سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>علی مطهری مصداق کامل نخبگان"دوپهلو"

علی مطهری مصداق کامل نخبگان"دوپهلو" 

 

برنامه رادیویی بحث روز که در انتهای هر هفته از شبکه رادیویی تهران پخش می گردد و در آن مناظره های فرهنگی – سیاسی انجام می شود در برنامه اخیر خود با محوریت «کرسی های آزاد اندیشی و موانع آن» ، مناظره ای میان سید حسین علوی (کارشناس ارشد فلسفه غرب) و علی مطهری (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) ترتیب داد.

به گزارش صراط در این مناظره طرفین به نقد دیدگاه های یکدیگر در باب کیفیت برخورد با مطالبه کنندگان آزادی بیان و سوء استفاده کنندگان از آن پرداختند که در ادامه گزارش کامل این مناظره به استحظار خوانندگان می رسد.

مجری برنامه (صالح اسکندری): جناب آقای دکتر مطهری ، ما بنا را بر این داشتیم که اولین سوال را از حضرت عالی بپرسیم. به هر حال انقلاب اسلامی یکی از شعار های اساسی اش آزادی بود . ما شعار مهم استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی را داریم که یکی از شعار های جدی انقلاب اسلامی می باشد . چرا بعد از گذشت سی و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ آزاد اندیشی در کشور ما مظلوم است ؟
علی مطهری صحبت هایش را چنین آغاز کرد :
آزادی حق هر انسان بماهو انسانی است . در اعلامیه حقوق بشر آورده شده است که انسان آزاد آفریده شده است . در اسلام نیز مسئله آزادی اساسا مبنای عقلی دارد .
یعنی چون قوه تفکر و اندیشه یکی از توان های انسان می باشد لذا انسان حق تفکر دارد .


سپس مجری خطاب به مطهری گفت :
چرا این آزاد اندیشی در نظام جمهوری اسلامی هنوز مظلوم است ؟
مطهری که علت این موضوع را برداشت نادرست از نگاه اسلام به آزادی می داند ، تصریح کرد :
نگاه ما از برداشت اسلام از آزادی ، برداشت درستی نیست . یعنی ما به این دیدگاه توجه نداریم که حتی در طول تاریخ اسلام به چه میزان ائمه ما ، خدا ، پیغمبر اسلام و حتی حکومت های بعد از آنها ، یعنی حتی خلفا (!) روی مسئله آزادی تاکید داشته و حساس بوده اند .
مطهری در ادامه افزود :
در مورد سوال شما ، این که شما فرمودید چرا در جمهوری اسلامی آن چنان که باید ما به آن نقطه آرمانی نرسیده ایم ، من فکر می کنم که گاهی نقص هایی در کار ما وجود داشته است . یعنی گاهی به جامعه این گونه القا شده است که به هر حال محدودیت هایی وجود دارد و آزادی مطلوب آرمانی ، یک امر ذهنی و خیالی است .
وی در ادامه در مورد مرز آزادی و آفات آن تصریح کرد :
آن چه که رهبران ما امام خمینی ، شهید مطهری و دیگران معین کرده اند صحبت این است که مرز آزادی بیان مساله نفاق ، دروغ ، فریب و نیرنگ است .
آن چه که رهبران ما امام خمینی ، شهید مطهری و دیگران معین کرده اند صحبت این است که مرز آزادی بیان مساله نفاق ، دروغ ، فریب و نیرنگ است .

چیز دیگری نمی تواند جلوی آزادی تفکر و اندیشه را بگیرد . ولی ما گاهی بهانه های گوناگون درست می کنیم . گاهی مصالحی از طرف خودمان می تراشیم و گاهی به بهانه حفظ نظام از آزادی و آزادی افکار و اندیشه ها جلوگیری می کنیم که اینها آفات آزادی است .

سپس مجری این برنامه رادیویی خطاب به علوی پرسید :
اساسا مگر ممکن است در مملکتی یا در فرهنگی آزادی فکر و اندیشه نباشد و سپس پیشرفت های چشم گیری را شاهد باشیم ؟
علوی در پاسخ وی تاکید کرد: ابتدا باید تعریف درستی از آزادی ارئه شود و در ادامه افزود :
اگر آزادی عبارت از بی بند باری ، دروغ ، نیرنگ و فریب باشد و به اسم آزادی قرار باشد عده ای با سوء استفاده از فضای آزادی دروغ بگویند و نیرنگ زنند و فریب کنند و نفاق بورزند ، اگر بخواهیم این طور صحبت از آزادی کنیم ، خیر ؛ کشور هیچ گاه پیشرفت نخواهد کرد .
اگر آزادی عبارت از بی بند باری ، دروغ ، نیرنگ و فریب باشد و به اسم آزادی قرار باشد عده ای با سوء استفاده از فضای آزادی دروغ بگویند و نیرنگ زنند و فریب کنند و نفاق بورزند ، اگر بخواهیم این طور صحبت از آزادی کنیم ، خیر ؛ کشور هیچ گاه پیشرفت نخواهد کرد .

وی در ادامه تصریح کرد :
برای مثال ، عده ای دروغ بسیار بزرگی را مطرح کردند و به اسم آزادی بیان می کوشند این دروغ را اشاعه دهند و سپس می گویند چرا نمی گذارید ما در خیابانها بیاییم و شعار بدهیم و حتی به اصلی از اصول قانون اساسی نیز استناد می کنند .
وی با اشاره به اصل 27 قانون اساسی که می گوید تجمعات آزاد است مگر اینکه مخل به مبانی اسلام باشد افزود :
این کار سوء استفاده از آزادی و مخل به مبانی اسلام بود . شما می خواهید برای یک دروغ داخل خیابان ها بریزید و علیه اسلام و مسلمین شعار بدهید و به موجب آن دل کفار و منافقین را خرسند کنید !
اگر قرار باشد که آزادی این گونه تعریف بشود ، همان طور که هم اکنون کشور حدود هفت ماه است که درگیر عده ای اقلیت می باشد ، تا قیام قیامت نیز این قصه سر دراز خواهد داشت .
وی در ادامه تاکید کرد :
اگر از آزادی تعریف درستی بشود و در چارچوب مشخصی باشد ، آری ، کشور یقینا پیشرفت خواهد کرد.کما اینکه در علوم ریاضی و تجربی تعریف درستی از آزادی کردیم و به نواندیشی رسیدیم و این شد که می بینیم . ماهواره داریم ، سلول بنیادی داریم ، غنی سازی اورانیوم داریم و ...
اگر از آزادی تعریف درستی بشود و در چارچوب مشخصی باشد ، آری ، کشور یقینا پیشرفت خواهد کرد.کما اینکه در علوم ریاضی و تجربی تعریف درستی از آزادی کردیم و به نواندیشی رسیدیم و این شد که می بینیم . ماهواره داریم ، سلول بنیادی داریم ، غنی سازی اورانیوم داریم و ...
علوی در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد و افزود:
در شرایط فتنه گون اگر قرار باشد مرز های آزادی به هم بریزد ، اگر قرار باشد حرف های دو پهلو گفته شود ، اگر قرار شود خودی و غیر خودی با هم یکی انگاشته شوند و اگر قرار باشد هیچ مرزی بین کسانی که می خواهند از آزادی سوء استفاده کنند و کسانی که می خواهند از آزادی استفاده عقلانی و شرعی بکنند وجود نداشته باشد به آن چیزی نمی رسیم که شما فرمودید .
وی در ادامه گفت :
قرار بود با آزادی به پیشرفت برسیم .اگر سوء استفاده از آزادی و تعریف غلطی از آزادی وجود داشته باشد همه چیز به هم خواهد ریخت.
سپس علوی که تلاش می کرد این نکته را بسط دهد ، تصریح کرد :
داخل دانشگاه های کشور ما ، عده ای طرفدار این مدل از آزادی (مدل آزادی صحیح اسلامی ) هستند . عده ای هم در مقابل ، طرف دار هوچی گری و طرف داری از نفاق ، دروغ و فریب هستند .
وی پس از طیف بندی هواداران آزادی در دانشگاه ها به تحلیل آنها پرداخت و تاکید کرد:
داخل دانشگاه های کشور ما ، عده ای طرفدار این مدل از آزادی (مدل آزادی صحیح اسلامی ) هستند . عده ای هم در مقابل ، طرف دار هوچی گری و طرف داری از نفاق ، دروغ و فریب هستند .

این دو طیف هم در دانشگاه ها و هم در جامعه و در عرصه سیاست وجود دارند .
همین طیف دومی که ما از آن صحبت می کنیم ، علیه اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ، اصل استکبار ستیزی و دفاع از مستضعفین شعار هایی داده است گفته اند : نه غزه ، نه لبنان . مرگ بر اصل ولایت فقیه‌و زنده باد جمهوری ایرانی! حدود سی نفر از پاک ترین جوانان حزب اللهی این مملکت را به خاطر جاه طلبی های یک مشت فتنه گر به شهادت رسانده اند. همین جریان شعار های اصولی انقلاب مانند مرگ بر آمریکا را به انحراف کشیده است .
ما با این جریان مواجه هستیم . با این وصف چرا باید این برخورد خشونت آمیز آنها با انقلاب با برخورد متقابل نظام اسلامی یکی انگاشته شود؟!
بنی صدر به خدمت حضرت امام رفت و شِکوه از آن داشت که چرا امام با خشونت علیه منافقین برخورد نموده وآزادی آنها را سلب کرده اند . امام در پاسخ فرمودند : خب به درک که کشته شدند! کشته شدند که کشته شدند . آزادی هایشان سلب شد ؟! به درک که سلب شد! چه طور آزادی های مردم سلب بشود . چه طور اتوبوس مردم به آتش کشیده بشود .. چه طور ماشین و تاکسی مردم آتش کشیده شود . چه طور امنیت مردم سلب بشود . اما ما بخواهیم دو پهلو بگوییم هم این مقصر بود و هم آن .
در ادامه سید حسین علوی به نقلی از هاشمی رفسنجانی درباره برخورد حضرت امام با منافقین اشاره کرد و ادامه داد :
بنی صدر به خدمت حضرت امام رفت و شِکوه از آن داشت که چرا امام با خشونت علیه منافقین برخورد نموده وآزادی آنها را سلب کرده اند .
امام در پاسخ فرمودند :
خب به درک که کشته شدند! کشته شدند که کشته شدند . آزادی هایشان سلب شد ؟! به درک که سلب شد!
چه طور آزادی های مردم سلب بشود . چه طور اتوبوس مردم به آتش کشیده بشود .. چه طور ماشین و تاکسی مردم آتش کشیده شود . چه طور امنیت مردم سلب بشود . اما ما بخواهیم دو پهلو بگوییم هم این مقصر بود و هم آن .
این کارشناس فلسفه غرب در ادامه بیان داشت:
اگر ما بخواهیم در مورد آزادی بیان دوپهلو موضع بگیریم، این مرز را به هم زده ایم . لذا اگر این مرز به هم بخورد مصداق این بیت می شود که؛
ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان
قرار نیست وحشی ها و درندگان با کسانی که تعریف درستی از آزادی دارند ، یکی انگاشته شوند.

در این میان مجری مخاطب خود را متوجه دکتر مطهری قرار داد و به وی گفت:
از ابتدای پیروزی انقلاب در نظام اسلامی ، این اعتقاد حکم فرما بود که نمی خواسته ایم دانشگاه غیر سیاسی بشود . چرا که مقام معظم رهبری نیز فرمودند در دانشگاه غیر سیاسی تفکرات انحرافی رشد می کند . اما آن چیزی که امروز در جامعه ما در حال اتفاق می باشد، آن است که به جای آنکه دانشگاه یک قدم جلوتر از چالش های سیاسی کشور باشد ، ابزاری برای استفاده و بعضا سوء استفاده برخی جریانات سیاسی قرار گرفته است. فکر می کنید چگونه می توان با یک اِعمال مدیریت و یک اعمال قدرت درست این فضا را به یک فضای آرامش علمی رسانید ؟ وبه سوی یک نشاط پویایی علمی هدایت کرد ؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت :
به نظر من بین دو مطلب خلط شده است . یک مسئله در واقع تلاش علمی است که ما زمینه را برای تلاش علمی و پیشرفت های آن فراهم می کنیم . و مسئله دیگر آزادی بیان می باشد . که اینها دو مقوله مختلف می باشد. اما این که شما فرمودید ممکن است گاهی دانشجویان را به عنوان ابزار استفاده کنند ، شاید یک مقدار مقصر خود ما می باشیم . یعنی خود ما محدودیت هایی را ایجاد می کنیم که ممکن است دانشجو احساس کند نمی تواند حرف خودش را به راحتی بیان کند . این مسئله باعث می شود که احیانا به دام گروه ها و افرادی بیفتند که اینها دم از آزاد اندیشی ، آزادی اندیشه و این گونه حرف ها می زنند .
وی که در ادامه علوی را محکوم به «مبارزه با آزادی» کرد و افزود :
من باور دارم که روش خود ما در برخورد با مسئله آزادی بسیار موثر است. من معتقدم برخی صحبت های جناب آقای علوی در واقع "مصداق بارز مبارزه با آزادی بیان" است . حرفهای ایشان درست نقطه مقابل آن چیزی است که الآن ما درباره آن بحث می کنیم . اگر بنا باشد که ما درباره همه مسائل پیش داوری کنیم و قصاص قبل از جنایت انجام دهیم باید بگوییم این گروه یا این فرد چنین قصدی دارد . این قطعا دروغ می گوید .این خائن است . پس حق ندارد چنین انجام دهد .
من معتقدم برخی صحبت های جناب آقای علوی در واقع "مصداق بارز مبارزه با آزادی بیان" است . حرفهای ایشان درست نقطه مقابل آن چیزی است که الآن ما درباره آن بحث می کنیم .

عضو کمسیون فرهنگی مجلس که نتوانسته بود دروغگو بودن فتنه گران را انکار کند ولی در عین حال علوی را متهم به پیشداوری در مورد دروغهای فتنه گران می کرد در ادامه افزود:
درواقع ما از همان ابتدا صورت مسئله را پاک کردیم . دیگر معنی ندارد که درباره آزادی بیان و آزادی های اجتماعی بحث کنیم . اگر در قانون اساسی آمده است که مردم حق دارند اگر اعتراضی دارند راهپیمایی بکنند ، بالاخره قانون گذار توجه به اهمیت این موضوع داشته است . یعنی ما باید با خوش بینی نگاه کنیم .
یعنی فرض کنیم عده ای به یک موضوعی اعتراض دارند . که این موضوعات می تواند مختلف باشد . خواه نتیجه انتخابات باشد و خواه اعتراض به گرانی کالایی. ما نباید از همان ابتدا بگوییم که اینها دروغ می گویند یا اینها توطئه گر هستند و بگوییم چون یک برنامه سیاسی است اصلا حق ندارند راهپیمایی کنند .

در این لحظه مجری رادیوتهران از علوی پرسید:
اساسا ما اگر بخواهیم تعریف دقیقی از مرزهای آزاد اندیشی ارائه بدهیم در چه چارچوبی باید آن را محصور کنیم ؟
علوی : فرمودند که عرایض بنده مصداق مبارزه با آزادی بیان است . ما آزادی بیان را قبول داریم . منتها برای آزادی بیان مرز قائل هستیم . مرزهایمان هم آنهایی است که پدر بزرگوار آقای علی مطهری که من خودم را خاک پای آن بزرگوار هم نمی دانم تبیین کرده اند .
علوی قبل از پاسخ به این سوال ابتدا از مطهری به خاطر آن که وارد اصل موضوع شده ، تشکر کرد و افزود:
فرمودند که عرایض بنده مصداق مبارزه با آزادی بیان است . ما آزادی بیان را قبول داریم . منتها برای آزادی بیان مرز قائل هستیم . مرزهایمان هم آنهایی است که پدر بزرگوار آقای علی مطهری که من خودم را خاک پای آن بزرگوار هم نمی دانم تبیین کرده اند .
وی در ادامه در رابطه با تبیین حدود آزادی افزود :
آزادی حدی دارد . حد آزادی دروغگویی ، حد آزادی فریب و محاربه است .
ما با یک جریانی هم اکنون مواجه هستیم که این جریان در خیابان آمده و کاری کرده که دل امریکا و اسرائیل شاد شود . ما با یک جریانی مواجه هستیم که شیمون پرز ، اوباما ، میلی بند و نتانیاهو با اسم از سران آن دفاع کرده است.
ما با یک جریانی هم اکنون مواجه هستیم که این جریان در خیابان آمده و کاری کرده که دل امریکا و اسرائیل شاد شود . ما با یک جریانی مواجه هستیم که شیمون پرز ، اوباما ، میلی بند و نتانیاهو با اسم از سران آن دفاع کرده است.

علوی در ادامه خطاب به مطهری خاطر نشان ساخت:
آقای مطهری! ما با جریانی مواجه هستیم که از آزادی سوءاستفاده کردند و آمده اند در خیابان ها علیه مظلومین و مستضعفین عالم در غزه و لبنان شعار داده اند .
در این لحظه اسکندری مجری برنامه که قصد داشت صحبت های علوی را قطع کند سعی کرد موضوع را تغییر دهد و در حالی که می گفت بحث ما راجع به کرسی های آزاد اندیشی است با واکنش علوی رو به رو شد که خطاب به وی تاکید کرد:
آقای اسکندری عزیز! دقیقا یکی از جاهایی که مصداق کرسی آزاد اندیشی می باشد ، همین جا است ، این جا خودش باید یک کرسی آزاد اندیشی باشد؛ آزاد اندیشی در باب حدود آزاداندیشی.
وی در ادامه تصریح کرد :
اینها نکات بسیار مهمی است . این طور نیست که ما بیاییم و بگوییم که می خواهیم در مورد کرسی آزاد اندیشی صحبت بکنیم اما تعریف درستی از آزادی نتوانیم ارائه دهیم . ما در تعاریف با هم اختلاف داریم.

در این لحظه مطهری که کلام علوی را قطع کرده بود گفت:
اتفاقا من می خواهم بگویم که اگر در جریان اخیر کار به این جا کشید علتش این بود که ما به آزادی بیان احترام
این که حالا یک عده ای اساسا نقشه ای را داشته اند و توطئه ای بود و احیانا مرتبط با خارج بودند یا نبودند این یک بحث است
نگذاشتیم . این که حالا یک عده ای اساسا نقشه ای را داشته اند و توطئه ای بود و احیانا مرتبط با خارج بودند یا نبودند این یک بحث است ، و این که عده ای از مردم شبهه پیدا کردند که احیانا تقلب شده یا نشده یک بحث دیگری است . اتفاقا علت این که این قضیه تشدید شد و به این جا کشیده شد همین بود که ما در ابتدا احترام به آزادی بیان نگذاشتیم . یعنی اگر در همان ابتدا سه یا چهار بار شما اجازه تجمع ، راهپیمایی را جهت اعتراض و بیان حرف ها می دادید اصلا کار به این جا هم کشیده نمی شد.
این نماینده مجلس که گویا هنوز در نتیجه انتخابات مشکوک بوده و عامل اصلی اغتشاشات اخیر را نبود آزادی بیان و هم چنینن ندادن مجوز از سوی وزارت کشور به هوچی گری های آشوب گران و سران فتنه می دانست در ادامه اظهار داشت:
مرز آزادی یعنی چه ؟ مرز آزادی در آزادی بیان، نفاق است ، این که یکی با تابلوی دیگری بیاید حرف خودش را بزند . مثلا یک نظریه مربوط به یک مکتب بیگانه را بیاید به اسلام مربوط کند یا اینکه بالاخره با دروغ ، فریب و نیرنگ قصد فریب مردم را داشته باشد . مثل کاری که مجاهدین خلق می کردند . می آمدند همان افکار مارکسیستی را در قالب آیات قرآن و حدیث و نهج البلاغه بیان می کردند ، جوان ایرانی را فریب می دادند و وی را جذب خود می کردند ، فکر مادی او را میگرفتند و کم کم آن پوست ظاهری را دور می رختند . و کم کم در جوان تغییر ایدئولوژی می دادند و جوان را تبدیل به مارکسیست می کردند . این آزادی را ما نمی توانیم بگوییم محترم است .
سپس مطهری به تعریف آزادی از دیدگاه اسلام پرداخت و افزود :
یک مطلب دیگر که در اسلام است و در سایر مکاتب نیست این است که یکی از چیزهای دیگری که آزادی افراد را محدود می کند علاوه بر مصلحت فرد ، مصلحت جامعه هم می باشد . یعنی ممکن است مطلبی باشد که این مخل آزادی دیگران نباشد . غربی ها می گویند مرز آزادی ، آزادی دیگران است . اما اسلام می گوید مصلحت خود فرد و مصلحت جامعه هم آزادی را محدود می کند .
این جا هم مصلحت خودت اجازه نمی دهد این کار را انجام دهی و هم مصلحت جامعه . پس تعریف آزادی از نظر ما کاملا روشن است .

در این لحظه اسکندری مجری رادیو تهران افزود :
مرز های آزادی کاملا در اصول قانون اساسی کشور مصرّح است ، اما نکته ای که وجود دارد آن ابهاماتی است که در برداشت های ما ممکن است پیش بیاید و این خطر را به وجود آورد که همین برداشت های سلیقه ای اجازه ندهد که در کف خیابان همان تغییری که حضرت عالی فرمودید به عنوان تجمعات به نتیجه مطلوب و قابل قبول برسد .
اسکندری در ادامه خطاب به مطهری افزود :
اما من فکر می کنم این چیزی که امروز در نظام به عنوان کرسی های آزاد اندیشی تاکید می شود این نکته است که ما دعوا های سیاسی را به یک محیط علمی فارق از آن احساسات و هیجانات اجتماعی ببریم و بنشینیم روی آن بحث کنیم .
سپس علوی در حالی که گله مند بود چرا صحبت هایش ناقص گذاشته شد و وقتش ازمیان رفت به تناقض میان صحبت های مقام معظم رهبری و موضع گیری های مطهری اشاره کرد و اظهار داشت:
فرمایشات جناب آقای مطهری باز ادامه همان جریان دوپهلو گویی است که حضرت آقا نفیش کردند .

فرمایشات جناب آقای مطهری باز ادامه همان جریان دوپهلو گویی است که حضرت آقا نفیش کردند .
سپس وی خطاب به این نماینده مجلس اعلام کرد :
آقای مطهری! آقا فرمودند دو پهلو صحبت نکنید! دو پهلو گویی در شرایط فتنه آب به آسیاب دشمن ریختن است . آقای مطهری! امروز ما با یک جریانی مواجه هستیم که مدعی یک دروغ بزرگ هستند . شما می گویید "مردم" شبهه پیدا کرده اند . شبهه را چه کسی به مردم القا کرد ؟ مردم که خود به خود از زیر بوته شبهه به عمل نیاوردند ! شبهه را همین سران فتنه به راه انداختند و به خورد خلق الله دادند.
آقای مطهری! آقا فرمودند دو پهلو صحبت نکنید! دو پهلو گویی در شرایط فتنه آب به آسیاب دشمن ریختن است . آقای مطهری! امروز ما با یک جریانی مواجه هستیم که مدعی یک دروغ بزرگ هستند . شما می گویید "مردم" شبهه پیدا کرده اند . شبهه را چه کسی به مردم القا کرد ؟ مردم که خود به خود از زیر بوته شبهه به عمل نیاوردند ! شبهه را همین سران فتنه به راه انداختند و به خورد خلق الله دادند.
من فکر نمی کنم شما امروز تردیدی داشته باشید در این که ماجرای تقلب در انتخابات یک دروغ اساسی بود . شورای محترم نگهبان دو تا پنج روز مهلت اضافه دادند به آقایان که بیایند و اعتراض قانونی خودشان را نسبت به تقلب احتمالی مورد ادعایشان ابراز کنند . چرا نیامدند ؟
من فکر نمی کنم شما امروز تردیدی داشته باشید در این که ماجرای تقلب در انتخابات یک دروغ اساسی بود . شورای محترم نگهبان دو تا پنج روز مهلت اضافه دادند به آقایان که بیایند و اعتراض قانونی خودشان را نسبت به تقلب احتمالی مورد ادعایشان ابراز کنند . چرا نیامدند ؟
در این لحظه مجری برنامه تلاش کرد صحبت های وی را قطع کند اما علوی اظهار داشت:
من می خواهم با جسارت خدمت آقای مطهری که ایشان بنده را مصداق اخلال در آزادی بیان دانستند عرض کنم یکی از عوامل محدود شدن آزادی بیان "دو پهلو گویی های شخص جناب عالی" و دیگر عناصر جریان "تردید" بوده است. حالا که بحث خیلی شفاف است بیاییم در موردش صحبت کنیم.
این جا بحث در حدود آزادی است . ما می گوییم اینها پا از آزادی فراتر گذاشته اند . من می خواهم با جسارت خدمت آقای مطهری که ایشان بنده را مصداق اخلال در آزادی بیان دانستند عرض کنم یکی از عوامل محدود شدن آزادی بیان "دو پهلو گویی های شخص جناب عالی" و دیگر عناصر جریان "تردید" بوده است. حالا که بحث خیلی شفاف است بیاییم در موردش صحبت کنیم.
این طور نیست که ما بگوییم هر کس خواست هر اقدامی بکند آزاد است. اصلا فکر کنید وزارت کشور می خواست مجوز صادر کند باید، مجوز را به چه کسی می داد؟ به مردم ؟ یا به سران فتنه؟
اگر من بیایم حالا به طرفدار ازآقای فلانی که مدعی تقلب در انتخابات است درخواست تجمع می کنم . مگر به من مجوز
اصلا فکر کنید وزارت کشور می خواست مجوز صادر کند باید، مجوز را به چه کسی می داد؟ به مردم ؟ یا به سران فتنه؟ اگر من بیایم حالا به طرفدار ازآقای فلانی که مدعی تقلب در انتخابات است درخواست تجمع می کنم . مگر به من مجوز می دهند ! به آقای فلانی باید مجوز تجمع بدهند ، آن آقاست که مدعی تقلب است . آن آقاست که هواداران فریب خورده اش را دارد با بیانیه های تحریک کننده داخل خیابان ها می ریزد . طرف حساب ما اصلا مردم نیستند
می دهند ! به آقای فلانی باید مجوز تجمع بدهند ، آن آقاست که مدعی تقلب است . آن آقاست که هواداران فریب خورده اش را دارد با بیانیه های تحریک کننده داخل خیابان ها می ریزد . طرف حساب ما اصلا مردم نیستند . این یک نکته .
نکته دوم ؛ قرآن فرمود : «ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان» یعنی در دشمنی و گناه با همدیگر همکاری نکنید. نهی صریح قرآن است . وزارت کشور حق نداشته به کسانی که می خواستند کف خیابان به دروغ نظام اسلامی را متهم به تقلب کنند مجوز بدهد. چون دروغگویی یقینا مخل به مبانی اسلام است و این یعنی مطابق اصل 27 قانون اساسی اینها حق تجمع نداشته اند.
در این میان مطهری که به شدت ناراحت شده بود خطاب به وی گفت :
بالاخره دارد صحبت شما پخش می شود . شما هم به بنده احترام بگذارید!
سپس اسکندری اظهار داشت ما دوست داریم بحث خارج از موضوع نباشد که علوی در جواب وی افزود: دقیقا آقای اسکندری . موضوع آزادی بیان همین جا است که مرز هایش را بعضی از دوستان با دو پهلو گویی به هم می زنند .

در این میان مطهری تاکید کرد:
من البته یک توضیح بدهم ، که اولا مسئله دو پهلوگویی را باید مشخص کنیم و ببینیم که مقصود رهبری از این حرف چه بوده است . از خود این حرف سوء استفاده نشود و باز مصداق همان دروغ و فریب نشود .
در این میان مطهری تاکید کرد: من البته یک توضیح بدهم ، که اولا مسئله دو پهلوگویی را باید مشخص کنیم و ببینیم که مقصود رهبری از این حرف چه بوده است . از خود این حرف سوء استفاده نشود و باز مصداق همان دروغ و فریب نشود . باگفتن این حرفها از جانب مطهری، علوی مجددا به وی تذکر داد که «این هم باز خودش یک دوپهلو گویی جدید است » !


باگفتن این حرفها از جانب مطهری، علوی مجددا به وی تذکر داد که «این هم باز خودش یک دوپهلو گویی جدید است » !

سپس مطهری که می کوشید جریان فتنه را مقصر صد درصدی نشان ندهد تاکید کرد:
در یک حادثه ای که دو طرف مقصر بودند که البته یک طرف تقصیر بیشتر و دیگر تقصیر کمتری داشته است ، شفاف گویی این نیست که بگوییم قطعا یک طرف مقصر است . نه . شما باید واقعیت را بگوییید .
دو پهلو گویی یعنی مردم نفهمند منظور شما چیست.

علوی مجددا به مطهری یادآوری می کند:
علوی مجددا به مطهری یادآوری می کند: دو پهلوگویی یعنی یکی به نعل بزنی و یکی به میخ. نه اینکه مردم نفهمند دوپهلوگو چه می گوید. چرا مردم می فهمند.
دو پهلوگویی یعنی یکی به نعل بزنی و یکی به میخ. نه اینکه مردم نفهمند دوپهلوگو چه می گوید. چرا مردم می فهمند.

سپس مطهری افزود :
اگر شما شفاف بگویید ، اگر واقعا دو طرف قضیه مقصر باشند شما باید منصفانه قضاوت کنید . باید بگویید که این ها مثلا در این موضوع به اصطلاح مقصرند و آن طرف هم در آن موضوع مقصرند .
این طرف مثلا در ادعای تقلب مقصر است و آن طرف در خشونت ورزیدن .

این گفته مطهری با واکنش مجری برنامه روبه رو شد که اظهار داشت :
البته حضرت آقا فرمودند که خود تقلب جرم کوچکی نیست .

و علوی نیز در تکمیل این گفته مجری به نقل جملات مهم رهبر معظم انقلاب پرداخت:
«دشمنان ملت در فضاى غبارآلود است که میتوانند به مقاصد خودشان نزدیک شوند و به حرکت ملت ایران ضربه بزنند. فضاى غبارآلود، همان فتنه است. فتنه معنایش این است که یک عده‌اى بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضاى غبارآلود، دشمنِ صریح بتواند چهره‌ى خودش را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند. این است که امیرالمؤمنین فرمود اگر باطل، عریان و خالص بیاید، کسانى که دنبال شناختن حق هستند، امر برایشان مشتبه نمی شود؛ می فهمند این باطل است. ،بعد میفرماید: فتنه‌گر یک تکه حق و یک تکه باطل را می گیرد، اینها را با هم مخلوط میکند، در کنار هم میگذارد؛ «فحینئذ یشتبه الحقّ على اولیائه»؛ آن وقت کسانى که دنبال حقند، آنها هم برایشان امر مشتبه میشود. فتنه این است دیگر.
خوب، حالا در مقابل یک چنین پدیده‌اى، علاج چیست؟علاج عبارت است از صراحت در تبیین حق، صراحت در بیان حق. این است که حرف دو پهلو زدن، از خواص، مطلوب نیست. خواص باید حرف را روشن بزنند و مطلب را واضح بیان کنند. اینها باید صریح مشخص کنند که بالاخره آن حمایتى که مستکبرین عالم می کنند، مورد قبول است یا مورد قبول نیست. وقتى که سران استکبار، سران ظلم، اشغالگران کشورهاى اسلامى، کُشندگان انسانهاى مظلوم در فلسطین و در عراق و افغانستان و خیلى جاهاى دیگر، مى‌آیند وارد میدان میشوند، حرف میزنند، موضع می گیرند، خوب، باید معلوم بشود این کسى که در نظام جمهورى اسلامى است، در مقابل این چه موضعى دارد.
وقتى در داخل محیط فتنه، کسانى با زبانشان صریحاً اسلام و شعارهاى نظام جمهورى اسلامى را نفى می کنند، با عملشان جمهوریت و انتخابات را زیر سؤال میبرند، وقتى این پدیده در جامعه ظاهر شد، انتظار از خواص این است که مرزشان را مشخص کنند، موضعشان را مشخص کنند. دوپهلو حرف زدن، کمک کردن به غبارآلودگى فضاست؛ این کمک به رفع فتنه نیست، این کمک به شفاف‌سازى نیست. شفاف‌سازى، دشمنِ دشمن است؛ مانع دشمن است. غبارآلودگى، کمک دشمن است. این، خودش شد یک شاخص. این یک شاخص است: کى به شفاف‌سازى کمک می کند و کى به غبارآلودگى کمک می کند. همه این را در نظر بگیرند، این را معیار قرار بدهند.

سپس علوی خطاب به مطهری افزود :
من نمی دانم شما چرا این هایی را که ادعای تقلب می کنند منکوب نمی کنید؟

در ادامه مطهری که گویا برای جریان فتنه حقی قائل بود تصریح کرد :
بحث من این است که در یک بحران اجتماعی که دو طرف مقصر اند(!) شفاف گویی یعنی همین . یعنی شما تصویر دو طرف را مشخص می کنید و پرهیز از دو پهلو گویی این نیست شما حق را ضایع کنید .

این گفته شگفت انگیز نماینده تهران با پرسش علوی رو به رو شد که از وی پرسید :
یعنی این جریان حقی هم داشتند؟!

مطهری سپس افزود :
شما انصاف را کنار بگذارید و بعد بیایید یک طرف را به طور کلی محکوم کنید و یک طرف را فقط تعریف و تمجید . نظر خود رهبری هم این نیست . خود رهبری هم از جنایات کهریزک صحبت کردند . از این صحبت کردند که حادثه کوی دانشگاه دل من را خون کرده است . چرا این آقایون اصلا اشاره ای به این حرف ها نمی کنند ؟

علوی: خوب دل ما را هم خون کرد. منتها دعوا بر سر کهریزک نبود. کهریزک ماتبع فتنه. نه متن و اصل آن. اتفاقا عامل اصلی جنایات کوی دانشگاه و کهریزک هم همین فتنه انگیزانی بودند که به هوادارانشان گفتند به خیابان ها بیایید .

سپس مطهری افزود :
آن طرف هم خود آقای احمدی نژاد در آن مناظره اش در واقع اولین جرقه فتنه را زد .

فائزه هاشمی در دوم خرداد 88 یعنی 11 روز قبل از مناظره اولین جرقه را زد
این گفته مطهری با واکنش علوی رو به رو شد. وی خطاب به مطهری یادآوری کرد:
فائزه هاشمی در دوم خرداد 88 یعنی 11 روز قبل از مناظره اولین جرقه را زد. او طی سخنانی دولت را نکبت معرفی کرد .
اما مطهری در مقام کم اهمیت خواندن این حرکت فائزه هاشمی برآمد و گفت :
حرف خانم فائزه هاشمی آن قدر موثر نیست که رئیس جمهور مهم است .
و علوی در پاسخ گفت:
بله، نفر دوم در انتخابات مجلس ششم و فرزند جنجالی آقای هاشمی که تاکنون هیچکدام از حرکات ضدانقلابیش با مخالفت آقای هاشمی مواجه نشده که مهم نیست! اقدامات و حملات شخص آقای هاشمی علیه دولت و رئیس جمهور در طول چهار ساله دولت نهم هم که علی القاعده مهم نیستند. حتما به همین دلیل موثر هم نیستند!

بله، نفر دوم در انتخابات مجلس ششم و فرزند جنجالی آقای هاشمی که تاکنون هیچکدام از حرکات ضدانقلابیش با مخالفت آقای هاشمی مواجه نشده که مهم نیست! اقدامات و حملات شخص آقای هاشمی علیه دولت و رئیس جمهور در طول چهار ساله دولت نهم هم که علی القاعده مهم نیستند. حتما به همین دلیل موثر هم نیستند!

در این میان مجری به مطهری تذکر داد وقتمان تمام است و از دو طرف خواست در یک دقیقه صحبت هایشان را حول این که چگونه می توانیم در فضای دانشگاهی و آکادمیک کشور که از یک سری جریانات سیاسی که قصد سوء استفاده از فضای آزاد اندیشی دارند جلوگیری کنیم جمع بندی کنند .
در پاسخ این سوال مطهری گفت:
من معتقد هستم همان طور که از ابتدا این آرمان انقلاب اسلامی ما بوده است . ما باید به آزادی تفکر اهمیت بیشتری بدهیم . ما فکر نکنیم که با جلوگیری از ابراز عقیده دیگران می توانیم به اسلام و انقلاب خدمت کنیم . بلکه تنها راه ترویج مکتب اسلام همین است که ما به دیگران آزادی بدهیم و تا آنها حرف خودشان را بزنند و در مقابل دفاع کنیم . اصلا اسلام از همان ابتدا از همین طریق گسترش پیدا کرده است . علت گسترش سریع اسلام همین بوده است . علت آن که در صدر اسلام که به دنبال کشور گشایی های گسترده اقوام بیگانه به سرعت وارد اسلام شدند همین بوده است .
گفتنی است علوی در یک دقیقه انتهایی برنامه به علت آنکه صحبت هایش ناقص مانده بود تنها به خواندن یک آیه از قرآن مجید بسنده کرد و صحبت هایش را با این نکته به اتمام رسانید:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
تعاونوا علی البر و التقوا ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان (سوره مبارکه مائده – آیه شریفه دوم)
در دشمنی و شرارت و گناه با یکدیگر همکاری نکنید.
این نص صریح قرآن است . اگر کسی بخواهد بر مبنای یک دروغ، به اسم آزادی بیان تجمع کند. بریزد کف خیابان. اردو کشی خیابانی انجام دهد؛ از نظر قرآن مخل به مبانی اسلام است و چون مخل به مبانی اسلام است مخالف صریح اصل 27 قانون اساسی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد