سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>کانادا به نیابت از CIA نگران"خاتمی"شد!

 کانادا به نیابت از CIA نگران"خاتمی"شد!

 

در پی ممانعت دستگاه های امنیتی از خروج خاتمی از کشور و سفر به ژاپن، صدای اعتراض نخست وزیران سابق کانادا و سوئد بلند شد! برخی مقامات این دو کشور در خدمت آمریکا و انگلیس قرار دارند. یک روزنامه کانادایی بهمن ماه گذشته به طور مستند فاش کرده بود که پس از تعطیلی سفارت آمریکا در تهران، سفارت کانادا برای سازمان سیا جاسوسی می کرده است.


پارلمان نیوز سایت طیف افراطی در اقلیت مجلس که ظاهراً در جریان مخالفت مقامات کانادا و سوئد با ممنوع الخروجی خاتمی است نوشت: «اینگوار کارلسون و ژان کریتین نخست وزیران سابق سوئد و کانادا در نامه ای به اقدام ایران در ممانعت از سفر خاتمی اعتراض کردند. آنها خواستار برطرف شدن این محدودیت برای حضور خاتمی در اجلاس سالانه تعامل در زمینه خلع سلاح هسته ای در ژاپن شدند.»
پیش از این برخی خبرها از ممنوع الخروجی خاتمی حکایت می کرد. وی سال گذشته در ترکیه با راسموسن دبیر کل ناتو (نخست وزیر سابق دانمارک که از کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام دفاع کرده بود) ملاقات نمود. خاتمی پیش از آن هم با جورج سوروس سرمایه گذار صهیونیست کودتاهای مخملین ملاقات کرده بود.
اوایل بهمن ماه سال گذشته روزنامه کانادایی گلوب اندمیل با انتشار گزارش مستندی فاش کرد کن تیلور سفیر وقت کانادا در ایران، در بحبوحه تسخیر لانه جاسوسی و عملیات شکست خورده چنگال عقاب ]طبس[ به طور جدی برای سازمان سیا کار می کرد و عملاً به نفر اول سازمان سیا در ایران تبدیل شد.
وی در گفتگو با گلوب اندمیل و در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت های جاسوسی شما در ایران فاش شد یا خیر، گفت: ایرانیان به هیچ وجه نمی توانستند این موضوع را تحمل کنند و کشف این ارتباط (با سیا) می توانست تبعات بسیار سنگینی برای من به همراه داشته باشد.
این روزنامه نوشت: اگرچه فعالیت های جاسوسی تیلور از جمله جمع آوری اطلاعات براساس توافقی سری بین دول کانادا و آمریکا مخفی نگاه داشته شد اما چند سال بعد نقش وی در پناه دادن و سپس فراری دادن شش نفر از کارمندان سفارت آمریکا به خارج از ایران فاش شد که البته با تقدیر رسمی کاخ سفید همراه بود.
رابرت رایت، مورخ معروف دانشگاه ترنت در جدیدترین کتاب خود که در کتاب فروشی ها عرضه شد، نوشته است: جو کلارک، نخست وزیر وقت کانادا از بیم اینکه افشای جاسوسی یک دیپلمات کانادایی برای آمریکا تبعات سوء سیاسی در داخل کشور به همراه داشته باشد، اصرار داشت این همکاری و نقش تیلور مخفی بماند.
تیلور در واکنش به انتشار این کتاب با عنوان «مأمور ما در تهران» به گلوب اندمیل گفت: فکر نمی کردم روزی این راز فاش شود. این موضوع برای 30 سال مخفی مانده بود و انتظار داشتم تا 30 سال دیگر نیز مخفی بماند.
وی در واکنش به عبارت «de facto CIA station chief« که معادل «مسئول غیر رسمی سیا» است و در کتاب رایت به عنوان یکی از القاب تیلور به آن اشاره شده بود، گفت: من دقیقاً چنین نقشی در تهران داشتم.
گلوب اندمیل می نویسد: از آن زمان به بعد تمامی فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در ایران از طریق تیلور انجام می گرفت و اطلاعاتی که وی روزانه به آمریکا مخابره می کرد توسط دو افسر ارشد در اداره تحلیل اطلاعات اوتاوا بررسی می شد و در اختیار پت بلک، دستیار وزیر اطلاعات و امنیت وقت کانادا قرار می گرفت. این اطلاعات سپس در اختیار کلارک و مک دانالد قرار می گرفت و پس از آن به کنث کورتیس، سفیر وقت آمریکا در کانادا منتقل می شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد