سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>گفتاری از حجت الاسلام علیرضا پناهیان\عاشورا اوج ولایت مداری

بی تردید شهدای کربلا مستقیم فدای ولی الله شدند  

  

شهدای کربلا به اذن ولی خدا و برای دفاع از ولایت به شهادت رسیدند، حقیقت حماسه عاشورا برای یاران اباعبدالله الحسین (ع) دفاع از ولایت بود و شهدای کربلا شهدای راه ولی الله اعظم بودند

1- بی شک معارفی که در زندگی ائمه جاری است یکی از دو ثقلی است که خداوند متعال توسط پیامبر اسلام (ص) در بین ما به ودیعه نهاده است. عترت فقط کلمات ائمه معصومین (ع) نیست، بلکه رفتار، منش و سیره امامان بزرگوار نیز برای ما درس آموز است که مسیر حرکت تاریخ را تغییر داده است.
باید کلمات ائمه را بفهمیم و اجرا کنیم؛ تا این کار را نکنیم فایده ای از کلمات ائمه در زندگی ما مترتب نمی شود، ولی آنجا که ائمه عملی انجام دادند با عمل خود، عملاً مسیر حرکت تاریخ را تغییر دادند. کلمات ائمه تفسیر رفتارشان و رفتارشان تفسیر گفتارشان است و این منبع و ذخیره بسیار غنی برای معرفت و کمال در اختیار ما قرار دارد.
در بین اعمال ائمه بی تردید مهم ترین عملی که از زندگی چهارده معصوم شاهد بودیم، قیام اباعبدالله(ع) است، این قیام را از چند نظر می توان مهم ترین عمل تلقی کرد؛ یکی به این دلیل که اساساً شهادت مهم ترین عمل است و عالی ترین نوع، شهادت اباعبدالله(ع) است که به اذن خدا صورت گرفت.
تمام اسلام وابسته به شهادت امام حسین(ع) بوده و با این شهادت اسلام بیمه شد، پس از شهادت امام حسین(ع)، تا ظهور و پس از آن نیاز به بیمه ساختن اسلام نبوده است و هر اقدامی که پس از آن شده تنها در راستای تقویت و تکامل بوده است. اباعبدلله (ع) حقیقت محبت اهل بیت (ع) عصمت و طهارت را به معرض نمایش گذاشت.
2-همین امروز قیام امام حسین(ع) می تواند برای جامعه ما درس آموز باشد، در همین مقاطع گذشته انقلاب هر روز، یک گونه از حماسه حسینی درس گرفتیم و از پیام های آن حضرت استفاده کردیم و گره های مان را گشودیم و به این کمال کنونی رسیدیم. زمانی که بعضی ها می خواستند عاشورا را در حد یک رابطه عاطفی با اباعبدالله تنزل دهند و آن را غیر انقلابی کنند، شهید مطهری با بیان عنصر امر به معروف و نهی از منکر، عاشورای انقلابی را به ما هدیه داد. شاید اگر بخواهیم حقیقت قیام اباعبدالله(ع) را با یک تعبییر نام گذاری کنیم، همانا امر به معروف و نهی از منکر است.
باید بین قیام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا تفاوت قائل شویم، قیام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا دو مرحله به هم پیوسته است که مجموع آن را می توان قیام اباعبدالله یا حماسه اباعبدالله نامید.
باید از قیام تا حماسه، محلی که از یک مرحله به مرحله دیگر انتقال صورت می گیرد دقت کنیم، در مرحله اول امام علیه یزید قیام کرد و یاران نیز همراه آن حضرت شدند، اتمام حجت صورت گرفت و قیام امر به معروف و نهی از منکری علیه یزید آغاز شد.
امام حسین (ع) شب عاشورا به نوعی پایان بخش اول قیام را اعلام کردند، اباعبدالله (ع) شب عاشورا سخنان تاریخی عجیبی بیان کردند و خطاب به یاران شان فرمودند که من بیعت را از شما برداشتم و از شما راضی هستم کار شما اینجا به پایان رسیده است، من را می کشند و شما بروید.
شعار اصلی عاشورا هیهات منا الذله است و مرحله دوم قیام، درگیری برای سرنگونی یزید و نجات امت اسلام نیست، بلکه این مرحله دفاع جانانه، عزت مندانه، سلحشورانه و پرحماسه برای حفظ عزت است.
حفظ عزت توسط امام حسین(ع) به قیمت شهادت خود و فرزندان و یارانش و اسیرشدن اهل بیتش انجامید، حفظ عزت یک امام در موقعیت خطیر مساوی با حفظ اصل اسلام است.
شهدا شب عاشورا تمنا کردند پای رکاب اباعبدالله(ع) به شهادت برسند فقط برای اینکه شهادت امام حسین(ع) را چند لحظه به تعویق بیندازند، زیرا نمی توانستند تحمل کنند که آنها بمانند و ولی خدا به شهادت برسد.
شهدای کربلا به اذن ولی خدا و برای دفاع از ولایت به شهادت رسیدند، حقیقت حماسه عاشورا برای یاران اباعبدالله الحسین (ع) دفاع از ولایت بود و شهدای کربلا شهدای راه ولی الله اعظم بودند.
شهدای کربلا دیگر شهدای راه ظلم ستیزی نبودند زیرا مبارزه با ظلم یزید به پایان رسیده است؛ بلکه شهدای راه عزت بودند، نه شهدای راه عزت خودشان زیرا آنها برای حفظ عزت ولی خدا جنگیدند.
3- بی تردید شهدای کربلا مستقیم فدای ولی الله شدند، بی شک حماسه عاشورا بدون یاران اباعبدالله الحسین(ع) شکل کامل خودش را پیدا نمی کرد. اوج ولایت پذیری در تاریخ اسلام در کربلاست ما باید سطح تبلیغات خودمان را در مورد کربلا عوض کنیم. الآن شهادت در کار نیست و ما در اوج امنیت و عزت هستیم، درسی که اکنون باید از عاشورا بگیریم این است که آن گونه ای که شهدای کربلا ولایت مدار بودند، ما ولایت مدار باشیم.
حتی در رجزهای شهدای کربلا حمایت از حسین(ع) به عنوان حمایت از دین مطرح می شود و صحنه عاشورا صحنه ولایت مداری است، صحنه ای که همه فدای ولی خدا شوند. آیا این قدر که امروز عاشورا با حماسه، عزت، ظلم ستیزی و ... پیوند دارد در بین مردم عاشورایی ما، به ولایت مداری شهرت دارد؟ لازم است کاری کنیم که تا می گوییم عاشورا، مردم به یاد ولایت مداری بیفتند.
هر چند اباعبدالله(ع) از شهدای کربلا امر را برداشتند اما آنها ماندند، حقیقت عاشورا اوج ولایت مداری است که در این باره سند ها و بیان های متفاوتی وجود دارد. امام زمان 313 نفر عاشورایی می خواهد و عاشورایی یعنی کسی که در ولی خدا ذوب شده است.

* سخنرانی در هفدهمین سلسله نشست های عاشورا پژوهی، شهریور 89

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 7 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 09:59

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد