سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>سفرهای پادشاه وهابی ها برای مقدمات جنگ علیه لبنان

حمله اسرائیل به حزب الله پیش از سفر احمدی نژاد  

 

 

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سفرهای منطقه‌ای پادشاه عربستان در راستای فراهم کردن مقدمات جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان صورت می‌گیرد.مجیدی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع احمدی‌نژاد به لبنان و نگرانی مجموعه کشورهای سازشکار عربی مانند عربستان، مصر و اردن از تقویت جبهه مقاومت گفت: ملک‌عبدالله تلاش می‌کند که از این وضعیت برای جریان 14 مارس یک زمینه تقویت و حمایت را فراهم کند.

هادی مجیدی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس در خصوص سفر ملک عبدالله پادشاه عربستان و بشار اسد رئیس جمهور سوریه به لبنان به منظور برگزاری نشست سه جانبه گفت: برای درک ماهیت سفر ملک‌ عبدالله به لبنان که قبل از آن دیداری را با رئیس جمهور مصر، پادشاه اردن و رئیس جمهور سوریه داشته و همراه با وی به لبنان سفر کرد، باید از صحنه سیاسی لبنان در شرایط فعلی یک تصویر دقیق داشت.

* تلاش عبدالله برای برهم زدن معادله قدرت در لبنان به سود جریان 14 مارس

وی با بیان اینکه از مدت‌ها قبل لبنان با تشکیل دولت جدید موازنه را به سود مقاومت به تصویر کشید، یادآور شد: این معادله، جبهه 14 مارس را در آستانه انفعال و فروپاشی قرار داد که خروج جنبلاط به آن دامن زد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با ذکر این نکته که جبهه 14 مارس برای بازیابی خود در یک فصل مشترک از دستور کارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی مرحله جدیدی را برای لبنان تدارک دیده است، اظهار داشت: آن‌ها برای اینکه بتوانند شرایط سیاسی داخل لبنان را به زیان مقاومت تغییر دهند دستور کارهای متفاوتی را از طریق جریان‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی مانند سمیر جعجع و مجموعه سینیوره و حریری تدارک دیده‌اند که تا امروز لایحه‌های مختلفی از آن به اجرا در آمده است.
مجیدی بخشی از این برنامه‌ریزی برای برهم زدن معادله سیاسی لبنان را در قالب فشار سیاسی بر روی موضوع استراتژی دفاعی خواند که از طریق جعجع و بازمانده‌های 14 مارس دنبال شد، اما به نتیجه‌ای نرسید.

* تلاش نیروهای یونیفل در جنوب لبنان در راستای ایجاد محدودیت برای حزب‌الله

وی ادامه داد: پس از آن شاهد حادثه آفرینی‌های نظامیان فرانسوی در جنوب لبنان بودیم که از این طریق به بهانه تسلط نیروهای یونیفل بر وضعیت این منطقه یک فضا سازی و زمینه‌سازی برای افزایش اختیارات این نیروها تدارک دیده شد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به درگیری نیروهای حافظ صلح با مردم روستاهای جنوب لبنان گفت: این ترفند نیز برای واکنش شورای امنیت و گسترش اختیارات نیروهای یونیفل و ایجاد محدودیت برای مقاومت بود، اما به نتیجه‌ای نرسید.
مجیدی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری را لایه دیگری از این فشارها خواند که با حمایت‌های آمریکایی - صهیونیستی در حال اجرا شدن است و یادآور شد: در شرایط فعلی که قرار است گزارش «بلمار» دادستان دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری در سپتامبر منتشر شود، مضامینی از آن توسط مقامات رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

* تلاش برای ایجاد فتنه در لبنان به وسیله انتشار گزارش ترور رفیق حریری

وی با بیان اینکه از طریق این گزارش قرار است وضعیت داخلی لبنان دستخوش فتنه‌ای جدید شود تا ثباتی که به سود جبهه مقاومت است را بر هم زنند یادآور شد: به این منظور آنچه لازم است از طریق گزارش بلمار مطرح شود باید از طریق ابزارهای داخلی لبنان به شکل فعالی در بعد سیاسی و رسانه‌ای مورد حمایت قرار گیرد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: از آنجا که جریان 14 مارس در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد، ملک عبدالله پادشاه سعودی برای تقویت این جریان، رفیق حریری و جریان مرتبط با آمریکا و رژیم صهیونیستی، برنامه سفر خود را به منطقه و لبنان طوری تنظیم کرد که با سفر بشار اسد به بیروت همراه شود.

* نگرانی کشورهای سازشکار عربی از سفر احمدی‌نژاد به لبنان

مجیدی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع احمدی‌نژاد به لبنان و نگرانی مجموعه کشورهای سازشکار عربی مانند عربستان، مصر و اردن از تقویت جبهه مقاومت و تضعیف جریان 14 مارس گفت: ملک‌عبدالله تلاش می‌کند که از این وضعیت برای جریان 14 مارس یک زمینه تقویت و حمایت را فراهم کند.
وی افزود: عربستان با ابزارهایی مانند سعد حریری، جعجع و سینیوره در هماهنگی با فرانسه و آمریکا سعی می‌کند که وضعیت جریان‌های همسوی خود در لبنان را تقویت کند و این کار را از طریق گزارش بلمار تدارک دیده است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه سفر ملک عبدالله به بیروت را اقدامی برنامه‌ریزی شده برای برهم زدن ثبات داخلی لبنان به زیان جبهه مقاومت دانست و یادآور شد: گزارش‌های منتشر شده در خصوص دیدار عبدالله با بشار اسد و گزارشات حاشیه‌ای آن حاکی از آن است که مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند تا دستور کار دیدار آن‌ها را به نحوی تصویر کنند که سوریه را از ایران و جبهه مقاومت جدا کنند.
مجیدی با اشاره به موضع‌گیری مقامات سوری در این خصوص و پاسخ روشن آنها، که آمریکا حق دخالت در محتوای روابط بین دمشق و ریاض را ندارد گفت: با توجه به اینکه اهداف سفر ملک‌عبدالله بر هم زدن معادله سیاسی در لبنان است، به نظر می‌رسد که هوشمندی مقامات حزب‌الله و جریان‌های ملی مانند میشل عون و دیگر رهبران سیاسی به اندازه‌ای است که این سفر را ناکام گذاشته و 14 مارس امکان بهره‌برداری چندانی از آن نخواهد داشت.

* دلارهای نفتی تنها اهرم بازیگری عربستان در لبنان

وی دلارهای نفتی را تنها ابزارهایی دانست که عربستان سعودی همچون گذشته می‌تواند از آنها استفاده کرده و تا حدودی دستاوردی را برای خود ثبت کند و یادآور شد: این مداخلات مالی و سیاسی حاکمان سعودی در گذشته نیز در خلال انتخابات پارلمانی لبنان و پیش از آن به شکل گسترده‌ای به کار گرفته شده است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: عربستان سعودی نگران آن است که با وجود صرف میلیاردها دلار در لبنان نیروهای وابسته به حکومت سعودی تنها به شکل مزدوران سیاسی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام وظیفه کرده و پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهند.

* حزب‌الله برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با سناریو‌های مختلف را دارد

مجیدی با اشاره به آمادگی حزب‌الله در خصوص نوع فتنه‌ای که در لبنان و از طریق گزارش بلمار تدارک دیده شده است، گفت: حزب‌الله متناسب با هر شرایطی برنامه‌ریزی‌های مناسب را برای خود در نظر گرفته و این فتنه جدید را نیز در نطفه خفه می‌کند.
وی با بیان اینکه رسانه‌های عربی و غربی تلاش دارند تا سفر عبدالله را یک سفر ثبات‌ساز معرفی کنند، خاطرنشان کرد: محتوای سفر عبدالله بر هم زدن ثبات سیاسی در لبنان و تغییر معادله به سود جریان 14 مارس و به زیان مقاومت است.
مجیدی خاطرنشان کرد: می‌توان گفت که سفرهای منطقه‌ای عبدالله در راستای فراهم کردن مقدمات جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان صورت می‌گیرد.

* سناریوی فتنه لبنان مقدمه‌ای برای پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای علیه ایران

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بهم‌پیوستگی پیکره جبهه مقاومت در سطح منطقه گفت: با توجه به لحن تهدید آمیزی که برخی مقامات آمریکایی و صهیونیستی یا رسانه‌های آن‌ها طی ماه اخیر نسبت به ایران و مقاومت داشته‌اند، فتنه داخل لبنان و برهم زدن معادله سیاسی و امنیتی در این کشور مقدمه‌ برنامه‌ریزی‌های بعدی آن‌ها در خصوص ایران، فلسطین، عراق یا افغانستان است.
مجیدی ادامه داد: این دیدارها که پیش از آن حریری طی سفر به فرانسه، مصر و آمریکا مقدمات و محتوای آن را تعیین کرده است، به عنوان استارت یک جریان مشکوک و بر هم زننده فضا به سود طرح‌های آمریکایی- صهیونیستی ارزیابی می‌شود.

* حضور امیر قطر در لبنان عامل موازنه جبهه مقاومت در مقابل جریان سازشکار عربی

وی با اشاره به سفر امیر قطر به لبنان نیز گفت: امیر قطر پس از جنگ 33 روزه با موضع‌گیری‌های مثبت خود در خصوص مقاومت و مشارکت در نهضت سازندگی در جنوب لبنان یک چهره مثبت در لبنان از خود به نمایش گذاشته است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: سفرهای امیر قطر برای افتتاح برخی طرح‌ها در جنوب لبنان صورت گرفته، اما از آنجا که لبنان در شرایط فعلی در یک نقطه عطف سیاسی به سر می‌برد، حضور امیر قطر در کنار بشار اسد به عنوان یک عامل موازنه در مقابل جریان‌های سازشکار عربی مانند عربستان و مصر قابل ارزیابی است.

* ایران تحولات لبنان را با دقت دنبال می‌کند

مجیدی در خصوص واکنش ایران به این دیدارها و تحولات موجود نیز گفت: ایران در خصوص این سفرها و محتوای آن موضع آشکاری داشته که حمایت از ثبات لبنان و یکپارچگی تمام جریانات سیاسی در کنار مقاومت است.
وی افزود: ایران در مقابل جریان‌های مشکوک مانند جعجع و جریان‌های وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی غربی مانند جریان سینیوره که با عقد پیمان‌های امنیتی با آمریکا و فرانسه استقلال لبنان را زیر سؤال برده‌اند یک خط کشی روشن سیاسی داشته و آن را دنبال می‌کند که طبیعتاً قرار دادن این جریان‌ها در مجموعه دشمنان لبنان است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: ایران با دقت به تحولات جاری، رفت و آمدها و رایزنی‌های سیاسی که در لبنان صورت می‌گیرد توجه داشته و آن را دنبال می‌کند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد