سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>حد محاربه و افساد فی‌الارض از منظر اسلام

 

چرا آشوبگران عاشورا و فرماندهان فتنه سبز محاربند؟ 

 

ماده 189 قانون مجازات اسلامی که راه‌های اثبات محارب بودن افراد را مشخص می‌کند، در بند (الف) یکی از راه‌های ثبوت محاربه را این چنین ذکر می‌کند: "با یک بار اقرار به‌ شرط آنکه اقرار کننده بالغ و عاقل و اقرار او با قصد و اختیار باشد ".

ظهر روز عاشورا، تعدادی با نمادهای سبز رنگ در برخی نقاط تهران به خیابان آمده و اقدام به سنگ اندازی به سمت عزاداران، مردم و ساختمان‌های دولتی و شخصی کردند.در این روز چندین ساختمان،‌ اتومبیل،‌ موتور سیکلت و بانک توسط این افراد به آتش کشیده شده و اموال عمومی‌‌ای همچون ایستگاه‌های اتوبوس و سطل‌های زباله نیز تخریب شد.این اقدام اغتشاشگران در روز عاشورا تا حدی بود که تعداد زیادی از عابران، ماموران نیروی انتظامی و حتی رئیس پلیس تهران نیز مورد ضرب و شتم واقع شده و راهی بیمارستان شدند البته این اقدام اغتشاشگران حدود "هشت " کشته نیز درپی داشت.

*
محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی
قانون مجازات اسلامی در ماده 183 اعلام می‌دارد که "هر کسی که برای ایجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه ببرد محارب و مفسد فی الارض می‌باشد " البته در تبصره‌ 3 ذیل این ماده نکته دیگری نیز تذکر داده می‌شود که "میان سلاح سرد و گرم فرقی نیست ".در بررسی مواد دیگر مربوط به محاربه و افساد فی‌الارض نکات دیگری نیز روشن می‌شود و آن اینکه، " ماده 186: هرگروه یا جمعیت متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند مادام که مرکزیت آنها باقی است تمام اعضاء و هواداران آن، که موضع آن گروه یا جمعیت یا سازمان را می‌دانند و به نحوی در پیشبرد اهداف آن فعالت و تلاش موثر دارند "محاربند " اگر چه در "شاخه نظامی " شرکت نداشته باشند.
"
ماده 187: هر فرد یا گروه که طرح "براندازی " حکومت اسلامی را بریزد و برای این منظور اسلحه و مواد منفجره تهیه کند و نیز کسانی‌که با آگاهی و اختیار امکانات مالی موثر و یا وسایل و اسباب کار و سلاح در اختیار آنها بگذارند "محارب " و مفسد فی‌الارض می‌باشند ".

*
برهم زدن آسایش و آرامش عمومی و ایجاد رعب و وحشت
ماده 618 ـ هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

*
تخریب اموال عمومی
ماده 675 ـ هر کس عمدا عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به طور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی ‌یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ‌های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال‌ محکوم می‌شود.تبصره‌1 ـ اعمال فوق در این فصل در صورتی که به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب را خواهد داشت‌.

*
حد محاربه و افساد فی‌الارض
نگاهی اجمالی به حدودی که باید در مورد محاربان اجرا شود.ماده 190- حد محاربه و افساد فی الارض یکی از این چهار چیز است.
1-
قتل، 2 - آویختن به دار 3 - اول قطع دست راست و سپس پای چپ 4- نفی بلد.ماده 191- انتخاب هر یک از این امور چهارگانه به اختیارقاضی است خواه محارب کسی را کشته یا مجروح کرده یا مال او را گرفته باشد و خواه هیچ‌یک از این کارها را انجام نداده باشد.ماده192- حد محاربه و افساد فی الارض با عفو صاحب حق ساقط نمی‌شود.ماده 193 - مدت تبعید در هر حال کمتر از یکسال نیست اگر چه بعد از دستگیری توبه نماید و در صورتی که توبه ننماید همچنان در تبعید باقی خواهد ماند.

*
در اثبات محارب بودن میان "سلاح سرد و گرم " فرقی نیست
با توجه به اینکه در روز عاشورا عده‌ای برای مقابله با نظام به خیابان‌ها آمده و ساختمان‌هایی را که مالکیت شخصی و عمومی داشتند را به آتش کشیدند، بنابر مواد 675و 183 محارب محسوب می‌شوند.البته برخی اینچنین متصورند که شاید متهمان روز عاشورا دست به اسلحه نبرده‌اند محارب محسوب نمی‌شوند ولی قانون مجازان اسلامی در تبصره 3 ذیل ماده 183 به این شبه نیز اینچنین پاسخ داده است که میان "سلاح سرد و گرم " فرقی نیست.

*
دستگیری تعدادی از عوامل آشوب‌های تهران
چند روز پس از حادثه تلخ ظهر عاشورا دادسرای عمومی و انقلاب تهران خبر از دستگیری چندین نفر خبر داد. در این میان اتهام پنج نفر از این متهمان را "محاربه " اعلام کرده و از رسیدگی به جرایم آنها در آینده‌ای نزدیک و در یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران البته با حضور وکلای آنان و نماینده مدعی العموم خبر داد.عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران پیش از آن نیز اعلام کرده بود که اقدامات کسانی که در روز عاشورا اقدام به ارتکاب جرایمی از جمله آتش زدن اموال عمومی زدند از مصادیق محاربه محسوب می‌شود و قوه قضائیه نیز بر اساس قانون با این مجرمان برخورد خواهد کرد.البته دادستان تهران مستندات اتهام این پنج نفر را اینچنین اعلام می‌کند: کیفرخواست این پنج نفر بر اساس گزارش‌های ماموران، مستندات قوی و "اقرار صریح متهمان " صادر و به دادگاه انقلاب ارسال شده است.ماده 189 قانون مجازات اسلامی که راه‌های اثبات محارب بودن افراد را مشخص می‌کند، در بند (الف) یکی از راه‌های ثبوت محاربه را این چنین ذکر می‌کند: "با یک بار اقرار به‌ شرط آنکه اقرار کننده بالغ و عاقل و اقرار او با قصد و اختیار باشد ". لذا با توجه به بند الف ماده 189 که در خصوص اقرار متهمان است و بنا به گفته دادستان تهران که اعلام کرده است که این متهمان اقرار صریح داشته‌اند؛ بنابر نص صریح قانون مجازات اسلامی افراد دستگیر شده در روز عاشورا مصداق بارز "محارب " می‌باشند.جعفری دولت آبادی درباره اتهام بهائیان دستگیر شده نیز می‌گوید: این افراد به دلیل ایفای نقش موثر در سازماندهی آشوب‌های روز عاشورا و ارسال تصاویر این آشوب‌ها به خارج از کشور دستگیر شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد