر ابهامات مورد نظر مهدی هاشمی در نامه‌ ارسالی به دادستان کل کشور گفت: درباره این نامه باید بگویم یک نامه بدون امضا برای من آمده است که پائین آن اسم مهدی هاشمی نوشته شده ولی هیچ امضایی ندارد. تفاوت‌هایی در برخی از عبارت‌های نامه‌ای که به دست من رسیده با نامه منتشر شده در برخی از سایت‌ها وجود دارد.
دادستان کل کشور افزود: در این نامه عنوان شده که احضاریه ابلاغ نشده، سربرگ آن مشخص نبود و به آدرسی اشتباه رفته است. اما هیچ یک از این موارد صحت ندارد.
سخنگوی قوه قضائیه با نشان دادن نامه احضار مهدی هاشمی به خبرنگاران گفت: کپی نامه را از دادستان تهران گرفتم و ملاحظه می‌کنید که تمام جزئیات لازم از جمله اسم مهدی هاشمی، نام پدر و آدرس به درستی قید شده است. احضار وی در تاریخ 12 اسفند 88 بوده و این نامه در تاریخ 15 اسفند 88 توسط مأمور ابلاغ ارسال شده و وکیل آنها آقای طباطبایی در تاریخ 18 اسفند 88 مراجعه کرده و گفته که پیرو ابلاغ برگه احضاریه به آدرس منزل موکل رسیده است.
این موضعگیری، آخرین خبر مهمی است که درباره مهدی هاشمی در فضایی رسانه‌ای منتشر شده است. با این حال مطالبه گری افکارعمومی برای رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی که بیش از 15 ماه است ادامه پیدا کرده است، همچنان خواستار اقدام عملی مقامات قضایی و تحقق سخنان آنان درباره کسی است که «شاه کلید فتنه 88» لقب گرفته است.
بر این اساس باید دید مسئولان قضایی چه زمانی به وعده‌های خود جامه عمل می‌پوشانند و محکمه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی را بر پا می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد