سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>سفرهای تحصیلی آقازاده‏ها به مقصد انگلستان

سفرهای تحصیلی آقازاده‏ها به مقصد انگلستان  

 

 

 

اما چندی پیش نوبت به فرزند دوم مهدی کروبی هم رسید تا درصدد سفر به انگلیس برآید. سفری که البته مطابق اخبار منتشر شده توسط سایت حامی کروبی با شکست مواجه شد

رفت و برگشت های برخی آقازاده ها در حالی به مقصد لندن برنامه ریزی می شود که همچنان در اهداف واقعی این دست سفرها ابهامات جدی وجود دارد.

به گزارش رجانیوز، باب این ابهامات شاید بعد طولانی شدن سفر مهدی هاشمی به لندن بود که بیش از پیش باز شد. همان روزها هاشمی رفسنجانی وقتی در خصوص سفر فرزندش مورد سوال قرار گرفت، از سفارشات خود به مهدی سخن گفت و تصریح کرد:«مهدی دائما می‌خواهد بیاید ولی من به او می‌گویم نیاید و کارهایش را انجام بدهد!»

هاشمی همچنین در مورد علت این سفر طولانی مدت گفت:«رفته است دکترا ثبت نام کرده است و قرار است رساله‌اش را در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور بگذراند.» چندی بعد این خود مهدی بود که طی جوابیه ای باز بر موضوع تحصیلش تاکید کرد. مهدی هاشمی نوشت:«همچنان که کراراً اعلام شده است یک بار دیگر اعلام می کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده ام و از حدود پنج ماه اقامت در خارج از کشور، حدوداً یک ماه آن را در لندن به سر برده ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و ماموریت بوده ام.» مهدی هاشمی در انتخابات اخیر در راستای تشکیل کمیته صیانت از آرای موسوی همکاری هایی را با سبزها انجام داده بود.

اما چندی پیش نوبت به فرزند دوم مهدی کروبی هم رسید تا درصدد سفر به انگلیس برآید. سفری که البته مطابق اخبار منتشر شده توسط سایت حامی کروبی با شکست مواجه شد. این در حالی بود که گفته می شد قصد محمد تقی کروبی نیز پیگیری برخی کارهای دانشگاهی بوده است!

سحام نیوز بهانه سفر فرزند کروبی به لندن را پیگیری تجدید چاپ مجدد یکی از کتابهایش و نیر تکمیل کتاب دیگری که به زبان انگلیسی نگاشته بود، اعلام کرد. این سفر البته با برخورد نیروهای امنیتی ملغی شد اما با توجه به استقبال گرم سبزها از برخی رسانه های وابسته به دولت بریتانیا و نیز برخی دیدارهای محرمانه، می توانست به شائبه های قبلی بیش از پیش دامن بزند.

اما ارتباط گیری ها با بریتانا در انتخابات و قبل از آن چگونه بود؟ "جان کین" از چهره هایی بود که مشارکتی ها با او ارتباط می گرفتند. حتی مقالات او هم در سایت نوروز منعکس می شد. کین به ایران می آمد و با دوستان مشارکتی خود به گفتگو می پرداخت تا بلکه راهی به سوی جامعه مدنی ایده آل باز شود. نهم دی ماه سال 1384 بعد از شکست اصلاح طلبان در انتخابات، "جان کین" در تهران میهمان اصلاح طلبان بود تا در سرمای زمستان آن سال و رخوت قابل انتظار اصلاحات، چاره ای برای آلامی مشترک پیدا کند. او را "موثرترین متفکر بر تئوری سیاسی انگلیس" می نامیدند و آمده بود تا در باب موجهه نرم در شرایط آن روز اصلاحات آخرین تئوری های خود را رو در رو تشریح کند.

"کین" تنها یک تئوریسین دانشگاهی نبود که فقط بر روی کاغذ فلسفه ببافد. او در عملیات فروپاشی حکومت های اروپای شرقی توانسته بود نقشی موثر ایفا کند. در عصر جنگ سرد، سازمان های جاسوسی CIA و MI6 در ائتلافی راهبردی، یک "سیستم امنیتی واحد" را برای سرنگونی رژیم های "ضد سرمایه داری" ساختند که مرکز رهبری آن، "شورای برنامه ریزی روانی" (PSB) در آمریکا بود. از سال 1980، این شورا برای براندازی حکومت های کمونیستی چکسلواکی، لهستان و...، استراتژی و شعار "تقویت جامعه مدنی" را برگزید و نخستین بار، تاثیر آن را در تبلیغات "جنبش همبستگی لهستان" آزمایش کرد.

"شورای برنامه ریزی روانی" (PSB) در جستجوی مدلی جدید از "جامعه مدنی" بود؛ مدلی که یک "منطقه آزاد" برای سرمایه گذاری و نفوذ غرب باشد و از کانال آن، حکومت های ناسازگار با نظام سرمایه داری نابود شوند. این ماموریت به "جان کین" سپرده شد. او سال های 1973 و 1974 را در چکسلواکی سپری کرده بود و با انتشار کتابی در سال 1985، از جاسوسی مانند "واسلاو هاول" تصویر یک "رهبر صلح جو" و "مبارزی خشونت گریز" را ساخت. چکسلواکی و لهستان یک سال پس از سفرها و تئوری پردازی های کین فرو پاشیدند.

سال 1994 بود که او در مرکز مطالعات دموکراسی لندن، پروژه "جامعه مدنی ایران " را بنیان نهاد. او حتی پس از آشوب های 18 تیر یعنی در 27 مهر 78 هم به ایران آمد. ارتباط تنگاتنگ او با برخی اصلاح طلبان و رفت و آمدهای این چنینی متاثر بودن برخی تئوری های داخلی از فراسوی مرزها را تشدید می کرد. مطمئنا در این رفت و امدها برای طرف خارجی سودی بود و این سود می توانست همسو با منافع اصلاح طلبان جلوه پیدا کند. به هر حال مشارکت از تئوری هایی بهره گرفت که آگاهانه به درون ایران تزریق می شد.

"کین" ملاقات هایی با چهره های مختلف داشت. روز 27 مهر 78 هم برای ملاقات با آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی به قم رفت. در پاییز 1383 هم "جان کین" با مأموریت ایجاد یک "هسته مادر" برای کودتای مخملی به ایران آمد و یک کارگاه آموزشی را نیز برگزار کرد. در بانک اطلاعاتی "مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور" این کارگاه با نام "دوره آموزشی گذار به مردم سالاری" ثبت شده است.

حجاریان شاید تحت تاثیر ملاقات با او بود که در جلسه جبهه مشارکت با حیرت لب به سخن گشود و گفت:«ما در تئوری دموکراسی هم عقب مانده هستیم!» براندازی ها در تئوری های کین می بایست در چارچوب قانون شکل می گرفت و از راه انتخابات دنبال می شد. شکل دادن NGOها در این راه می توانست موثر باشد. کین اعتقاد داشت که در کنار این نیرو، اصلاح طلبان باید یک شبکه چند قطبی از رسانه های اینترنتی و... را بسازند تا از طریق مصادره افکار عمومی، انتخابات را مهار کنند.

حجاریان دو بار با کین توانست رو در رو سخن بگوید. در این دیدارها جان کین درباره فاز اول پروژه با او صحبت کرد و بحث را حول محور جامعه مدنی و تقویت نهادهای آن پیش برد. حجاریان با یورگن هابر مارس مشهورترین نظریه پرداز نافرمانی مدنی و پروژه مبارزه مدنی در ایران نیز ملاقات کرد و راهکارهای خود را با او در میان گذاشت. برآیند این رفت و آمدها و دیدارها در واقع نوعی کپی برداری از غرب بود. سعید حجاریان در این زمینه می گوید:«قطعاً پروژه دموکراتیزه کردن ایران به سبک غربی است. اینطور فکر می کنند که تکنیک های انقلاب رنگی که در بعضی جاها کارگر افتاده در ایران نیز قابل پیاده شدن است.» به این ترتیب و با این دست زمینه های فکری و سیاسی سند به اصطلاح راهبردی جبهه مشارکت تدوین و تصویب شد. و اکنون همچنان برخی رفت و آمدهای تحصیلی به مقصد لندن ادامه دارد. رفت و آمدهایی که ابهامات زیادی را بر جای گذاشته و خواهد گذاشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد