سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>حمله به ایران و تغییر تدریجی سلایق سیاسی ایرانیان

تحلیل برژینسکی درباره حمایت امریکا از مخالفان احمدی نژاد 

 

  

 

ایالات متحده باید نوعی رفتار حمایتی از نیروهای معترض درون ایران که مخالف محمود احمدی نژاد هستند، داشته باشدو البته بدون این که معنای این کار طرفداری از تغییر رژیم در ایران باشد.

برژینسکی مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اسبق امریکا در مصاحه با روزنامه وال استریت ژورنال در باره ایران مطالبی را بیان کرد.
 

اهم مطالب مطرح شده توسط برژینسکی به شرح زیر است:

  •  ایران را مجبور کنید برنامه هسته ایش را متوقف کند، اگر ادامه داد به تهران نشان دهید این پافشاری بدون هزینه نخواهد بود، اما خیلی هم روی تحریم ها حساب نکنید
  • برای زمانی که دیگر ایران از خط اتمی عبور کرد چتری دفاعی از متحدان آمریکا در منطقه درست کنید، با خطاب قرار دادن نیروهای معترض ایرانی از آنها حمایت کنید در حالی که محدویت های آمریکا برای کمک به آنها را درک می کنید، از فکر هرگونه حمله نظامی پیشگیرانه به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی بیرون بیایید و به گفت وگو با تهران ادامه دهید.
  •  بازی را به مدت طولانی بازی کنید چرا که زمان، دموگرافی و تغییر نسل در ایران در جهت حمایت از نظام جمهوری اسلامی در ایران نیست.
  • با کشوری روبرو هستید که جمعیت طبقه متوسط و حاشیه نشین آن در حال افزایش است، کشوری که دسترسی به تحصیلات عالی در آن نسبتا بالاست، کشوری که زنان نقش مهمی در امور حرفه ای دارند. پس این کشور به باور من، پتانسیل این را دارد که راه ترکیه را برود و نمادی بشود از جامعه ای که اسلام و مدرنیسم در آن می توانند با هم سازگاری پیدا کنند، حالا هر قدر هم که واقعا سر سازش نداشته باشند.
  •  ایران تلاش ندارد بمب اتمی بسازد و بیشتر دنبال مدلی ژاپنی است که قدرت هسته ای باشد و توانایی ساخت را هم داشته باشد اما خوب از آن خط ساخت سلاح هم گذر نکند.
  •  اگر ایران از خط عبور کرد، آنوقت آمریکا باید تمام کشورهایی که در منطقه هستند و در مقابل خطر هسته ای ایران و قد علم می کنند را متحد کند.
  •  اگرایران به کشوری حمله کرد، ما هم باید به آنها حمله کنیم
  • ایالات متحده باید نوعی رفتار حمایتی از نیروهای معترض درون ایران که مخالف محمود احمدی نژاد هستند، داشته باشدو البته بدون این که معنای این کار طرفداری از تغییر رژیم در ایران باشد.
  •  تحریم ها نباید غرب ستیزی را تقویت کند و یا باعث بالاگرفتن تندروی و ملی گرایی شود. به هیچ قیمتی نباید اقدام نظامی علیه ایران انجام شود و فرقی نمی کند که این حمله را اسراییل انجام دهد یا آمریکا.
  • ایرانی ها در پاسخ به ما در افغانستان، عراق و تنگه هرمز حمله می کنند.اگر قیمت انرژی سر به فلک بکشد، هم آمریکا آسیب می بیند، هم چین، هم روسیه که دراین مسئله ذینفع هستند. پس از آن اروپایی ها باید برای تهیه انرژی سراغ روسیه بروند و در عمل، این کار بیشتر از این که به ایران آسیب برساند، هم خسارت را متوجه آمریکا می کند و هم انزوا برای ایالات متحده در پی خواهد آورد.»

* این مصاحبه از سایت "ایران درجهان" نقل شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد