سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>جایزه به ضدانقلاب به خاطر فعالیت خاص!

کالبد شکافی جوایزی برای جنگ نرم ...؟ 

 

 

 

جوایز متعدد بین‌‌المللی به فعالان فرهنگی و سیاسی داخلی، در سال‌های اخیر، به یکی از مهم‌ترین وقایع سیاسی ـ فرهنگی و رسانه‌ای بدل شده است که هر از چندگاه رخ داده و به مؤلفه‌های ویژه در تحلیل فضای داخل کشور بدل می‌شود.این امر به ویژه در فضای قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری، معنای متفاوتی می‌یابد.

به گزارش"جوان آنلاین"اختصاص جوایز متعدد بین‌‌المللی به فعالان فرهنگی و سیاسی داخلی، در سال‌های اخیر، به یکی از مهم‌ترین وقایع سیاسی ـ فرهنگی و رسانه‌ای بدل شده است که هر از چندگاه رخ داده و به مؤلفه‌های ویژه در تحلیل فضای داخل کشور بدل می‌شود.این امر به ویژه در فضای قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری، معنای متفاوتی می‌یابد.
برخی از این جوایز که با اشکال مختلف و به بهانه‌ای واهی به عناصر سیاسی فرهنگی در کشور داده می‌شود به قرار ذیل می‌باشد:

1-  ‌جایزه حقوقی بشری مارتین انالز 2009 به عمادالدین باقی
2-‌ جایزه بین‌الملل «شجاعت در روزنامه‌نگاری» به ژیلا بنی‌یعقوب
3-‌ جایزه سازمان بین‌المللی گزارشگران بدون مرز در مسابقه وبلاگ‌نویسی صدای آلمان به نازلی فرخی
4-‌ جایزه بهترین فیلم جشنواره لس‌آنجلس به سیروس نورسته برای فیلم «سنگسار ثریا.م»
5-‌ جایزه موزه ویکتوریا و آلبرت به افروز عمیقی(نقاش)
6-‌ جایزه «اصل 21 ایتالیا» به نام «ندا آقاسلطان» به احمد رافت روزنامه‌نگار و فعال سیاسی مقیم رم
7-‌ جایزه «ورزش برای صلح به علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا
8-‌ جایزه wirldmusic در آلمان به گروه دستان و همایون شجریان(خواننده)
9-‌ جالیزه لئونورادوزه به گلشیفته فراهانی
10-‌ جایزه بین‌المللی «شهامت آنا پولتیکوو سکایا» در لندن به کمپین مجازی موسوم به جمع‌آوری یک میلیون امضا برای رفع تبعیض از زنان
11-‌ جایزه جشنواره حقوق بشر نورنبرگ در آلمان به محسن مخملباف
12-‌ جایزه بین‌المللی «هلمن- همت» به آرش سیگارچی (وبلاگ‌نویس اپوزیسیون)
13-‌ جایزه جهانی آزادی بیان و ژیلا بنی‌یعقوب(روزنامه‌نگار و فعال جریان فتنه)
14-‌ اولین جایزه گفت‌وگو جهانی به داریوش شایگان و محمد حاتمی
15-‌ جایزه بین‌المللی «لاله حقوق بشر» به شادی صدر فعال حوزه زنان و اپوزیسیون
16-‌ سی‌امین جایزه صلح انجمن سازمان ملل در اسپانیا به رامین جهانبگلو

چندین جایزه دیگر سینمایی، تئاتری، ادبی و.. نیز به آثار فرهنگی وهنری ایرانی اختصاص یافته، که به دلیل عدم مجال در این نوشتار به آن پرداخته نشده است.

معرفی برخی جوایز اهدایی:
الف. جایزه بین‌المللی حقوق بشر مارتین آنالز 2009
جایزه حقوق بشر ماریتن آنالز 2009، جایزه‌ای بین‌المللی با موضوع حقوق بشراست. بیش از این اکبر گنجی در سال 2006 به طور مشترک با آرنولد تسونگا حقوقدان و مفسر رادیویی از زیمباوه- این جایزه را دریافت کرده بود.این جایزه نتیجه همکاری میان 11 سازمان به‌ظاهر غیردولتی حامی حقوق بشر می‌باشد و ادعا می‌شود که مهم‌‌ترین جایزه جنبش حقوق بشر در جهان است.
ب.‌ جایزه بین‌المللی «شجاعت در روزنامه‌نگاری»
این جایزه از سوی بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان اهدا می‌شود. چهار سال پیش شهلا شرکت برنده این جایزه شده بود.
بنیاد بین‌الملی رسانه‌های زنان در سال 1990 میلادی از سوی چند زن روزنامه‌نگار در آمریکا تأسیس شده است. این بنیاد یکی اهداف خود را «تقویت حضور زنان خبرنگار در رسانه‌های خبری در سراسر جهان» اعلام کرده و به این بهانه، اهداف اصلی خود را در ایجاد ارتباط با این قشر پی می‌گیرد که امسال این جایزه به ژیلا بنی‌یعقوب اهدا شده است.
ج. جایزه بین‌المللی «هلمن- همت»
سازمان دیده‌بان حقوق بشر هر ساله جایزه هلمن- همت را به نویسندگانی اهدا می‌کند که به ادعای آنان «به خاطر ابراز دیدگاه‌های مخالف، استفاده از مقالات و عمل‌کردهایشان یا گزارش موضوعاتی که حکومت با انتشار آنها مخالف است، مجازات می‌شوند» سازمان دیده‌بان حقوق بشر این جایزه را به نویسندگانی در سطح جهان اعطا می‌کند که- به اصطلاح- قربانی اذیت و آزار سیاسی شوند.این سازمان در سال 2005 نیز جایزه خود را به تقی رحمانی و جایزه 2007 خود را به 7 ایرانی(علی اشرف‌درویشیان، علی افشاری، آرش سیگارچی، روزبه میرابراهیمیان، انصافعلی هدایت، شهرام رفیع‌زاده، حسن زارع‌زاده اردشیر) اعطا کرده و در سال جاری نیز جایزه خود را به آرش سیگارچی اهدا کرده است.
اختصاص جوایز متعدد فرهنگی و سیاسی از سوی محافل مختلف سیاسی رسانه‌‌ای و فرهنگی بین‌المللی عملاً یکی از راهکارهای اجرایی کردن اهداف جنگ نرم و نهایتاً به عنوان راهکاری تبلیغاتی برای تحت فشار گذاردن نظام در سطوح بین‌‌المللی و حمایت از طیف‌ها و لایه‌های اپوزیسیونی نظام جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

گزارش "جوان آنلاین" حاکی از آن است که اغلب دریافت‌کنندگان این جوایز، منتسب به طیف ضدانقلاب فرهنگی و سیاسی بوده و به دلیل فعالیت‌های خاص خود در حوزه‌هایی چون زنان، حقوق بشر، آزادی بیان و اندیشه و ... به دریافت این جوایز نایل می‌شوند.
بین زمان جایزه، موضوع آن و فرد جایزه گیرنده با برخی وقایع و مناسبت‌های خاص سیاسی و فرهنگی داخلی کشور که بازتاب‌هایی انتقادی  در ورای مرزهای کشور می‌یابند، نوعی ارتباط و پیوستگی مضمونی و درونی وجود دارد و از این منظر نیز قابل تأمل است.
اختصاص جوایزی از این قبیل به فعالان سیاسی و فرهنگی درسال‌های اخیر، از سرعت، گستره تنوع و تعداد افزونتر و بیشتری برخوردار شده است.
فرضیه‌های دیگری که می‌توان مطرح و اثبات کرد مربوط به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سپس وقایع بعد از آن است که به صورت کاملاً محسوس بر شمار این نوع تبلیغات تخریبی ـ مبتنی بر اهدای جوایز بین‌المللی ـ افزوده شده است.
چنانکه در بازه زمانی خرداد تا آبان ماه، 16 جایزه بین‌المللی ـ عموماً در حوزه حقوق بشر یا حقوق زنان با گرایش انتقادی علیه دولت و حاکمیت ـ به گروه‌های ضد انقلاب اهدا شده است.
درمیان دریافت کنندگان جایزه، زنان بیش از 7 جایزه را به خاطر فعالیت‌های مختلف خود دریافت داشته‌اند که معنای خاصی از جنگ نرم و حوزه زنان دارد.
در دوران پس از انتخابات، نیز اغلب جوایز اهدا شده به آثار هنری و ادبی ایران نیز با جنجال‌ها و حاشیه‌سازی سیاسی و رسانه‌ای به قصد ارتباط دادن موضوع با تداوم نارضایتی‌ها همراه بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد