سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>کندو کاوی درمواضع اخیر مقام معظم رهبری درباره حوادث سال گذشته

کندو کاوی درمواضع اخیر مقام معظم رهبری درباره حوادث سال گذشته  

 

تداوم روشنگری برای خشکاندن ریشه فتنه 

 

 

مقام معظم رهبری شهریورماه در دیدار سالانه هیئت دولت که در سالروز شهادت رجایی و باهنر انجام شد با اشاره به فتنه طراحی شده سال 88 فرمودند:«این فتنه، ضربه سختی به روند کار و پیشرفت کشور وارد کرد و به دشمن روحیه داد

پیگیری منویات اخیر رهبر معظم انقلاب شاید سؤالی را در ذهن برخی متبادر سازد که با وجود آنکه بیش از یک سال از فتنه سال 88 گذشته و عملاً برای بقایای آن رمقی باقی نمانده تا عرض اندامی کنند چرا مقام معظم رهبری در بیشتر دیدارهای اخیرشان اشاره‌ای نیز به فتنه پس از انتخابات دارند و هر بار لایه‌هایی از آن را بازگو می‌کنند و به روشنگری درباره آن می‌پردازند. ایشان در دیدارهای متعدد با عنایت به ضروریات مکان و زمان و نوع مخاطبان مطالبی را در خصوص پشت صحنه فتنه بیان می‌کنند که نیازمند ساعت‌ها واکاوی و کار کارشناسی است. برخی از محورهایی که رهبر انقلاب به آن اشاره و به روشنگری پرداخته‌اند از این قرار است:

1-‌ ضربه به روند کار و پیشرفت کشور
مقام معظم رهبری شهریورماه در دیدار سالانه هیئت دولت که در سالروز شهادت رجایی و باهنر انجام شد با اشاره به فتنه طراحی شده سال 88 فرمودند:«این فتنه، ضربه سختی به روند کار و پیشرفت کشور وارد کرد و به دشمن روحیه داد. با این بیان، ایشان یکی از اهداف پشت پرده اغتشاشات را ایجاد فضای ناامنی در جامعه و به تبع آن سلب کردن محیطی آرام و امن برای کار و تلاش دانستند و شاید بدین خاطر بود که امسال را با نام همت و کار مضاعف نامگذاری کردند تا شاید اندکی از عقب‌افتادگی‌ها جبران شود.
 

2-‌ عجز در برابر قدرت نرم انقلاب
 

با وجود آنکه عده‌ای ساده اندیش تمام همت خود را براین گمارده بودند که حوادث سال گذشته را اعتراضاتی خودجوش به روند امور القا کنند، رهبری انقلاب از همان روزهای اولیه دست پنهان غرب را در مدیریت پشت صحنه حوادث آشکار کردند. ایشان در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان در 25 شهریورماه، با قراردادن این حوادث در کنار برنامه‌هایی چون قطعنامه ضد ایرانی، موضع‌گیری بر ضد نظام اسلامی و اهانت شرم‌آور به قرآن، اقدامات سال گذشته را تکمیل‌کننده پازلی دانستند که دشمن در صدد تکمیل آن برای براندازی نظام است و نوع واکنش‌های غرب را پاسخ انفعالانه در برابر قدرت روزافزون نظام می‌دانند که در نگاه غرب باید به هر شکل ممکن متوقف شود.
 

3-‌ واکسینه شدن کشور و مردم
 

رهبر انقلاب اسلامی،‌ در استقبال تاریخی مردم قم از ایشان به تبیین نقش بصیرت مردم در دفع فتنه پرداختند و دلیل ناکامی دشمن در فتنه را ناشی از رشد احساسات دینی و وفاداری آنان دانستند. ایشان در ادامه اثرات این رخداد را در تحولات کشور بررسی کرده و در این خصوص پایداری و هوشیاری مردم در مقابل فتنه 88 را موجب واکسینه شدن کشور و مردم در مقابل میکروب‌های سیاسی و اجتماعی خواندند. ایشان همچنین بالارفتن بصیرت مردم، برخلاف انتظار دشمنان را از نتایج این فتنه برشمردند.
 

4-‌ شاخص تشخیص حق، چهره‌ها نیستند
 

دیدار بسیجیان استان قم با رهبر انقلاب فرصت دیگری بود تا رهبر انقلاب ضمن تجلیل از نقش بسیج در حوادث جامعه و از جمله سال گذشته سه عنصر بصیرت، اخلاص و عمل را به عنوان شاخص‌های حرکت بسیج معرفی نمایند و در ادامه با بیان اینکه در فتنه سال 88 خیلی‌ها اشتباه کردند و از این جمع، بسیاری هم بعد از مدتی اشتباه خود را تصحیح کردند شاخصی را برای تمییز حق از باطل در شرایط فتنه معرفی کردند و آن اینکه شاخص تشخیص حق چهره‌ها نیستند بلکه تشخیص با بصیرت حق از باطل است که می‌تواند معیار تشخیص قرار گیرد.
 

5-‌ برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دشمن
 

دیدار با دانشجویان قمی فرصتی بود تا مقام معظم رهبری به بعد دیگری از فتنه اشاره کنند و آن اینکه این حوادث نه تنها نشان دهنده سوار شدن دشمن بر امواج ایجاد شده داخلی برای بهره‌برداری لازم است بلکه برنامه‌ریزی بلندمدت آنان را برای چنین روزهایی نشان می‌دهد و فرمودند: شواهد و قرائن فراوان اثبات می‌کند که حوادثی که گاه در کشور رخ می‌دهد از جمله حوادث سال 78 و فتنه 88، از نتایج برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت دشمن است.
 

6-‌ ابعاد فتنه سال‌ها بعد مشخص می‌شود
 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در دیدار دانش‌آموزان و در آستانه روز 13 آبان با تبیین پیچیدگی‌های فتنه سال گذشته تصریح کردند: سال‌ها بعد مشخص خواهد شد که چه توطئه خطرناکی در پشت آن نهفته بود و با این بیان مشخص کردند که عمق وقایع به‌دلیل اینکه هنوز بسیاری از پشت صحنه حوادث امکانپذیر نیست، در حال حاضر مقدور نیست و باید منتظر زمان ماند.
 

7-‌ فتنه 88 مصداق امتحان الهی
 

ایشان با تمسک به آیات الهی و اشاره به فلسفه امتحان‌های مستمر الهی، فتنه اخیر را نمونه‌ای از امتحان‌ها دانستند که باعث نزدیکتر شدن ملت ایران به مقاصد الهی خود خواهد شد. در فوق چند محوراصلی سخنان رهبر انقلاب در باب فتنه 88 مورد اشاره قرار گرفت. اما در بیان پرداختن ایشان در این برهه به حوادث سال گذشته دلایل متعدی قابل طرح است که به برخی از آنان اشاره می‌شود:
 

الف- بیرون آوردن جامعه از ابهام و تردید
 

بر خلاف برخی که خواستار محاکمه سریع سران اصلی فتنه بودند، رهبر انقلاب به دنبال خشکاندن ریشه فتنه بودند. برای این منظور تمام همت خود را گماردند که مردم جامعه و حامیان این افراد از ابهام به در آمده وبه این نتیجه برسند که موضوع فقط انتخابات و پیروزی زید و شکست عمرو نیست، بلکه این حوادث ظرفی شده که تمامی معاندان نظام از آن برای براندازی استفاده می‌کنند. ایشان با درک عمق فتنه و مخاطرات آن برای امروز و فردا به مصداق خطبه 42 امیرالمومنین(ع) که فرموده‌اند «فتنه‌گران را باید انتقاد‌باران کرد تا نه تنها خودشان بلکه اساس و اصل فتنه‌گری نابود شود» به دنبال خشکاندن ریشه فتنه در کشور و جلوگیری از بروز حوادث مشابه در آینده هستند که این هدف نیز با روشنگری و بصیرت بخشی به مردم و جامعه برای در دام نیفتادن امکانپذیر است.
 

ب- شناساندن جریان حق
 

موضوعی که از اولین روزهای پس از انتخابات رهبری نظام روی آن مانور می‌دادند شناساندن حقانیت نظام اسلامی و مبانی اولیه آن از دسیسه است. اگر افرادی به بهانه انتخابات و باخت یک گروه سعی داشتند ایرادهای مورد نظر خود را به کلیت نظام تعمیم داده و چهره نظام را در داخل و خارج مخدوش سازند مقام معظم رهبری با دفاع از جبهه انقلاب اسلامی و دستاوردهای 30 ساله آنها راه بر حمله‌کنندگان بستند. ایشان همچنین با تجلیل از مردم سالاری بی‌نظیر نظام و به رخ کشیدن آن در برابر دموکراسی پوشالی غربی‌ها، هجمه‌ها را ناشی از عصبانیت و عدم تحمل غرب از مشاهده چنین نظام دموکراتیکی می‌دانند و تمامی فعالیت‌ها را برای خاموش کردن صدای انقلاب بر می‌شمارند.
 

ج- عریان کردن جبهه باطل
 

ممزوج شدن جریان حق از باطل در جریانات اخیر که همانند صدر اسلام بسیاری از بزرگان را نیز دچار تردید و انحراف ساخت، موضوع دیگری بود که سکاندار انقلاب یک تنه به شفاف‌سازی آن و جدا کردن جبهه این دو از هم تلاش کرده و می‌کنند، چرا اگر باطل لباس حق به خود نگیرد تشخیص آن برای عموم بسی آسان‌تر خواهد بود. ایشان با نمایاندن پشت صحنه حوادثی که خیلی را به شک انداخته بود و افشای نقش دشمنان قسم‌خورده در اغتشاشات به ظاهر داخلی و هم‌پیمان شدن جریان نفاق داخلی و معاندان خارجی برای خدشه به اصل نظام در حقیقت نقاب از جنگ نرم تمار عیار علیه نظام اسلامی برگرفتند.
 

د- تضمین آینده نظام
رهبر انقلاب در روشنگری‌های خود از ابعاد فتنه 88 علاوه بر اینکه زدودن تردید و ابهام‌زدایی از جامعه را دنبال می‌کنند اما در کنار این رویدادها نگاهی به آینده نظام دارند. همانگونه که ایشان در دیدار برخی نمایندگان مجلس در ابتدای سال جاری فرموده بودند فتنه‌های بزرگتری در راه است. بنابراین برای مقابله با چنین رویدادهایی نمی‌توان منتظر ایستاد که بعد از شکل‌گیری به مقابله برخاست بلکه ایشان با بصیرت بخشی اقشار مختلف مردم از جمله جوانان، دانشجویان، علما و مسئولان واکسینه شدن آنان را در برابر فتنه‌های آتی مدنظر دارند. تولید مفاهیم متعالی و ارتقای سطح بصیرت جامعه در حقیقت تضمینی است برای آینده نظام، چرا که اگر واقعه‌ای مانند تیر 78 ریشه یابی و ریشه آن خشکانده می‌شد قطعاً کار به فتنه 88 کشیده نمی‌شد و حال اگر ریشه فتنه 88 خشکانده شود مصونیتی تضمین‌کننده برای سال‌های آتی انقلاب ایجاد خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد