سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>سعودی ها در گرداب اطلاعاتی ریگی

سعودی ها در گرداب اطلاعاتی ریگی 

 

دستگیری سرکرده گروهک تروریستی ریگی با شوک شدید در محافل سیاسی و رسانه ای حامی این گروهک تحت الحمایه آمریکا، انگلیس و رژیم سعودی همراه شده است. در این میان به ویژه دستگاه های جاسوسی این 3 کشور به همراه رژیم امارات هراسانند اظهارات و اعترافات عبدالمالک ریگی، در کنار ضربه حیثیتی به آنها، باعث لو رفتن شبکه مزدوران شود.


برخی گزارش های خبری حاکی از آن است که به دنبال دستگیری حیرت آور ریگی در هواپیمای دوبی- بیشکک، مقامات ارشد استخبارات عربستان بلافاصله جلسه اضطراری تشکیل داده و به بررسی ابعاد رسوایی پدیده آمده پرداخته اند. بنابه گزارش «عصر ایران» امیر مقرن بن عبدالعزیز رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان شخصاً این جلسه را مدیریت کرده است. عربستان و امارات به همراه طیفی از عناصر اطلاعاتی و نظامی پاکستان که با آمریکا همکاری دارند، نقش اصلی را در مدیریت مالی و اطلاعاتی گروهک تروریستی ریگی برعهده داشته و به نیابت از سازمان های جاسوسی آمریکا و انگلیس و اسرائیل در منطقه عمل کرده اند.
اما همزمان با غافلگیری کم سابقه دستگاه های اطلاعاتی غربی و منطقه ای دخیل در «گرداب اطلاعاتی ریگی»، 3 طیف رسانه های «انگلیسی»، «عربی» و «ضدانقلاب» در تحرکی که تصادفاً مطابق یکدیگر بود تلاش کردند از اهمیت قدرت نمایی اطلاعاتی ایران در برابر سیا، موساد و اینتلیجنس سرویس بکاهند و برای آن حاشیه پردازی کنند یا به عنوان فرار به جلو و رد گم کنی ادعا کنند که سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس، ایران را در دستگیری ریگی کمک کرده اند!
در راستای این سناریوی هماهنگ بیانیه ای به نام گروهک ریگی مشترکاً از سوی رسانه های عربی خاص (با گرایش عبری) و بی بی سی منتشر شد که ادعا می کرد ریگی «با همکاری سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و پاکستان وعربستان و افغانستان دستگیر و به رژیم جمهوری اسلامی تحویل داده شده است! این کار عظیمی بود و ایران نمی توانست آن را انجام دهد. ایرانی ها از هواپیماهای جاسوسی و کنترل خط های ماهواره های غرب استفاده کرده اند.» این رد گم کنی ناشیانه دستگاه های اطلاعاتی حامی گروهک ریگی بلافاصله از سوی بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو فردا، رادیو زمانه، روزنت (سایت مرتبط و همکار با گروهک ریگی که بارها با وی مصاحبه کرد) العربیه، الجزیره و... با آب و تاب فراوان بازتاب داده شد. در ادامه این روند «روزنت» در گزارشی خلاف واقع و در حالی که ریگی با نشاندن اجباری هواپیمای اماراتی در بندر عباس دستگیر شده بود، مدعی شد پاکستان وی را دستگیر و تحویل ایران داده است. روزنت به هنگام جنایت های مکرر گروهک ریگی با وی مصاحبه می کرد و مدعی بود وی یک جنبش دموکراسی خواه را هدایت می کند!
وخامت ماجرا به حدی بود که صادق صبا رئیس بخش فارسی شبکه بی بی سی هم احساس تکلیف کرد به میدان بیاید و ادعای روزنت را تکرار کند. وی اگرچه اذعان کرد «بازداشت ریگی می تواند دستاورد مهمی برای ایران باشد و به همین دلیل آنها بسیار خوشحالند. این بازداشت ضربه سنگینی به گروه ریگی خواهد بود» اما مدعی شد: ایران خیلی اصرار دارد بگوید در عملیات بازداشت از نیروهای اطلاعاتی دیگر کشورها کمک نگرفته ولی ما اطلاعاتی داریم ]!؟[ که نشان می دهد به تعبیر خبرنگار الجزیره، او توسط مقامات پاکستانی دستگیر و تحویل مقامات ایرانی شده است.
هر چند دو رژیم آمریکا و انگلیس پس از چند ساعت سکوت و بهت زدگی، زبان به انکار و تکذیب ارتباط با گروهک تروریستی ریگی پرداختند اما برخی رسانه های غربی بر این پیوند تأکید می کنند. باری مارستون سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به موضوع گفت: «ریگی تروریستی است که مسئول حملات نفرت انگیز است و باعث کشته شدن افراد بیگناه بسیاری شده است. ما به صراحت از این ضربه سنگین به گروهک تروریستی استقبال می کنیم. انگلیس به هیچ وجه در حمایت از جندالله شرکت نداشته است». سفارت انگلیس در تهران هم به شیوه فرار به جلو بیانیه مشابهی صادر کرد.
وزارت خارجه آمریکا هم گزارش ایران را مبنی بر اینکه ریگی 24 ساعت قبل از دستگیری، در پایگاه نیروهای آمریکا در افغانستان بوده، تکذیب کرد. ارین پلتن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: اتهام ایران کاملاً بی پایه است و ما قویاً هر نوع تروریسمی را محکوم می کنیم. ما از هیچ شکلی از تروریسم در داخل ایران حمایت نمی کنیم.
اما با وجود این انکارهای غلیظ، روزنامه های آمریکایی کریستین ساینس مانیتور و مک کلاچی به همراه روزنامه گاردین انگلیس از پیوند کشورهای غربی و عربی با گروهک تروریستی ریگی خبر می دهند. به گزارش این روزنامه ها به نقل از شبکه خبری ای بی سی آمریکا، این گروهک تروریستی مشخصاً با سازمان سیا در ارتباط بوده است.
شبکه خبری «ای بی سی» در آوریل سال 2007 گزارش داد که جندالله (گروهک تروریستی ریگی) به طور مخفیانه از سال 2005 به بعد از سوی «سیا» مورد تشویق و حمایت قرار گرفته و مشورت های لازم به این گروه داده می شده است.
روزنامه های آمریکایی با اشاره به دخالت برخی عناصر ضد انقلاب فراری در کمک مالی به گروهک ریگی از طریق برخی کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس تأکید کردند: نام این گروه تروریستی در فهرست 45 گروهی که توسط وزارت خارجه آمریکا به عنوان تروریست شناخته می شوند، ذکر نشده است.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی «الجزیره» گفته بود: «یک ژنرال آمریکایی در سال 2004 برای ملاقات با ریگی به اسلام آباد آمد. این ژنرال آمریکایی به وی گفت که عملیات خود را فراتر از مرز سیستان و بلوچستان و حتی به تهران گسترش دهد. مالک در پاسخ به این ژنرال گفت: اگر شما به من پول و تجهیزات کافی بدهید، ما می توانیم این عملیات را انجام دهیم.»
از سوی دیگر روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد «آمریکا در سال 2007، مبلغ 400 میلیون دلار به گروه عبدالمالک ریگی کمک مالی کرده است». لس آنجلس تایمز هم از دولت عربستان به عنوان یکی از حامیان این گروهک نام برد.
آنچه در این میان جالب توجه است تقلای دو رسانه وابسته به سازمان «سیا» (رادیو فردا و گویانیوز) می باشد که در تحلیل های مشابه تأکید کردند با دستگیری ریگی، ترورها در شرق ایران خاتمه نخواهد یافت! گویانیوز پیشاپیش و با توجه به احتمال لو رفتن شبکه تروریستی ریگی، هشدار داد که حقوق دستگیر شدگان رعایت شود! و رادیو فردا در حالی که تلاش می کرد توپ را به زمین دولت های عربستان و پاکستان بیندازد. به نظر نمی رسد دستگیری ریگی را بتوان به عنوان پایان عملیات گروه جندالله تلقی کرد». این رادیو البته جانشینانی را هم برای ریگی معرفی کرد تا معلوم شود در ارتباط کامل با تروریست ها است. به رغم تقلای گسترده رسانه های وابسته به حامیان گروهک ریگی برای کوچک نشان دادن ابعاد ماجرا، شبکه خبری فرانس 24 تأکید کرده است: ایران در نبردی اطلاعاتی توانست بن لادن ثانی را دستگیر کند و این در حالی است که آمریکا پس از سال ها در این زمینه موفقیتی کسب نکرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد