سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>باید تابوی سوال از رئیس‌جمهور را بشکنیم

پروژه جدید احمد توکلی و مطهری برای تضعیف دولت؟!!   

 

به نظر من سوال از رئیس جمهور مهم است از این جهت که دوم شخص مملکت را به نوعی مورد بازخواست قرار می دهیم . وی پاسخ می دهد یا در موا ردی در جهت اصلاح اقدام می کند یا اینکه پاسخ وی قانع کننده است. این اصل مترقی قانون اساسی است که قدرت متکثر ملت که در مجلس نمود یافته می تواند قدرت متمرکز دولت را که در رئیس جمهور متجلی شده است، مهار کند.

به گزارش جهان مهم ترین بخش های گفت وگوی مفصل وی با مجله «همشهری ماه» به این شرح است:
*مجلس تا الان یک بار زمان بنی صدر تکلیف خود را انجام داد. بعدا سابقه نداشت که مجلس بخواهد از رئیس جمهور سوال بکند و تذکر سابقه داشت. متاسفانه این مساله به یک تابو تبدیل شده که گویی سوال کردن از رئیس جمهور خیلی بد است. در حالیکه من معتقدم که رئیس جمهور باید ماهی یک بار برای پاسخ به سوالات به مجلس بیاید ضعف مجلس در این جا است. البته وقت رئیس جمهور را نباید برای مسائل جزیی گرفت و فرقی نمی کند که رئیس جمهور چه کسی باشد ولی حوادث خیلی مهمی رخ داده که باید رئیس جمهور در مورد مسائل زیادی پاسخ بدهد.
* به نظر من سوال از رئیس جمهور مهم است از این جهت که دوم شخص مملکت را به نوعی مورد بازخواست قرار می دهیم . وی پاسخ می دهد یا در موا ردی در جهت اصلاح اقدام می کند یا اینکه پاسخ وی قانع کننده است. این اصل مترقی قانون اساسی است که قدرت متکثر ملت که در مجلس نمود یافته می تواند قدرت متمرکز دولت را که در رئیس جمهور متجلی شده است، مهار کند. این اصل بسیار مترقی است که مجلس را بر قوه مجریه تفوق می بخشد و جلوی دیکتاتوری احتمالی را می گیرد. من عمیقا متاسف هستم که مجلس وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد. به هرحال شرایط به سمتی سوق پیدا می کند که مجلس به این وظیفه خود قیام کند و رئیس جمهور هم بداند که در برابر هر موضع گیری خود باید پاسخ منطقی ارائه کند.
* من عقیده دارم که سوال از رئیس جمهورباید صورت بگیرد و در این مورد آقای باهنر و رئیس مجلس نیز این عقیده را دارند و بسیاری در این زمینه با ما هم عقیده هستند چون موضوع مهم است که باید حرکتی برای تعدیل قدرت انجام شود.
* این تصور که چون ایشان 24 ملیون رای آورده و رئیس جمهور قانونی کشور است که البته درست هم است، نباید مانع از این شود که ایشان به 75 نمایندگانی که جمع رای آنها امکان دارد به دو ملیون هم نرسد پاسخ بدهد.
*ایشان گفتند وقتی امام فرموده بود مجلس در راس امور است که نظام ما پارلمانی بود و مجلس به نخست وزیر رای می داد. اولا نظام ما هیچگاه پارلمانی نبوده است؛ نظام پارلمانی مثل انگلیس، در جایی است که دولت از دل مجلس بیرون می آید. ثانیا، باید ایشان در نظر داشته باشند که مجلس می تواند وزیران یا کل کابینه را ساقط کند. مجلس می تواند رئیس جمهور را از ادامه کار بازبدارد و رای به عدم کفایت رئیس جمهور بدهد. درحالیکه عکس آن صادق نیست. ایشان نمی تواند به مجلس متعرض شود و یک نماینده را جابجا کند، چه رسد به انحلال مجلس.
*این حرف درست است که کسانی که با مشایی مخالفت کردند متاسفانه به دولت دهم دعوت نشدند، چون محور حق و باطل رئیس دفتر مساله دار شده است. ولی نمی توان این نتیجه را گرفت که تمام وزرایی که در حال خدمت هستند با کارهای این رئیس دفتر موافق هستند.
*دولت به جای ایجاد و تقویت تفاهم، مرتب مسائلی را مطرح می کند که دغدغه مردم نیست همچنانکه در این شرایط منشور کوروش را مطرح می کند که باید پرسید که منشور کوروش چه تاثیری در زندگی افراد دارد؟ صرفنظر از اینکه بخواهیم در مورد صحت و سقم آن بحث کنیم و اینکه هدف انگلیس از دادن این منشور با فراغ بال زمانی برای بازگرداندن، چیست چون در زمان شاه معدوم فقط 10 روز به ایران فرصت دادند که این منشور را در اختیار داشته باشد حالا مگر چه اتفاقی افتاده است؟

نظرات 1 + ارسال نظر
علی چهارشنبه 28 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 16:09

توکلی و مطهری خاتمی دیگرند. باید ساقطشون کرد تا یک ۲ خردادی پا نگیره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد