سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>ناکامی بیوه زنان اسرائیلی با تصمیم هوشمندانه دولت

ناکامی بیوه زنان اسرائیلی با تصمیم هوشمندانه دولت 

 

دولت در اقدامی تدریجی و هوشمندانه مکر دولت های اروپائی در بلوکه کردن دارائی های ایران را خنثی کرد. 


به گزارش جهان هر از چند گاهی بانکهای اروپائی با رای دادگاه های کاملا فرمایشی، دارایی ارزی ایران در بانکهای خارجی را بلوکه می کردند و دولت مجبور می شد ماهها تلاش سیاسی و هزینه اقتصادی کند تا این پولها را از غل و زنجیر خارج کند. 

اخیرا دولت در اقدامی تحسین برانگیز، دلارهای نفتی خود را از بانکهای اروپائی خارج و به برخی از بانکهای آسیایی واریز کرده است. 

پیش از این تعدادی از دادگاههای اروپائی با شکایت بیوه زنان اسرائیلی مبنی بر اینکه ایران حامی قاتل شوهرانشان در جنگ اسرائل و لبنان بوده است، پول های ایران در بانکهای خارجی را بلوکه می کردند. 

از این رو ذخایر ارزی ایران که طبق روال دولتهای گذشته همواره در بانک‌های اروپایی نگهداری می‌شد، با تصمیم دولت به بانک کشورهای اسلامی منتقل شده است تا هم جبران بخشی از سیاست‌های مداخله جویانه و خصمانه این کشورها  باشد و هم  باعث تقویت بانک‌های کشورهای اسلامی شود. 

در همین راستا برخی رسانه های خارجی نوشتند که30 میلیارد دلار از سپرده‌های ارزی ایران به چند کشور دوست منتقل شده است. 

لازم به ذکر است خبر انتقال دارائی های ایران به بانکهای آسیائی را 2 سال پیش معاون وزیر امور خارجه مطرح کرد که به صورت یک بمب خبری توجه همه رسانه های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد. 

برای نگهداری دارایی های ارزی ایران در بانکهای خارجی 2 بهانه مطرح می شد؛اول اینکه به این پولهای راکد سود تعلق می گرفت و دیگر اینکه  معاملات ارزی ایران با کشورهای اروپائی از طریق این پولها با سهولت بیشتری انجام می شد. 

اما برخی منتقدان معتقد بودند که نگه داشتن این پول ها در بانکهای خارجی ریسک بالای سیاسی-اقتصادی دارد و ممکن است هرازگاهی دولتهای اروپائی از این فرصت برای فشار آوردن به ایران سوء استفاده کنند. 

جدی شدن برخی چالش ها در مناسبات دیپلماتیک ایران باعث شد دولت دارائی های خود را از این بانکها خارج کند. 

گفتنی است واریز درآمدهای ارزی ایران به بانکهای خارجی ،جزء آخرین مصوبات دولت خاتمی محسوب می شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد