سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>مقدمه‌ای بر دیپلماسی عمومی

باید ارزش‌ها، امید‌ها و رویاهای مردم جهان را با آمریکا مشترک کنیم 
 

خبرگزاری فارس: یک متخصص دیپلماسی عمومی آمریکا در توضیح و تشریح ماموریت و مفهوم دیپلماسی عمومی معتقد است که این حرکت باید بتواند به اشتراک ارزش‌ها، امیدها، رویاهای مردم جهان با جامعه آمریکایی تبدیل شود تا از این طریق آنچه را آمریکا از دست داده دوباره بدست آورد.


به گزارش فارس، با توجه به اهمیت روزافزون دیپلماسی عمومی در عرصه اداره امور کشورها و اهتمام ویژه کشورهای غربی در زمینه پرداختن به این موضوع که با هدف تاثیرگذاری بر معادلات جهانی و امور داخلی سایر کشورها صورت می‌گیرد، خبرگزاری فارس اقدام به انتشار مطالبی درباره مفاهیم دیپلماسی عمومی کرده است که بخشی از آن در ادامه آمده است.
مقاله حاضر به قلم "نانسی اسنو " متخصص دیپلماسی عمومی‌ است. این مقاله که بخش دوم آن را مطالعه می‌کنید مقدمه‌ای برای فهم چیستی "دیپلماسی عمومی " و مفاهیم مرتبط با آن است.

***
روابط چند جانبه بهترین فرصت برای اعتماد سازی، تفاهم و دوستی است، و به همین دلیل برنامه فولبرایت، برنامه راهبری بازدید‌کنندگان بین‌المللی [کسانی که به آمریکا سفر می‌کنند] و تبادلات هنری و تبادل نویسنده بیشترین توانایی را در پیروزی بر قلب‌ها و ذهن‌ها در آمریکا دارد.
البته ممکن است هنوز نقطه شروع قدرت نرم آمریکا، حداقل برای افراد متوسط، "هالیود " و خیابان "میدسون " باشد. ولی تصویر متعادل‌تر و کاملتر از آمریکا توسط تمام ایالت ها و شهر هایی میانی ظاهر می‌شود که روابط بین الملل‌ این‌شهرها می تواند از طریق مبادلاتی که توسط روتاری اینترنشنال،‌ سیستر سیتی اینترنشنال [خواهرخواندگی شهرها] و شورای امور جهان پیشنهاد شده است، تقویت شود.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز بیشتر اوقات این مبادلات شهروندان و متخصصان را به همراه برنامه فولبرایت به عنوان سودمندترین روش در دیپلماسی عمومی توصیه می‌کند.
من دو سال مشغول کار کردن در نهادی در دولت‌ آمریکا بودم که مسئول "گفتن داستان آمریکا به جهان " است. هر روز در راهروهای ساختمان "نمان " در شهر واشنگتن به این می‌اندیشیدم داستان آمریکا به چه چیزی در حال تبدیل شدن است.
اوایل دهه 1990 زمانی که هنوز شکست جنگ سرد در خاطرها بود، آمریکا در حرکت خود با انتخاب "بیل کلینتون " -که تبدیل به نمادی برای ایجاد جایگاهی مناسب برای آمریکا در جهان شده بود- جهشی ایجاد کرد.
شاید "داستان آمریکا " یکی از رهبری‌های اخلاقی آمریکا در دنیا باشد؛ چنانچه در بازه‌ای از زمان به نظر می‌رسید که در این راستا حرکت می‌کند.
ولی این رهبری به سرعت به عنوان رهبری که ابتدا انگیزه اقتصادی داشت، ظهور کرد. متن توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی به تلاشی در دیپلماسی عمومی در داخل "آژانس اطلاعاتی آمریکا " تبدیل شد و برای مدتی گفته‌های ما ، به خصوص توانایی متخصصان آمریکایی در اقتصاد و بازرگانی، به مدلی برای فروش تبدیل شد.

اکنون بعد از حدود 15 سال زمان آن رسیده است که محل تمرکز دوباره تغییر کند.
تفکرات جدید ما در دیپلماسی عمومی باید تغییری شعار گونه از "آژانس اطلاع رسانی آمریکا " که "داستان آمریکا " را برای دنیا تعریف می‌کند به اشتراک ارزش‌ها، امیدها، رویاها و احترام متقابل با دنیا تبدیل شود.
ما نیازمند بازگشت از دکترین "تعاملات اقتصادی و بزرگ کردن بازارهای " کلینتون و همچنین دکترین "امنیت پیشدستانه " بوش و جنگ طولانی و روی آوردن به سوی دکترین جدید "همکاری و حضور جهانی " هستیم.
راه پیروزی این ملت در به دست آوردن قلب ها و ذهن های آنهایی که از تجاوز و اشغال عراق ناراحت هستند از تبلیغات رسانه‌ای نمی‌گذرد. در عوض از طریق اثبات کردن این که روح آمریکا با نیت خیر و سرمایه گزاری‌های غیرخودخواهانه، که یکبار باعث قوت گرفتن جهان بعد از جنگ های سده گذشته شد، امکان به دست آوردن قلب‌ها و ذهن‌ها هنوز هم وجود دارد. هر چند ما قرن بیست و یک را با اقدامات قلدرمابانه و متکبرانه آغاز کرده ایم.
در زمان نوشتن این مقاله، آمریکا درگیر رقابت‌های بی سابقه ریاست جمهوری است که به سرعت به رقابت سه کاندیدای نهایی، یک زن، یک سناتور سیاه پوست دموکرات و یک سناتور جمهوری خواه منتهی شده‌است.
کاندیداتوری باراک اوباما سناتور سیاه پوست آمریکایی نشانگر تفکرات جدید در دیپلماسی عمومی آمریکا است.
بیوگرافی او به تنهایی یک آموزه در تفکر جدید است. "باربارا ارنریچ " به عنوان نویسنده، اینگونه نظر خود را بیان می‌کند:
یک کنیایی - آمریکایی با ریشه‌ای در اندونزی به نظر بهترین پاسخ برای نوشته‌های پشت اتومبیل‌ها هست که می گویند "آمریکا من عاشق تو هستم ولی آیا زمان آن نرسیده است که مردم دیگر را هم ببینیم؟ " می دهد.
یک مفسر محافظه کار اینگونه می‌نویسد: انتخاب اوباما می تواند به معنی ایجاد چهره جدیدی برای آمریکا باشد.
یک رئیس جمهور سیاه پوست ضد جنگ با اسمی که آهنگ عربی دارد پس باید بگوییم دنیا ببینید ما خیلی بد نیستیم.
هیلاری کلینتون رقیب دموکرات اوباما قول داد که همسرش بیل کلینتون را که دو دوره رئیس جمهور آمریکا بود را به سراتاسر جهان بفرستد تا چهره آمریکا را ترمیم کند.
حداقل دو نفر از دموکرات‌های پیشرو، اعتقاد قوی به هشدار گزارش جرجیان (Djerejian) که در سال 2003 منتشر شد، دارند:
"ما در شنیدن[صدای] دیگران و ترغیب آنها شکست خورده‌ایم. ما از زمان برای شنیدن [صدای] مخاطبان خود استفاده نکرده‌ایم و اهمیتی برای اینکه آنها ما را درک کنند، قائل نشده‌ایم. ما نمی توانیم این کاستی ها را تحمل کنیم. "

به همراه تفکرات جدید درباره وجهه آمریکا و سیاست های آن در جهان، ما می توانیم از یک دیپلماسی عمومی استفاده کنیم که مردم جهان را تربیت می کند.
ما مصوبه کنگره را که به ما اجازه داشتن چنین آموزش های بین المللی را می دهد، داریم.
طرح اصلی برنامه فولبرایت به قرار زیر بود:
‌افزایش تفاهم دو جانبه بین مردم آمریکا و سایر مردم دنیا از طریق آموزش و تبادلات فرهنگی؛ تقویت روابطی که باعث اتحاد ما با سایر ملت‌ها می شود، از طریق نمایش علایق آموزشی و فرهنگی، دستاوردهای مردم آمریکا و مردم کشورهای دیگر و کمک هایی که برای زندگی سودمندتر مردم دنیا صورت گرفته است.

** برنامه فولبرایت: این برنامه به منظور افزایش تفاهم دو جانبه از طریق تبادل افراد، علم و مهارت ها، بین مردم آمریکا و مردم سایر کشورهای دنیا ایجاد شده است.
برنامه فولبرایت به دانشجویان، مدرسان و متخصصان که برای آموزش در خارج از آمریکا به تدریس، تحقیق و تدریس در دانشگاه و تدریس در مدارس حمایت مالی می‌کند. این برنامه در ابتدا به منظور اجرا در کشورهای اروپایی بوده ولی هم اکنون در تمام دنیا در حال اجرا است.
این برنامه در دو فاز در حال اجراست؛ دانشجویان آمریکایی که به خارج از آمریکا می روند و دانشجویان خارجی که به آمریکا می‌آیند.
این برنامه، به منظور کمک‌های بلاعوض برای تبادلات آموزشی بین المللی برای، محققین، مدرسین، دانشجویان فارق التحصیل و متخصصین است که توسط سناتور ویلیام فولبرات تاسیس شده است.
برنامه فولبرایت در 155 کشور دنیا فعال است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد