سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>نگرانی ازمصرف لوازم آرایش توسط کودکان

نگرانی ازمصرف لوازم آرایش توسط کودکان 

 

 

 

حتما شما هم دختر بچه هایی را دیده اید که گه گاه به کیف لوازم آرایش مادرانشان دستبرد می زنند و وقتی رژ لب و رژ گونه را به صورتشان می مالند با ژست خاصی در مقابل آینه می ایستند و خود را تماشا می کنند.برخی از مادران نیز که از این دستبردها کلافه می شوند پا را فراتر از این گذاشته وبه اصرار کودکانشان یک کیف لوازم آرایش بچه گانه تهیه کرده و در اختیار فرزندانشان قرار می دهند و کودکان نیز با همین لوازم آرایش بازی می کنند.

 اما این مشکل به همین جا ختم نمی شود .مشکل وقتی حادتر می شود که دخترکان دبستانی و راهنمایی به سراغ لوازم آرایش می روند و مربیان و مدیران  از تذکر کتبی و شفاهی تا احظار والدین به مدرسه ،به دنبال راه حلی برای این آرایشهای نابهنگام دختر بچه ها هستند.

واقعاً چه اتفاقی باعث شده که در کیف دختران دبستانی در کنار مداد و خودکار باید لوازم آرایشی پیدا کنیم آنها داشتن این لوازم را به رخ دوستان خود بکشند و بسیارند خانواده‏هایی که از سنین 4 سال متاسفانه با دختران خود بر سر این مسئله دچار مشاجره شده و راه‏های مقابله صحیح با آن را نیز نمی‏دانند. لوازمی که در ابتدای پیدایش خود، جز و اشیای لوکس محسوب نمی‏شد و فقط نیازی مبرم برای زنان مسن‏تر و یا افرادی بود که فیزیک ظاهری زیبایی نداشتند امروزه به‏تدریج به نیازی ضروری در بین کودکان و نوجوان مبدل می‏شود.
در واقع مشکل آرایش کردن یا نکردن نیست. مشکل امروز، تنها در از بین رفتن مرزهای آرایشی و پائین آمدن سن آرایش است. اگر در گذشته، آرایش از سن وسال خاصی کاربرد داشت، امروز دیگر مرزی برای مصرف آن باقی نمانده است. در طول یک قرن گذشته سرخاب و سفیداب جای خود را به انواع و اقسام لوازم آرایشی داده که کودک و بزرگسال نمی شناسد به نحوی که با یک گشت و گذار ساده در اینترنت و پشت ویترین مغازه های لوازم آرایش فروشی متوجه فروش این لوازم به قیمتهای بسیار پایین می شویم.به عنوان مثال در یکی از این تبلیغها چنین آمده بود:

پکیج لوازم آرایش مخصوص کودکان فقط 5100 تومان. این محصول شامل:
- یک جعبه سایه چشم 12 رنگ با دو عدد قلم مو و پد مخصوص
- 2 عدد رژلب با دو رنگ چرب
- یک عدد مداد چشم
- یک عدد مداد لب
- 2 بسته ژل اکلیلی

دکتر حمید نوروزی روان‌شناس معتقد است که با از بین رفتن مرزهای آرایشی، سن آرایش هم به عنوان یک متغیر وابسته پایین‌تر آمده و دختران ، در سنین پایین، دست به آزمودن رژلب، پودر و رژگونه می‌زنند. در واقع از رهگذر جادوی لوازم آرایش، آنها به آرزوی دیرینه خود برای کوتاه کردن دوره کودکی و نوجوانی و به دست‌آوردن دلخواه‌ترین خواسته خود‌،‌ دست می‌یابند .

وی می گوید: والدین باید توجه داشته باشند که توجه بیش از حد به ظاهر و گرایش به آرایش نمودن، تنها تحت تأثیر تغییر و تحولات دوران نزدیک به بلوغ نیست بلکه عوامل محیطی و تربیتی نیز در بروز این مسأله، تأثیر بسیاری دارد. در حالیکه گرایش به زیبایی، تقریباً در تمام کودکان ونوجوانان وجود دارد، چرا برخی از دختران ما تا این حد از لوازم آرایشی استفاده می کنند به صورتی که حتی از ظاهر طبیعی خود فاصله بسیاری می یابند. اینجاست که نقش تربیتی والدین خود را نشان می دهد.


دکتر نوروزی ادامه می دهد:بسیاری از رفتارها که در دوره ی کودکی ونوجوانی خود را بروز می دهد، به طور ناخودآگاه توسط خود والدین برنامه ریزی می شود. برای مثال مادرانی که مهمترین دغدغه ی زندگی شان رسیدگی به ظاهر و آرایش لباس و صورتشان است، به طور ناخواسته این پیام را به دختر خود می دهند که: «تنها ارزش زن، به زیبایی اوست.». از طرف دیگر مادرانی که اجازه می دهند دختران کوچکشان از لوازم آرایشی در حین بازی استفاده کنند و در این کار هیچ ممنوعیتی قایل نمی شوند، باید انتظار داشته باشند که در آینده دخترشان به اینگونه رفتارهای افراطی روی آورند. لذا توصیه می شود که والدین به خصوص مادران اجازه ندهند کودکشان به وسایل شخصی آنها مانند لوازم آرایشی و ... نزدیک شده و استفاده نمایند.

وی معتقد است :وسایل بازی که در کودکی در اختیار برخی از کودکان قرار می گیرد، ارائه دهنده برخی الگوهای منفی و نادرست است. برای مثال در برخی از عروسکهای معروف خارجی مانند «باربی و...» مشاهده می شود که سری کامل لوازم ارایش و...، از ابزارهای اصلی زندگی این عروسکهاست که دختران کوچک دائماً با آن مشغول و در حال بازی هستند. توجه داشته باشید که کودکان با بازی کردن، زندگی را تمرین می کنند و استفاده از این نوع بازی ها و لوازم، به طور قطع در رفتارهای آتی فرزندان ما بی تاثیر نخواهد بود. بنابراین به والدین توصیه می شود که در انتخاب اسباب بازی برای دختران کوچک خود دقت لازم را مبذول نمایید.


این روانشناس به عوامل دیگری همچون عوامل فرهنگی نیز اشاره می کند و می گوید: اگر نقش تربیتی خانواده را کنار بگذاریم ،متاسفانه برنامه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی، ماهواره و... همگی در جهت ترویج زیبایی زنان سوق داده شده است و خواسته یا ناخواسته، دختران و زنانی که ظاهری زیباتر و جذاب تری را دارا هستند، در این رسانه ها مشاهده می گردند. از آنجا که در سنین کودکی ونوجوانی، افراد بیش از دوره های سنی دیگر به مقایسه خود با دیگران می پردازند و بنابراین از آنجا که الگوهای ارائه شده در جامعه، در سطح بالایی از زیبایی قرار دارند، لذا نوجوان ما نیز علاقمند به نزدیک شدن به این معیارهاست وگرایش بسیاری به استفاده از لوازم آرایشی پیدا می کند.

خطرات آرایش صورت کودکان

در بسیاری از مراکز تفریحی شاهد غرفه ای هستیم که مشغول گریم صورت کودکان به انواع و اقسام رنگها می باشند .حتی اگر کودکی هم اصرار به این کار نداشته باشد اغلب والدین تمایل دارند که صورت کودکشان را گریم کنند و با آن عکس بیندازند.اما اگر متوجه باشند که اثر این رنگها که اغلب همان مواد آرایشی است و یا از موادشیمیایی قوی تشکیل شده است بر روی پوست کودکانشان چه مضراتی دارد هرگز راضی به انجام این کار نمی شوند.


استفاده از هر نوع ماده شیمیایی از جمله رنگ روی صورت می‌تواند با عوارضی همراه باشد. شایع‌ترین این عوارض حساسیت پوستی است. به عنوان مثال اگر کودکی به نوعی رنگ حساسیت داشته باشد ممکن است در مرتبه اول استعمال آن روی پوست مشکل خاصی ایجاد نشود اما در مرتبه دوم استعمال آن رنگ، دچار قرمزی، تورم و خارش پوستی ‌شود که می‌تواند عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته باشد و در این شرایط مراجعه به متخصص پوست و مو ضروری است.

مطالعات جدید نشان می‌ دهد گریم آرایش کردن کودکان ودختران نوجوان می ‌تواند خطرات جدی برای سلامت آنان به همراه داشته باشد. تحقیقات جدید نشان می ‌دهد محصولات آرایشی مانند ریمل‌ ها، سایه ی چشم و دیگر محصولات، دارای مواد شیمیایی هستند که می ‌تواند منجر به بیماری ‌هایی مانند سرطان، به هم ریختگی تعادل هورمونی و حتی ناباروری شود.

دکتر بهروز باریک بین ،متخصص پوست معتقد است:به طور کلی استفاده از لوازم آرایش و لوازم گریم بزرگسالان برای کودکان به چند دلیل صلاح نیست، زیرا اولا فرهنگ غلط استفاده از لوازم آرایش را عملا به کودکان‌مان آموزش می‌دهیم و آنها را در بزرگسالی به مشکلات جدی مواجه خواهیم کرد، ثانیا پوست کودکان بسیار حساس‌تر از بزرگسالان است و امکان رخداد آلرژی و حساسیت پوستی در آنها بیشتر است و به خصوص این مساله در مورد کودکان مبتلا به آلرژی‌های پوستی (اگزمای سرشتی) و تنفسی (آسم) به طور شایع‌تر مشاهده می‌شود. و در درجه سوم امکان دچار‌شدن پوست کودکان به آکنه (جوش غرور جوانی) در سن پایین در صورت استفاده از لوازم آرایش و گریم بزرگسالان وجود دار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد