سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

چنی : ایران در منطقه آمریکا را پشت سر گذاشته است

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در گفت وگو با فاکس نیوز
چنی : ایران در منطقه آمریکا را پشت سر گذاشته است



سفر برخی مقامات کشورهای منطقه به تهران و امضای اسناد متعدد همکاری های دو جانبه باعث افزایش نگرانی نومحافظه کاران در آمریکا از تشکیل ائتلاف های منطقه با محوریت ایران شده است.
«دیک چنی» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز با انتقاد شدید از سیاست های دولت اوباما گفت: این که رئیس جمهور آمریکا در مقابل سران کشورهای دیگر تعظیم کند و به گونه ای عذرخواهانه از اقدامات واشنگتن سخن بگوید بسیار نگران کننده است.
این عضو افراطی دولت سابق آمریکا با مبهم دانستن راهبردهای دولت اوباما درباره کشورهای خاورمیانه گفت: وی زمان زیادی را برای تبیین راهبرد آتی آمریکا در افغانستان صرف کرد و همه منتظر این بررسی های کاخ سفید درباره آینده این کشور بودند اما در نهایت دیدند که رئیس جمهور آمریکا راهبرد مبهمی را در این باره اعلام کرد.
وی افزود: به خاطر همین راهبردهای مبهم است که کشورهای منطقه خاورمیانه تصمیم گرفته اند در ائتلاف های خود تغییراتی بدهند.
دیک چنی در ادامه با اشاره به سفر اخیر نخست وزیران کویت و ترکیه به تهران اظهار داشت: در دو هفته گذشته شاهد سفر نخست وزیر کویت به ایران بودیم که این نخستین سفر رسمی یک مقام بلند پایه کویتی به ایران در طی سی سال گذشته بوده است. حال باید این سوال را پرسید که چرا چنین سفری انجام شد؟
وی در پاسخ می گوید: کشورهای منطقه خاورمیانه نگران کاهش قدرت و نفوذ آمریکا هستند و تصور می کنند که کاخ سفید برای مدتی طولانی در کنار آن ها نخواهد بود.
چنی در بخش دیگری از اظهارات خود با ضعیف ارزیابی کردن عملکرد اوباما اذعان کرد که همین مسئله زمینه گرایش کشورهای منطقه به ایران و تشکیل ائتلاف های منطقه ای با حضور این کشور را فراهم آورده است.
البته وی در ادامه برای رهایی اوباما از وضعیت کنونی توصیه می کند که مقامات آمریکایی باید درباره پیروزی در عراق و افغانستان سخن بگویند. باید از استقرار ثبات در عراق سخن گفته شود و این که کاخ سفید توانسته است در این کشور به اهداف خود دست پیدا کند باید بر این نکته تاکید شود که آمریکا می تواند در افغانستان نیز ثبات را برقرار کند و به اهدافش دست پیدا کند.
<به نقل از کیهان>

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد