سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>پیراهن مردها آستین بلند است اما خانم‌ها ...

پرده‌هایی از برهنگی که هر روز بالاتر می‌روند 

 

 

هوا گرگ و میش است، اتوبان؛ پارکینگ متحرکی از خودروها شده است، همه برای رفع بیکاری گردن می‌چرخانند خانمی که ظاهرا یا از مهمانی برگشته یا به یک شب‌نشینی دعوت است روسری‌اش را روی شانه‌هایشان انداخته است، نگاه‌ها کاملاً با هم حرف می‌زنند، هوا گرم است؟ در کوچه بن‌بست گیر کرده بوده و هنوز فکر می‌کند 30 سال پیش است؟ اختلال حواس دارد؟ دو جنسیتی است؟

پرده اول:

یادش بخیر خانوم جون همیشه به جوان‌های عزب نصیحت می‌کرد که سر به زیر باشند و در کوچه و بازار زل نزنند به چشم مردم، اما نور به قبرت ببارد خانوم جون. الآن دیگر این نصیحت، جواب نمی‌دهد. سربه زیر که در خیابان راه می‌روی پاهایی را می‌بینی که برهنه‌اند، نمی‌دانم شاید فقیر باشند چون شلوارهایشان برایشان کوتاه شده است! اما نه ظاهرا زنجیرهایی را به این پاها بسته‌اند؛ شاید زندان بوده‌اند! خدا رهایشان کند.
خانوم جون خوش می‌گفت که «هر کسی بر طینت خود می‌تند.»

پرده دوم:

هوا گرگ و میش است، اتوبان؛ پارکینگ متحرکی از خودروها شده است، همه برای رفع بیکاری گردن می‌چرخانند خانمی که ظاهرا یا از مهمانی برگشته یا به یک شب‌نشینی دعوت است روسری‌اش را روی شانه‌هایشان انداخته است، نگاه‌ها کاملاً با هم حرف می‌زنند، هوا گرم است؟ در کوچه بن‌بست گیر کرده بوده و هنوز فکر می‌کند 30 سال پیش است؟ اختلال حواس دارد؟ دو جنسیتی است؟
خانوم جون این طور مواقع، حرف خوبی می‌زد «آخر رختتو عوض کردی، بختتو چه می‌کنی؟»

پرده سوم:

ظهر یک روز کاری در شلوغ‌ترین خیابان پایتخت زن‌ها و مردها پیراهن و شلوار به تن کرده‌اند با این تفاوت که پیراهن مردها آستین بلند است اما خانم‌ها ... شاید همان «لباس ملی» که سالها پیش قرار بود طراحی کنند همین است، پیراهنی با آستین بالای آرنج، شلواری آب رفته و شالی به عرض 15 سانتیمتر، اما نمی‌دانم در حالی که همه چیز آب می‌رود چرا اندازه کیف‌ها روز به روز بزرگتر می‌شود! جالب‌تر از همه اینکه طی یکی دو سال اخیر نمی‌دانم آیا پزشکان موهای مردم خبره شده‌اند یا کلاه‌گیس‌ها ارزان شده است موهایی که در بالای سر خانم‌ها به افزایش قد آنها تا 20 سانتیمتر هم کمک می‌کند البته اگر خانوم جون بود اینجا می‌گفت: «رخت، بخت نمی‌یاره!»

تابستان بدحجاب!
------------------------

تابستان گرمی که مسئولان همچون سال‌های گذشته پیش از آغاز آن برای اظهارنظر در خصوص حفظ حجاب و عفاف گوی سبقت را در خط و نشان کشیدن می‌ربودند در حالی به نیمه رسیده است که مظاهر بدحجابی بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

پیش از آغاز تابستان از مراجع عظام تقلید، رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس گرفته تا نیروی انتظامی، وزارت کشور و احزاب از وضعیت حجاب و عفاف در سطح جامعه انتقادهای متعددی را مطرح کردند و متفق‌القول خواستار برخورد جدی با مظاهر بی‌عفتی و بی‌حجابی بودند اما به ناگاه چه اتفاقی باعث شد تا مسئولان در اجرای طرح‌های خود دست به عصا عمل کنند؟ مگر وزیر کشور در اظهار نظرهای رسانه‌ای خود پا را فراتر از "عفاف زنان " نگذاشت و اعلام نکرد که با بی‌عفتی‌ در مردان نیز با جدیت برخورد خواهد شد؟

مردم هنوز لفظ «تبرج» را که سردار رادان برای برخورد با خاطیان استفاده کرد فراموش نکرده‌اند، تأکید مراجع عظام تقلید بر رفع بی‌حجابی‌ها و بدحجابی‌ها در جامعه، امسال بیش از سال‌های گذشته بود.

امسال خروج طرح "عفاف و حجاب " از بایگانی پس از گذشت 4 سال از زمان ابلاغ مصوبه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای 26 سازمان و وزارتخانه هم ظاهرا دردی را دوا نکرد.

حجت‌الاسلام حق‌شناس؛ مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده در پژوهشکده باقر‌العلوم قم نیز بر این اعتقاد است "بدتر شدن روز به روز وضعیت حجاب و عفاف در کشور نشان می‌دهد اجرای این طرح با مشکل روبرو است. "

به گفته وی، "اقدامات زیربنایی در این زمینه زیاد نیست و مجموعه تلاش‌ها و حرکت‌ها در مقوله عفاف و حجاب ساده، مقطعی و کوتاه مدت بوده است. "

حجت‌الاسلام حق‌شناس تمام دستگاه‌های نظام را در این زمینه مسئول می‌داند چرا که حجاب به اعتقاد وی "پدیده اجتماعی پیچیده‌ای است که به راحتی تغییر نمی‌یابد و زمان بیشتر و مشارکت تمام اقشار جامعه را می‌طلبد. "

بدحجابی؛ توطئه دشمن یا بیماری روانی؟!
----------------------------------------------------

نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، بی‌حجابی‌ها و بدحجابی‌‌های کنونی در سطح جامعه را توطئه دشمنان می‌دانند که عده‌ای را اجیر کرده‌اند تا هر روز با وضعیت نابهنجار در سطح جامعه تردد کند و الگوی افراد ساده‌لوح شود. این در حالی است که به اعتقاد برخی از روانشناسان از جمله منوچهر محمدی "اشخاصی که حاضر می‌شوند شلوارهای کوتاهی که متعلق به دلقک‌های سیرک است یا مانتوهایی که چسبان با آستین‌های کوتاه هستند را به تن کنند اغلب مشکلات «خود کم بینی» و «حقارت» دارند. به همین دلیل به دنبال جلب توجه و جذب نگاه‌های افراد هستند. "

این روانشناس می‌گوید: "هیچ انسانی که از نظر روانی سالم و شخصیت تکامل یافته‌ای داشته باشد حاضر نمی‌شود شلوار یا مانتویی را که با تیغ پاره کرده‌اند و ریش‌ریش شده است برای حضور در اجتماع استفاده کنند. افراد سالم به دنبال ظاهر سالم هستند. "

چشم نازکی هنجارشکنان به خواسته‌های مردم و مسئولان
-----------------------------------------------------------------------

عموم مردم از وضعیت فعلی حجاب در جامعه ابراز نارضایتی می‌کنند از سوی دیگر مسئولان نیز به دنبال اصلاح هستند پس کسانی که چهره جامعه را با بی‌عفتی‌ها و بدحجابی‌ها مخدوش می‌کنند از کجا آمده‌اند؟

مرضیه ارجمندی؛ یک معلم بازنشسته است که در پاسخ به این پرسش می‌گوید: "هیچ خانواده‌ای راضی نیست از اینکه فرزندش با بی‌بندوباری‌هایی در جامعه مواجه شود اما خود خانواده‌ها به بهانه روشنفکری چارچوبی را برای جوانانشان تعریف نمی‌کنند و آنها نیز به اقتضای سنشان به دنبال جلب توجه هر چه بیشتر می‌روند. "

برخلاف نظر خانم ارجمندی، آقایی که فروشنده مانتو در یک پاساژ پررفت‌و آمد است معتقد است: "بدحجابی‌ها تنها به دختران جوان محدود نمی‌شود گاهی برخی از خانم‌های میانسال درخواست‌ لباس‌هایی از ما دارند که 2 سایز از خودشان کوچک‌تر است. "

جدای از افرادی که فساد اخلاقی دارند و با ظاهر خاص وارد جامعه می‌شوند عموم دختران جوانی که تبدیل به نماد بدحجابی شده‌اند برای عقب نماندن از هم سن و سالانشان و برای اینکه انگ «سنتی بودن» به آنها نچسبد به سراغ لباس‌های خاص می‌روند.

ساجده، دختر دانشجویی است که همراه با مانتوی آستین کوتاهش ساق دست هم پوشیده است او درباره انتخاب نوع پوشش خود می‌گوید: "واقعا اجناس فروشگاه‌ها و مراکز خرید به گونه‌ای است که وقتی یک مدلی تبدیل به مد روز می‌شود دیگر به راحتی نمی‌توان مدل دیگری را انتخاب کرد، من برای خرید یک مانتو که معمولا در ذهن هر فردی یک مانتو باید آستین بلند داشته باشد به چندین مغازه سر زدم اما سؤالی را می‌پرسیدم که برای خودم خنده‌دار بود با ورود به هر مغازه باید می‌گفتم «مانتوی آستین‌بلند دارید؟» جالب این است که آخر هم مجبور شدم مانتویی را بخرم که آستینش بالای آرنج است به همین خاطر ساق دست هم می‌پوشم. "

عشرت شایق؛ نماینده سابق مجلس معتقد است که "هیچ خانواده سالمی به دنبال این نیست که فرزندش در جامعه‌ای ناسالم رشد کند به همین دلیل عده‌ای بی‌بند و بار و بیکار در اکثر ساعات روز و شب، ظاهر شهر را کریه کرده‌اند و این پیام را القاء می‌کنند که عموم مردم اینگونه هستند در حالی که افرادی که از نظر سطح تحصیلات، فرهنگ خانوادگی و کسب و کار در رتبه قابل قبولی هستند هیچ‌گاه در طی روز با ظاهری خاص در خیابان‌ها سرگردان نیستند و آنقدر مشغله دارند که خودنمایی برای آنها جایگاهی ندارد. "

به گفته وی، مردم و مسئولان همه به دنبال چهره زیبا و پاک جامعه هستند اما نزدیک شدن به این مدینه فاضله نیازمند عزمی جدی‌تر از سوی مسئولان است.

زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس نیز اجرای طرح حجاب و عفاف را مطالبه مردم از نمایندگان مجلس عنوان می‌کند و می‌گوید: "مردم به جهت اعتقادات، فرهنگ و باورهایشان به دنبال اجرای طرح عفاف و حجاب هستند و از ما می‌پرسند که دولت، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟ "

الهیان درباره کند شدن روند برخورد با بدحجابی‌ها در حالی که به اواسط تابستان رسیده‌ایم تصریح می‌کند: "طرح حجاب و عفاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد که در واقع یک «قانون» است.از سوی دیگر وزارت کشور نیز قول‌هایی را در جهت تسریع در عملکرد خود در این راستا به ما داده است اما ممکن است مسائلی باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن حجاب و عفاف شده باشد مثل تفاوت سلیقه‌ها و در اولویت قرار گرفتن چالش‌های دیگری که در کشور وجود دارد. "

چشم‌پوشی از فرهنگ‌سازی، خودداری از برخورد قهری
------------------------------------------------------------------

برخی رسانه‌ها عامل تعطیلی طرح عفاف و حجاب را اظهارنظر صریح احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در رسانه ملی می‌دانند که عنوان کرد: برخوردها با بدحجابی ربطی به دولت ندارد و نباید برخوردهای سلیقه‌ای در اجرای طرح داشت.

این در حالی است که مطابق قانون مصوب شورای انقلاب فرهنگی طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف تنها به برخوردهای قهری نیروی انتظامی محدود نمی‌شود و 26 سازمان و وزارتخانه باید برای بالا بردن سطح فرهنگ عفاف وارد عمل می‌شدند که نه تنها فرهنگ‌سازی نشد بلکه برخورد قهری هم جمع شد.

مریم مجتهدزاده؛ رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم معتقد است: "هر کسی که درصدد ابداع و تحمیل روش به دولت باشد در واقع قانون را زیر پا گذاشته است. تجربه تاریخی ثابت کرده است که برخورد فیزیکی و افراط‌گرایانه با نمادهای جنسیتی پوشش در هیچ برهه‌ای موفقیت‌آمیز نبوده و هیچ کدام از نهضت‌های مقطعی مبارزه با رابطه بین لباس و هویت جنسی از سوی زنان مورد پذیرش قرار نگرفته است.
به گفته وی، اینکه گفته می‌شود دولت متولی برخورد با بدحجابی است واژه درستی نیست بلکه باید گفته شود دولت متولی اصلاح وضعیت حجاب در جامعه و بازگرداندن به اصول فطری و اخلاقی است. "

به اعتقاد اسفندیار رحیم‌مشایی؛ رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس کمیسیون فرهنگی دولت "بسیاری از موضع‌گیری‌ها علیه سخنان احمدی‌نژاد درباره برخورد روش برخورد با بدحجابی نشان داده است که اینها خود را نیازمند مطالعه موضع رئیس‌جمهور و آگاهی از اصل نظر ایشان نمی‌دانند. "

برخوردهای فصلی با بدحجاب‌های تابستانه و زمستانه
----------------------------------------------------------------

طی سال‌های اخیر با راه افتادن گشت‌های ارشاد نیروی انتظامی که تابستان امسال کمرنگ‌ترین زمان حضورشان در خیابان‌های پایتخت تجربه کردیم شاهد برخوردهای فصلی با بدحجابی بوده‌ایم، برخوردهایی که نبودنشان، مانتوهای آستین‌کوتاه و بی‌آستین و پیراهن مردانه و تی‌شرت‌ها را بر تن برخی از مخدرات کرده‌ است.

جدای از اینکه وظیفه برقراری عفاف و حجاب در جامعه بر عهده دولت است، یا خیر، مردم و مسئولان از 26 سازمان و وزارتخانه‌ای که طبق قانون باید در زمینه حجاب و عفاف وارد عمل شوند می‌خواهند کمی جدی‌تر به این قضیه بنگرند.

به گفته زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس وضعیت فعلی جامعه معقول نیست و اجرای طرح عفاف و حجاب باید در اولویت کار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

امیدواریم مسئولان به برخی اظهار نظرهای خود درباره عفاف و حجاب رجوعی داشته باشند و هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح وضعیت موجود اقدام کنند و به قول خانوم جون «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.»
 

نظرات 1 + ارسال نظر
همسنگر بسیجی چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 05:11

سلام.
هر نظری نوشتم: پیغام داد که امکان درج نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد