سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>پشت پرده نامه محسن رضایی

پشت پرده نامه محسن رضایی 

 

  

شبکه ایران: در حالی که نزدیک به 24 ساعت از انتشار نامه محسن رضایی به رهبر معظم انقلاب می گذرد، این نامه واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است. 

 
آقای رضایی در این نامه که پس از انتشار بیانیه شماره 17 موسوی، خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشته، از ایشان خواستار ارائه رهنمودی شده تا به گفته او "حرکت جدیدی" را که برای وحدت شروع شود.
وی همچنین در این نامه بدون اشاره به مطالبه جمعیت ده ها میلیونی ملت مومن ایران اسلامی در راهپیمایی اخیر و شعار آنان علیه رویکرد سران فتنه، از بیانیه میرحسین موسوی استقبال کرده و خواستار وحدت با او و همراهانش شده است.

این در حالی است که آقای موسوی در بیانیه خود مدعی شده است که "اندیشیدن به این گونه راه حل‌ها که عده‌ای توبه کنند تا این مشکلات حل شود عملا به بیراهه رفتن است"!
به دنبال انتشار این نامه بسیاری از رسانه‌های حامی فرقه سبز با استقبال از مواضع آقای رضایی به انتشار نامه وی  پرداخته‌اند و این نامه را با تیتر "استقبال محسن رضایی از پیشنهادات میرحسین موسوی" بر روی خروجی خود قرار داده اند.
اما بسیاری از شخصیت‌های و رسانه‌های حامی انقلاب اسلامی موضعی متفاوت را در قبال نامه محسن رضایی به رهبر فرزانه انقلاب اتخاذ کردند.
در همین راستا روح الله حسینیان معتقد است که نامه محسن رضایی و بیانیه اخیر میرحسین موسوی از یک مرکز مشترک صادر شده.
رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با اشاره به محورهای مشترک نامه رضایی و بیانیه اخیر موسوی درباره آنچه "وحدت و آشتی ملی" خوانده شده، به خبرگزاری فارس گفته است: محورهایی از نامه و بیانیه سیاسی محسن رضایی و موسوی با هم مشترک است که این امر نشان می‌دهد اینگونه نامه‌ها و بیانیه‌ها از یک مرکز مشترک برنامه‌ریزی می‌شود.
آقای حسینیان توضیح نداد که منظور وی از مرکز مشترک برنامه ریزی چیست اما برخی از سیاسیون معتقدند که آقای رضایی مواضعی نزدیک با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد.
در زمان طرح "دولت وحدت ملی" که چند ماه قبل از برگزاری انتخابات دهم انجام شد، هماهنگی مواضع رضایی و هاشمی رفسنجانی به صورت نسبتاً شفافی بروز پیدا کرد.

در بحبوحه انتخابات اخیر هم برخی از سیاسیون با اشاره به مذاکرات پشت پرده، اعلام کرد که دبیر مجمع تشخیص با توصیه رئیس مجمع تشخیص نامزد انتخابات دهم شده است تا از سبد آرای محمود احمدی‌نژاد بکاهد چرا که هاشمی رفسنجانی با احمدی نژاد اختلافات جدی داشت.
درباره نزدیکی مواضع و روابط سیاسی آقای هاشمی و موسوی هم، سخنان زیادی گفته شده است که در آخرین مورد آن، خانم فاطمه آلیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را این گونه بیان کرد که "محتوای بیانیه جدید موسوی با پیشنهادهای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه بعد از انتخابات، یکی است."

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در آخرین نماز جمعه خود، همانند آنچه در بیانیه اخیرش آورده، خواستار آزادی همه کسانی که در اغتشاشات دست داشته اند، شد و نیز آنچه آزادی مطبوعات خواند را مورد اشاره قرار داد.

البته پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم هم، آقای هاشمی یکی از حامیان جدی، اما پنهان میرحسین بود؛ حتی آقای موسوی چندین بار گفت که به حمایت سیاسی هاشمی رفتخار می کند.

* نسخه جدید جام زهر

به گفته نمایندگان مجلس و برخی فعالان سیاسی، مثلث هاشمی، موسوی و رضایی در شرایطی به اتخاذ محورهایی مشترک روی آورده اند که این موضوع رویکرد آنان در اواخر جنگ تحمیلی و ماجرای پذیرش قطعنامه 598 را یادآوری می کند.

شاید به همین دلیل است که اتحادیه های دانشجویی سراسر کشور و جامعه اسلامی دانشجویان با صدور بیانیه‌ هایی در اعتراض به نامه آقای رضایی، ماجرای "جام زهر" را یادآور کرده اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: "آقای رضایی به عنوان مهره موجه المنظر آقای هاشمی درحالی نسخه وحدت با سران فتنه را می پیچد که این آقایان و اعوان و انصارشان مدت هاست که از سوی ملت طرد شده اند و امروز مردم انتظار ندارند آنان را ببینند،مگر در پشت میز محاکمه."
اتحادیه‌های دانشجویی در ادامه با اشاره به اینکه نامه محسن رضایی ساعاتی پس از بیانیه هفدهم میرحسین موسوی منتشر شده است خاطرنشان کرده‌اند: "با گذری کوتاه به سال‌های جنگ و حضور سؤال برانگیز آقایان هاشمی، موسوی و رضایی – مثلث ما نمی‌توانیم- در پرونده ناراحت کننده خوراندن جام زهر به امام راحل(ره) سؤالات و ابهامات جدی و جدیدی به عرصه می‌آید.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در نامه ای به رضایی، با بیان اینکه وقتی خواص بیجا سخن می‌رانند، اتفاقاتی می‌افتد که مایه شرم تاریخ می‌شوند، ماجرای "جام زهر" را یادآوری و عنوان کرده است که "اینجا همان جایی است که قطعنامه 598 را به امام تحمیل می‌کنند و همگان هزینه آن را تا سالها می‌پردازند."

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رسایی نماینده مردم تهران نیز، با انتقاد شدید از آقای رضایی به دلیل نگارش نامه درخصوص طرح وحدت ملی خطاب به وی متذکر شد: دوران تعارف جام زهر به رهبر انقلاب گذشته چرا که شما یک بار در روزهای پایانی جنگ و در وقتی که جبهه‌های ما آماج حملات صدام کافر قرار گرفت، طی نامه‌ای جام زهر را به امام تعارف کردید. 

جنبش عدالت خواه دانشجویی نیز در بیانیه ای با تحلیل اتفاقات اخیر نسبت به برخی اظهارات و تکرار تاریخ در موضوع قطعنامه و جام زهر، هشدار داده است.
گفتنی است، در سال 67، فشارهای رضایی، فرمانده وقت سپاه و هاشمی، فرمانده جنگ، به همراه بحث استعفا دادن‌های پی‌درپی موسوی از نخست وزیری سبب شده، تا امام(ره) قطعنامه 598 را بپذیرد. امام خمینی (ره) پذیرش این قطعنامه را نوشیدن "جام زهر" دانست.

گرچه ابهامات زیادی درباره جزئیات این موضوع وجود دارد اما تاکنون هیچ یک از این سه شخصیت درباره نقش خود در ماجرای "جام زهر" توضیحی نداده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد