سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>روزنامه اعتماد قبل از توقیف 35 بار تذکر دریافت کرده بود

سید احسان قاضی زاده :
روزنامه اعتماد قبل از توقیف 35 بار تذکر دریافت کرده بود 
 

خبرگزاری فارس: مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روزنامه اعتماد در 11 ماه امسال 35 بار تذکر دریافت کرده بود.

سید احسان قاضی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقیف و تعطیلی هیچ نشریه و روزنامه‌ای خوشحال نمی‌شود، بلکه رفتار و عملکرد هر روزنامه و نشریه است که می‌تواند سرنوشت آن را رقم بزند.
وی ادامه داد: هیئت نظارت بر مطبوعات هیئتی فرا قوه‌ای و متشکل از نمایندگان قوای سه گانه و همچنین نمایندگان افکار عمومی و مطبوعات است و آرا و تصمیمات این هیئت بر مبنای قانون مطبوعات مبتنی بر خواست افکار عمومی صادر می‌شود.
مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد افزود: روزنامه اعتماد فقط در طول 11 ماه گذشته 35 مورد تذکر دریافت کرده بود که 6 مورد این تذکرات توسط هیئت نظارت بر مطبوعات صادر شده بود و 29 مورد دیگر توسط اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد صادر شده بود.
وی با اشاره به یک اصل حرفه‌ای در مطبوعات گفت: بر اساس این اصل حرفه‌ای اگر بیش از 2 مورد تذکر از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات صادر شده باشد، آن نشریه و روزنامه باید در نحوه انتشار و انعکاس مطالبش مراقبت بیشتری را اعمال کند.
وی ادامه داد: در طول سال 88 در ملاقات‌های حضوری و تلفنی که مقامات و مدیران معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد با مدیر مسئول روزنامه اعتماد داشتند، نکات و تذکرات لازم داده شده بود که این نشان‌دهنده تعامل سازنده و مؤثر با این روزنامه بوده است.اما این روزنامه به شیوه‌های مرسوم خودش ادامه داده و به تذکرات داده شده، اعتنایی نکرده است.
قاضی‌زاده گفت: سیاه‌نمایی افراطی نسبت به اوضاع اقتصادی و اجتماعی، ایجاد تقابل میان اقشار مختلف جامعه به خصوص میان دانشگاهیان و حوزویان، القا تقابل میان قوای سه گانه، تحریف سخنان و مواضع رؤسای قوای سه گانه کشور، ترسیم تمایل حاکمیت به خشونت‌طلبی در عرصه اجتماع، چاپ مطالب تحریک کننده و ساختارشکنانه در طول 10 ماه بعد از انتخابات به صورت مستمر، تقابل با روحیه امید و انسجام ملی و انعکاس ضعیف حماسه حضور ملی مردمی 9 دی و 22 بهمن از عمده‌ترین محورهایی بوده که در طول این مدت در تذکرات کتبی و شفاهی در مواقع مختلف به این روزنامه منعکس شده بوده است.
وی با اشاره به موضوع اخیر در مورد روزنامه اعتماد که در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح شده بود، گفت: روزنامه اعتماد در این روزهای آخر به صورت سلسله‌وار یکسری مطالب طنز آلود را چاپ می‌کرد که در این مطالب طنز موارد تخلفی وجود داشته است.
مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد گفت: در این مطالب دستاوردهای هسته‌ای نظام جمهوری اسلامی ایران را به تمسخر گرفته شده بود و به صورت ضمنی از قطعنامه‌های صادره علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت ضمنی شده بود، از چهره نظام جمهوری اسلامی یک چهره خشونت‌بار ترسیم شده بود و اتهام به نظام زده بودند که نظام به دنبال برخورد خشونت‌آمیز با مردم و ملت است.
وی ادامه داد: در این مطالب، بینش و آگاهی 70 میلیون ایرانی در مورد مسائل اقتصادی و اجتماعی به صورت ضمنی مورد سؤال قرار گرفته بود، حتی قواعد دینی و فقهی اسلام هم به تمسخر گرفته شده بود، ضمن این‌که این روزنامه اقدام به انتشار ویژه‌نامه‌هایی کرده بود که همه این ویژه‌نامه‌ها بر اساس قانون مطبوعات غیر قانونی و فاقد مجوز انتشار بودند.
وی با اشاره به ماده 6 قانون مطبوعات که حدود و تخلفات مطبوعات را مشخص کرده است، گفت: در بند یک ماده 6 قانون مطبوعات آمده است که نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی مطالبی است که به اساس نظام جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد می‌کند.
وی افزود: در بند 4 این قانون نیز ایجاد اختلاف بین اقشار مختلف جامعه به ویژه از طریق مسائل بومی و نژادی و در بند 5 این ماده تحریص و تشویق گروه‌ها و افراد به ارتکاب اعمال علیه امنیت و حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور است را تخلف دانسته است.
قاضی زاده اضافه کرد: در بند 8 این قانون افترا به مقامات، نهادها، ارگان‌ها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد، تخلف است و در بند 11 پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران و در بند 12 انتشار مطلب علیه اصول قانون اساسی را تخلف دانسته است.
وی گفت: در همین ماده 6 تبصره‌ای وجود دارد مبنی بر این‌که متخلف منظور از موارد مندرج در این ماده مستوجب مجازات‌های مقرر درماده 698 قانون مجازات اسلامی خواهند بود و در صورت اصرار مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه است.
مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: هیئت نظارت بر مطبوعات بعد از 35 تذکر این تشدید مجازات را با توجه به اصرار و تکراری که وجود داشت، تبدیل به توقیف کرد.
وی با تأکید بر این‌که ما از تعطیلی و توقیف هیچ روزنامه‌ای خوشحال نمی‌شویم گفت: معتقد هستیم که آزادی مطبوعات در کشورمان وجود دارد. به طوری که هم اکنون 3 هزار و 300 نشریه مجوز دار در سطح ملی و استانی داریم و این ظرفیت در مطبوعات ما وجود دارد که صدای قانونی و جریان‌های تشکل‌ها و گروه‌های قانونی و مجوز دار ثبت شده را در قالب قانون مطبوعات به اطلاع مردم برسانند.
وی تأکید کرد: ما به افکار عمومی احترام می‌گذاریم و افکار عمومی از هیئت نظارت می‌خواهد که با مطبوعاتی که اصول انقلاب را زیر سؤال می‌برند و حضور حماسی ملی را نوعی دیگری تفسیر می‌کنند، برخورد کنند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد