سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>اصرار خاتمی بر خروج از نظام؟!

اصرار خاتمی بر خروج از نظام؟! 

 

"افرادی که حاضر نیستند قانون و رأی اکثریت را قبول کنند، صلاحیت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست داده اند"؛ این جمله کلیدی که با سرنوشت سیاسی سران اصلاحات و همراهان آنان گره خورده، محور بسیاری از تحلیل های سیاسی چند روز اخیر قرار گرفته و توجه محافل اصلاح طلب را به خود جلب کرده است.

این سخن رهبر معظم انقلاب که در دیدار اعضای مجلس خبرگان بیان شد، مشابه همان شیوه ای دانسته شده که امام خمینی(ره) با جبهه ملی و نهضت آزادی بکار بست.

به دنبال طرح این موضوع، انتظارها برای تبعیت سران اصلاحات از خواسته مردم و خارج شدن از سنگر تقابل با نظام آغاز شد.

گرچه امروز 212 نفر از نمایندگان ملت با حمایت از موضع رهبر معظم انقلاب در این باره، به سران اصلاحات هشدار دادند که "از کج راهه‌ای که تاکنون طی کرده‌اند به صراط مستقیم انقلاب اسلامی باز گردند"، اما بر پایه خبری که ایسنا منتشر کرده است، به نظر می رسد محمد خاتمی همچنان اصرار دارد که خارج از مجموعه جمهوری اسلامی باقی بماند.

این موضوع را می توان از سخنانی که رئیس بنیاد باران در دیدار جمعی از دانشجویان حامی خود عنوان کرده، فهمید.
او در این دیدار آنچه رهبر انقلاب "ایستادگی عده ای در برابر قانون و رأی اکثریت" دانستند را، با تکرار سخنان ماه های اخیرش تلویحا تایید کرد.

آقای خاتمی "انتخابات 40 میلیونی" اخیر و رای اکثریت مردم را " یک حادثه خاص" نامید و از موج اعتراض های مردم و مسئولان نسبت به خود، انتقاد کرد: "حکومت باید مظهر اخلاق باشد، این همه تعبیر نسبت به افرادی که با یک حادثه خاص مخالف بودند و نسبت به مسائلی اعتراض داشتند به کار می‌برند و بر اساس آن، این همه فشار نسبت به افراد سالم و خوب می‌آورند."

رئیس بنیاد باران که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم رای مردم را نپذیرفت و حتی حاضر به پیگیری قانونی ادعای خود هم نشد، در موضعی تامل برانگیز خود را نماینده بخش عظیم جامعه معرفی کرد و گفت: "آنچه مردم می خواهند باید مبنا قرار بگیرد، یعنی داوری مردم مورد احترام قرار گیرد؛ نه اینکه راهها به سوی بخش عظیم جامعه که اهل فکرند و دلسوز، بسته شود و توجهی به مشکلاتی که سبب بحران و اعتراض شده، نشود."

آقای خاتمی بدون اشاره به راهپیمایی های ده ها میلیونی مردم در روز 9 دی و 22 بهمن، همچنین مدعی شد که جریان منتقد او "یک جریان محدود فکری" است و "خیلی از مشکلاتی که در کشور است ناشی از ذهنیت‌ها، رفتارها و سیاست‌های آنهاست." او البته به نقش سران اصلاحات در دخالت بیگانگان در کشور، شکل گیری اغتشاشات و مشکلات اخیر و خسارت های مالی و جانی به مردم بیگناه اشاره ای نکرد.

اما رئیس بنیاد باران در شرایطی حامیان خود را "بخش عظیم جامعه" و منتقدانش را "یک جریان محدود فکری" نامیده که رویکرد او و دیگر سران اصلاحات در ماه های اخیر با انتقاد شدید مردم و مسئولان همراه شده است، چنانچه در راهپیمایی های ده ها میلیونی روز 9 دی و 22 بهمن شعارهای مختلفی در اعتراض به آنان و دشمنان ایران اسلامی سر داده شد.

او در پایان به رسم موضع گیری های اخیر سران اصلاحات، خود را در جایگاه طلبکار قرار داد و به ارائه راهکار پرداخت، اما نکته تامل برانگیز در این باره اینکه، پیشنهادات آقای خاتمی همان پیشنهادات آقای هاشمی رفسنجانی است که ابتدا در نماز جمعه و سپس در برخی محافل سیاسی بیان شد. البته آقای هاشمی اخیرا و بنا به ملاحظات سیاسی از برخی از پیشنهادت خود کوتاه آمده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماه های اخیر موضوع آزادی دستگیرشدگان در جریان اغتشاشات اخیر، پیشنهاداتی درباره آزاد گذاشتن برخی رسانه‌ها و تدوین ساز و کار جدید برای انتخابات را مطرح کرده بود که این سخنان از سوی آقای خاتمی هم به عنوان پیشنهاد مطرح شد.

بر پایه مواضع امروز آقای خاتمی است که فعالان سیاسی معتقدند او ترجیح می دهد با بی اعتنایی به نظر و رای مردم، همچنان خارج از مجموعه بزرگ جمهوری اسلامی قرار داشته باشد. شاید از همین روست که رئیس بنیاد باران حاضر نیست به اشتباهات خود در ماه های اخیر، اذعان و از مردم عذرخواهی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد