سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>ملک‌عبدالله به هاشمی چه گفت؟

ملک‌عبدالله به هاشمی چه گفت؟     

 

 آنچه حائز اهمیت است اظهارات مداخله جویانه و غیر مودبانه شاه سعودی به هاشمی و واکنش منفعلانه وی در ارتباط با این گونه سخن راندن درخصوص منتخب مردم است

نویسنده وبلاگ لحظه به لحظه ازسیاست در پست جدید خود با اشاره به مستنداتی از کتاب "با هاشمی رفسنجانی تا خانه خدا " به قلم مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: طی سال گذشته اخبار متعددی در خصوص ارتباط های خانوادگی و معاشرت وسیع خانواده هاشمی رفسنجانی با خاندان آل سعود بروی خروجی خبرگزاری ها و رسانه های کشور قرار گرفت.

باز خوانی کتاب "با هاشمی رفسنجانی تاخانه خدا " به قلم "مسیح مهاجری " کمک شایان توجهی به تشریح و بررسی ابعاد مختلف ارتباطی آقای هاشمی با خاندان سعودی می‌کند.

این کتاب که در حاشیه خاطرات و شرح سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی و رایزنی ها و دیدارهای سیاسی وی اختصاص دارد ، سند درخور توجهی است در نمایش نوع ارتباط بخصوص هاشمی با سعودی ها که قبلا نیز برخی از رسانه ها آنرا به اشکال گوناگونی مورد توجه قرار داده بودند.

نویسنده در صفحات 30 و 31 کتاب تاخانه خدا به گزارشگری از دیدار ملک عبدالله با هاشمی رفسنجانی و همراهانش می‌پردازد.

اما آنچه حائز اهمیت است اظهارات مداخله جویانه و غیر مودبانه شاه سعودی در خصوص عالی ترین مقام اجرایی کشور به هاشمی و واکنش منفعلانه وی در ارتباط با این گونه سخن راندن درخصوص منتخب مردم است.

مطابق انچه مهاجری در کتابش نوشته است ، ملک عبدالله اظهار علاقمندی و نظر می‌کند که دوست داشته است هاشمی بجای احمدی نژاد رئیس جمهور شود ، البته شاید تا این قسمت از محتوای جلسه محلی برای توجه نداشته باشد زیرا بسیاری از دشمنان نظام اسلامی و وابستگان به شبکه سلطه جهانی علاقمند به رای اوردن احمدی نژاد نبودند ، اما آنچه حائز توجه است اظهارات تامل برانگیز ملک عبدالله و جوابهای تامل برانگیزتر هاشمی در برابر اوست.
ملک عبدالله دراین دیدار پس ازآنکه درباره حال و عملکرد احمدی نژاد جویا می‌شود ، هاشمی اظهار می‌کند که هرکس رئیس جمهور شود باید در چارچوب برنامه های پنج ساله و سند چشم انداز عمل کند و در واقع القا میکند که اتفاق خاصی نیافتاده است و احمدی نژاد هم به بیان عامیانه نمی‌تواند کار منحصر به فرد و مستقل از سیاستگذاری هایی که او درآنها دخالت موثر داشته ، به انجام برساند.

بخش دیگری از اظهارات جسورانه ملک عبدالله درحوزه مداخله جویی است به این عبارت که چرا اجازه میدهید هر کسی بیاید و رئیس جمهور شود.

هاشمی رفسنجانی بجای برخورد قاطع برای بستن راه مداخله جویی این شخص مطابق آنچه در کتاب نوشته شده است به استدلال اینکه او که نمیتواند کار بخصوصی انجام دهد روی می آورد .

حال چگونه است که پادشاه سعودی به خود اجازه طرح چنین موضوعی را آنهم با این ادبیات در حضور هیئات ایرانی می‌دهد ، خود جای توجه بسیار دارد.

سوالی که به ذهن متبادر میشود این است که آیا در همه دیدارها و اصولا در هر دیدار سیاسی و دیپلماتیکی اینگونه ادبیات مرسوم است و یا اینکه حکایت از یک رابطه عمیق و وسیع غیر سیاسی و عمدتا شخصی دارد که فرد خارجی به خود اجازه تعیین تکلیف درباره تصمیم سازی های کلان سیاسی درایران را بدهد.

آیا شایسته نبود آقای هاشمی بعنوان یک شخصیت سیاسی ایرانی درسفری باصطلاح دیپلماتیک موضعی روشن اتخاذ کند تا به شرح آنچه درکتاب نوشته شده است لااقل همراهان وی تحقیر و استهزا نشوند.

آنچنان که مسیح مهاجری می‌نویسد پادشاه سعودی مثل یک لشگر شکست خورده با همراهان هاشمی رفتار کرد، که مثلا فلانی تو هم هیچ کاره شدی و....

نکته دیگر قابل استفاده ازین کتاب برای تحلیل رفتاری هاشمی و نحوه ارتباط وی با سعودی ها ، عبارت های صفحه 55 می باشد که درآن به تاثیر پذیری هاشمی از اظهارات خصوصی پادشاه عربستان در دیدار خصوصی و خانوادگی با وی در موضوع انرژی هسته ای ایران ، ابراز شده است.

مهاجری می‌نویسد که هاشمی بعد از ین دیدار خصوصی نگران شده بود.

مطالعه این بخش از کتاب در ارزیابی دقیق تر به خوانندگان گرامی کمک می‌کندتا پی به ماهیت مداخله جویی های پادشاه عربستان در امورات داخلی ایران و البته متاسفانه تاثیر پذیری هاشمی رفسنجانی و برخورد منفعلانه با این اظهار نظر ها پی ببرند: درهرحال اینها بخشی از اسناد دوگانگی در دپلماسی کشور و مداخله در امور سیاست خارجی است که آنهم بصورت نا متعارف توسط اشخاصی نظیر هاشمی تعقیب می‌شود.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد